Etupään tärinä ja nyt on mitta täysi!

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Etupään tärinä ja nyt on mitta täysi!

Viesti Kirjoittaja HMK »

Laitan tämän viestin tänne yleiselle puolelle kun samoja ongelmia on ilmennyt varmasti muissakin Saabeissa.

Lähtökohta: Saab 9-3 Viggen cabriolet (kori jo lähtökohtaisesti löysempi, joten tietynlaiset tärinät ja löysyys on hyväksyttävissä).

Alusta: H&R jouset, Bilstein sprint ja Powerflex puslat edessä (ajettavuus on parantunut näillä huomattavasti ja enää auto ei nyöki tai kallistele turhia. Toisaalta epätasaisella tiepinnalla ajo on täristävää ja kovaa. Tämä on ymmärrettävää ja hyväksyttävissä.)

Renkaat ja vanteet: Syksyllä hankitut uudet 17" BBS RX-vanteet ja Continental SportContact 215/45-17-renkaat (rengaskoko on sama kuin ko. malliin on tarkoitettu).

Alustasarjan jälkeen autoon on tehty lasermittaus/suuntaus (tämä tosin silloisilla 17" talvirenkailla ja vanteilla).

ONGELMA: Ajettaessa 80-90 km/h nopeudella etupyörät täristävät eli ratissa tuntuu tärinää yms. Mitä huonompi tie sitä enemmän. Toisaalta joskus aivan uudella asfaltilla tärinää ei juuri ole, mutta sitten taas joskus on. Eli etupyörissä tuntuva tärinä vaihtelee, mutta aina vain välilllä 80-90 km/h. Ei juurikaan muilla nopeuksilla.

Ohjekirjassa rengaspaineiksi suositellaan eteen 2.3 ja taakse 2.1.
(nopeus max 160 km/h) Olen kokeillut näitä paineita ja silloin ajo oli mukavampaa ja tärinää ei ollut läheskään niin paljon. Nämä paineet taitavat kuitenkin olla näin matalalle renkaalle liian vähän (vaikka ohjekirja toista sanookin). Olen kokeillut tästä suurempia paineita aina 2.9 asti. Silloin kyllä kulku menee liian epämukavaksi ja tärinä tuntuu vielä pahemmalta.

Seuraavat toimenpiteet:

Uusi lasermittaus
Renkaiden tasapainotus
Renkaiden vaihto edestä taa

Nyt kaivattasiin teidän vinkkejä/kokemuksia. Mikä tähän ongelmaan auttaisi? Onko ainoa keino vaihtaa rengasmerkkiä? Ajaa pienillä paineilla?Voiko etupään rakenteissa olla jotain vikaa, jota ei ole huomattu? Tyyppivika avosaabissa?

Tärinä ei muuten haittaisi, mutta kun se on juuri sillä yleisimmin ajetulla nopeudella ja rasittaa todella kun muuten auto kulkee hyvin.

Kiitän jo etukäteen kommenteista.

Heikki
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Mulla on tällä hetkellä ihan samanlaisia tärinäongelmia :cry: Joillain tiepinnoilla auto on ihan OK, toisilla tiepinnoilla ratti sitten ravistaa tosi iljettävästi. Pitäis varmaan käydä tasapainottamassa renkaat ja säädättämässä aurauskulmat :evil:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Renkaiden tasapainoitukseen tuo viittaa - kuten yleensäkin lähes kaikki tärinät, jotka ilmenevät n.80-110km/h nopeuksissa. Onko sinulla mahdollisuutta kokeilla toisilla renkailla, jotka eivät täristä toisessa autossa?
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Viesti Kirjoittaja HMK »

Talvirenkaat (kitkat) on Viggenin vakiovanteilla eli voisi kokeilla niitä ja sen jälkeen mennä tasapainottamaan. Selviäisi ainakin todennäköisin syy. Ihmetyttää vain kun syksyllä laitettiin niitä uusia BBS:n kesävanteita kun niihin pistettiin älyttömästi painoja. Kone ainakin näytti, että olisivat ok. Ja hyvämaineinen vanne pitäisi olla. Voi olla että tasapainotukset ovat muuttuneet vaikka kauheasti en ole ajanut eikä mihinkään kuoppiin tms.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Ittelläni on samantapainen kokemus, mutta talvirenkaista. Vika oli renkaan rakenteessa ja kulutuspinnassa, vaikka rengasliike ei sitä sitten lopulta myöntänytkään...

Tasapainotuskoneessa renkaaseen ei vaikuta muu kuin keskipakovoima, jolloin tien pintaa vasten tapahtuva muodonmuutos ei vaikuta mittaukseen, ja tulos näyttää hyvältä. Yleensä ongelmia on tiedossa, jos hyvään vanteeseen pitää laittaa paljon painoja.

Tasapainotuskoneen kuormitusrulla ei myöskään kerro koko totuutta tilanteesta, koska sen kuormitus on erilainen kuin tien pinnan.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Kaverilla oli eskossa samanmoinen ongelma.Auto täristi ja vaelteli järkyttävällä tavalla.Renkaat olivat euromasterin ja vasta merkin vaihtaminen auttoi.Sun muuten kannattais ettiä joku pikku paja jossa olisi vielä vanhanmallinen tasapainotus kone koka tasapainottaa renkaat pyörän ollessa kiinni.Selviää heti laakereiden ja vetoakseleiden vaikutus.Näissähän ei ollu muuta vikaa kuin että kun renkaat oli tasapainotettu ne eivät olleet enää tasapainossa muussa autossa.(jos oli jotain heittoa autossa)Ainakin helmisen autoliikkeessä lahdessa 10 vuotta sitten kyseinen laite löytyi.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Eikä mikään ihme jos rengas pyörähtää pikkasen vanteella reippaassa vedossa kun asennusvaseliinit on vielä tuoreet. Sillon ne ei ole enää tasapainossa.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
MarkoJ
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: To Loka 30, 2003 22:52
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja MarkoJ »

Onko vanteiden keskireikä "tiukka" pyörän navalle? Itsellä oli tonnarissa eräät vanteet väljät navalle, jolloin vanne pääsi siirtymään keskilinjalta pois. Tämä aiheutti ravistusta, vaikka renkaat oli tasapainossa.
#1318
9-3 1.8t -08
900t -89
SEPA
"Hirsch"
Viestit: 936
Liittynyt: Ti Loka 14, 2003 19:33
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SEPA »

peinu kirjoitti:Eikä mikään ihme jos rengas pyörähtää pikkasen vanteella reippaassa vedossa kun asennusvaseliinit on vielä tuoreet. Sillon ne ei ole enää tasapainossa.
Itselläni oli samaa ongelmaa.Kun tasapainotettiin renkaat ja lähti motarille,tärinää ei esiintynyt olleenkaan.Mutta auta armias ku piti muutaman kerran lähtä hieman vauhikkaammin,sen jälkeen alkoi tuntua pientä vipatusta ratissa.Tämä kokeiltiin 4 kertaa viikossa ja aina sama lopputulos.En vain silloin hoksannut laittaa rengasliidulla merkkiä sisäreunaan et liikkuuko rengas ja vanne välillä eri vauhtia.
treidaaja
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 09:11

Viesti Kirjoittaja treidaaja »

Vastaavia kokemuksia itselläkin. Asennusvaseliinissa rengas saattaa liikkua ja jos sulla oli vielä paljon painoja niin se vaan korostaa tuota tärinää.
Ei muutakun rengaspajalle, mielestäni BBS vanteet + noi kumit niin jotain vikaa joko renkaissa tai vanteissa jo pistetään paljon painoja. Pinnatut vielä ymmärtäis. 8O
Scarabee
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2004 13:14
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Scarabee »

Toivottavasti kärsii heittää samaan threadiin lisäkysymys:

-itselläni ravistelee myös toisinaan (paineet 2.8, 225-45-17), vasemmassa etuvanteessa kun on painauma edellisen omistajan jäljiltä + primacyn kyljessä palkeenkieli.

Eli, onko pääkaupunkiseudulla edullista vanteen oikojaa (-00 aeron 17")?
#1891
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Scarabee kirjoitti:
Eli, onko pääkaupunkiseudulla edullista vanteen oikojaa (-00 aeron 17")?
Amrif keravalla, tai jossain niillä nurkilla oikoo vanteita. Kannattaa soittaa ja kysyä lisää. Yhteistiedot löydät haulla tai luettelosta.
#1730
500whp.net member
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Yhteystiedot vielä:

Rengasliike AMRIF
Ahertajankatu 26
04440 JÄRVENPÄÄ

puh.(09)2794 0070
BMW 320dA Coupe LCI
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Amrif on vaan aikas kallis...jos on työreissua tampereelle päin niin sarankulmassa Tampereella metallisorvaamo sunila on paaaljon halvempi ku amrif.

Hesasta ei vielä yhtä vannetta niille kannata lähettää mutta jo täyden satsin oikasuttimen sunilalla rahteineen o halvempaa ku amrifilla.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Scarabee
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2004 13:14
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Scarabee »

Ok, kiitti tiedoista!
Täytynee suunnitella homma niin, että yhdessä alustaremontin kanssa fiksaa vanteet, puslat ja alapuoliset pikityöt kartellisyytösten uhallakin 8)
Pahoittelut topicin aloittaneelle väliin tunkemisesta :wink:
#1891
Vastaa Viestiin