Sähköä tuottava asfaltti
Sähköä tuottava asfaltti
Israelilaiset insinöörit ovat kehittäneet asfaltin joka tuottaa sähköä kun ajaa asfaltin päällä. Asfaltin sisällä on pieniä kristalleja jotka tuottavat pientä sähkölatausta. Kilometrin pituisella matkalla asfaltti voi tuottaa 400kW. Ensi kuussa ne rupeavat testaamaan tätä asfalttia.
Lisää aiheesta: http://www.motorauthority.com/israeli-f ... roads.html
Lisää aiheesta: http://www.motorauthority.com/israeli-f ... roads.html
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
Re: Sähköä tuottava asfaltti
Ehkä jo tässä vaiheessa Suomessa rajoitetaan nastarenkaiden käyttöä
Re: Sähköä tuottava asfaltti
Tarkalleen ottaen tuossa ei mistään kristalleista puhuta, vaan pietsosähköisistä kiteistä (piezoelectric crystals), joka ei sinänsä ole mikään uusi keksintö.Nikke_M kirjoitti:Asfaltin sisällä on pieniä kristalleja jotka tuottavat pientä sähkölatausta.
Jotta pietsokiteestä saadaan sähköenergiaa, tarvitsee sen painua kasaan, joten epäilenpä että tien vierintävastus kasvaa samalla sen verran että järjestelmän hyöty jää varsin pieneksi autojen kulutuksen kasvaessa.
Wikipedia kirjoitti:Pietsosähköinen ilmiö tai pietsosähköilmiö on aineen ominaisuus, jossa aine polaroituu sähköisesti, eli kiteen vastakkaisten pintojen välille muodostuu sähköinen jännite kun kiteeseen vaikuttaa mekaaninen jännitys.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Re: Sähköä tuottava asfaltti
Vaikka tuo pinnoite olisikin yhtä kovaa kuin nykyinen niin luulis tuon ainakin rekkojen painolla toimivan.puu kirjoitti: Jotta pietsokiteestä saadaan sähköenergiaa, tarvitsee sen painua kasaan, joten epäilenpä että tien vierintävastus kasvaa samalla sen verran että järjestelmän hyöty jää varsin pieneksi autojen kulutuksen kasvaessa.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Re: Sähköä tuottava asfaltti
Mitenköhän tuota meinataan hyödyntää...?
Täällä sohjovyöhykkeellä vois ainakin lämmittää tietä sen verran, että sulaisi jäät pois niin ei tarttisi suolata...
Ei taida niillä peräkylän paappoilla olla juuri asvalttia nastoillaan kaivettavaksi...
Täällä sohjovyöhykkeellä vois ainakin lämmittää tietä sen verran, että sulaisi jäät pois niin ei tarttisi suolata...
Ei taida niillä peräkylän paappoilla olla juuri asvalttia nastoillaan kaivettavaksi...
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
Re: Sähköä tuottava asfaltti
Kallista sähköähän tuo on jos se tehdään rekkojen tai autojen kulutusta ja päästöjä lisäämällä.muppelo kirjoitti:Vaikka tuo pinnoite olisikin yhtä kovaa kuin nykyinen niin luulis tuon ainakin rekkojen painolla toimivan.puu kirjoitti: Jotta pietsokiteestä saadaan sähköenergiaa, tarvitsee sen painua kasaan, joten epäilenpä että tien vierintävastus kasvaa samalla sen verran että järjestelmän hyöty jää varsin pieneksi autojen kulutuksen kasvaessa.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Sähköä tuottava asfaltti
Ei mutta tuossa edellisessähän on kerralla ratkaistu miten ekonomis-poliittiseksi ongelmaksi noussut rekkaralli saataisiin meillä tuottamaan jotain hyvitystä, kun kyvyttömät poliitikot ei pysty aikaansaamaan itäliikenteen autokuljetuksille mitään liikennemaksuja tai veroja...
Hankoon ja vaalimaan välille vaan tuommonen sähkötie, ja tienvarren kiinteistöille ilmaiseksi sähkö siitä...
Hankoon ja vaalimaan välille vaan tuommonen sähkötie, ja tienvarren kiinteistöille ilmaiseksi sähkö siitä...
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
Re: Sähköä tuottava asfaltti
Jos ymmärrsin tuo alkuperäisen tekstin oikein niin... Sähkö käytetään sähköautoihin. Eli, Sähköautot saisivat sähköä asfalttista.3J kirjoitti:Kallista sähköähän tuo on jos se tehdään rekkojen tai autojen kulutusta ja päästöjä lisäämällä.muppelo kirjoitti:Vaikka tuo pinnoite olisikin yhtä kovaa kuin nykyinen niin luulis tuon ainakin rekkojen painolla toimivan.puu kirjoitti: Jotta pietsokiteestä saadaan sähköenergiaa, tarvitsee sen painua kasaan, joten epäilenpä että tien vierintävastus kasvaa samalla sen verran että järjestelmän hyöty jää varsin pieneksi autojen kulutuksen kasvaessa.
"it may be that roads themselves will provide some of the new fuel - certain vehicles could be powered entirely by the roads on which they drive."
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
Re: Sähköä tuottava asfaltti
Jälkimmäinen lause on varsin ilmeinen mahdottomuus ja ensimmäisen lauseenkaan kumoamiseen ei tarvitse odottaa että Einstein ilmestyisi yöllä uneenNikke_M kirjoitti:"it may be that roads themselves will provide some of the new fuel - certain vehicles could be powered entirely by the roads on which they drive."
Ikiliikkujaahan ei pystyne rakentamaan...
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Sähköä tuottava asfaltti
Musta kans tuntuu, että että jostain se energia siihen asfalttiinkin tulee... sen mikä asfaltista saadaan ulos on otettu autoista.
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Re: Sähköä tuottava asfaltti
Vaikka pystyttäisiinkin, niin tällä tavalla toteutettuna, oletetusti yritystoiminnan kautta järjestettynä, omistajille pitää saada voittoa (tai edes rahoituskulunsa katettua), josta verottaja vie osansa. Siis, että teknisesti 100% hyötysuhteellakin, kuluttaja ei voi saada sitä täydellä hyötysuhteella takaisin.Jussi kirjoitti:Ikiliikkujaahan ei pystyne rakentamaan...
Mutta asiaan. Sinänsä kiehtova idea, jota ei kannata ampua alas spekuloimalla sen kannattamattomuutta. Ehkä tuo investointi voisi jollain aikavälillä alkaa tuottamaan, vaikka kehäteille asennettuna. Jahka nyt ensin tekninen luotettavuus saadaan riittävälle tasolle. Tuskin se paljon henkilöauton vierintävastukseen vaikuttaa, jos kilometrin pätkän joutuu sähköä tuottavalla asfaltilla ajamaan. Mieluummin kai sitä tällä tavoin tiemaksunsa maksaa.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Re: Sähköä tuottava asfaltti
Alamäkiin, koulujen ja päiväkotien kohdalle tommosta asfalttia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Sähköä tuottava asfaltti
absoluuttista hyötyä tuolla tuskin loppukädessä haetaankaan (vaikka ekoteoksi tuokin hanke tietysti on tarkoitus naamioida), vaan sitä että valtio pääsee höyläämään toisten resursseja.puu kirjoitti:tien vierintävastus kasvaa samalla sen verran että järjestelmän hyöty jää varsin pieneksi autojen kulutuksen kasvaessa.
tuo nyt on vähän sama juttu kun minä menisin ruuhkaiselle kadulle johonkin erityisen ruuhkaiseen kohtaan ilmaiseksi toisten tönittäväksi sen sijaan että itse rehellisesti investoisin hierontaan.
tietty mitä ohuempi juustohöylä, sitä helmpompi höynäyttää maksajaosapuolta. eläköön innovatiivisuus! nuo juustokidetiet, vai mitä ne nyt oli, tietenkin rakennettaisiin verorahoilla?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)