Trionic vs Motronic?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tomtom
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Su Maalis 14, 2004 12:06
Paikkakunta: Helsinki

Trionic vs Motronic?

Viesti Kirjoittaja tomtom »

Olen koittanut netin syövereistä löytää tietoa, mutta kovin paljon ei ole eteen osunut. Kun välillä tästä tulee kavereiden kanssa puhetta. Onko Saabilla Trionicin käytöstä jotain käytännön hyötyä verrattuna esim. juuri Boschin Motroniciin vai onko vain kiva tehdä moottorinohjaus itse? Eli toisinsanoen mitä oleellista eroa on juuri esim. Motroniciin verrattuna?

Molemmathan taitavat reaaliajassa haistella imuilman ominaisuuksia ja säätää sytkää ja polttoainepuolta sen mukaan. Ja ahtojakin taitavat molemmat ohjata elektronisesti itse. Trionic taitaa kyllä olla ainoa joka haistelee ilmeisesti nakutusta käyttäen sytytystulppaa..?

Tietysti muitakin valmistajia voi käyttää esimerkkeinä kun Boschia, mutta taitaa olla yleisin(?)
EX-9-3 SS 1,8t BSR Stage 2 + OEM Isot Jarrut
orkkisjarrut myytävänä!!
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Trionic vs Motronic?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Trionic oli aikoinaan huomattavasti edellä muita kilpailijoita (kuten mainitsemasi Motronic), joten siitä oli selvä etu varsinkin vuonna 1994 ja muutenkin koko 90-luvun ja vielä 2000-luvulle asti. Etuja olivat silloin mm. ahtojen ohjauksen kunnollinen integroiminen järjestelmään ja ionisaatiomittaus tulpasta jota käytettiin aiemmin jo erillisessä DI-järjestelmässä, tuotannossa vuodesta 1988. Kyseinen mittaus on vasta nyt tulossa myös muihin autoihin. Myös lambdasäädön toiminta ja päästötaso olivat ja ovat edelleen erittäin hyviä.

Trionic 7:n myötä tuli sitten vielä kertaluokkaa monimutkaisemmat adaptaatiojärjestelmät, pehmekäytöksinen sähköisesti ohjattu kaasuläppä, vielä matalammat päästötasot jne.

GM:n myötä kuitenkin Trionic ja sen teknologiat ovat alkaneet sulautua muihin ja varsinainen erillinen Trionic-niminen ohjaus on jo käytännössä kadonnut. Sääli sinänsä, mutta sen perintö jää toivottavasti ja luultavastikin elämään konsernituotteissa.

Tästä aiheesta voisi kirjoittaa tarkemminkin ja pidemmältikin mutta ei nyt ehdi eikä jaksa. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Trionic vs Motronic?

Viesti Kirjoittaja peinu »

jcarlson kirjoitti: Trionic 7:n myötä tuli sitten vielä kertaluokkaa monimutkaisemmat adaptaatiojärjestelmät, pehmekäytöksinen sähköisesti ohjattu kaasuläppä, vielä matalammat päästötasot jne.

Tästä aiheesta voisi kirjoittaa tarkemminkin ja pidemmältikin mutta ei nyt ehdi eikä jaksa. :)
T5.2 -93 luistonestollisessa(TCS/ASR) mallissa on jo sähköisesti ohjattu kaasuläppä ja automaattivaihteiston kick-down. T7 tuo sähköinen kaasuläppä on toki jo kaikissa malleissa.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Trionic vs Motronic?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo toki se TCS-mallista löytyy, mutta pointtina oli läppäsäädön hyödyntäminen auton käytöksen parantamisessa eikä pelkästään luistonestona. T7:ssa polkimen asento johtaa ilmamassapyyntöön jota toteutetaan läpän ja magneettiventtiilin yhteisvoimin ja maksimoidaan alemmilla kierroksilla spoolaus avaamalla läppää ensin enemmän ahtimen herättämiseksi. T5 sähköläpässä taitaa kuitenkin polkimen asento vastata vain suoraan läpän kulmaa jos luistonesto ei asiaan vaikuta..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
tomtom
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Su Maalis 14, 2004 12:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Trionic vs Motronic?

Viesti Kirjoittaja tomtom »

Okei. Eli aikanaan oli merkittävästi kehittyneempi kuin muut. Mutta nykyään ominaisuudet ovat samankaltaisemmat . Joskin eroja löytyy. Olen jonkun verran kirjallisuutta vuosien varrella juurikin Motronicista lukenut, mutta pitää ehkä kaivaa lisää tietoutta Trionicista. Ihan näin mielenkiinnosta,
EX-9-3 SS 1,8t BSR Stage 2 + OEM Isot Jarrut
orkkisjarrut myytävänä!!
Vastaa Viestiin