Liikennekäyttäytyminen

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Saabikas

Liikennekäyttäytyminen

Viesti Kirjoittaja Saabikas »

Pientä avautumista: Mikä perkele meitä suomalaisia vaivaa ? :?: :?: Kesälomakausi on taas alkanut ja liikennettä suuntaan jos toiseenkin piisaa. Tulimme eilen mökiltä ja Lahden motarilla meinasi todella palaa hihat kyynärpäihin saakka. Mikä siinä on ettei voi väistää jos on nopeampi takana ? Minä ohitan nyt ! Voi pkle ! Oikealla kaistalla oli autoja reilusti, ei tosin ylivoimaisen paljon mutta eihän sinne voi vahingossakaan eksyä.

Ajoimme Lahdesta Keravalle saakka yhden stanan Vulvan perässä vasenta kaistaa noin 115-125km/h ja ei urpo väistä, ei sitten millään ! Edessä oli tyhjää baanaa kilometritolkulla ! Oikealta olisi päässyt ohi muutaman kerran mutta sehän on ihan laissa kiellettyä :twisted: Voi perse !!! Vulva kuski ajatteli varmaan, ettei täällä tämän kovempaa saa ajaakkaan joten voin aivan hyvin ajaa tällä kaistalla välittämättä tuosta jonosta takanani...

Toinen asia mitä en jaksa ymmärtää on kiihdyttäminen. Mäntsälän kohdalla on 80km/h rajoitus jonkun siltatsydeemin takia. Ei siinä mitään, varmaan tarpeellinen. Vulva hidasti 80:n ja kun vaihtui 120km/h niin saavutimme ihan kohtuullisessa ajassa 5,3 kilometrin matkalla aikaisemmin pidetyn 115-125 km/h matkanopeuden.Voi :twisted: :twisted:

Vaimo ehdotti kuskin vaihtoa ja mulle oluen juontia :D :D Jotain hyötyä hommasta :D
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Minä taas en ymmärrä sitä, että kun lähdetään ohittamaan, niin se ohitus kestää ja kestää ja kestää....

siinä kun ahistut jonkun letkan perässä ja viimein lähtee ohittamaan edellä oleva, niin mennään niin hitaasti lipumalla ohi että aiheutetaan vaaratilanne takan tulijalle... :evil:

kun ohitetaan, niin ohitetaan eikä tutkailla maisemia...

sitten kun ei henkensä uhalla lähde perään, autoo tulee vastaan yhtä ky&%#% ja sitten taas körötellään alinopeutta...

No onneksi noita virvokkeita myyviä puljuja on tarpeeksi tiheään, niin pääsee huilaamaan...


ja kun lähdet ajamaan, niin hetken päästä sama urpo on peräeellä vastassa :wink:

joopa joo...
SEPA
"Hirsch"
Viestit: 936
Liittynyt: Ti Loka 14, 2003 19:33
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SEPA »

Eli taidan ite jäädä lomalla kotia tai annan emännän ajaa ettei tulis hulluteltua tuolla liikenteen seassa.Ei meinaa olla enää hihoja joita polttaa.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Roi-Prs väliä ajanut useampaankin kertaan (sis. Kemi-Tornio ja Oulun motarit). Näitä em. motareita omalla ysiyspällä vasenta kaistaa ajanut aina reilua 120, niin jotkut ei päästä ohi ja joillekin se ei riitä. Pitääkö siellä s*****a ajaa puoltatoistasataa vai alle sataa :evil: :!: :!: :?: :!:

Ja tänäänkin lähdin "postinvaloista" ja vasemmalla puolen oli Volvon V70 T5. Lähdin jo keltaisilla ripeästi eteenpäin, että kerkiän Volvon ohi (Volvon takana pitkä letka) seuraaviin valoihin vasemmalle kaistalle, kun ei viitti kaupungin kautta ajaa kotiin. Niin eiköhän se prkleen "olvo"-kuski kiihdytä ku mielenköyhä etten pääse ohi ja sittenhän piti väkisin vääntää sen eteen. Joustavuutta ja ennakointia liikenteeseen!!!
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2172
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Minä jätän suosiolla kommentoimatta.. :twisted: :? :lol: Tulee liikaa painokelvotonta.Ja tämä on vielä kaikenlisäksi koko perheen foorumi.
Saab 9-5 Griffin -01, Saab 9-5 2.0t -06, Saab 9-5 1.9tids -08
Munkka
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ti Tammi 13, 2004 13:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Munkka »

Siis vain yksi kysymys; jos nopeusrajoitus on 120 km/h tai 100 km/h moottoritiellä tai moottoriliikennetiellä, niin minkä v**tun takia oikealla kaistalla pitäisi ajaa 130 tai 140 km/h? Ei kai niitä rajoituksia huvikseen sinne laiteta?

Mä ajan aina rajoituksen mukaan tai max 10 km/h yli mittarin mukaan ja jos motarilla joku tulee perään vilkuttelemaan valoja, painan jarrua ja näytän keskaria. Oli kumpi kaista tahansa.

Matkaa ajaessa tykkään käyttää vakkaria ja silloin säädän nopeuden juuri arjoituksen mukaan. Tämä siksi että ohittaminen nostaa onnettomuus riksin hetkellisesti taivaaseen saakka. Jos vakkrin säätää 10 km/h yli rajoituksen, saa olla ohittelemassa koko ajan ja siitä en pidä. Jos taas säätää alle rajoituksen, jotkut muut joutuvat ohittamaan. Tosin näitä kiireellisiä ohittajia riittää aina.

Miksi kaikki eivät voisi ajaa rajoituksen mukaan? Ylinopeus on riski ja vastoin lainsäädäntöä. Ei kai kukaan jätä säännöllisesti kaupassa ostoksiaan maksamatta vain siksi että näin ehtii nopeammin kaupasta pois, tästähän tulee samalla tavalla sakot kuin liikennerikkomuksestakin....?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mie olen päättäny olla hermostumatta ohittelijoista, jos vaan ohittavat asiallisesti. Aina on joku, joka ajaa kovempaa kuin itse, joten on ihan turha nostaa nopeutta muiden takia. Ajan sitä nopeutta, mitä tykkään ajaa. Yleensä matkanopeus 100km/h alueella on se 95-110km/h. Nopeuden nostamisella kun ei saa kummoista ajansäästöä pitkälläkään matkalla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Munkka kirjoitti:
Mä ajan aina rajoituksen mukaan tai max 10 km/h yli mittarin mukaan ja jos motarilla joku tulee perään vilkuttelemaan valoja, painan jarrua ja näytän keskaria. Oli kumpi kaista tahansa.
No joo, se että kehuu ajavansa ~rajoitusten mukaan mutta kuitenkin painaa jarrua 8O jos joku on puskurissa niin on aika arveluttavaa.

Liikenneturvallisuuden kannalta moinen jarrujen painelu on varmasti vaarallisempaa kun 20-30km/h ylinopeus motarilla.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Pakkivalot

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

93t sport kirjoitti:
Munkka kirjoitti:
Mä ajan aina rajoituksen mukaan tai max 10 km/h yli mittarin mukaan ja jos motarilla joku tulee perään vilkuttelemaan valoja, painan jarrua ja näytän keskaria. Oli kumpi kaista tahansa.
No joo, se että kehuu ajavansa ~rajoitusten mukaan mutta kuitenkin painaa jarrua 8O jos joku on puskurissa niin on aika arveluttavaa.

Liikenneturvallisuuden kannalta moinen jarrujen painelu on varmasti vaarallisempaa kun 20-30km/h ylinopeus motarilla.
Omassa tonnarissa on hieman parannellut pakkivalot :roll: , joita väläyttämällä yleensä saa takapuskurissa roikkuviin etäisyyttä.

Itse pyrin välttämään muiden perässä roikkumista ja yleensä pääsen ohi heiman lyhyemmissäkin väleissä pienellä ennakoinnilla (oletus: tonnari alla).

Yleensä ajan pikkuisen yli rekkojen nopeutta, mutta rekkojen roikkumiseen persuuksissa olen todennut varsin v-mäisen keinon, jonka jälkeen heidän takapuskurissa roikkuminen loppuu:
-Jyrkkän mäen notkolla, kun hidastaa nopeuden n.50km/h tunnissa :twisted: ja jos homma ei toimi eka kerralla, niin yleensä jo toisella se loppuu.

Rekkakuskille, jolla on n. 60 tonnin painoinen kuljetus niin ei ole kovin miellyttävää polkea yhdistelmää mäen notkon pohjalta uuteen nopeuteen :oops: . Keino on varsin tehokas ja sen käyttö on mielestäni perusteltua, jos rekka on roikkunut perässä useamman kilometrin ajan :D .
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Liikennekäyttäytyminen

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Saabikas kirjoitti:Oikealta olisi päässyt ohi muutaman kerran mutta sehän on ihan laissa kiellettyä :twisted:
Oikealta voi ohittaa hitaamman kulkuneuvon ihan laillisesti, jos ei syyllisty useiden autojen välistä puikkelehtimiseen.
Nema
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: To Touko 15, 2003 09:34
Paikkakunta: K-S

Viesti Kirjoittaja Nema »

Palaa taas hihat... 9000LPT Siin ylempänä. Mene istumaan sinne rekan kyytiin joskus nii ei tarvii ihmetellä sitä puskurissa ajamista. Ja luulis sun sillä tonnarille ehtivän alta pois ;)
Raipe
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Pe Loka 03, 2003 13:41
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Raipe »

Ajoin n. 12 vuotta/480 000 km ennen Saabiin vaihtoa toitsin haisulla, jossa oli 80-lätkä (neliveto), ympäri Suomea.
Paria asiaa jaksoi ihmetellä:
- mihin ne hevosvoimat häviävät auton oston jälkeen, ohituksien nopeuksista päätellen
- miksi vain ohittajilla on oikeuksia. Oli useasti aikamoinen rapina tuulilasissa ja pelleissä, kun joku prässäsi toisen eteeni, hyvä jos mahtui Hesari väliin. Umpioiden vaihto tuli tutuksi :cry:
- miksi jotku tykkäävät ajaa perässä, vaikka ohikin pääsisi. Yksi ooppeli-kuski ei mennyt Heinola-Lahti välillä ohi, vaikka ajoin välillä 80 km/h (normaalisti 90). Ei myöskään jättänyt väliä, kun vauhtia oli 100. Jonoa kertyi perään, ei hyvä :x

Kaiken kaikkiaan, hitaahkolla diisseliillä, josta vielä näkee hyvin, oppi liikenteestä aika paljon ja joutui omia tapojaan muuttamaan. Toivottavasti se oppimani asia näkyy tuolla liikenteessä, nyt kun on Saappi alla. Pitkää pinnaa vaan kaikille :) :?
saba9000
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: To Maalis 25, 2004 15:39
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja saba9000 »

Minä olen kanssa samaa mieltä, että keskisormen tilalle kun nostaa peukun pystyyn ja hymyilee iloisesti... se saa aikaan kanssa autoilijassa hilpeää hämmennystä.

On myös tiedossa taupaus jossa Vantaalla keskisormea näyttänyt lahtelaiskuski sai "ääshoolilta" luuvitosen otsaan Lahden ensimmäisissä valoissa. Joku hullu siis ajanut n. 100km perässä kostaakseen =)

Kesäisin tulee ajettua useamman kerran mökille 500km/suunta ja vaikka joka kerta mietin, että nyt ajetaan rauhallisesti niin ei se vaan ihme ole kun muutaman sadan jälkeen alkaa pinna palaa kun kaiken maailman hidastelijat/ohituskaista kiihdyttelijät on siellä kökkimässä. Ja aikaisemmin sinne on menty yariksella =)

Yaris sai muuten muissa autoilijoissa tuntemuksia, "Toi koppi ei kyllä musta ohi mene" ja Aerolla kun tulee motarilla reippaammin lähelle edessä menevää autoa niin välillä oikein huvittaa kun ne ns. paniikissa änkeää pois alta =)

On se saappi vaan auto =)

Terkut, Juuso
9-5 Aero
saab900rs
"Aero"
Viestit: 389
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 09:04
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja saab900rs »

Raipe kirjoitti:Ajoin n. 12 vuotta/480 000 km ennen Saabiin vaihtoa toitsin haisulla, jossa oli 80-lätkä (neliveto), ympäri Suomea.
Paria asiaa jaksoi ihmetellä:
- mihin ne hevosvoimat häviävät auton oston jälkeen, ohituksien nopeuksista päätellen
- miksi vain ohittajilla on oikeuksia. Oli useasti aikamoinen rapina tuulilasissa ja pelleissä, kun joku prässäsi toisen eteeni, hyvä jos mahtui Hesari väliin. Umpioiden vaihto tuli tutuksi :cry:
- miksi jotku tykkäävät ajaa perässä, vaikka ohikin pääsisi. Yksi ooppeli-kuski ei mennyt Heinola-Lahti välillä ohi, vaikka ajoin välillä 80 km/h (normaalisti 90). Ei myöskään jättänyt väliä, kun vauhtia oli 100. Jonoa kertyi perään, ei hyvä :x

Kaiken kaikkiaan, hitaahkolla diisseliillä, josta vielä näkee hyvin, oppi liikenteestä aika paljon ja joutui omia tapojaan muuttamaan. Toivottavasti se oppimani asia näkyy tuolla liikenteessä, nyt kun on Saappi alla. Pitkää pinnaa vaan kaikille :) :?
On muuten totta että jos "joutuu" ajamaan välillä muulla kuin omalla autolla Esim. joku hidas, iso maasturi...siinä näkee sen verran että omakin ajotyyli muuttuu...mutta vain hetkeksi :roll:




Ja toisekseen tää liikenne keskustelu on muutenkin jo todettu aika huonoksi täällä foorumillaa...ei yleensä muuta kuin kovaa tekstiä ja lopuksi joku vetää herneet nenään :twisted:

Että se mun kommenteista 8)
-¤Ahdin määrää tahdin¤-


Saab 900 t8 -85
Saab 900 t8 -81
#1765
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos varaa matkantekoon riittävästi aikaa, niin ei tartte hermoilla jonkun muuta liikennettä hitaammin ajavan takia. Esim. jos näkee suoralla jo pitkälle eteenpäin autojen ajavan jonona, niin ei sellaista kannata lähteä yksi kerrallaan ohittelemaan. Bensaakin säästyy, kun tyytyy ajamaan letkassa. Letkassa ajamisen heikkoutena vaan on se, kun jotkut kaikesta huolimatta kuvittelevat säästävänsä aikaa ja täyttävät säännöllisin väliajoin minun turvavälini seuraavaan autoon.

Hulluimpia tilanteita liikenteessä ohitteluun liittyen on ohitukset sellaisissa paikoissa, joissa ensinnäkin on keltaiset sulkuviivat ja toisekseen näkyvyys heikko. Silti vaan pitää päästä ohi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin