Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?
Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?
Liikenneturvan mielestä se on turvallisuusriski.
Karjalaisessa oli tänään kohtuullisen iso juttu otsikoilla: "Vaarallisen helppoa" "Turvallisuusinsinööri tyrmää vakionopeussäätimen turhana riskinä".
Ei näy artikkelia olevan verkkokarjalaisessa, joten en sitä pysty tähän linkittämään.
Liikenneturvan turvallisuusinsinöörin mukaan; "vakionopeussäädin lisää reaktioaikaa ainakin sekunnilla, kun jalka ei ole polkimilla", "antaa väärän turvallisuuden tunteen", "ei huomioi liukkautta", "ei huomioi kuljettajan väsymystilaa", "vakionopeussäätimen käyttöön kaivattaisiin enemmän harkintaa", "ainoana etuna on, että ylinopeudet saattavat vähentyä, kun nopeus on vakio".
No, kunhan tätä asiaa taas Liikenneturvassa ja Liikenneministeriössä tarpeeksi märehditään ja tutkitaan, niin sehän pahimmillaan johtanee meidän yksityisautoilua hankaloittavassa ja rajoittavassa virkamieskulttuurissamme vakionopeusäätimien kieltämiseen, tai ainakin niiden käytön rajoittamiseen.
Liikenneverkkomme kunnossapitovelka on jo yli 25 miljardia euroa ja ensi vuoden tiemäärärahapottia on taas karsittu tätä vuotta pienemmäksi. Luulisi Liikenneturvan olevan enemmän huolissaan tieverkon rapautumisen aiheuttamista turvallisuusriskeistä kuin vakionopeussäätimistä.
Karjalaisessa oli tänään kohtuullisen iso juttu otsikoilla: "Vaarallisen helppoa" "Turvallisuusinsinööri tyrmää vakionopeussäätimen turhana riskinä".
Ei näy artikkelia olevan verkkokarjalaisessa, joten en sitä pysty tähän linkittämään.
Liikenneturvan turvallisuusinsinöörin mukaan; "vakionopeussäädin lisää reaktioaikaa ainakin sekunnilla, kun jalka ei ole polkimilla", "antaa väärän turvallisuuden tunteen", "ei huomioi liukkautta", "ei huomioi kuljettajan väsymystilaa", "vakionopeussäätimen käyttöön kaivattaisiin enemmän harkintaa", "ainoana etuna on, että ylinopeudet saattavat vähentyä, kun nopeus on vakio".
No, kunhan tätä asiaa taas Liikenneturvassa ja Liikenneministeriössä tarpeeksi märehditään ja tutkitaan, niin sehän pahimmillaan johtanee meidän yksityisautoilua hankaloittavassa ja rajoittavassa virkamieskulttuurissamme vakionopeusäätimien kieltämiseen, tai ainakin niiden käytön rajoittamiseen.
Liikenneverkkomme kunnossapitovelka on jo yli 25 miljardia euroa ja ensi vuoden tiemäärärahapottia on taas karsittu tätä vuotta pienemmäksi. Luulisi Liikenneturvan olevan enemmän huolissaan tieverkon rapautumisen aiheuttamista turvallisuusriskeistä kuin vakionopeussäätimistä.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?
Aivan käsittämätöntä juttua.
Ensinnäkin kaikkein olennaisin juttu on unohdettu, vakionopeussäädin auttaa keskittymään liikenteeseen koska nopeus säilyy tarvitsematta muutaman sekunnin välein vilkuilla nopeusmittariin.
Lisäksi vakionopeussäädin pienentää reaktioaikaa, jos jalka on suoraan jarrupolkimen päällä tai ainakin lähistöllä valmiina.
Ensinnäkin kaikkein olennaisin juttu on unohdettu, vakionopeussäädin auttaa keskittymään liikenteeseen koska nopeus säilyy tarvitsematta muutaman sekunnin välein vilkuilla nopeusmittariin.
Lisäksi vakionopeussäädin pienentää reaktioaikaa, jos jalka on suoraan jarrupolkimen päällä tai ainakin lähistöllä valmiina.
Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?
Eikai siinä. Voidaan lisätä sitten otsikko "Saabistin mielestä turvallisuusinsinööri on väärässä"
"Ainakin sekunti" - sekunti on niin pitkä aika että ei sitä moni tajua että taitaa mennä hieman yläkanttiin tuo arvio.
Jos "ainoa etu" on se että ylinopeudet saattavat vähentyä - miksi sitten Suomessa panostetaan liikenteenvalvonnassa peltipoliisien myötä tasan, vain ja ainoastaan ylinopeuksien valvontaan - luulisi että nämä ylinopeudet ovat maailmankaikkeuden vaarallisin asia kun niihin niin kovasti panostetaan.
Mainittu insinööri ei taida oikein ottaa sitäkään huomioon, että vaikka kaasun käyttö sinänsä on automaattinen toimenpide kun siihen on tottunut (kaikille ei suinkaan, nopeus seilaa edestaas ja keskittymiskyky kuluu siihen että nopeutta joutuu jatkuvasti seuraamaan) niin silti se syö tapauksesta riippuen enemmän tai vähemmän huomiota pois muun liikenteen seuraamiselta. Mitä vähemmän häiriötekijöitä, sen turvallisempi lopputulos, sanoisin.
"Ainakin sekunti" - sekunti on niin pitkä aika että ei sitä moni tajua että taitaa mennä hieman yläkanttiin tuo arvio.
Jos "ainoa etu" on se että ylinopeudet saattavat vähentyä - miksi sitten Suomessa panostetaan liikenteenvalvonnassa peltipoliisien myötä tasan, vain ja ainoastaan ylinopeuksien valvontaan - luulisi että nämä ylinopeudet ovat maailmankaikkeuden vaarallisin asia kun niihin niin kovasti panostetaan.
Mainittu insinööri ei taida oikein ottaa sitäkään huomioon, että vaikka kaasun käyttö sinänsä on automaattinen toimenpide kun siihen on tottunut (kaikille ei suinkaan, nopeus seilaa edestaas ja keskittymiskyky kuluu siihen että nopeutta joutuu jatkuvasti seuraamaan) niin silti se syö tapauksesta riippuen enemmän tai vähemmän huomiota pois muun liikenteen seuraamiselta. Mitä vähemmän häiriötekijöitä, sen turvallisempi lopputulos, sanoisin.
#1557
2011 9-3SC 2.0T BioPower XWD
1984 99 ("pientä laittoo" = kylki sisässä)
2005 9-3SS 2.0t (ex), 1990 9000 2.0 CDTA (ex), 1981 99 (ex)
2011 9-3SC 2.0T BioPower XWD
1984 99 ("pientä laittoo" = kylki sisässä)
2005 9-3SS 2.0t (ex), 1990 9000 2.0 CDTA (ex), 1981 99 (ex)
Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?
Hä? Siis ei kai kukaan muutenkaan pidä jalkaa jarrupolkimella? Mulla ainakin lepäävät jalat samassa paikassa oli cruise päällä tai ei."vakionopeussäädin lisää reaktioaikaa ainakin sekunnilla, kun jalka ei ole polkimilla"
Yksi plussa tuossa on se, ettei tarvitse kytätä nopeusmittaria vaan on aikaa havainnoida enemmän muuta liikennettä ja tienpenkkoja. Toisekseen, eikö tasanopeuden ajaminen lisää turvallisuutta? Kun jonossa jonkun nopeus sahaa välillä 70...90km/h niin sekö on turvallista? Tuohan synnyttää haitariliikettä ja turhia ohituksia.
Lisäksi moni ilman cruisea ajeleva tuntuu tiedostamattaan (ainakin osa) lisäävän vauhtia ohituskaistakohdissa ja häntä ohitettaessa. Cruisen kanssa noin ei käy, ei ainakaan vahingossa
Samaa mieltä.Mainittu insinööri ei taida oikein ottaa sitäkään huomioon, että vaikka kaasun käyttö sinänsä on automaattinen toimenpide kun siihen on tottunut (kaikille ei suinkaan, nopeus seilaa edestaas ja keskittymiskyky kuluu siihen että nopeutta joutuu jatkuvasti seuraamaan) niin silti se syö tapauksesta riippuen enemmän tai vähemmän huomiota pois muun liikenteen seuraamiselta. Mitä vähemmän häiriötekijöitä, sen turvallisempi lopputulos, sanoisin.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?
Viimeksi tänään nilkka oikeni kun motarilla corolla "pysähtyi" rinnalle kun cruise päällä ohitin.. Eniten kyllä tympii ne joiden nopeus seilaa eestaas vaikka alla on auto jossa cruise on vakiovaruste.SS kirjoitti: Lisäksi moni ilman cruisea ajeleva tuntuu tiedostamattaan (ainakin osa) lisäävän vauhtia ohituskaistakohdissa ja häntä ohitettaessa. Cruisen kanssa noin ei käy, ei ainakaan vahingossa
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?
Vanhemmilla Saabeilla ja luistonestottomissa malleissa tuntee ohjauksessa, kun on liukasta, jolloin voi tipauttaa säätimen pois päältä.9-5T kirjoitti:Luistoneston aktivoituessa tipahtaa cruise pois päältä.9-5 3.0t kirjoitti:"ei huomioi liukkautta",.
Ajaako joku muukin talvella, kuin saabistit
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?
Täällä Belgiassa on tietyillä alueella liikennemerkein kielletty cruisen käyttö....Ilmeisesti on tapatunut kolareita, kun porukka turtuu käyttäessään cruisea...No, kuitenkin itse käytän pitkillä reissuilla koko ajan, jos ei ole ruuhkaa tai pahat kelit. Ehdottoman hyvä automaattilaatikolla varustetulla autolla.
9-3 SS 1.8t Arc Hirsch MY-03
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?
Itse kun käytin ekoja kertoja cruisea, huomasin että jarruttaminen äkkitilanteessa oli hitaampaa, koska jalkaa jarrulle piti liikuttaa eri suuntaa kuin ilman cruisea oli tottunut. Nytten kun on tottunut käyttämään, on jarruttaminen nopeampaa ja reakointiaika mielestäni lyhyempi. Ne jotka tuon ovat sanoneet, tuskin käyttävät cruisea.
Se on totta, ettei nukuksissa kannata käyttää cruisea, saatika sitten edes ajaa autoa. Ainakin olen kuullut tapauksessa, jossa yötävasten on rekan alle ajettu cruisen kanssa.
Se on totta, ettei nukuksissa kannata käyttää cruisea, saatika sitten edes ajaa autoa. Ainakin olen kuullut tapauksessa, jossa yötävasten on rekan alle ajettu cruisen kanssa.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?
Useinkin tulee pidettyä jalka jarrupolkimella cruisea käyttäessä. Miksei ?SS kirjoitti:Hä? Siis ei kai kukaan muutenkaan pidä jalkaa jarrupolkimella? Mulla ainakin lepäävät jalat samassa paikassa oli cruise päällä tai ei."vakionopeussäädin lisää reaktioaikaa ainakin sekunnilla, kun jalka ei ole polkimilla"
Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?
Voi sitä jalkaa lepuuttaa kaasupolkimella, vaikka cruisella ajaisi. Ainakin alipainetoimisessa.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?
Tää on taas niin tätä, heti ollaan vaan kieltämässä.
Hieman perustelut ontuu, kuten aiemmin mainittu niin uudemmissa luistonesto taitaa tiputtaa cruisen pois päältä melkein merkissä kuin merkissä, lisäksi ohan noihin jo saatavana tekniikkaa joka pitää etäisyyden edellä ajavaan vakiona.
Jos uusia pykäliä ruvetaan säätään ni ei kai verrokkina pidä käyttää mitään vanhaa tekniikkaa vaikkei suomen ajokalusto mitään uuden karhiaa olekkaan.
Valistuskin on tietenkin pois suljettu, ei tuota cruisea tule itsekkään käytettyä jos sattuu väsyttään. Mitä moottorilehteä ja niiden kuolinkolari-juttuja on tullu lueskeltua niin en kyllä muista että ois mainittu tuota juuri syylliseksi.
Toi jalan lepuutus kyllä todennäköisesti pitää paikkaansa, itse en ainakaan ole löytäny asentoa jossa jalkaa pystyis leputtamaan lähellä polkimia. Vinkkejäkin kuunnellaan.
Mutta kuten muutkin on maininnu niin antaa toi vapautta muihin havantoihin kun ei tarvii kytätä mittaria tai ihmetellä mikä auto seisoo läheisellä pysäkillä vaan enempi että miten ihmiset ajelee.
Itse käytään jopa taajama-ajossa että pysyy nopeudet kurissa.
Hieman perustelut ontuu, kuten aiemmin mainittu niin uudemmissa luistonesto taitaa tiputtaa cruisen pois päältä melkein merkissä kuin merkissä, lisäksi ohan noihin jo saatavana tekniikkaa joka pitää etäisyyden edellä ajavaan vakiona.
Jos uusia pykäliä ruvetaan säätään ni ei kai verrokkina pidä käyttää mitään vanhaa tekniikkaa vaikkei suomen ajokalusto mitään uuden karhiaa olekkaan.
Valistuskin on tietenkin pois suljettu, ei tuota cruisea tule itsekkään käytettyä jos sattuu väsyttään. Mitä moottorilehteä ja niiden kuolinkolari-juttuja on tullu lueskeltua niin en kyllä muista että ois mainittu tuota juuri syylliseksi.
Toi jalan lepuutus kyllä todennäköisesti pitää paikkaansa, itse en ainakaan ole löytäny asentoa jossa jalkaa pystyis leputtamaan lähellä polkimia. Vinkkejäkin kuunnellaan.
Mutta kuten muutkin on maininnu niin antaa toi vapautta muihin havantoihin kun ei tarvii kytätä mittaria tai ihmetellä mikä auto seisoo läheisellä pysäkillä vaan enempi että miten ihmiset ajelee.
Itse käytään jopa taajama-ajossa että pysyy nopeudet kurissa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?
Nyt kun kaikki on toivottavasti vähän rauhoittuneet niin voidaan myöntää että liikenneturva on tuossa ihan oikeassa niinkuin varmaan luupäisimmänkin ihmisen vapauksien puolustajan järki (ainakin toivottavasti) sanoo. Joka ainoa argumentti pitää paikkansa. Täällä on porukka jolla järki sumenee totaalisesti heti kun jokukaan jossakin uskaltaa esittää mitään liikenneturvallisuusideoita.
Se on sitten eri asia onko juttu sen arvoinen että siitä kannattaa sen enempää mouhuta.
Se on sitten eri asia onko juttu sen arvoinen että siitä kannattaa sen enempää mouhuta.
9000CS 2,3
Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?
Joo, olet oikeassa, että siellä on perustelut varmaan ihan ok. Mutta on mielestäni täälläkin tuotu hyviä perusteluita asian puolesta.Saappi Kuski kirjoitti:Nyt kun kaikki on toivottavasti vähän rauhoittuneet niin voidaan myöntää että liikenneturva on tuossa ihan oikeassa niinkuin varmaan luupäisimmänkin ihmisen vapauksien puolustajan järki (ainakin toivottavasti) sanoo. Joka ainoa argumentti pitää paikkansa. Täällä on porukka jolla järki sumenee totaalisesti heti kun jokukaan jossakin uskaltaa esittää mitään liikenneturvallisuusideoita.
Se on sitten eri asia onko juttu sen arvoinen että siitä kannattaa sen enempää mouhuta.
Itse olen huomannut täällä Belgiassa vuosien varrella pari asiaa liikenteessä. Kun poliisi aloitti tositeolla valvomaan nopeuksia v 2005, alkoi moottoriteilläkin kaahaaminen ja riskitilanteet vähenemään. Autoissa cruiset otettiin käyttöön ja nyt matka etenee todella hienosti cruise päällä ja tuntuu siltä, että poukkoilu on vähentynyt huomattavasti.
Eli valvonta ja saatavilla oleva autojen tekniikka yhdessä alkoi toimimaan turvallisuuden puolesta. Tiedän, että cruise on enemmän moottoriteiden (kaksi kaistaa tai enemmän), mutta hyvissä olosuhteissa ja tyhjällä tiellä ajan sen kanssa tavallisella kantatielläkin. Ei tarvitse kytätä noita peltipoliiseja
9-3 SS 1.8t Arc Hirsch MY-03
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?
Ei kannata vielä hikeentyä. Ainakin minun näytölläni tuon Liikenneturvan insinöörin suuhun on laitettu sanat "vakionopeussäätimen käyttöön kaivattaisiin enemmän harkintaa". Kieltoidea syntyi sitten tässä ketjussa ihan foorumin omien voimien avustuksella...tetammi kirjoitti:Tää on taas niin tätä, heti ollaan vaan kieltämässä.
ex-Saab 9-5 Aero Sedan -02
nyky-Saab BMW 535dAT -06
nyky-Saab BMW 535dAT -06
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?
Minä ainakin voin myöntä ihan reilusti että ei se cruise ainakaan paranna liikenneturvallisuutta vaan on ihan mukavuusväline. Parhaimmillaan tietysti moottoritiellä. Sen verran paljon tullut sen kanssa ajettua Suomen "isoja" teitä että olen pannut merkille että kyllä se voi yllätyksiäkin tehdä. Sen kanssa voi todella helposti ajaa mutkiin liukkaalla kovempaa vauhtia kuin pitäisi ajaa. Ainakin minulla oikea jalka menee myös jarrulle paljon nopeammin 10cm päästä kaasulta kuin lattialta penkin alta missä sitä tulee suunnilleen säilyttäneeksi cruise ajon aikana. Sekunnin lisäviive on hyvinkin todennäköinen (satasen vauhdissa 28 lisämetriä).
9000CS 2,3