Eli uudessa Bilsportissa on taas tuollanen Tunertest ja tällä kertaa mukana on ainakin kaksi uutta SS:ää (BSR ja ChipCenter), yksi Nordicin 9-5 ja ainakin minua eniten kiinnostava Maptunin n. 500hv Viggeni
Lehti on juuri nyt tullut tilaajille ruotsissa joten me saamme odotella sitä vielä jonkun aikaa...
Varmaan ihan kivaa luettavaa...
Kyseessä jok tap sama "glen:in" viggen, joka myös maptunin sivuilla. Sivuilla tosin vanhat tiedot autosta.
Jeps, sama auto kyseessä ja tosiaan pitäs olla vähä uutta potkua koneessa...
Jäämme siis mielenkiinnolla odottelemaan
No jaa... Aikas hengettömältä peliltä, noin aikojen perusteella, tuo viggen vaikutti kun verrataan padassa oleviin hevosvoimiin. Tiedä sitten ovatko nuo 500Hv jotain "essonbaari" hevosia...
Kyseisessä testissä silmiini pisti pari liukkaasti liikkunutta Volvoa!
Niin on myos taal Norjass.. eli mita suurempi ja hienompi fast&furios venttiili suhisee ja mita suurempi korsteenin paa on puskurin alla sita makeempi...hyi hel##ti etta ilijettavaa.. kunnon kaakit ei yleensa paljastu vasta kun viivalla,.,
9000 turboS -91
96 Super -78
99 GL 5Speed -81
99 Turbo sedan -80
95 -71
99 GL 5speed -83
Kyseessä jok tap sama "glen:in" viggen, joka myös maptunin sivuilla. Sivuilla tosin vanhat tiedot autosta.
Jeps, sama auto kyseessä ja tosiaan pitäs olla vähä uutta potkua koneessa...
Jäämme siis mielenkiinnolla odottelemaan
No jaa... Aikas hengettömältä peliltä, noin aikojen perusteella, tuo viggen vaikutti kun verrataan padassa oleviin hevosvoimiin. Tiedä sitten ovatko nuo 500Hv jotain "essonbaari" hevosia...
Kyseisessä testissä silmiini pisti pari liukkaasti liikkunutta Volvoa!
Autossa oli vikaa testin aikana ja se lukee myös lehden tekstissä. STCS:n sivuilla oli juttua että autoon olisi tullut akutti tarve vaihtaa männät.
Oli miten oli niin ei auto yksikertaisesti voi taipua orkkis alustalla siitä radasta läpi kovin vauhdikkaasti. Loppunopeus vartilla oli plussaa.
AM kirjoitti:
No jaa... Aikas hengettömältä peliltä, noin aikojen perusteella, tuo viggen vaikutti kun verrataan padassa oleviin hevosvoimiin. Tiedä sitten ovatko nuo 500Hv jotain "essonbaari" hevosia...
Kyseisessä testissä silmiini pisti pari liukkaasti liikkunutta Volvoa!
Autossa oli vikaa testin aikana ja se lukee myös lehden tekstissä. STCS:n sivuilla oli juttua että autoon olisi tullut akutti tarve vaihtaa männät.
Oli miten oli niin ei auto yksikertaisesti voi taipua orkkis alustalla siitä radasta läpi kovin vauhdikkaasti. Loppunopeus vartilla oli plussaa.
Kyllähän siitä oli maininta että vikaa oli, mutta korjattiin paikan päällä (painepuolen letku löysällä) ja että kiihtyvyysmittaukset saatiin tehtyä ongelmitta.
Mistä muuten sait päähäsi, että kyseisessä sinisessä Viggenissä olisi ollut alkuperäinen alusta??? Ei muuten ollut!
Esimerkiksi molemmat testissä olleet Volvot (S40&V40) liikkuivat paremmin kuin tuo Viggen, vaikka hevosvoimia olikin 65&180Hv vähemmän...
Olihan tuo 500Hv Viggen kolmanneksi hitain Superstagella -VW Touran ja BMW 525 diisselit jäivät taakse... Ja Bemarin ja Skodan diisselit olivat reilusti nopeampia!
Nopean silmäilyn perusteella suurimman vaikutuksen teki BSR:n Sport Sedan. Viggenin arvoissa vaikutuksen tekivät ainoastaan 100-150 km/h aika(4,02 s/143,06m) sekä varttimailin loppunopeus(187,63).
Autotechin Volvo vakuutti kaikilla arvoillaan sekä tuolla julmettomalla väännöllä, 570 Nm!
Kyllähän siitä oli maininta että vikaa oli, mutta korjattiin paikan päällä (painepuolen letku löysällä) ja että kiihtyvyysmittaukset saatiin tehtyä ongelmitta.
Mistä muuten sait päähäsi, että kyseisessä sinisessä Viggenissä olisi ollut alkuperäinen alusta??? Ei muuten ollut!
Esimerkiksi molemmat testissä olleet Volvot (S40&V40) liikkuivat paremmin kuin tuo Viggen, vaikka hevosvoimia olikin 65&180Hv vähemmän...
Olihan tuo 500Hv Viggen kolmanneksi hitain Superstagella -VW Touran ja BMW 525 diisselit jäivät taakse... Ja Bemarin ja Skodan diisselit olivat reilusti nopeampia!
Juu luin nyt jutun hieman tarkemmin ja olihan siihen alustaan jopa satsattu sen verran että jouset/iskarit oli vaihdettu. Menin siinä vipuun kun auton tiedoissa lukee ettei Maptun ole tehnyt mitään ajo-ominaisuuksien parantamiseksi.
Kun tiedetään että viggenin alusta on aivan syvältä jo vakio tehoilla, niin ilmanmuuta tossa autossa pitäisi olla kunnon puslat joka paikassa ja ohjausräkin tuki. Lisäksi lukkokaan ei olisi pahitteeksi.
CC Aero kirjoitti:Nopean silmäilyn perusteella suurimman vaikutuksen teki BSR:n Sport Sedan.
Kuten myös meikäläiseenkin. Toi Sport Sedan on toistaiseksi nopein Saab tuolla Super Stagella, ja autosta on vielä kutiteltu irti 300 hv, 400 Nm aukaisematta moottoria ja vaihtamatta moottorin sisäisiä osia (tosin ruiskutussuuttimet oli vaihdettu). Todella vaikuttavaa. Näyttää siis siltä, että kyllä Sport Sedanistakin saadaan tehoa irti, kun oikein yritetään. Kestävyydestä ei sitten voi oikein sanoa mitään, mutta hyvin tuo auto kesti Superstagen rääkin, ja se on jo tosi kovaa rääkkiä.
Lisäksi Sport Sedanin alusta näyttäisi olevan parempi kuin vanhempien Saab -mallien alusta. Muistaakseni testikuski "Gullabo" kehui Sport Sedania, että se on yksi parhaista etuvetoisista autoista, jolla hän on ajanut Super Stagessa.
OffTopic: Tuo olisi kyllä positiivinen yllätys, jos Sport Sedanin padat todella kestäisivät viritystä. En sitten tiedä minkä takia esim. Nordicilla nuo koneet menivät rikki ja luopuivat virittämisestä kokonaan. Joka tapauksessa odotan suurella mielenkiinnolla mitä Maptun saa aikaan. Alustahan on Sport Sedanissa yksinkertaisesti julmetun hyvä, joten ei ihme, että "Gullabo" sitä kehui..
CC Aero kirjoitti:OffTopic: Tuo olisi kyllä positiivinen yllätys, jos Sport Sedanin padat todella kestäisivät viritystä. En sitten tiedä minkä takia esim. Nordicilla nuo koneet menivät rikki ja luopuivat virittämisestä kokonaan. Joka tapauksessa odotan suurella mielenkiinnolla mitä Maptun saa aikaan. Alustahan on Sport Sedanissa yksinkertaisesti julmetun hyvä, joten ei ihme, että "Gullabo" sitä kehui..
Joo, ihmettelen vaan, että mistä Nordic aikoo tulevaisuudessa hankkia tulonsa? Rototestistäkö (siis se tehonmittausvärkki) ? Luulisin, että firma menettää tulevaisuudessa paljon asiakkaita, jos keskittyvät vain "vanhempien" T5 ja T7 -Saabien virittämiseen ja eivät aio julkaista lainkaan virityssettejä T8:iin (eli Sport Sedaniin). Outo yritysstrategia???
Nyt sekä BSR:llä, Chip Centerillä, Hirschillä että Abbott Racingilla on omat virisettinsä Sport Sedaniin, joten luulisi että jo firmojen keskinäisen kilpailun (=asiakkaiden kalastelun) takia ei voisi tehdä tuollaista päätöstä, että skippaa Sport Sedanin virittämisen tyystin.