Valaiskaahan aiheesta (Lisävaloista)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Valaiskaahan aiheesta (Lisävaloista)

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Olen aina miettinyt tätä asiaa. Lisävaloissa on eroja muotoilussa, mutta yleensä hehku on saman tehoinen. esimerksi 55wattinen H3. Jos saman hehkun (valolähde samankirkkauksinen) laittaa toisen malliseen lisävalo umpioon se valaisee eri tehoisesti. Miten ihmeessä kiilleosan / lasiosan KOKO vaikuttaa valaisu kykyyn? sen tajuan että muodolla voidaan kuvioita muokata, huono kiillo tai sumea lasi heikentää tehoa. Miksi isot lisävalot ovat pienempiä (yleensä) tehokkaampia? Eikö sama määrä valoa tule kuitenkin siitä hehkusta. Valohan vain "tiivistyy" pienemmässä pinnassa. Tämä on taas niitä sunnuntai päivän juttuja.

Ja asiasta kolmanteen uskaltaako lisävalot keulilla mennä konepesuun? saako niitä haeskella pesun jälkeen harjoista?
Nikke_M
"Hölösuu"
Viestit: 1000
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 20:15
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Valaiskaahan aiheesta (Lisävaloista)

Viesti Kirjoittaja Nikke_M »

Poikarukka kirjoitti:Ja asiasta kolmanteen uskaltaako lisävalot keulilla mennä konepesuun? saako niitä haeskella pesun jälkeen harjoista?
Ainakin harjattomassa olen käynyt. Ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia.
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Valaiskaahan aiheesta (Lisävaloista)

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

(naureskelee) Ei viitsisi kokeilla onko kiinnitys ala-arvoinen.. No joo. luulisi niin siinä tietty pysyvän jos lisärien omilla kiinnikkeillä ovat ja tuet lisäksi takana. Onko tosi että valoteho suuremmissa tulee vain optimaalisemmasta heijastimesta? Voi hyvinkin pitää paikkaansa. Eihän siinä nyt oikein muuta järkevää syytä voi olla. Jos nyt asiaa tarkastellaan niin ettei mietitä virheitä tai laatueroja asiassa. esim kaksi eri valmistajaa tms. -vertailua vaan ihan teoreettisella tasolla pohditaan tuota. Projektori-tyyppiset ihan toinen juttu...
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Valaiskaahan aiheesta (Lisävaloista)

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Poikarukka kirjoitti:(naureskelee) Ei viitsisi kokeilla onko kiinnitys ala-arvoinen.. No joo. luulisi niin siinä tietty pysyvän jos lisärien omilla kiinnikkeillä ovat ja tuet lisäksi takana. Onko tosi että valoteho suuremmissa tulee vain optimaalisemmasta heijastimesta? Voi hyvinkin pitää paikkaansa. Eihän siinä nyt oikein muuta järkevää syytä voi olla. Jos nyt asiaa tarkastellaan niin ettei mietitä virheitä tai laatueroja asiassa. esim kaksi eri valmistajaa tms. -vertailua vaan ihan teoreettisella tasolla pohditaan tuota. Projektori-tyyppiset ihan toinen juttu...
Olisit ajanut Saabilla, niin ei olis tarvinnut välttämättä laittaa lisävaloja. :D :wink:
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3212
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Valaiskaahan aiheesta (Lisävaloista)

Viesti Kirjoittaja SS »

Olisit ajanut Saabilla, niin ei olis tarvinnut välttämättä laittaa lisävaloja.
Eipä ole niin hyvävaloista Saabia (tai minkään muunkaan merkkistä autoa ) vielä vastaan tullut, ettei lisävaloja kaipaisi :/

Toki myönnettävä, että ihan kohtuullisesti pärjää kun suuntaus on kunnossa ja +90% polttimot paikoillaan.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 140tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3084
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Valaiskaahan aiheesta (Lisävaloista)

Viesti Kirjoittaja Svc »

Poikarukka kirjoitti:(naureskelee) Onko tosi että valoteho suuremmissa tulee vain optimaalisemmasta heijastimesta? Voi hyvinkin pitää paikkaansa. Eihän siinä nyt oikein muuta järkevää syytä voi olla.
Juuri tämä on se pointti. Saabin ja Volvon valot pärjäsivät aikanaan hyvin erilaisissa vertailuissa. Molemmissa umpiot olivat pienen television kokoisia. Nykyään autojen valojen muodon sanelee aerodynamiikka ja muotoilija, ei valon tarve. Wanha kunnon 70-luvun suunnittelua oleva 7" pyöreä H4 umpio on edelleen parempi, kuin moni uusi halogeenivalo.
(Sama standardiumpio taisi hehkulamppuversiona tulla käyttöön jo 50-luvulla.)
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Valaiskaahan aiheesta (Lisävaloista)

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Hyvin elää tuo 'Quote'... Saabissa oli kyllä paremmat pitkät kantamaltaan, volvossa taas leveämpi. Halogeeni lyhyet on kyllä ollut volvossa (minu omistamien yksilöiden välillä)selvästi paremmat. Taas punaista vaatetta, mutta onneksi tällä foorumilla keskustelu pysyy asiallisena. Tuossa lisävaloja asentaessa tuli kokeiltua miten tuo umpion irroitus toimii. Täytyy kyllä sanoa että tuosta voisi muutkin (Saab -nimi muutettu) ottaa mallia. Yksi salpa pois paikalta ja koko umpio liukuu irti. Katellaan paluuta sitten, kun ahteri kestää uutta koria olevan 9-3:n neliveto versioon tai uuteen 9-5:een mikäli sellainen joskus putkahtaa.. tovi nyt mennään nykyisellä.
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Valaiskaahan aiheesta (Lisävaloista)

Viesti Kirjoittaja mursu »

Nikke_M kirjoitti:
Poikarukka kirjoitti:Ja asiasta kolmanteen uskaltaako lisävalot keulilla mennä konepesuun? saako niitä haeskella pesun jälkeen harjoista?
Ainakin harjattomassa olen käynyt. Ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia.
Riippuu vähän valojen kiinnikkeistä, mutta voisin väittää että ei uskalla. Harjattomat pesut on turvallisempia, mutta eipä niissä autokaan puhdistu :)
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Valaiskaahan aiheesta (Lisävaloista)

Viesti Kirjoittaja ajn »

7" tai sitä isomman pyöreän optiikaltaan niin heijastimen kuin lasin osalta oikein suunnitellun ja toteutetun H4-umpion huvittavuus loppuu kun lampun lasissa on kuraa kattava kerros. Kummallakohan näkee paremmin; isolla pyöreällä vai "nykyaikaisella" viiruvalolla.

Aerodynamiikan nimissä tehtävä ajovalojen huononnus näkyy lähinnä vastaantulijalle; niin linssi- kuin heijastinvaloistakin valoaukon pienentyessä tulee entistä enemmän hallitsematonta hajavaloa, joka häiritsee muita tiellä liikkujia.
Ilmiö vielä pahenee sadesäällä, kun pisaroita jää muoviseen "lasiin" aiheuttamaan lisää hajasäteitä.

Fysikaalinen tosiasia on, että valoaukon koko niin horisontaali- kuin vertikaalisuunnassa määrää miten hyvin tuotettu valomäärä saadaan tarkoituksenmukaiseen paikkaan johdettua.
Linssien valmistuskustannukset nousevat ja kurantin tavaran saanto laskee halkaisijan kasvaessa, mikä näkyy kaupallisten valojen linssien maksimissaan noin 60mm halkasijassa. Näidenkin optinen laatu on varsin heikko.
Linssillähän saataisiin häikäisyltään yhtä hyvä tulos kuin rihlatulla lasilla mikäli valaisimen syvyyttä lisättäisiin, mutta siihen nykymuotoilu ei anna mahdollisuutta. Raskaan kaluston valoissa tilaa olisi mutta hinta nousisi...

Ja noita 7" H4:ia on monenlaatuisia, Boschilla ja Hellalla ollut toistaiseksi parhaat...
-------------------------8<----------->8--------
#1395
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1139
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Valaiskaahan aiheesta (Lisävaloista)

Viesti Kirjoittaja meverkko »

ajn kirjoitti:Kummallakohan näkee paremmin; isolla pyöreällä vai "nykyaikaisella" viiruvalolla.

Fysikaalinen tosiasia on, että valoaukon koko niin horisontaali- kuin vertikaalisuunnassa määrää miten hyvin tuotettu valomäärä saadaan tarkoituksenmukaiseen paikkaan johdettua.

Ja noita 7" H4:ia on monenlaatuisia, Boschilla ja Hellalla ollut toistaiseksi parhaat...
Ohhoh.

Valoaukon koko on kiistatta YKSI valomäärään ja sen suuntaukseen vaikuttava asia, muttei toki ainoa.

Yhdistäpä ensimmäinen ja viimeinen lainatuista lauseista. On niitä nykyaikaisia viiruvalojakin monenlaatuisia. 9-5:n valot niistä parhaita.

Toki nyt en osaa sanoa puhuiko 9-5T halogeeneista vai ksenoneista... Tuollahan aiemmin verrattiin nykyaikaisiin halogeeneihin, mutta miksi vertailusta pitäisi jättää pois ne nykyajan parhaat? Ei ymmärrä...
Saab 9-5 2,3t -01
Saab 9-3 2,0t -01
Saab 900S -92
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Valaiskaahan aiheesta (Lisävaloista)

Viesti Kirjoittaja ajn »

Niin TM:n testivoittajat on tunnetusti parhaita joka asiassa... :lol: :lol:
Kuivat ja puhtaat lamput testataan laboratoriossa...

Ihan sama onko ne viiruvalot xenoneita vai halogeeneja, umpion mataluus aiheuttaa valosuunnittelijalle infernaaliset kärsimykset.

Kaukovalothan saadaan toteutettua välttävästi ihan millä tahansa (no melkein, jos ei amerikkalaisia lasketa...) umpiolla, mutta ne lähivalothan autossa tärkeet on.
Tiellä kun katselee niin kostealla kelillä vähintään puolella porukasta on ne tulitikkuaskin kokoiset sumuvalot päällä kun lähivalot on muutenkin surkeat ja lisäksi kuran peitossa.

Totta on että 9-5:ssa on parhaasta päästä ajovalot mitä nykyään on tarjolla, sitä ei ole tarve mitenkään väittää vastaan, mutta ainakin lähivalot huonommat kuin esim og900:ssa.
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3084
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Valaiskaahan aiheesta (Lisävaloista)

Viesti Kirjoittaja Svc »

9-5T kirjoitti:
Svc kirjoitti:Nykyään autojen valojen muodon sanelee aerodynamiikka ja muotoilija, ei valon tarve. Wanha kunnon 70-luvun suunnittelua oleva 7" pyöreä H4 umpio on edelleen parempi, kuin moni uusi halogeenivalo.
(Sama standardiumpio taisi hehkulamppuversiona tulla käyttöön jo 50-luvulla.)
9-5 valojen rinnalla 7" H4 on lähinnä huvittava.
Saabin valot ovat aina olleet oma lukunsa. En väitäkään, että se 7" olisi enää paras. Mutta kuten tuossa mainitsin se ei edelleenkään mitenkään huono ole vaikka konstruktiolla ikää onkin. Valmistajakin vaikuttaa ja myös johdotuksen laatu. Korvasin aikanaan Golf II:n Saturnus ja Autopal merkkiset umpiot Hellan H4 supereilla ja ero oli "silmin nähtävä".
Hinta-laatusuhde on kuitenkin varmasti ylivoimainen: nuo Hellat maksoivat 35€ kpl.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1139
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Valaiskaahan aiheesta (Lisävaloista)

Viesti Kirjoittaja meverkko »

9-5T kirjoitti: Olet hiukan sekoittanut sillä 9-5 lyhyet on hyvin lähellä og900 pitkiä.
Ennen oli joidenkin mielestä kaikki paremmin mutta tosiasioita ei kannata vääntää muistojen kultaamiseksi.
Olisko aika suunnata ne valot? :wink:
Saab 9-5 2,3t -01
Saab 9-3 2,0t -01
Saab 900S -92
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3565
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Valaiskaahan aiheesta (Lisävaloista)

Viesti Kirjoittaja wesku »

Xenoneista puheenollen miten meneekään nykyisin määräykset vanhoihin jälkiasennnuksen suhteen ?

Lisävalothan ei juurikaan kiinnosta mutta koko H4:n korvaaminen mahdollisesti.
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Valaiskaahan aiheesta (Lisävaloista)

Viesti Kirjoittaja ajn »

Olkoonkin totta, että kokemuksien välillä on reilut 20 vuotta aikaeroa, mutta uudessa vm 1987 og 900:ssa niin Boschin kuin vm 1986 Cibienkin H4 umpioilla varustettuna oli kurakelissä parempi näkyvyys lähivaloilla kuin vm 2007(tai 08) 9-5 wagonissa...

Varmasti osansa tekee myös valojen erilainen spektrijakauma, koska 9-5:ssa oli xenonit, mutta ihminenhän se on on kuskikin eikä mikään valaistusmittari...
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Vastaa Viestiin