Nopeusrajoitukset kaupungissa (Tre)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
VVV
"Hirsch"
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 10:40
Paikkakunta: Ikaalinen\Tre

Nopeusrajoitukset kaupungissa (Tre)

Viesti Kirjoittaja VVV »

Tampereen päättäjillä on ilmeisesti tavoitteena tehdä äärimmäisen tukkoisesta keskusta-alueesta vieläkin tukkoisempi.
Aamulehti kirjoitti: Muutos: Tampereen ydinkeskustassa nopeusrajoitus laskisi 30 kilometriin tunnissa
Tampereen ydinkeskustan nopeusrajoitus lasketaan ehkä 30 kilometriin tunnissa.

Tampereen ydinkeskustassa, Hyhkyssä ja Hatanpäällä joutuu tulevaisuudessa köröttelemään kolmeakymppiä, jos Tampereen yhteiskuntalautakunta hyväksyy ensi viikon tiistaina liikenneturvallisuussuunnitelman.

...

Nopeusrajoituksia ei kuitenkaan aiota alentaa vain ydinkeskustan kaduilla, vaan myös asuinalueiden halki kulkevilla pääväylillä. Esimerkiksi Pohtolankadulla, Nuolialantiellä, Insinöörinkadulla ja Tesomankadun itäpäässä nopeusrajoitusta laskettaisiin nykyisestä 50:stä 40 kilometriin tunnissa.

...

Nopeusrajoitusten alentamista perustellaan liikenneturvallisuuden parantamisella. Jos vauhti hidastuu 40:stä 30 kilometriin tunnissa, auton pysähtymismatka lyhenee peräti kahdeksan metriä.

- Jos autoilijat ajaisivat rauhallisemmin, mahdollisen onnettomuuden seuraukset eivät olisi niin vakavia, Tampereen kaupungin liikenneinsinööri Jukka Kyrölä muistuttaa.
Hyvä idea! Lähes yhtä hyvä kuin Ratinan muuttaminen "rantabulevardiksi". Kasatkaa samantien vaikka barrikadeja tielle tai laittakaa liikennehidasteita jokaiselle sisääntuloväylälle. Loistavaa liikenteen rampauttamista. Bussit sentään luultavimmin kulkevat näilläkin alueilla edelleen sen 60-70km/h. :roll:
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Nopeusrajoitukset kaupungissa (Tre)

Viesti Kirjoittaja ajn »

Kuka löytää tampereen kaupungin veppi-sivuilta yhteiskuntalautakunnan yhteystiedot ja jäsenet.... ? minä en löytäny kuin yhdyskuntalautakunnan, jonka kokoonpano myös kyllä kertoo karua kieltään missä mennään nyt ja tulevaisuudessa....

Niin, ja pitäähän ratinassa ajaa hiljaa, jottei niiden rantakerrostalojen maksukykyisten (muttei -haluisten) rauha häiriinny liikenteen melusta...
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2238
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: Nopeusrajoitukset kaupungissa (Tre)

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Mietin ihan samaa.. Missä noi tyypit asuu.. Joku vois mennä puhuu järkeä päähän. Lisää ruuhkia keskustaan kun valoista voi sitten enää niinkään reippaasti lähteä.. Ja salama-auto tai pari parkkiin niin saadaan niitä ihania sakkotuloja valtiolle. Nopeus vain osasyy näiden ajotaidottomien tumpeloiden säheltämisessä. Kortin saanti kun on kiinni rahasta tässä maassa. Suorat mutkille ja toisippäin
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Nopeusrajoitukset kaupungissa (Tre)

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

No mitäpä muutakaan voi odottaa Tampereella, jossa liikenneasioista ovat päättämässä pääasiassa ajokortittomat viherfasistiset idealistit, kaikenmaailman orastynkkyset & kateudestavihreät, ynnä muu muumimukimafia.

Yksityisautoton Tamperehan niillä tavoitteena on, ja ennen tavoitteen saavuttamista kaikenlainen kiusanteko yksityisautoilijaa kohtaan mitä nyt kuvitella saattaa.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Nopeusrajoitukset kaupungissa (Tre)

Viesti Kirjoittaja wesku »

En oikein ymmärrä mikä tuossa niin harmittaa. Sillä ajaako ydinkeskustassa 30 vai 50 ei ole juuri mitään vaikutusta ajallisesti. Ongelmana on lähinnä se että jos valvonta ei toimi kunnolla sooloilu helpottuu. Talvirajoitukset enemmän ihmetyttää.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Nopeusrajoitukset kaupungissa (Tre)

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

wesku kirjoitti:En oikein ymmärrä mikä tuossa niin harmittaa. Sillä ajaako ydinkeskustassa 30 vai 50 ei ole juuri mitään vaikutusta ajallisesti. Ongelmana on lähinnä se että jos valvonta ei toimi kunnolla sooloilu helpottuu. Talvirajoitukset enemmän ihmetyttää.
Nyt ei olekaan enää kyse ydinkeskustasta, vaan koko Kaupungin alueelle ulottuvista toimista.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Nopeusrajoitukset kaupungissa (Tre)

Viesti Kirjoittaja wesku »

No silti on aivan eri luokan asiasta kyse. Jos nyt vaikka Hervannassa Insinöörinkadulla rajoitus laskee kymmenellä, tarkoittaa se kilometrin matkalla 18 sekunnin eroa. Vastaava aika sinne tai tänne menee risteyksissä, suojateillä ja missä tahansa. Ja tuskinpa siis missään näistä Tampereen suunnitelmista ainakaan yli 3 kilometrin pätkistä on kiinni, minuutti sinne tai tänne.

Sensijaan jos ajat vaikka 400 km kuivaa sulaa tietä 80 edes suunnilleen sakotustoleranssin mukaan ja kaiken maailman pelleilijät tunkee perään ja ohittelee etukulmaa viistäen, ja matkaan kuluu tunti enemmän kuin satasen rajoituksella. Tai vaikka motaria Hesasta Tampereelle, silläkin matkalla menee vartti ylimääräistä, suurimman osan talviajasta täysin turhaan. Ja silloin kun on huonot kelit on 100 tai 80 nekin liikaa. On näissä hiukan eri luokan asiasta kysymys.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Nopeusrajoitukset kaupungissa (Tre)

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

VVV kirjoitti:Tampereen päättäjillä on ilmeisesti tavoitteena tehdä äärimmäisen tukkoisesta keskusta-alueesta vieläkin tukkoisempi.
Aamulehti kirjoitti: Muutos: Tampereen ydinkeskustassa nopeusrajoitus laskisi 30 kilometriin tunnissa
Tampereen ydinkeskustan nopeusrajoitus lasketaan ehkä 30 kilometriin tunnissa.

Tampereen ydinkeskustassa, Hyhkyssä ja Hatanpäällä joutuu tulevaisuudessa köröttelemään kolmeakymppiä, jos Tampereen yhteiskuntalautakunta hyväksyy ensi viikon tiistaina liikenneturvallisuussuunnitelman.

...

Nopeusrajoituksia ei kuitenkaan aiota alentaa vain ydinkeskustan kaduilla, vaan myös asuinalueiden halki kulkevilla pääväylillä. Esimerkiksi Pohtolankadulla, Nuolialantiellä, Insinöörinkadulla ja Tesomankadun itäpäässä nopeusrajoitusta laskettaisiin nykyisestä 50:stä 40 kilometriin tunnissa.

...

Nopeusrajoitusten alentamista perustellaan liikenneturvallisuuden parantamisella. Jos vauhti hidastuu 40:stä 30 kilometriin tunnissa, auton pysähtymismatka lyhenee peräti kahdeksan metriä.

- Jos autoilijat ajaisivat rauhallisemmin, mahdollisen onnettomuuden seuraukset eivät olisi niin vakavia, Tampereen kaupungin liikenneinsinööri Jukka Kyrölä muistuttaa.
Hyvä idea! Lähes yhtä hyvä kuin Ratinan muuttaminen "rantabulevardiksi". Kasatkaa samantien vaikka barrikadeja tielle tai laittakaa liikennehidasteita jokaiselle sisääntuloväylälle. Loistavaa liikenteen rampauttamista. Bussit sentään luultavimmin kulkevat näilläkin alueilla edelleen sen 60-70km/h. :roll:
Kyllä vaan menee vanhalta muistilta 60km/h tauluun Ratinansillan nurkilla kun Hämeenpuistonkurvista lähtee..........
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Nopeusrajoitukset kaupungissa (Tre)

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

wesku kirjoitti:No silti on aivan eri luokan asiasta kyse. Jos nyt vaikka Hervannassa Insinöörinkadulla rajoitus laskee kymmenellä, tarkoittaa se kilometrin matkalla 18 sekunnin eroa. Vastaava aika sinne tai tänne menee risteyksissä, suojateillä ja missä tahansa. Ja tuskinpa siis missään näistä Tampereen suunnitelmista ainakaan yli 3 kilometrin pätkistä on kiinni, minuutti sinne tai tänne.

Sensijaan jos ajat vaikka 400 km kuivaa sulaa tietä 80 edes suunnilleen sakotustoleranssin mukaan ja kaiken maailman pelleilijät tunkee perään ja ohittelee etukulmaa viistäen, ja matkaan kuluu tunti enemmän kuin satasen rajoituksella. Tai vaikka motaria Hesasta Tampereelle, silläkin matkalla menee vartti ylimääräistä, suurimman osan talviajasta täysin turhaan. Ja silloin kun on huonot kelit on 100 tai 80 nekin liikaa. On näissä hiukan eri luokan asiasta kysymys.
Etkö "Wesku" oikeasti näe metsää puilta vai haluatko oikeasti vain neppailla pikkuasioilla?

Ei millään pahalla, ei todellakaan, mutta joillakin piireillä ja ihmisryhmillä on ihan oikeasti perimmäisenä tarkoituksena hävittää koko Autoilu, niin hullua kuin se ajatuksen tasollakin jo on.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Nopeusrajoitukset kaupungissa (Tre)

Viesti Kirjoittaja wesku »

"Neppailla pikkuasioilla ?" Mitä tuo nyt sitten tarkoittaakaan, olen tosiaan sitä mieltä että kaupunkien rajoitukset ovat täysin merkityksettömiä autoilun kannalta verrattuna maanteihin.
VVV
"Hirsch"
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 10:40
Paikkakunta: Ikaalinen\Tre

Re: Nopeusrajoitukset kaupungissa (Tre)

Viesti Kirjoittaja VVV »

Nykyiseltäänkin on jo tarpeeksi vaikeaa ja hidasta yrittää päästä keskustan läpi sopivaan aikaan. Saati sitten jos kaikki vielä ajavat entistäkin hitaammin. Liikennevaloissakaan ei tunnu olevan minkäänlaista vihreän aallon periaatetta. Tampereella ajellessa kyllä hermo lepää. :)

Ps. Se maanteiden nopeusrajoitusten alentaminen naurettavalle tasolle ottaa päähän vielä enemmän, mutta en voi käsittää MIKSI Tampereella pitää rampauttaa liikenne totaalisesti. Kokeilkaa piruuttanne ajaa pidempää matkaa sitä 30km/h ja sanokaa sen jälkeen huvittaako madella joka päivä kaupungissa jonossa sitä kyseistä nopeutta ilman mitään järkevää syytä. Saman voi sanoa maanteistä, mutta kokeilemisen arvoinen nopeus voisi olla vaikkapa 60km/h. Lapissa sentään saa ajaa edelleen sataa kesät talvet, jos tie on edes jokseenkin kelvollisessa kunnossa. Kai sitä kohta erämaassakin ajellaan uusilla autoilla 50km/h 10km:n suoraa asfaltoitua tietä... Säästyy niiltä kolareilta... :roll:
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Nopeusrajoitukset kaupungissa (Tre)

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Kaupunkien nopeusrajoituksissahan on kyse siitä että jos rajoitus lasketaan 40-->30kmh niin todellinen keskimääräinen ajonopeus laskee 60-->50kmh. Tällä on merkittävä vaikutus jalankulkijoiden turvallisuuteen johtuen juuri pysähtymismatkoista. Kannattaa tutustua sellaiseen käsitteeseen kuin nopeuden neliö. Myös peräänajot vähenevät erittäin paljon.
Autoilija, tuo mielestään luomakunnan kruunu, luulee keskimäärin että koko maailma pyörii hänen napansa ympärillä. Olkoon sitten kyse vaikka 20 sekunnin ajan"säästöstä" työmatkalla jonkun "kaupungin" joksi Tamperekin kai haluaa itseään kutsuttavan, läpiajosta.
9000CS 2,3
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nopeusrajoitukset kaupungissa (Tre)

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Saappi Kuski kirjoitti:
Autoilija, tuo mielestään luomakunnan kruunu, luulee keskimäärin että koko maailma pyörii hänen napansa ympärillä. Olkoon sitten kyse vaikka 20 sekunnin ajan"säästöstä" työmatkalla jonkun "kaupungin" joksi Tamperekin kai haluaa itseään kutsuttavan, läpiajosta.
Jep, toiset ne kruunuja kantavat ja toisten punasia päin kulkeminen uutisoidaan "epähuomioksi"... :D
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
VVV
"Hirsch"
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 10:40
Paikkakunta: Ikaalinen\Tre

Re: Nopeusrajoitukset kaupungissa (Tre)

Viesti Kirjoittaja VVV »

Saappi Kuski kirjoitti:Kaupunkien nopeusrajoituksissahan on kyse siitä että jos rajoitus lasketaan 40-->30kmh niin todellinen keskimääräinen ajonopeus laskee 60-->50kmh. Tällä on merkittävä vaikutus jalankulkijoiden turvallisuuteen johtuen juuri pysähtymismatkoista. Kannattaa tutustua sellaiseen käsitteeseen kuin nopeuden neliö. Myös peräänajot vähenevät erittäin paljon.
Autoilija, tuo mielestään luomakunnan kruunu, luulee keskimäärin että koko maailma pyörii hänen napansa ympärillä. Olkoon sitten kyse vaikka 20 sekunnin ajan"säästöstä" työmatkalla jonkun "kaupungin" joksi Tamperekin kai haluaa itseään kutsuttavan, läpiajosta.
Jopas tuli holhoavaa tekstiä. :roll: Tietääkseni tuo vaalimasi nopeuden neliö on opetettu jokaiselle autokoulun käyneelle teoriatuntien aikana. Ja eikö niiden jalankulkijoiden tehtävä ole pysyä poissa siltä ajoradalta ja ylittää se omalla vuorollaan liikennevalojen näin osoittaessa? Peräänajoja sattuu aina ja joka tapauksessa. Kaikkien ihmisten vaivaaminen muutaman peräänajon takia on juuri tuota kyseistä holhousmentaliteettia. Sitä en tiedä kuinka nämä asiat on hoidettu Espoossa, joka kai "pääkaupunkiseuduksi" haluaa itseään kutsuttavan. Faktaa on kuitenkin, että Tampere on nykyiselläänkin jo aivan riittävän tukossa keskusta-alueeltaan. Jatkuva liikenteen hidastaminen ja vaikeuttaminen ei ainakaan paranna tätä asiaa.
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Nopeusrajoitukset kaupungissa (Tre)

Viesti Kirjoittaja tommij »

VVV kirjoitti:Faktaa on kuitenkin, että Tampere on nykyiselläänkin jo aivan riittävän tukossa keskusta-alueeltaan.
Eihän tuota nopeuden alentamista liikenneturvallisuuden takia suunnitella, vaan tarkoituksena on juurikin vähentää yksityisautoilua keskustassa. "Kannustetaan" ihmisiä käyttämään julkista liikennettä.
Tuo punainen aaltohan täälläpäin on jo ollutkin käytössä vuosikausia - ilmeisesti on kuitenkin ollut vajavainen teholtaan, koska lisätoimia valmistellaan... :D
Samaan asiaan liittynee myös se, että käytännössä keskustasta ei enää löydy maksuttomia pysäköintipaikkoja edes sivukaduilta. Muutama vuosi sitten niitäkin vielä oli.

En muuten yhtään ihmettele jos muutaman vuoden sisään suunnitelmiin lisätään myös ruuhkamaksut...

Kyllähän se varmaan jossain vaiheessa alkaa tehota kun tarpeeksi kannustetaan...

Itse kylläkin kuljen bussilla töihin kun se nyt sattuu olemaan mukavampaa kun jonossa kituminen. Vielä kun vertaa pysäköinti- ja bensakuluja seutulipun hintaan, niin säästyyhän siinä n. 200€ kuussa selvää rahaakin.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Vastaa Viestiin