Etupään tärinä ja nyt on mitta täysi!
Etupään tärinä ja nyt on mitta täysi!
Laitan tämän viestin tänne yleiselle puolelle kun samoja ongelmia on ilmennyt varmasti muissakin Saabeissa.
Lähtökohta: Saab 9-3 Viggen cabriolet (kori jo lähtökohtaisesti löysempi, joten tietynlaiset tärinät ja löysyys on hyväksyttävissä).
Alusta: H&R jouset, Bilstein sprint ja Powerflex puslat edessä (ajettavuus on parantunut näillä huomattavasti ja enää auto ei nyöki tai kallistele turhia. Toisaalta epätasaisella tiepinnalla ajo on täristävää ja kovaa. Tämä on ymmärrettävää ja hyväksyttävissä.)
Renkaat ja vanteet: Syksyllä hankitut uudet 17" BBS RX-vanteet ja Continental SportContact 215/45-17-renkaat (rengaskoko on sama kuin ko. malliin on tarkoitettu).
Alustasarjan jälkeen autoon on tehty lasermittaus/suuntaus (tämä tosin silloisilla 17" talvirenkailla ja vanteilla).
ONGELMA: Ajettaessa 80-90 km/h nopeudella etupyörät täristävät eli ratissa tuntuu tärinää yms. Mitä huonompi tie sitä enemmän. Toisaalta joskus aivan uudella asfaltilla tärinää ei juuri ole, mutta sitten taas joskus on. Eli etupyörissä tuntuva tärinä vaihtelee, mutta aina vain välilllä 80-90 km/h. Ei juurikaan muilla nopeuksilla.
Ohjekirjassa rengaspaineiksi suositellaan eteen 2.3 ja taakse 2.1.
(nopeus max 160 km/h) Olen kokeillut näitä paineita ja silloin ajo oli mukavampaa ja tärinää ei ollut läheskään niin paljon. Nämä paineet taitavat kuitenkin olla näin matalalle renkaalle liian vähän (vaikka ohjekirja toista sanookin). Olen kokeillut tästä suurempia paineita aina 2.9 asti. Silloin kyllä kulku menee liian epämukavaksi ja tärinä tuntuu vielä pahemmalta.
Seuraavat toimenpiteet:
Uusi lasermittaus
Renkaiden tasapainotus
Renkaiden vaihto edestä taa
Nyt kaivattasiin teidän vinkkejä/kokemuksia. Mikä tähän ongelmaan auttaisi? Onko ainoa keino vaihtaa rengasmerkkiä? Ajaa pienillä paineilla?Voiko etupään rakenteissa olla jotain vikaa, jota ei ole huomattu? Tyyppivika avosaabissa?
Tärinä ei muuten haittaisi, mutta kun se on juuri sillä yleisimmin ajetulla nopeudella ja rasittaa todella kun muuten auto kulkee hyvin.
Kiitän jo etukäteen kommenteista.
Heikki
Lähtökohta: Saab 9-3 Viggen cabriolet (kori jo lähtökohtaisesti löysempi, joten tietynlaiset tärinät ja löysyys on hyväksyttävissä).
Alusta: H&R jouset, Bilstein sprint ja Powerflex puslat edessä (ajettavuus on parantunut näillä huomattavasti ja enää auto ei nyöki tai kallistele turhia. Toisaalta epätasaisella tiepinnalla ajo on täristävää ja kovaa. Tämä on ymmärrettävää ja hyväksyttävissä.)
Renkaat ja vanteet: Syksyllä hankitut uudet 17" BBS RX-vanteet ja Continental SportContact 215/45-17-renkaat (rengaskoko on sama kuin ko. malliin on tarkoitettu).
Alustasarjan jälkeen autoon on tehty lasermittaus/suuntaus (tämä tosin silloisilla 17" talvirenkailla ja vanteilla).
ONGELMA: Ajettaessa 80-90 km/h nopeudella etupyörät täristävät eli ratissa tuntuu tärinää yms. Mitä huonompi tie sitä enemmän. Toisaalta joskus aivan uudella asfaltilla tärinää ei juuri ole, mutta sitten taas joskus on. Eli etupyörissä tuntuva tärinä vaihtelee, mutta aina vain välilllä 80-90 km/h. Ei juurikaan muilla nopeuksilla.
Ohjekirjassa rengaspaineiksi suositellaan eteen 2.3 ja taakse 2.1.
(nopeus max 160 km/h) Olen kokeillut näitä paineita ja silloin ajo oli mukavampaa ja tärinää ei ollut läheskään niin paljon. Nämä paineet taitavat kuitenkin olla näin matalalle renkaalle liian vähän (vaikka ohjekirja toista sanookin). Olen kokeillut tästä suurempia paineita aina 2.9 asti. Silloin kyllä kulku menee liian epämukavaksi ja tärinä tuntuu vielä pahemmalta.
Seuraavat toimenpiteet:
Uusi lasermittaus
Renkaiden tasapainotus
Renkaiden vaihto edestä taa
Nyt kaivattasiin teidän vinkkejä/kokemuksia. Mikä tähän ongelmaan auttaisi? Onko ainoa keino vaihtaa rengasmerkkiä? Ajaa pienillä paineilla?Voiko etupään rakenteissa olla jotain vikaa, jota ei ole huomattu? Tyyppivika avosaabissa?
Tärinä ei muuten haittaisi, mutta kun se on juuri sillä yleisimmin ajetulla nopeudella ja rasittaa todella kun muuten auto kulkee hyvin.
Kiitän jo etukäteen kommenteista.
Heikki
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Golf Gti 320 -14
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Renkaiden tasapainoitukseen tuo viittaa - kuten yleensäkin lähes kaikki tärinät, jotka ilmenevät n.80-110km/h nopeuksissa. Onko sinulla mahdollisuutta kokeilla toisilla renkailla, jotka eivät täristä toisessa autossa?
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Talvirenkaat (kitkat) on Viggenin vakiovanteilla eli voisi kokeilla niitä ja sen jälkeen mennä tasapainottamaan. Selviäisi ainakin todennäköisin syy. Ihmetyttää vain kun syksyllä laitettiin niitä uusia BBS:n kesävanteita kun niihin pistettiin älyttömästi painoja. Kone ainakin näytti, että olisivat ok. Ja hyvämaineinen vanne pitäisi olla. Voi olla että tasapainotukset ovat muuttuneet vaikka kauheasti en ole ajanut eikä mihinkään kuoppiin tms.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Golf Gti 320 -14
Ittelläni on samantapainen kokemus, mutta talvirenkaista. Vika oli renkaan rakenteessa ja kulutuspinnassa, vaikka rengasliike ei sitä sitten lopulta myöntänytkään...
Tasapainotuskoneessa renkaaseen ei vaikuta muu kuin keskipakovoima, jolloin tien pintaa vasten tapahtuva muodonmuutos ei vaikuta mittaukseen, ja tulos näyttää hyvältä. Yleensä ongelmia on tiedossa, jos hyvään vanteeseen pitää laittaa paljon painoja.
Tasapainotuskoneen kuormitusrulla ei myöskään kerro koko totuutta tilanteesta, koska sen kuormitus on erilainen kuin tien pinnan.
Tasapainotuskoneessa renkaaseen ei vaikuta muu kuin keskipakovoima, jolloin tien pintaa vasten tapahtuva muodonmuutos ei vaikuta mittaukseen, ja tulos näyttää hyvältä. Yleensä ongelmia on tiedossa, jos hyvään vanteeseen pitää laittaa paljon painoja.
Tasapainotuskoneen kuormitusrulla ei myöskään kerro koko totuutta tilanteesta, koska sen kuormitus on erilainen kuin tien pinnan.
Kaverilla oli eskossa samanmoinen ongelma.Auto täristi ja vaelteli järkyttävällä tavalla.Renkaat olivat euromasterin ja vasta merkin vaihtaminen auttoi.Sun muuten kannattais ettiä joku pikku paja jossa olisi vielä vanhanmallinen tasapainotus kone koka tasapainottaa renkaat pyörän ollessa kiinni.Selviää heti laakereiden ja vetoakseleiden vaikutus.Näissähän ei ollu muuta vikaa kuin että kun renkaat oli tasapainotettu ne eivät olleet enää tasapainossa muussa autossa.(jos oli jotain heittoa autossa)Ainakin helmisen autoliikkeessä lahdessa 10 vuotta sitten kyseinen laite löytyi.
Eikä mikään ihme jos rengas pyörähtää pikkasen vanteella reippaassa vedossa kun asennusvaseliinit on vielä tuoreet. Sillon ne ei ole enää tasapainossa.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Itselläni oli samaa ongelmaa.Kun tasapainotettiin renkaat ja lähti motarille,tärinää ei esiintynyt olleenkaan.Mutta auta armias ku piti muutaman kerran lähtä hieman vauhikkaammin,sen jälkeen alkoi tuntua pientä vipatusta ratissa.Tämä kokeiltiin 4 kertaa viikossa ja aina sama lopputulos.En vain silloin hoksannut laittaa rengasliidulla merkkiä sisäreunaan et liikkuuko rengas ja vanne välillä eri vauhtia.peinu kirjoitti:Eikä mikään ihme jos rengas pyörähtää pikkasen vanteella reippaassa vedossa kun asennusvaseliinit on vielä tuoreet. Sillon ne ei ole enää tasapainossa.
Vastaavia kokemuksia itselläkin. Asennusvaseliinissa rengas saattaa liikkua ja jos sulla oli vielä paljon painoja niin se vaan korostaa tuota tärinää.
Ei muutakun rengaspajalle, mielestäni BBS vanteet + noi kumit niin jotain vikaa joko renkaissa tai vanteissa jo pistetään paljon painoja. Pinnatut vielä ymmärtäis.![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Ei muutakun rengaspajalle, mielestäni BBS vanteet + noi kumit niin jotain vikaa joko renkaissa tai vanteissa jo pistetään paljon painoja. Pinnatut vielä ymmärtäis.
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Toivottavasti kärsii heittää samaan threadiin lisäkysymys:
-itselläni ravistelee myös toisinaan (paineet 2.8, 225-45-17), vasemmassa etuvanteessa kun on painauma edellisen omistajan jäljiltä + primacyn kyljessä palkeenkieli.
Eli, onko pääkaupunkiseudulla edullista vanteen oikojaa (-00 aeron 17")?
-itselläni ravistelee myös toisinaan (paineet 2.8, 225-45-17), vasemmassa etuvanteessa kun on painauma edellisen omistajan jäljiltä + primacyn kyljessä palkeenkieli.
Eli, onko pääkaupunkiseudulla edullista vanteen oikojaa (-00 aeron 17")?
#1891
Amrif on vaan aikas kallis...jos on työreissua tampereelle päin niin sarankulmassa Tampereella metallisorvaamo sunila on paaaljon halvempi ku amrif.
Hesasta ei vielä yhtä vannetta niille kannata lähettää mutta jo täyden satsin oikasuttimen sunilalla rahteineen o halvempaa ku amrifilla.
Hesasta ei vielä yhtä vannetta niille kannata lähettää mutta jo täyden satsin oikasuttimen sunilalla rahteineen o halvempaa ku amrifilla.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.