tietoa kylmästöinnistä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

tietoa kylmästöinnistä

Viesti Kirjoittaja stara »

täytätin juuri vanhan satkuni kylmästöintiaineet, kun ei enää jäähdyttänyt mitään vaikka päälle sentään kytki. kerättyä tietoa reissulla:
1. noihin vanhoilla liittimillä oleviin kompuroihin eivät monetkaan saa aineita laitettua tosta linkistä löytyy paikkakunnan rekisteröityneet täsmäpalvelut
http://www.korjaamot.fi/index.php?page=osahaku

2. kylmäaine kuljettaa voiteluöljyn ja kun kylmäaine on vähissä niin voitelukin kärsii, eli järkevää olisi täytätyttää systeemi hyvissä ajoin, pari vuotta lie jonkunlainen suositus
3. jos esim lauhdutin vuotaa/ menee vaihtoon niin öljyäkin on lisättävä n. 20 %, vastaavasti ilmeisesti muidenkin osien suhteen, eli osa öljystä aina poistuu komponenttien mukana, mutta ei juurikaan vuotavan kylmäaineen mukana
4. suositeltiin kylmästöinnin käyttämistä nyt heti, kun kone on kuuma niin lähtee öljyt kiertoon.
5. satkussa kun kompura on kuumassa paikassa koneen päällä, niin systeemi lähtee käyntiin liian pienilläkin kylmäainemäärillä ( öljyn kierto huononee), koska se lämmitys nostaa paineen ja painekytkin hyväksyy startin
6. jos omistaa varakompuran, niin suositeltiin sen seisottamista magneettikytkin alaspäin, jotta stefa ei kuiva, kuivahtanut stefa ei saata pitää kylmäaineita sisällään.
7. Alkuperäiset R12 kylmäaineet , (joita ei enää saa käytännössä mistään, koska ovat ilmakehän otsonikerroksen surma), pysyvät paremmin sisällä varsinkin vanhoissa systeemeissä, ja antaisivat parhaan tehonkin
8. kompura pikkasen ääntelee tyhjäkäynnillä, eli saanut varmaan kipeää, olisi pitänyt aikaisemmin käydä täytöllä
9. hassu juttu, kun en oikein saanut vastausta miten paljon sinne meni tavaraa sisään. Ymmärsin , jotta huono on kuumaan kompuraan saada paljoa sisään, koska se paine nousee ??) eli olisi edukkaampaa täyttää kylmänä, mutta ainahan se on kuuma kun ajosta täyttöön vie ??
Viimeksi muokannut stara, Ke Heinä 02, 2008 16:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: tietoa kylmästöinnistä

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Tuon R12 voisin vahvistaa, tosin en oo varma mitä noissa jenkkiautoissa on ollut. Kuitenkin yhdellä tutulla 80-luvun jenkkiruumisauto, alkuperäset kylmäaineet kuulemma sisällä ja kyllä se melkein ihon jäädytti.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: tietoa kylmästöinnistä

Viesti Kirjoittaja stara »

liteFun kirjoitti:Tuon R12 voisin vahvistaa, tosin en oo varma mitä noissa jenkkiautoissa on ollut. Kuitenkin yhdellä tutulla 80-luvun jenkkiruumisauto, alkuperäset kylmäaineet kuulemma sisällä ja kyllä se melkein ihon jäädytti.

ehheheee more than lite fun, a lot of fun, viikon paras :) "alan" kaarassa pitää olla kunnon tehot, jotta lasti säilyy.
Joskus 90 luvun alussa noi uudet litkut tuli kuvioihin, ja jenkkiläiset vielä yleensä konservatiiveinä jälkijunassa .. 8O
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: tietoa kylmästöinnistä

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

stara kirjoitti:hehheheee more than lite fun, a lot of fun, viikon paras :) "alan" kaarassa pitää olla kunnon tehot, jotta lasti säilyy.
Joskus 90 luvun alussa noi uudet litkut tuli kuvioihin, ja jenkkiläiset vielä yleensä konservatiiveinä jälkijunassa .. 8O
Siis kyllähän sitä R12-ainettakin löytyy, mutta ymmärrettävistä syistä sitä ei mainosteta julkisesti. Jos kyseessä on vanha (ennen vuotta -92) oleva ilmastointilaite, niin luonnollisestihan se toimii parhaiten sille suunnitellulla kylmäaineella.

Jenkeissä alkoi ilmastointi yleistymään jo 70-luvulla ja ainakin huhupuheiden mukaan nämä järjestelmät ovat lähteneet käyntiin kuivaimen kuivauksen ja täytön jälkeen, vaikka ovat olleet tyhjinä vuosikausia..
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: tietoa kylmästöinnistä

Viesti Kirjoittaja stara »

petteri75 kirjoitti:
stara kirjoitti:hehheheee more than lite fun, a lot of fun, viikon paras :) "alan" kaarassa pitää olla kunnon tehot, jotta lasti säilyy.
Joskus 90 luvun alussa noi uudet litkut tuli kuvioihin, ja jenkkiläiset vielä yleensä konservatiiveinä jälkijunassa .. 8O
Siis kyllähän sitä R12-ainettakin löytyy, mutta ymmärrettävistä syistä sitä ei mainosteta julkisesti. Jos kyseessä on vanha (ennen vuotta -92) oleva ilmastointilaite, niin luonnollisestihan se toimii parhaiten sille suunnitellulla kylmäaineella.

Jenkeissä alkoi ilmastointi yleistymään jo 70-luvulla ja ainakin huhupuheiden mukaan nämä järjestelmät ovat lähteneet käyntiin kuivaimen kuivauksen ja täytön jälkeen, vaikka ovat olleet tyhjinä vuosikausia..
kyllähän vanhakin ehjä lelu käyntiin lähtee, kysymys on lähinnä siitä miten kauan litkut pysyy sisällä.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: tietoa kylmästöinnistä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Siinä ilmastointi laitteen letkuissa pitäisi näkyä kylmä aineen tyyppi.
( vanhaa ja uutta ei saa sekoittaa keskenään )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: tietoa kylmästöinnistä

Viesti Kirjoittaja Jope »

Ei ne kovin helpolla sekoakaan, kun R134a-täyttöliittimet on ihan erilaiset kuin R12-liittimet.

R12:n (freoni) tilalle suositellaan ISCEON-59-ainetta, käy suoraan ja on jopa ihan laillista, ei tarvitse missään parkkihallin hämärässä jobbarin takakontista täyttää.

Kiitos Staralle ilmastointivinkeistä, tuossa oli pari joita en vielä itse tiennytkään.

Tämä koko ilmastointihomma on sellaista v*tun salakähmintää, että ärsyttää toden teolla. Kukaan ei mukamas tiedä ja ne jotka tietää ei kerro. Ai niin ja aina muistetaan mainita, että ilmastointiin liittyvät asiat on joko 1) kalliita tai 2) tosi työläitä.

Ei ne nyt niin ihmeellisiä vehkeitä kuitenkaan ole, pikkuhiljaa sitä tietoa onneksi saa raavittua kokoon eri suunnilta.

Vielä kun saisi selville, että huoltaako Suomessa kukaan ilmastoinnin kompuroita. Käsittääkseni kaikkiin kompuroihin saa valmistajalta päätyihin ja akseliin tiivisteet, mutta kun olen ilmastointifirmoista kysellyt, niin päätä on vaan pyöritetty ja todettu, että ei niitä kukaan tee.

Pitääkö tuokin kokeilla itse ja todeta, että vuotaa entistä pahemmin rempan jälkeen?
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: tietoa kylmästöinnistä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Vielä kun saisi selville, että huoltaako Suomessa kukaan ilmastoinnin kompuroita.
http://www.finnklima.fi/
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: tietoa kylmästöinnistä

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Jope kirjoitti:
R12:n (freoni) tilalle suositellaan ISCEON-59-ainetta, käy suoraan ja on jopa ihan laillista, ei tarvitse missään parkkihallin hämärässä jobbarin takakontista täyttää.
Itse olen kuullut puhuttavan Isceon 49:stä, joka on ilmeisesti vähän eri aine. Usean eri kaasun seoksia nuo kuitenkin taitavat olla. Siitä koituu sellainen ilmiö että systeemin vähitellen vuotaessa pienimolekyylisin kaasu lähtee herkemmin ja seossuhde muuttuu. R12:lla tätä ongelmaa ei ole.
Toinen hiukan uudempi korvaava aine on RS-24, erään ilmastointifirman tyyppi tosin kertoi että hypetyksestä huolimatta järjestelmän teho ei tuolla ole sen parempi kuin Isceon 49:lläkään.
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: tietoa kylmästöinnistä

Viesti Kirjoittaja Jope »

Haa totta puhut!

http://refrigerants.dupont.com/Suva/en_ ... eon49.html
http://refrigerants.dupont.com/Suva/en_ ... eon59.html

Eli neljäysiä freonin tilalle..

No, pitää tutkia vaihtoehdot. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: tietoa kylmästöinnistä

Viesti Kirjoittaja stara »

tais ne munkin litkut sieltä tulla ulos, eipä montaa päivää jäähdyttänyt, lisäksi alkoi pitämään vinkunaa ja ylimääräistä ääntä, joka ihme kyllä aina väheni kun pani ilmastoinnin päälle.
1. näkeekäköhän sitä itse, mistä se vuotaa, kun panivat ne väriaineet sisään , vai vaatiiko jotain erityistä , kuten esim UV- valoa.
2. remmi varmaan kandee poistaa, jos ei aio käyttää/ täyttää, koska jos kompura leikkaa kiinni, niin voi hajota remmi ja jämät voi kiertyä vioittamaan muita hihnoja / Hall anturia jne...
3. voisin tosin vaihtaa viallisen komponentin (varasatsi on), kunhan vain tiedän mikä kohtaa falskaa. Summamutikassa komponenttien vaihtaminen/ täyttö ei oikein kiinnosta.
4. sitä kosteuden poistinta en 6 vuotta sitten uusinut, vaikka oli vanha nurkissa irrallaan pyörinyt, nyt varmaan olisi sellainenkin uusittava.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Autumn
"Turbo"
Viestit: 245
Liittynyt: Ti Maalis 14, 2006 11:23
Paikkakunta: Oulu

Re: tietoa kylmästöinnistä

Viesti Kirjoittaja Autumn »

Joo en tiedä mitkä aineet tuolla meidän olds '85 jenkissä on, mutta ei oo koskaan huollettu ilmastointia ja saa kyllä kurkun kipeäksi jos haluaa. Vissiin jenkkilän pojat osannu rakennella kunnon vehkeitä.
Trust Me, I Know What I'm Doing..
9000 Aero -93 RE85
#3264
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: tietoa kylmästöinnistä

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Jope kirjoitti:Haa totta puhut!

http://refrigerants.dupont.com/Suva/en_ ... eon49.html
http://refrigerants.dupont.com/Suva/en_ ... eon59.html

Eli neljäysiä freonin tilalle..

No, pitää tutkia vaihtoehdot. :-)
Note: ISCEON® MO49 is not available in the U.S. (tuolta 49 linkistä)
Täh käyttääkö jenkit vieläki R-12? Vai mikähän niillä on käytössä korvaavana aineena, vai vaihtavatko täysin erilaisiin systeemeihin kalliilla hinnalla?

Kyllähän se muaki vähän pisti harmittamaan kun ei mistään kunnollista tietoa löytyny kylmästöinnistä, viime kesänä jos ois CD:hen saanu uudet aineet niin ois ollu aivan mahtavaa ajella.
Liian paljon vain oli juttuja joka puolella että liittimet, kuivaimet, suunnilleen kaikki pitäis vaihtaa, ja sitte vielä litkut päälle 100e siihen päälle lisää...
Tosiaan tuo tuttu jolla se jenkkifarkku (alunperin siis jenkeissä ruumisautona toiminu) olis myyny ruumisauton siihen hintaan mitä ois tullu tontun ilmastoinnin uusiminen maksamaan. Yks ruostunu ovi kuulemma ois vain pitäny leimaa varten vaihtaa, mutta oispa ainaki saanu ihan talvivaatteet päällä ajella kesähelteillä.
Laitahan Jope kunnon faktat sinne tietopankkiin!
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: tietoa kylmästöinnistä

Viesti Kirjoittaja Hessu »

liteFun kirjoitti: Note: ISCEON® MO49 is not available in the U.S. (tuolta 49 linkistä)
Täh käyttääkö jenkit vieläki R-12? Vai mikähän niillä on käytössä korvaavana aineena, vai vaihtavatko täysin erilaisiin systeemeihin kalliilla hinnalla?
Viime syksynä kävin jenkeissä ja poikkesin parissa autotarvikeliikkeessä sillä taka-ajatuksella että R12:ta olisi ollut vielä saatavissa. No, todellisuudessa se on mennyt osittain maan alle eli vain erityisen sertifioinnin omaavat kylmälaiteliikkeet saavat pitää sitä hallussa. R134a "conversion kit" oli sen sijaan tyrkyllä ja runsaasti neuvoja järjestelmän muuntamiseen kyseiselle aineelle. Tuota uuden mallin kylmäainetta myytiin aivan yleisesti parin sadan gramman itsetäyttötuubissa hintaan $10 eli ei tarvitse mennä korjaamolle ihan heti ensimmäisestä haaleasta henkäyksestä.
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: tietoa kylmästöinnistä

Viesti Kirjoittaja Jope »

Btw, se R134a-muutossarjakaan nyt ei mikään mahdottoman hintainen ole:

http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=2349

Jälkikäteen ajatellen olis pitänyt Finkkua varten tilata tuo.. Joka liitokseen vaihdoin O-renkaat, niin miksei sitten olisi samalla pistänyt R134a:ta kestävät. :-P

Vielähän tuon toki kerkiäisi, kuivaimessa on edelleen tulpat päällä. Öljypuolella tosin taitaa tulla vähän ongelmaa, siellä on nyt vanhat mineraalit sisällä, R134a vaatii PAGia.

No, näillä mennään. ISCEON-49-täyttö on tilattu jne.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Vastaa Viestiin