Tuore tutkimus puoltaa nastarenkaiden käyttöä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Tuore tutkimus puoltaa nastarenkaiden käyttöä

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

HS 30.5.2008

Kitkanrenkaat lisäävät talviajon riskejä

Kuitenkin uuteen tilasin kitkat.
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Tuore tutkimus puoltaa nastarenkaiden käyttöä

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Olisi kiva tietää kaiken kaikkiaan miten määritellään katsotaanko renkaat osasyyllisiksi kolariin?

Muistan muutama vuosi sitten kun ne 4 vai 5 nuorta kuoli Omegan kyydissä jossain tuolla Turun suunnalla, Eura vai Raisioko se oli. Lehtikuvassa näkyi ihan selvästi, että alla oli Misukan renkaat, muistaakseni mallinumero oli 260 tai jotain sen suuntaista. Kyseistä mallia ei oltu valmistettu vuosikausiin, mutta silti lehdessä mainittiin että "poliisin mukaan auton renkaat olivat hyväkuntoiset"!!!
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Tuore tutkimus puoltaa nastarenkaiden käyttöä

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

meverkko kirjoitti:Olisi kiva tietää kaiken kaikkiaan miten määritellään katsotaanko renkaat osasyyllisiksi kolariin?

Muistan muutama vuosi sitten kun ne 4 vai 5 nuorta kuoli Omegan kyydissä jossain tuolla Turun suunnalla, Eura vai Raisioko se oli. Lehtikuvassa näkyi ihan selvästi, että alla oli Misukan renkaat, muistaakseni mallinumero oli 260 tai jotain sen suuntaista. Kyseistä mallia ei oltu valmistettu vuosikausiin, mutta silti lehdessä mainittiin että "poliisin mukaan auton renkaat olivat hyväkuntoiset"!!!
Just joo, 260:set.. Huhhu! 8O Ikää helposti 20vuotta.
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Re: Tuore tutkimus puoltaa nastarenkaiden käyttöä

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Yllättäen tutkimuksen on teettänyt nastojen valmistaja... :wink:
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
tomtom
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Su Maalis 14, 2004 12:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuore tutkimus puoltaa nastarenkaiden käyttöä

Viesti Kirjoittaja tomtom »

Haistan ilmassa TAAS uuden kitkat vs. nastat keskustelun... Eihän taas, eihän..?
EX-9-3 SS 1,8t BSR Stage 2 + OEM Isot Jarrut
orkkisjarrut myytävänä!!
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Tuore tutkimus puoltaa nastarenkaiden käyttöä

Viesti Kirjoittaja Japso »

tomtom kirjoitti:Haistan ilmassa TAAS uuden kitkat vs. nastat keskustelun... Eihän taas, eihän..?
Mitäs väittelemistä tuossa edes olisi? Johan tuon tietää eläkeläismummotkin, että naskalit talvikenkien ympärillä estää perselennot.
Foxbody turbo
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tuore tutkimus puoltaa nastarenkaiden käyttöä

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Nastoihin luotan. Ei pysy faijan Audi tiellä kunnolla kitkoilla, toisinkuin mutsin sysleri pysyy nastoilla tiellä, ilman ongelmia. Saabissa nastat ja hyvin on pysynyt tiellä talvella ja kesällä.
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Tuore tutkimus puoltaa nastarenkaiden käyttöä

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ansioituneimmat kitkaspedethän kiistelevät kyllä jopa pidosta jäällä, mutta näiltä voisi kysyä että miksi esim. avannosta pääsee helposti pois teräsnaskaleilla sileätä jäätä pitkin, mutta ei kovinkaan helposti millään kuminpalasilla huolimatta siitä että olisivat kuinka "kitkakumia" ja täynnänsä lamelleja?
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tuore tutkimus puoltaa nastarenkaiden käyttöä

Viesti Kirjoittaja muppelo »

Minuteman kirjoitti:Ansioituneimmat kitkaspedethän kiistelevät kyllä jopa pidosta jäällä, mutta näiltä voisi kysyä että miksi esim. avannosta pääsee helposti pois teräsnaskaleilla sileätä jäätä pitkin, mutta ei kovinkaan helposti millään kuminpalasilla huolimatta siitä että olisivat kuinka "kitkakumia" ja täynnänsä lamelleja?
tästä on jo aikaa mutta paras mitä kuulin oli että nastarengas ei pidä paskaakaan vetisellä jäällä mutta kitka on ko. olosuhteissa lyömätön.. Ja kyllä, pystyin kuuntelemaan ton vakavalla naamalla.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Tuore tutkimus puoltaa nastarenkaiden käyttöä

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

muppelo kirjoitti:
Minuteman kirjoitti:Ansioituneimmat kitkaspedethän kiistelevät kyllä jopa pidosta jäällä, mutta näiltä voisi kysyä että miksi esim. avannosta pääsee helposti pois teräsnaskaleilla sileätä jäätä pitkin, mutta ei kovinkaan helposti millään kuminpalasilla huolimatta siitä että olisivat kuinka "kitkakumia" ja täynnänsä lamelleja?
tästä on jo aikaa mutta paras mitä kuulin oli että nastarengas ei pidä paskaakaan vetisellä jäällä mutta kitka on ko. olosuhteissa lyömätön.. Ja kyllä, pystyin kuuntelemaan ton vakavalla naamalla.
:lol:

Ja jos sopii kysyä, niin missä hurmoshenkisissä kitkakokouksissa tuollaisia "totuuksia" oikein kuulee?

Ja itsellä meni viimetalvi kitkoilla, ja hyvätkin puolensa niissä on, mutta tosiasiat sentään nyt kuitenkin tosiasioina...
tomtom
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Su Maalis 14, 2004 12:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuore tutkimus puoltaa nastarenkaiden käyttöä

Viesti Kirjoittaja tomtom »

9-5T kirjoitti:
tomtom kirjoitti:Haistan ilmassa TAAS uuden kitkat vs. nastat keskustelun... Eihän taas, eihän..?
Onko niin arka aihe ettei siitä saa keskustella? Niissä on muutakin keskustelemista mutta nyt kyse oli pidon paremmuudesta jota ei luulisi kenenkään kiistävän, muut valintaan johtavat asiat on eri juttuja.
Ei ole ollenkaan arka aihe. Molemmilla olen ajanut ja molemmista löydän hyviä puolia. Viime talven nastoilla ja muutaman edellisen kitkoilla. Näitä keskusteluita vain tuntuu syntyvän foorumeille puolen vuoden välein.
EX-9-3 SS 1,8t BSR Stage 2 + OEM Isot Jarrut
orkkisjarrut myytävänä!!
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tuore tutkimus puoltaa nastarenkaiden käyttöä

Viesti Kirjoittaja muppelo »

Minuteman kirjoitti:
muppelo kirjoitti: tästä on jo aikaa mutta paras mitä kuulin oli että nastarengas ei pidä paskaakaan vetisellä jäällä mutta kitka on ko. olosuhteissa lyömätön.. Ja kyllä, pystyin kuuntelemaan ton vakavalla naamalla.
:lol:

Ja jos sopii kysyä, niin missä hurmoshenkisissä kitkakokouksissa tuollaisia "totuuksia" oikein kuulee?

Ja itsellä meni viimetalvi kitkoilla, ja hyvätkin puolensa niissä on, mutta tosiasiat sentään nyt kuitenkin tosiasioina...
Kyseessä oli yhden ihmisen mielipide jonka se väitti perustuvan kokemukseen :D
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Tuore tutkimus puoltaa nastarenkaiden käyttöä

Viesti Kirjoittaja meverkko »

tomtom kirjoitti:
9-5T kirjoitti:
tomtom kirjoitti:Haistan ilmassa TAAS uuden kitkat vs. nastat keskustelun... Eihän taas, eihän..?
Onko niin arka aihe ettei siitä saa keskustella? Niissä on muutakin keskustelemista mutta nyt kyse oli pidon paremmuudesta jota ei luulisi kenenkään kiistävän, muut valintaan johtavat asiat on eri juttuja.
Ei ole ollenkaan arka aihe. Molemmilla olen ajanut ja molemmista löydän hyviä puolia. Viime talven nastoilla ja muutaman edellisen kitkoilla. Näitä keskusteluita vain tuntuu syntyvän foorumeille puolen vuoden välein.
Jep. Nyt näyttää olevan joku rytmihäiriö kun edellisestä kerrasta ei ole kuin puoli vuotta.

Itse asiassa tässä keskustelussahan ei ollut alunperin kyse pelkästään pidon paremmuudesta. Useastihan kitkakuskit perustelevat renkaan turvallisuutta vaikutuksella ajotapoihin.

Tässähän on tutkittu niitä toteutuneita onnettomuuksia. Eli tässä on nyt sitten punnittu kokonaisuutta, pidon, kuskin ajotaitojen ynnä muitten seikkojen vaikutuksen jälkeen.

EDIT: Sori, luin viestisi väärin. Mun mielestä näitä on aiemmin syntynyt vuoden välein. Aina syksyllä kun talvikumeista taas aloitetaan keskustelu.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Vastaa Viestiin