Saabit katsastuksessa

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6451
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Saabit katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Eski »

Eipä ole yllätys, että taka-akselisto (puslat) ja iskarit ovat 9-5:n heikko lenkki. Opel Vectran hylsyprosentit ovat kuitenkin selvästi kovemmat.

Eski
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Saabit katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Eski kirjoitti:Eipä ole yllätys, että taka-akselisto (puslat) ja iskarit ovat 9-5:n heikko lenkki. Opel Vectran hylsyprosentit ovat kuitenkin selvästi kovemmat.

Eski
Lepossa taitaa olla se alatukivarren etupusla jonkinlainen "sulake". Mitä olen korjaamolta ja kavereilta kuullut niin se menee, joskus ilmeisesti aika useastikin. Mm. allekirjoittaneen käyttökinneriin ne vaihdettiin molemmat katsastustarkastuksen yhteydessä.

Noo, vikoja löytyy kaikista mutta eniten allekirjoittanutta ihmetyttää tuo %-haitari ja varsinkin reilu 40 pinnan hylkyprosentit 8O
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Fechter
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Huhti 15, 2008 12:07

Re: Saabit katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Fechter »

Eurooppalaisista autonvalmistajista Opelin laatu nykyään parasta.

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 8/12/16996
Huttunen
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Ma Kesä 12, 2006 12:52
Paikkakunta: Ylä-Savo

Re: Saabit katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Huttunen »

Ooppelit ovat olleet hyviä autoja jo pidemmänkin aikaa. Etenkin kun Esson Baarin Tietotoimisto levittää mainetta huonona merkkinä saa Ooppelissa paljon vastinetta rahalle. Mielestäni samoin kuin Saabissakin.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6451
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Saabit katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Eski »

Vertasin 9-5:sta Vectraan, koska niissä on käytännössä sama alusta. Yleisimmät viat molemmissa on liittynyt taka-akselistoon ja jousitukseen/iskunvaimentimiin. Kuitenkin hylkäysprosenteissa on selvä ero.

Vuonna 1999 rekisteröidyt:
Saab 9-5 15,3%
Opel Vectra 27,2%

2001 rekisteröidyt:
Saab 9-5 9,4%
Opel Vectra 26,3%

Eski
Huttunen
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Ma Kesä 12, 2006 12:52
Paikkakunta: Ylä-Savo

Re: Saabit katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Huttunen »

Itse en vertaisi Vectraa ja 9-5 keskenään, vähän eri luokan autoja IMHO. Minusta ng900 ja B-Vectra ovat lähempänä toisiaan. Saabbi on kyllä kestävämpi ja paremmin varusteltu, siksipä juuri itsekin kurvailen sellaisella. Tosin tämä on 9-3 vm00/01. :wink:
Jaulis
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: La Marras 01, 2008 11:05

Re: Saabit katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Jaulis »

Huttunen kirjoitti:Ooppelit ovat olleet hyviä autoja jo pidemmänkin aikaa. Etenkin kun Esson Baarin Tietotoimisto levittää mainetta huonona merkkinä saa Ooppelissa paljon vastinetta rahalle. Mielestäni samoin kuin Saabissakin.
Kieltämättä olleet ihan hyviä autoja 2000 alun jälkeen. Henkilökohtaisesti ihan hyviä kokemuksia parista ooppelista tältä vuosikymmeneltä. C-mallin vectra on jo ihan kohtuullinen ajettavakin, varsinkin 2,8 turbolla.
Ex. Saab 9-5 2.3T -01
Nyk. Subaru...
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabit katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Hyvin ovat Saabit sijoittuneet. 8)
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Saabit katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Huttunen kirjoitti:Itse en vertaisi Vectraa ja 9-5 keskenään, vähän eri luokan autoja IMHO. Minusta ng900 ja B-Vectra ovat lähempänä toisiaan. Saabbi on kyllä kestävämpi ja paremmin varusteltu, siksipä juuri itsekin kurvailen sellaisella. Tosin tämä on 9-3 vm00/01. :wink:
Teknisesti B Vectrassa on alusta lähempänä 9-5:sta kuin NG900 tai OG9-3 joissa on taka-akseli lähes kopio Astran "puolijäykästä" jollainen taisi olla jo Asconassa. Ja sen voin sanoa, että toiminnaltaan käytössä tuo Vectran alusta on lähempänä 9-5:ta kuin NG900/OG9-3:sta sillä erotuksella, että 9-5:ssa alusta on vakiona stydimpi. Ja pakkohan sen olla, kun omamassaa on enemmän.
Huttunen kirjoitti:Ooppelit ovat olleet hyviä autoja jo pidemmänkin aikaa. Etenkin kun Esson Baarin Tietotoimisto levittää mainetta huonona merkkinä saa Ooppelissa paljon vastinetta rahalle. Mielestäni samoin kuin Saabissakin.
Kuulin tuossa eräältä henkilöltä, että tuo B-mallin Vectra on vielä hieman siinä huonon maineessa, joissain tapauksissa ilmeisesti ihan aiheesta ja hyviä yksilöitäkin kuulemma löytyy (toivottavasti tuo oma nyt on hyvä yksilö). C-Vectra on jo paljon parempi.

Työpaikalla kuulin hyvän sanonnan: Kaikki autotehtaat on maanantaisin auki 8)
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Red Dragon
"Hirsch"
Viestit: 990
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
Paikkakunta: Turku

Re: Saabit katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Red Dragon »

Musti kirjoitti:Lisätään nyt vielä, että kolme vuotta vanhoista Lakunoista miltei kolmasosa menee hylkyyn ensimmäisessä katsastuksessaan 8O
appiukolla 4 vuotta vanha laguna, aj. 80tkm. , keväällä meni kuskin lasinnostin ja viime viikolla pelkääjänpuolen. a'670€ osa + asennus. Käytetty varmaan alle 50 kertaa per lasi. Vielä jaksaa kehua, mutta odotan mielenkiinnolla seuraavaa katsastusta :twisted:

Oma tonnari leimattu eilen eikä mitään edes huomautettavaa ollut
Sami R. #986
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabit katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

9-5T kirjoitti: %-erot ei ole auton vaan omistajan syytä. Miksi täytyy ajaa viallisella autolla kunnes katsastusmies määrää sen korjattavaksi, järkevää on huolehtia autosta ja kun pusla repeää(tuntee ajossa)vaihtaa sen samantien.
Joo, uskon myös, että osa katsastustilastojen eroista selvittyy erilaisilla omistajaprofiileilla. Saab on sen verran eksoottinen automerkki, että Saabin omistajat ovat useinkin autostaan kiinnostuneita ihmisiä.
Joka tapauksessa hieno tulos.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Saabit katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja pakinen »

Red Dragon kirjoitti:
Musti kirjoitti:Lisätään nyt vielä, että kolme vuotta vanhoista Lakunoista miltei kolmasosa menee hylkyyn ensimmäisessä katsastuksessaan 8O
appiukolla 4 vuotta vanha laguna, aj. 80tkm. , keväällä meni kuskin lasinnostin ja viime viikolla pelkääjänpuolen. a'670€ osa + asennus. Käytetty varmaan alle 50 kertaa per lasi. Vielä jaksaa kehua, mutta odotan mielenkiinnolla seuraavaa katsastusta :twisted:

Oma tonnari leimattu eilen eikä mitään edes huomautettavaa ollut
En nyt ihan tuon perusteella lagunoita vielä menis haukkumaan...kuitenkin tunnen melko monta tyytyväistäkin omistajaa

Esim tuo ohjauslaite/etuakselistovika on kuulemma edullinen korjata, joka ei montaa euroa maksa jos sen huollon yhteydessä tekee :roll:

Harmi kun tuosta listasta ei voi arvioida mitenkään vian hintaa :(
Saab 900S Combicoupe
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Saabit katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Fechter kirjoitti:Eurooppalaisista autonvalmistajista Opelin laatu nykyään parasta.

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 8/12/16996
Ollaan hiljaa, hys hys.. kohta niistä joutuu maksamaan käytettyinä enemmän ja se ei ole kiva juttu.. :wink:

OK, myönnettävähän se on että lukuunottamatta ohjaustuntuman tunnottomuutta ja raskautta, -98 Vekkulimme on ollut ihan kelpo perheauto. Liikkuu 2-litraisella ihan kohtuullisesti, ei vie 7.6l/100km enempää minunkaan ajamanani ja on kohtuu hiljainen. Jos varallisuutta riittää, niin päivitys esim. 01 2.6 V6:een voi olla jossain vaiheessa esillä.

Renaultin laaduttomuus tuntuu oudolta, toisaalta löytyy niihin täysin tyytyväisiäkin omistajia? Joten ehkä suurempi ongelma on laadunvaihtelut?
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Saabit katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

petteri75 kirjoitti:OK, myönnettävähän se on että lukuunottamatta ohjaustuntuman tunnottomuutta ja raskautta, -98 Vekkulimme on ollut ihan kelpo perheauto. Liikkuu 2-litraisella ihan kohtuullisesti, ei vie 7.6l/100km enempää minunkaan ajamanani ja on kohtuu hiljainen. Jos varallisuutta riittää, niin päivitys esim. 01 2.6 V6:een voi olla jossain vaiheessa esillä.
Tuossa -01:ssä on mun mielestä sopivan kevyt ja tunnokas ohjaus. Ja 2.2-litraisella koneella kerkeää ihan hyvin (tosin kaipaan sitä turbon vääntöä :mrgreen: ) ja automaattivaihteisto/automaatti-ilmastointi-varusteilla kulutus on ollut pienimmillään 7.4l/100km.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Red Dragon
"Hirsch"
Viestit: 990
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
Paikkakunta: Turku

Re: Saabit katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Red Dragon »

Musti kirjoitti:
Red Dragon kirjoitti:Citroen 2CV 1963 Berline
Wau :!: Kaikki 18 hv tallessa? (sori, ohi aiheen).
Mootorin teho oli 15 hevosvoimaa. Se saatiin aikaiseksi suuremmalla
kaasuttimella, kurkku 19 mm.

Eli pikkuinen viritys 12 heppasesta.

Malli on virallisesti 2CV Mixte, jota tuotiin v. -62 maahan veronkierrolla ilman takapenkkejä. Hemmetin harvinainen, Suomessa rekisterissä 2kpl.

Kaikkea sitä ostaa muutaman lagerin jälkeen :wink:
Sami R. #986
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
Vastaa Viestiin