apukäynnistin/energia-asema

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

apukäynnistin/energia-asema

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Hieman jo toisessa topiikissa sivusin aihetta mutta laitetaan omalle otsikolle jos saisi paremmin vastauksia.

Eli nykyisestä bilteman versiosta kuoli akku ja uutta tarttis tilalle. Joko koko hoitoa tai vaan uutta akkua nykyiseen.

Joten kokemuksia kaivattaisiin, ja ihan mahottomia ei myöskään viitteisi maksaa.
tetammi kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:
rotisko kirjoitti:samalla reissulla ostin talven akunhyytymisiä ajatellen jumpstart-laitteen. akku 12V 17Ah, 900/400 Ampeeria käynnistysvirtaa, kompressori, työvalo ym mukana, myös motonetistä ja maksoi 39,90€. nyt se on ohjeenmukaisesti latauksessa alkuun 72 h putkeen.

Sori, mutta pakko todeta että huonohkoja ostoksia teit:

- Ostamasi jumpstartin akkukapasiteetti on ihan liian pieni: jos auton oma akku on pimeänä, niin tuo 17Ah ei riitä yhtään mihinkään. Toki riittää, jos auto juuri ja juuri starttailee, muttei jaksa lähteä käymään, silloin saattaa antaa hiukan lisävirtaa starttaukseen.
Kuitenkin tuolla mimiakullaan tuo jumpstarttti on heti pian tyhjä.
Ja sen kompuralla ei tee yhtikäs mitään, tuskin jaksaa edes ilmapatjaa täyttää :D
Onko omakohtaista kokemusta?
Itsellä on ollu bilteman vastaava jonkun vuoden mutta nyt sen akku kuoli.
En muista kuinka iso akku siinä oli mutta varmaan vastaavaa koko luokkaa.
Myynti on nyt lopetettu niin ei pääse tsekkaankaan.

Ja kyllä sillä on useamman kerran laitettu pihalta erinäisiä raatoja käymään ja traktoreitakin useampaan otteeseen. Kyse siis lähinnä tuollasista ettei oma akku jaksa pyörittää, en muista oisko kertaakaan koitettu esim. sisävalon imettyä akkua ihan tyhjiin niin startata.

Pääkäyttö tuolla on kumminkin ollu että jos tulee sähkökatko kesken lämmityksen niin saa invertterin kautta vesikierron pysyyn päällä ettei puupannu kiehahda, siinä käytössä tuo ainakin on tunnin riittäny->pesä palanut tyhjäksi.

Ja saa sillä sen ilmapatjankin täyteenkin. Tosin mulla on ollu tuossa patjan täytössä erillinen "kompura" kun tuossa versiossa ei sitä ole tai puhaltimesta kaiketi pitäisi puhua, tuosta patjan täytössä kun litrat on bareja tärkeämpiä.

Eli ainakin omalla kohdalla on tienannu hintansa, nyt tarttis vaan löytää korvaaja tai sitten sovitella tuohon vanhaan joku mp:n geeliakku.

Se vaan että tuollanen akku maksaa samaa luokkaa mitä tuo motonetin koko hoito.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: apukäynnistin/energia-asema

Viesti Kirjoittaja SS »

Myös Biltemassa on pieniä lyijyakkuja aika edullisesti, kannattaa sieltäkin tarkistaa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
rotisko
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ma Syys 29, 2008 00:14

Re: apukäynnistin/energia-asema

Viesti Kirjoittaja rotisko »

oli motonetissä erikokoisia ja -hintaisia jumpstarttereita, josko tulisi valmis paketti uuden akun hinnalla luulisin. hintaluokat jtn. 29€ - 100€ tienoolle näkyi olleen. 17Ah akulla ei kovin montaa auton kylmäkäynnistysstarttausta tehdä, mutta ehkä riittää siihen vajeeseen, mutta jos auton oma akku on täysin kuollut, niin tuskin paljoa ajeltaisikaan ennen kuin olisi uusi akku.
SAAB 9000cc turbo M1987 (nyk.ka), 900i 1988 (ex-ka), 99GL 1978 (ex-ka), 96 V4 super 1978(ex-ka), 95 1967(exä). muuten tässä pitäisi lukea jotain fiksua: -jotain fiksua.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: apukäynnistin/energia-asema

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

lidlistä vuosi pari sitten myös moisen ostin, olikohan 30e luokkaa hinta on kompura ja työvalo myös ja 17Ah akku. ainakin kesällä jaksaa og satkun startata jossa on ihan kuollut akku...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: apukäynnistin/energia-asema

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tuolta se nyt näyttää sisältä

http://s478.photobucket.com/albums/rr14 ... raakku.jpg

Jos biltsust hakee akun ni kyllä se tarttis olla kumminki geeliakku ku pyörii kontis ja ties missä välil. On vaa aika arvokas jo tollanen 18Ah.
mitähän eroo tuollases sisäl olevas akus ja esim. mp:n akus?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: apukäynnistin/energia-asema

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kyllä sen juu pitää geeli-akku olla, eli tuommoinen mikä siellä nytkin on...

mp akkuja kun on ihan normaaleja ja sitten noita geeli-akkuja, semmoista normaalia ei tietenkään sovi sinne laittaa!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
rotisko
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ma Syys 29, 2008 00:14

Re: apukäynnistin/energia-asema

Viesti Kirjoittaja rotisko »

no, eilen huvikseni testasin saabbia startata tuon motonetin härvelin avulla, vaikkei mitään varsinaista tarvetta ollutkaan. kyllä se kirkasti ainakin hieman mittarivaloja ja auto hörähti kevyesti tulille.

sitten kun laitoin laitetta kasaan, niin jäi plus-kaapelin hauenleuka käteen. siis hajosi kättelyssä, eka kerralla. hitto ja niin olin ladannut sen jumpstartterin täyteenkin. tuo on helppo varmaan itsekin liittää uudelleen vai veisikö viikon vanhan möykyn takaisin asiakaspalautuksena ja vaihtaisi ehjään. sitä tässä vain mietin.

oli meinaan niin nafti se plussapiuha, että kun hauenleukaa koitti asettaa takaisin loveensa, meni johto liian tiukalle ja irrotti toisistaan osat.

semmosta.
SAAB 9000cc turbo M1987 (nyk.ka), 900i 1988 (ex-ka), 99GL 1978 (ex-ka), 96 V4 super 1978(ex-ka), 95 1967(exä). muuten tässä pitäisi lukea jotain fiksua: -jotain fiksua.
latinki
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: To Maalis 21, 2013 11:07

Re: apukäynnistin/energia-asema

Viesti Kirjoittaja latinki »

Tämä triidin alla onkin aiheellista kysäistä onko joku saanut autostaan jotain rikki näillä buustereilla?
Akku on kohtuu tikissään mutta kovemmilla pakkasilla olis hyvä kun joutuu melkee joka toisen startin täräyttää ilma lohkoa tulille.
Parii -2x pakkas starttia ollu vähä niijanäi lähteekö.

Ihan backupiks siis tarkotus hommata mutta mersufoorumilla vm03 palo hehkut ja volvofoorumilla loput sähköosat uusista autoista.

Ja autonahan on "uusiauto" vm99 9-5.

....Tosiaan liikkeissä joku jannun kopissa on buusteri laturissa että...

edit: tämmönen taikka vastaava mielessä
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: apukäynnistin/energia-asema

Viesti Kirjoittaja torque »

Mites nämä apukäynnistimet nykyään. Mikä olisi sopiva virtakapasiteetti satunnaiseen käyttöön, auto tai vene?
Sekä ei kovin kookas ettei vie liikaa tilaa kuormaruumassa.

Tälläinen tuli ruudulle kun verkosta katsoi, ehkä jotain siihen tyyliin vaan olisi hyvä olla jotain lisäindikaattoria laitteessa.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/sah ... 2000035586
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: apukäynnistin/energia-asema

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

https://www.tokmanni.fi/akkupakki-ce-js-8-4006825626339

Itse laitoin tuon tyylisen laitteen jokunen vuosi sitten. Siis Einhellin, mutta tuo malli on uudempi kuin minulla.

On kyllä toiminut sen minkä pitää, esim tuossa kakkosautossa, Galantissa , oli akku tiensä päässä, aikansa tuli pelleiltyä sitä
käyntiin tuolla apukäynnistimellä. Samalla latauksella startattiin auto kolmesti tulille, toki kaikki muu autossa toimii,
joten on hyvä lähtemään käyntiin. Olis varmaan riittänyt virta neljänteenkin kertaan, mutta ei ollu tarvetta :lol:

Dieseliä , jossa oli parkkivalojen tyhjentämä akku, en saanut käyntiin, kuin vasta parin tunnin apulatauksen jälkeen.

Tuo toimii minusta jopa paremmin kuin uskalsin toivoa. :D
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: apukäynnistin/energia-asema

Viesti Kirjoittaja Soki »

Useampiakin erimoisia on ollut, lähinnä omaan tarpeeseen ostanut kun nuuka laittelemaan uusia akkuja… viimeisin on Bahcon 20jotain tehoa… kyllä sillä auto lähtee ja traktorinkin. Enempi noita on sitten tarvinnut että saa pihan tyhjäksi asiakkaiden autoista, ne kun tuppaa jättämään valoja aina päälle koko päiväksi :D
Otan aina mukaan reissuun, varmuuden vuoksi. Toimii myös tarvittaessa mobiilivehkeiden lisävirtana ja jonkun tunnin pyörittää myös ”autojääkaappia”.
Hirveän pitkäikäisiä nuo ei ole…
Avatar
Saab 9-3 2000
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2019 14:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: apukäynnistin/energia-asema

Viesti Kirjoittaja Saab 9-3 2000 »

Itellä on tollanen. Toimii eikä tarvitse latailla.https://www.tyokalutori.fi/Akuton-apukaeynnistin-300A
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: apukäynnistin/energia-asema

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

^Vaikuttavan oloinen tuote. Omassa käytössä vaan kaipaan myös tuota varavirtalähde omituisuutta, mitä ei sitten tuosta löydy.

Mutta jos tarkoituksena vaan tarttailla, niin varmaan on koje paikallaan, mielenkiintoinen myös tuo diiselin hehkutus ominaisuus.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: apukäynnistin/energia-asema

Viesti Kirjoittaja Soki »

Saab 9-3 2000 kirjoitti:
Ti Marras 02, 2021 17:25
Itellä on tollanen. Toimii eikä tarvitse latailla.https://www.tyokalutori.fi/Akuton-apukaeynnistin-300A
Mites tuo sitten jos akku on ihan sippi? Valot päällä yön tmv?
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2032
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: apukäynnistin/energia-asema

Viesti Kirjoittaja vfr »

Saab 9-3 2000 kirjoitti:
Ti Marras 02, 2021 17:25
Itellä on tollanen. Toimii eikä tarvitse latailla.https://www.tyokalutori.fi/Akuton-apukaeynnistin-300A
Täällä on myös samantapainen, pystyy lataamaan kotona tai toisesta autosta jos omasta on virta kertakaikkiaan aivan loppu.
Hyvä laite, toimii eikä tartte miettiä onko startterissa virtaa vai ei.
Hiukka arvokas oli mutta pääasia et pelittää.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Vastaa Viestiin