Ensitervehdys ja heti tiukka kysymys
Ensitervehdys ja heti tiukka kysymys
Moro.
Olen Saabien suhteen kokematon vaikkakin ensikosketus näihin tuli joskus 80-luvun lopulla kuppaisen 90:n muodossa. Tumman metallihohtovihreä ruskehtavilla korrosiohäivytyksillä. Maantiellä meni kuin juna ja käynnistyi varmasti.
Tilanne on nyt sellainen, että mun pitäisi ostaa tämän viikon kuluessa kohtuuhintainen käyttöauto. Myin edellisen autoni pois jokin aika sitten, enkä halua enää sijoittaa samaa määrää autoon kiinni. Olen asettanut itselleni henkisen oravannahkarajan jotakuinkin viiteen tuhanteen ja kilometrit n. 200 tkm:iin. Tässä hintaluokassa näyttää olevan tarjolla lukuisia 9000-malleja joista varmasti sopiva löytyisi. Lisäksi Tukholman ympäristössä on monien muiden joukossa yksi -97 180 tkm 2,0TA tarjolla kun vaan lähtisi hakemaan. Ajan vuositasolla muutaman kymmenentuhatta kilometriä pidempää matkaa joten auton tulee olla tukeva, luotettava ja turvallinen.
Kysymys kuuluu, että ostaisiko n. 5t hintaisen 9000 vaiko laittaisi tonnin pari lisää ja hankkisi 9-5:n eli onko -97/-98 tonnari parempi auto kuin -98 9-5 tai päinvastoin? Vai pitäisikö sittenkin hankkia Volvo?
Tätä kysyy epätietoinen
Finn
Olen Saabien suhteen kokematon vaikkakin ensikosketus näihin tuli joskus 80-luvun lopulla kuppaisen 90:n muodossa. Tumman metallihohtovihreä ruskehtavilla korrosiohäivytyksillä. Maantiellä meni kuin juna ja käynnistyi varmasti.
Tilanne on nyt sellainen, että mun pitäisi ostaa tämän viikon kuluessa kohtuuhintainen käyttöauto. Myin edellisen autoni pois jokin aika sitten, enkä halua enää sijoittaa samaa määrää autoon kiinni. Olen asettanut itselleni henkisen oravannahkarajan jotakuinkin viiteen tuhanteen ja kilometrit n. 200 tkm:iin. Tässä hintaluokassa näyttää olevan tarjolla lukuisia 9000-malleja joista varmasti sopiva löytyisi. Lisäksi Tukholman ympäristössä on monien muiden joukossa yksi -97 180 tkm 2,0TA tarjolla kun vaan lähtisi hakemaan. Ajan vuositasolla muutaman kymmenentuhatta kilometriä pidempää matkaa joten auton tulee olla tukeva, luotettava ja turvallinen.
Kysymys kuuluu, että ostaisiko n. 5t hintaisen 9000 vaiko laittaisi tonnin pari lisää ja hankkisi 9-5:n eli onko -97/-98 tonnari parempi auto kuin -98 9-5 tai päinvastoin? Vai pitäisikö sittenkin hankkia Volvo?
Tätä kysyy epätietoinen
Finn
2003 9-5 estate 2.0t automatic
Re: Ensitervehdys ja heti tiukka kysymys
Kyllähän tuo "uusi" ja tuore 9-5 on luotettava, mutta toinen asia on mikä omaa silmää miellyttää, itse ostaisin tontu. ja tuolla rahalla saakin jo toimivia tonnareita, eikä 300€ paali kunnossa olevaa.
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Re: Ensitervehdys ja heti tiukka kysymys
Mahtavatko olla molemmat maantiellä yhtä tukevia ajaa - työreissujen päivämatkat saattavat olla pisimmillään 750 km.
2003 9-5 estate 2.0t automatic
Re: Ensitervehdys ja heti tiukka kysymys
9-5 on ainakin hyvä ajettava ja mukavat penkit + tilaa löytyy myös
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Ensitervehdys ja heti tiukka kysymys
Molemmat on hyviä matka-autoja, mutta 9-5 on kyllä mukavampi ja huomattavasti tuoreemman oloinen. 9-5 on edelleen tuoreen tuntuinen mutta tonnari on kyllä tuulahdus 80-lukua.
Käy koejamassa molemmat niin saat hyvän kuvan..
Käy koejamassa molemmat niin saat hyvän kuvan..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Ensitervehdys ja heti tiukka kysymys
Minäkin olisin tontun kannalla. Nuo loppupään tontut on tosiaan viilattu lastentaudeista vapaaksi, joten mahdollisesti huolettomampia kilometrejä kuin alkupään 9-5:lla.
Mutta älä osta turbotonta tonnaria
Mutta älä osta turbotonta tonnaria
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: Ensitervehdys ja heti tiukka kysymys
AI ON VAITannisto kirjoitti:Minäkin olisin tontun kannalla. Nuo loppupään tontut on tosiaan viilattu lastentaudeista vapaaksi
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: Ensitervehdys ja heti tiukka kysymys
Kiitoksia kannanotoista. Tuolla omalla listalla on parikin loppupään automaatti 9000:sta. Mitenkäs niissä nuo laatikot ovat kestäneet? Tonnarissa ei liene noita 9-5:n huohotinongelmia?
2003 9-5 estate 2.0t automatic
Re: Ensitervehdys ja heti tiukka kysymys
Eikös tontussa ole aika vahva laatikko? Olen saanut tämän käsityksen. Eli +300tkm ei ole vielä ongelmia, jos tietenkin huoltaa autoa säännöllisesti.
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Re: Ensitervehdys ja heti tiukka kysymys
Vihje vaan; osta enempi/pitempiä matkoja ajettu yksilö, tai älä ainakaan tuijota pelkkä mittarilukemaa. Saat monesti paremmin huolletun ja kulumattomamman auton, johon jo hoidettu yleisimmät tyyppi"viat" kertaalleen. Ja ehkä jopa halvemmalla.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 739
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Re: Ensitervehdys ja heti tiukka kysymys
Itsellä on molemmat kulkineet myös käytössä ja heti täytyy sanoa, että kaikkein halvimmat käyttöautot eivät ole kyseessä. Tosin en osaa kuvitella vaihtavani muihin merkkeihin. Juurikin pitkän matkan mukavuus on molemmissa parasta kokemaani. Kerran on tullut ajettua Kolari - Uusikaupunki väli pysähtymättä (900km)tonnarilla ja juuri tuon verran tankillisella tuntuu pääsevän ilman välitankkausta.
Tällä hetkellä ajan enimmäkseen 9-5;lla mutta kunhan saan uuden ahtimen tuohon tonnariin niin jatkan matkaa sillä. Eli kannatan tonnaria ja ajan noin 40-70tkm vuodessa, joten meidän talossa on yksi 9000 2.3i ajettuna 640tkm, 9000 2.0t ajettuna 300tkm ja juuri pyörähti 200tkm 9-5;ssa rikki.
Jotkut tonnarit tuntuvat vaativan alustan päivityksen, jotta saa ajomukavuuden kohdalleen. Tuossa 9000 2.0t;ssä on nyt jälkiasennettu sportalusta procarserviseltä ja pieni lastu piristyksenä ja nyt ajotuntuma kelpaa ainakin minulle.
Itse en ole automaatti miehiä ja en tunne tarpeelliseksikaan kun ajan lähinnä matka-ajoa. Lisää vaan turhaan kulutusta. Tri-Lo tuossa mainitsikin, ettei kannata säikähtää ajettuja kilometrejä. Saabbeja omistaneena olen korjannut/korjauttanut niitä kaikilla kilometreillä (alle 100tkm ajettua en ole koskaan omistanut ), joten ei ne minusta vikaannu erityisesti paljon ajettuna. Ainoa minut jalkamieheksi jättänyt on tuo 9-5(bensapumppu).
Teknisiä vikoja osaa aina korjata mutta jos ruoste yllättää niin ne on erimiehiä, jotka niitä osaa paikkailla (jos nekään).
Huh tulipa avauduttua
Tällä hetkellä ajan enimmäkseen 9-5;lla mutta kunhan saan uuden ahtimen tuohon tonnariin niin jatkan matkaa sillä. Eli kannatan tonnaria ja ajan noin 40-70tkm vuodessa, joten meidän talossa on yksi 9000 2.3i ajettuna 640tkm, 9000 2.0t ajettuna 300tkm ja juuri pyörähti 200tkm 9-5;ssa rikki.
Jotkut tonnarit tuntuvat vaativan alustan päivityksen, jotta saa ajomukavuuden kohdalleen. Tuossa 9000 2.0t;ssä on nyt jälkiasennettu sportalusta procarserviseltä ja pieni lastu piristyksenä ja nyt ajotuntuma kelpaa ainakin minulle.
Itse en ole automaatti miehiä ja en tunne tarpeelliseksikaan kun ajan lähinnä matka-ajoa. Lisää vaan turhaan kulutusta. Tri-Lo tuossa mainitsikin, ettei kannata säikähtää ajettuja kilometrejä. Saabbeja omistaneena olen korjannut/korjauttanut niitä kaikilla kilometreillä (alle 100tkm ajettua en ole koskaan omistanut ), joten ei ne minusta vikaannu erityisesti paljon ajettuna. Ainoa minut jalkamieheksi jättänyt on tuo 9-5(bensapumppu).
Teknisiä vikoja osaa aina korjata mutta jos ruoste yllättää niin ne on erimiehiä, jotka niitä osaa paikkailla (jos nekään).
Huh tulipa avauduttua
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Re: Ensitervehdys ja heti tiukka kysymys
Käytetyn auton kuntoa arvioidessa on tiestysti erilaisia asioita, mitä pitää katsoa, mutta itse kyllä väittäisin, että ajetut kilometrit on kyllä tärkein yksittäinen arvo. Se ei ole ainoa arvo, mutta kuitenkin se tärkein. Pääsääntö on luonnollisesti: mitä vähemmän ajettu, sitä parempi.Tri-Lo kirjoitti:Vihje vaan; osta enempi/pitempiä matkoja ajettu yksilö
9-5:sen jälleenmyyntiarvo voisi olla parempi tulevaisuudessa kuin tonnarin, ja jälkipään tonnarien hinnat ovat hyvin lähellä alkupään 9-5:sen hintoja, joten luultavasti itse päätyisin 9-5:seen. En näkisi, että 9-5:ssä on juurikaan enemmän lastentauteja, sillä 9-5 on käytännössä vain "paranneltu," face-liftattu tonnari.
OG 9³ 2.0t 5ov. rek.01(vm.02), paketti 2, Driving-paketti, Laser Red
(jäsen 44862)
(jäsen 44862)
Re: Ensitervehdys ja heti tiukka kysymys
9-5:ssä hinta alkaa olla kohdallaan, mutta mikään 9k:n facelift se ei todellakaan ole.Jeltsin kirjoitti:9-5:sen jälleenmyyntiarvo voisi olla parempi tulevaisuudessa kuin tonnarin, ja jälkipään tonnarien hinnat ovat hyvin lähellä alkupään 9-5:sen hintoja, joten luultavasti itse päätyisin 9-5:seen. En näkisi, että 9-5:ssä on juurikaan enemmän lastentauteja, sillä 9-5 on käytännössä vain "paranneltu," face-liftattu tonnari.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Re: Ensitervehdys ja heti tiukka kysymys
Väitä ihan rauhassa mutta olet väärässä. Hyvällä pidolla ja matkakäytössä ollut 300tkm ajettu voi helposti olla parempikuntoinen ja parempi ostos (erityisesti kun ottaa huomioon hintaeron, koska suurin osa autoista ymmärtämättömiä ajattelee samoin kuin sinä) kuin vaikkapa 150tkm kaupunkiajoa pyöritelty yksilö.Jeltsin kirjoitti:Käytetyn auton kuntoa arvioidessa on tiestysti erilaisia asioita, mitä pitää katsoa, mutta itse kyllä väittäisin, että ajetut kilometrit on kyllä tärkein yksittäinen arvo. Se ei ole ainoa arvo, mutta kuitenkin se tärkein. Pääsääntö on luonnollisesti: mitä vähemmän ajettu, sitä parempi.Tri-Lo kirjoitti:Vihje vaan; osta enempi/pitempiä matkoja ajettu yksilö
Harva osa kuluu absoluuttisesta kilometrilukemasta ja ne hankalimmat ja kalleimmat eivät siihen luokkaan kuulu. Lisäksi huohotinvaikeuksista kärsivien 9-3/9-5 tapauksissa paljon ajetut ovat yleensä paremmin ongelmilta säästyneet, em. käyttötapojen eroista johtuen.
Itse melkeinpä välttelisin sitä "vähän ajettua helmeä" varsinkin vuosimalliin nähden.. Ja on paljon henkilökohtaisia kokemuksia sekä vähän että paljon ajetuista Saabeista. Idän ihmeet 200tkm kohdalla väljine moottoreineen on luku sinänsä muttei tälle foorumile kuuluva.
Mitä "faceliftattu tonnari" kommentteihin tulee, niin ei auta kuin todeta että olet todellakin harvinaisen pihalla näistä asioista.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Ensitervehdys ja heti tiukka kysymys
Kiitos kaikille kommenteista.
Jotenkin alkaa vaan tuntua siltä - ja varsinkin luettuani noista 9-5:n ongelmista - niin loppupään 9000 alkaa kiinnostaa enemmän. En ole tosin kummallakaan mallilla ajanut metriäkään joten toivottavasti ensituntuma ei pelästytä. Hyvässä lykyssä viikonlopuksi auto hankittuna.
Jotenkin alkaa vaan tuntua siltä - ja varsinkin luettuani noista 9-5:n ongelmista - niin loppupään 9000 alkaa kiinnostaa enemmän. En ole tosin kummallakaan mallilla ajanut metriäkään joten toivottavasti ensituntuma ei pelästytä. Hyvässä lykyssä viikonlopuksi auto hankittuna.
2003 9-5 estate 2.0t automatic