Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Liikenneturvan mielestä se on turvallisuusriski.

Karjalaisessa oli tänään kohtuullisen iso juttu otsikoilla: "Vaarallisen helppoa" "Turvallisuusinsinööri tyrmää vakionopeussäätimen turhana riskinä".

Ei näy artikkelia olevan verkkokarjalaisessa, joten en sitä pysty tähän linkittämään.

Liikenneturvan turvallisuusinsinöörin mukaan; "vakionopeussäädin lisää reaktioaikaa ainakin sekunnilla, kun jalka ei ole polkimilla", "antaa väärän turvallisuuden tunteen", "ei huomioi liukkautta", "ei huomioi kuljettajan väsymystilaa", "vakionopeussäätimen käyttöön kaivattaisiin enemmän harkintaa", "ainoana etuna on, että ylinopeudet saattavat vähentyä, kun nopeus on vakio".

No, kunhan tätä asiaa taas Liikenneturvassa ja Liikenneministeriössä tarpeeksi märehditään ja tutkitaan, niin sehän pahimmillaan johtanee meidän yksityisautoilua hankaloittavassa ja rajoittavassa virkamieskulttuurissamme vakionopeusäätimien kieltämiseen, tai ainakin niiden käytön rajoittamiseen.

Liikenneverkkomme kunnossapitovelka on jo yli 25 miljardia euroa ja ensi vuoden tiemäärärahapottia on taas karsittu tätä vuotta pienemmäksi. Luulisi Liikenneturvan olevan enemmän huolissaan tieverkon rapautumisen aiheuttamista turvallisuusriskeistä kuin vakionopeussäätimistä.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?

Viesti Kirjoittaja wesku »

Aivan käsittämätöntä juttua.

Ensinnäkin kaikkein olennaisin juttu on unohdettu, vakionopeussäädin auttaa keskittymään liikenteeseen koska nopeus säilyy tarvitsematta muutaman sekunnin välein vilkuilla nopeusmittariin.

Lisäksi vakionopeussäädin pienentää reaktioaikaa, jos jalka on suoraan jarrupolkimen päällä tai ainakin lähistöllä valmiina.
fatal
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 17:14
Paikkakunta: Oulu

Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?

Viesti Kirjoittaja fatal »

Eikai siinä. Voidaan lisätä sitten otsikko "Saabistin mielestä turvallisuusinsinööri on väärässä" :)

"Ainakin sekunti" - sekunti on niin pitkä aika että ei sitä moni tajua että taitaa mennä hieman yläkanttiin tuo arvio.

Jos "ainoa etu" on se että ylinopeudet saattavat vähentyä - miksi sitten Suomessa panostetaan liikenteenvalvonnassa peltipoliisien myötä tasan, vain ja ainoastaan ylinopeuksien valvontaan - luulisi että nämä ylinopeudet ovat maailmankaikkeuden vaarallisin asia kun niihin niin kovasti panostetaan.

Mainittu insinööri ei taida oikein ottaa sitäkään huomioon, että vaikka kaasun käyttö sinänsä on automaattinen toimenpide kun siihen on tottunut (kaikille ei suinkaan, nopeus seilaa edestaas ja keskittymiskyky kuluu siihen että nopeutta joutuu jatkuvasti seuraamaan) niin silti se syö tapauksesta riippuen enemmän tai vähemmän huomiota pois muun liikenteen seuraamiselta. Mitä vähemmän häiriötekijöitä, sen turvallisempi lopputulos, sanoisin.
#1557
2011 9-3SC 2.0T BioPower XWD
1984 99 ("pientä laittoo" = kylki sisässä)
2005 9-3SS 2.0t (ex), 1990 9000 2.0 CDTA (ex), 1981 99 (ex)
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3495
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?

Viesti Kirjoittaja SS »

"vakionopeussäädin lisää reaktioaikaa ainakin sekunnilla, kun jalka ei ole polkimilla"
Hä? Siis ei kai kukaan muutenkaan pidä jalkaa jarrupolkimella? Mulla ainakin lepäävät jalat samassa paikassa oli cruise päällä tai ei.

Yksi plussa tuossa on se, ettei tarvitse kytätä nopeusmittaria vaan on aikaa havainnoida enemmän muuta liikennettä ja tienpenkkoja. Toisekseen, eikö tasanopeuden ajaminen lisää turvallisuutta? Kun jonossa jonkun nopeus sahaa välillä 70...90km/h niin sekö on turvallista? Tuohan synnyttää haitariliikettä ja turhia ohituksia.

Lisäksi moni ilman cruisea ajeleva tuntuu tiedostamattaan (ainakin osa) lisäävän vauhtia ohituskaistakohdissa ja häntä ohitettaessa. Cruisen kanssa noin ei käy, ei ainakaan vahingossa ;)
Mainittu insinööri ei taida oikein ottaa sitäkään huomioon, että vaikka kaasun käyttö sinänsä on automaattinen toimenpide kun siihen on tottunut (kaikille ei suinkaan, nopeus seilaa edestaas ja keskittymiskyky kuluu siihen että nopeutta joutuu jatkuvasti seuraamaan) niin silti se syö tapauksesta riippuen enemmän tai vähemmän huomiota pois muun liikenteen seuraamiselta. Mitä vähemmän häiriötekijöitä, sen turvallisempi lopputulos, sanoisin.
Samaa mieltä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?

Viesti Kirjoittaja Haza »

SS kirjoitti: Lisäksi moni ilman cruisea ajeleva tuntuu tiedostamattaan (ainakin osa) lisäävän vauhtia ohituskaistakohdissa ja häntä ohitettaessa. Cruisen kanssa noin ei käy, ei ainakaan vahingossa ;)
Viimeksi tänään nilkka oikeni kun motarilla corolla "pysähtyi" rinnalle kun cruise päällä ohitin.. Eniten kyllä tympii ne joiden nopeus seilaa eestaas vaikka alla on auto jossa cruise on vakiovaruste.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

9-5T kirjoitti:
9-5 3.0t kirjoitti:"ei huomioi liukkautta",.
Luistoneston aktivoituessa tipahtaa cruise pois päältä.
Vanhemmilla Saabeilla ja luistonestottomissa malleissa tuntee ohjauksessa, kun on liukasta, jolloin voi tipauttaa säätimen pois päältä.

Ajaako joku muukin talvella, kuin saabistit :mrgreen:
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?

Viesti Kirjoittaja Saabel »

Täällä Belgiassa on tietyillä alueella liikennemerkein kielletty cruisen käyttö....Ilmeisesti on tapatunut kolareita, kun porukka turtuu käyttäessään cruisea...No, kuitenkin itse käytän pitkillä reissuilla koko ajan, jos ei ole ruuhkaa tai pahat kelit. Ehdottoman hyvä automaattilaatikolla varustetulla autolla.
9-3 SS 1.8t Arc Hirsch MY-03
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?

Viesti Kirjoittaja Poy »

Itse kun käytin ekoja kertoja cruisea, huomasin että jarruttaminen äkkitilanteessa oli hitaampaa, koska jalkaa jarrulle piti liikuttaa eri suuntaa kuin ilman cruisea oli tottunut. Nytten kun on tottunut käyttämään, on jarruttaminen nopeampaa ja reakointiaika mielestäni lyhyempi. Ne jotka tuon ovat sanoneet, tuskin käyttävät cruisea.
Se on totta, ettei nukuksissa kannata käyttää cruisea, saatika sitten edes ajaa autoa. Ainakin olen kuullut tapauksessa, jossa yötävasten on rekan alle ajettu cruisen kanssa.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?

Viesti Kirjoittaja wesku »

SS kirjoitti:
"vakionopeussäädin lisää reaktioaikaa ainakin sekunnilla, kun jalka ei ole polkimilla"
Hä? Siis ei kai kukaan muutenkaan pidä jalkaa jarrupolkimella? Mulla ainakin lepäävät jalat samassa paikassa oli cruise päällä tai ei.
Useinkin tulee pidettyä jalka jarrupolkimella cruisea käyttäessä. Miksei ?
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?

Viesti Kirjoittaja puu »

Voi sitä jalkaa lepuuttaa kaasupolkimella, vaikka cruisella ajaisi. Ainakin alipainetoimisessa.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tää on taas niin tätä, heti ollaan vaan kieltämässä.
Hieman perustelut ontuu, kuten aiemmin mainittu niin uudemmissa luistonesto taitaa tiputtaa cruisen pois päältä melkein merkissä kuin merkissä, lisäksi ohan noihin jo saatavana tekniikkaa joka pitää etäisyyden edellä ajavaan vakiona.

Jos uusia pykäliä ruvetaan säätään ni ei kai verrokkina pidä käyttää mitään vanhaa tekniikkaa vaikkei suomen ajokalusto mitään uuden karhiaa olekkaan.

Valistuskin on tietenkin pois suljettu, ei tuota cruisea tule itsekkään käytettyä jos sattuu väsyttään. Mitä moottorilehteä ja niiden kuolinkolari-juttuja on tullu lueskeltua niin en kyllä muista että ois mainittu tuota juuri syylliseksi.

Toi jalan lepuutus kyllä todennäköisesti pitää paikkaansa, itse en ainakaan ole löytäny asentoa jossa jalkaa pystyis leputtamaan lähellä polkimia. Vinkkejäkin kuunnellaan.
Mutta kuten muutkin on maininnu niin antaa toi vapautta muihin havantoihin kun ei tarvii kytätä mittaria tai ihmetellä mikä auto seisoo läheisellä pysäkillä vaan enempi että miten ihmiset ajelee.
Itse käytään jopa taajama-ajossa että pysyy nopeudet kurissa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Nyt kun kaikki on toivottavasti vähän rauhoittuneet niin voidaan myöntää että liikenneturva on tuossa ihan oikeassa niinkuin varmaan luupäisimmänkin ihmisen vapauksien puolustajan järki (ainakin toivottavasti) sanoo. Joka ainoa argumentti pitää paikkansa. Täällä on porukka jolla järki sumenee totaalisesti heti kun jokukaan jossakin uskaltaa esittää mitään liikenneturvallisuusideoita.

Se on sitten eri asia onko juttu sen arvoinen että siitä kannattaa sen enempää mouhuta.
9000CS 2,3
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?

Viesti Kirjoittaja Saabel »

Saappi Kuski kirjoitti:Nyt kun kaikki on toivottavasti vähän rauhoittuneet niin voidaan myöntää että liikenneturva on tuossa ihan oikeassa niinkuin varmaan luupäisimmänkin ihmisen vapauksien puolustajan järki (ainakin toivottavasti) sanoo. Joka ainoa argumentti pitää paikkansa. Täällä on porukka jolla järki sumenee totaalisesti heti kun jokukaan jossakin uskaltaa esittää mitään liikenneturvallisuusideoita.

Se on sitten eri asia onko juttu sen arvoinen että siitä kannattaa sen enempää mouhuta.
Joo, olet oikeassa, että siellä on perustelut varmaan ihan ok. Mutta on mielestäni täälläkin tuotu hyviä perusteluita asian puolesta.
Itse olen huomannut täällä Belgiassa vuosien varrella pari asiaa liikenteessä. Kun poliisi aloitti tositeolla valvomaan nopeuksia v 2005, alkoi moottoriteilläkin kaahaaminen ja riskitilanteet vähenemään. Autoissa cruiset otettiin käyttöön ja nyt matka etenee todella hienosti cruise päällä ja tuntuu siltä, että poukkoilu on vähentynyt huomattavasti.
Eli valvonta ja saatavilla oleva autojen tekniikka yhdessä alkoi toimimaan turvallisuuden puolesta. Tiedän, että cruise on enemmän moottoriteiden (kaksi kaistaa tai enemmän), mutta hyvissä olosuhteissa ja tyhjällä tiellä ajan sen kanssa tavallisella kantatielläkin. Ei tarvitse kytätä noita peltipoliiseja 8)
9-3 SS 1.8t Arc Hirsch MY-03
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
kaius
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Pe Loka 17, 2008 16:18
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?

Viesti Kirjoittaja kaius »

tetammi kirjoitti:Tää on taas niin tätä, heti ollaan vaan kieltämässä.
Ei kannata vielä hikeentyä. Ainakin minun näytölläni tuon Liikenneturvan insinöörin suuhun on laitettu sanat "vakionopeussäätimen käyttöön kaivattaisiin enemmän harkintaa". Kieltoidea syntyi sitten tässä ketjussa ihan foorumin omien voimien avustuksella...
ex-Saab 9-5 Aero Sedan -02
nyky-Saab BMW 535dAT -06
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Minä ainakin voin myöntä ihan reilusti että ei se cruise ainakaan paranna liikenneturvallisuutta vaan on ihan mukavuusväline. Parhaimmillaan tietysti moottoritiellä. Sen verran paljon tullut sen kanssa ajettua Suomen "isoja" teitä että olen pannut merkille että kyllä se voi yllätyksiäkin tehdä. Sen kanssa voi todella helposti ajaa mutkiin liukkaalla kovempaa vauhtia kuin pitäisi ajaa. Ainakin minulla oikea jalka menee myös jarrulle paljon nopeammin 10cm päästä kaasulta kuin lattialta penkin alta missä sitä tulee suunnilleen säilyttäneeksi cruise ajon aikana. Sekunnin lisäviive on hyvinkin todennäköinen (satasen vauhdissa 28 lisämetriä).
9000CS 2,3
Vastaa Viestiin