Määräaikaiskatsastuksen iskaritestit?
Määräaikaiskatsastuksen iskaritestit?
En löytänyt tälle äkkiseltään aihetta tälle, tekisi mieli tehdä galluppi jos pystyisi:
Oletko koskaan saanut katsastuksessa hylkyä iskaritestistä?
Tuntuu aivan täydeltä kusetukselta koko touhu, jolla saadaan vaan taas nostettua katsastuksen hintaa ylemmäs.
Oma auto 250tkm ajettu 9-3, orkkisiskareilla ja -alustalla, keinuu, kiikkuu, vetelee ja vaappuu kuin heinämies. Auton ajettavuus on omasta mielestä lähes hengenvaarallinen yli 100km/h nopeudessa, pyörät eivät vaan enää pysy tiessä.
Silti vuodesta toiseen alusta menee läpi vaikka kysyin viimeksikin erikseen etteikö mitään vikaa löydy? Puslat on aivan loppu, etupyörien suuntaukset päin helvettiä ja iskarit vaan roikkuvat menossa mukana.
Ei hätää, ei se sentään läpi mennyt, kiitos ja tervetuloa kuukauden päästä uudelleen näyttämään uudet jarrulevyt
Eikä sillä, pitäishän tuo alusta pistää uusiksi kun sen tiedän olevan loppu, mutta kyse olikin tästä katsastamisesta ja siitä maksetusta 65eurosta (+ jälkitarkastuksesta vielä 24e!)
Oletko koskaan saanut katsastuksessa hylkyä iskaritestistä?
Tuntuu aivan täydeltä kusetukselta koko touhu, jolla saadaan vaan taas nostettua katsastuksen hintaa ylemmäs.
Oma auto 250tkm ajettu 9-3, orkkisiskareilla ja -alustalla, keinuu, kiikkuu, vetelee ja vaappuu kuin heinämies. Auton ajettavuus on omasta mielestä lähes hengenvaarallinen yli 100km/h nopeudessa, pyörät eivät vaan enää pysy tiessä.
Silti vuodesta toiseen alusta menee läpi vaikka kysyin viimeksikin erikseen etteikö mitään vikaa löydy? Puslat on aivan loppu, etupyörien suuntaukset päin helvettiä ja iskarit vaan roikkuvat menossa mukana.
Ei hätää, ei se sentään läpi mennyt, kiitos ja tervetuloa kuukauden päästä uudelleen näyttämään uudet jarrulevyt
Eikä sillä, pitäishän tuo alusta pistää uusiksi kun sen tiedän olevan loppu, mutta kyse olikin tästä katsastamisesta ja siitä maksetusta 65eurosta (+ jälkitarkastuksesta vielä 24e!)
Re: Määräaikaiskatsastuksen iskaritestit?
Olen saanut, kun olin siskon Mazdaa näyttämässä eräällä espoolaisella asemalla. Ilmoitti toisen takaiskarin kehnoksi, kuten olikin. Ei vaan ollut ajossa tullut huomattua sen heikkenemistä.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Määräaikaiskatsastuksen iskaritestit?
Miksi et tee itse asialle jotain?? !mursu kirjoitti:
Oma auto 250tkm ajettu 9-3, orkkisiskareilla ja -alustalla, keinuu, kiikkuu, vetelee ja vaappuu kuin heinämies. Auton ajettavuus on omasta mielestä lähes hengenvaarallinen yli 100km/h nopeudessa, pyörät eivät vaan enää pysy tiessä.
Silti vuodesta toiseen alusta menee läpi vaikka kysyin viimeksikin erikseen etteikö mitään vikaa löydy? Puslat on aivan loppu, etupyörien suuntaukset päin helvettiä ja iskarit vaan roikkuvat menossa mukana.
Pistä autosi kuntoon.
900C -86
Re: Määräaikaiskatsastuksen iskaritestit?
Iskaritestissä lähinnä huomataan, jos samalla akselilla olevien iskareiden välillä on suurta heittoa, esimerkiksi yksi iskari hajonnut. Muutenhan tuosta lukemasta ei oikein mitään pysty päättelemään, paitsi ehkä vertaamalla lukemia muihin vastaaviin samanmallisiin autoihin samanlaisella alustalla. Tuota eivät tietääkseni tee ja aika vaikeaa käytännössä olisikin.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Määräaikaiskatsastuksen iskaritestit?
Kuten tuossa aikaisemmin sanoin, tiedän alustan kunnon ja tulen tekemään siihen muutoksen... Mutta moni luottaa katsastukseen sen verran että kuvittelee autonsa olevan sen jälkeen kunnossa.
Tuo auto tuntuu makaavan lähes kokonaan jousien varassa, ja esim. liikennevaloihin pysähtyessä auto keinuu kuin pahainen jenkkilintta, toiselta puolelta vielä enemmän kuin toiselta. Mittarit näytti molemmille akseleille arvoa 70, mitälie sitten tarkoittaakaan.
Pitääkö iskareiden olla irti tai täysin paskana että testi piippaa?
Tuo auto tuntuu makaavan lähes kokonaan jousien varassa, ja esim. liikennevaloihin pysähtyessä auto keinuu kuin pahainen jenkkilintta, toiselta puolelta vielä enemmän kuin toiselta. Mittarit näytti molemmille akseleille arvoa 70, mitälie sitten tarkoittaakaan.
Pitääkö iskareiden olla irti tai täysin paskana että testi piippaa?
Re: Määräaikaiskatsastuksen iskaritestit?
Voi siihen sen verran luottaa, että jos sen perusteella tulee hylky, niin todennäköisesti jossain on sitä vikaa. Aika monikin leimaraja on oikeastaan mallia "tää olis pitäny huomata jo aikaa sitten". Finkulle näytti hämäriä arvoja, kun takaiskarin yläpää korkkasi (ilmeisesti siinä testin aikana - ennen sitä perä oli tasainen, alusta timmin tuntuinen eikä kolinaa kuulunut)...mursu kirjoitti:Kuten tuossa aikaisemmin sanoin, tiedän alustan kunnon ja tulen tekemään siihen muutoksen... Mutta moni luottaa katsastukseen sen verran että kuvittelee autonsa olevan sen jälkeen kunnossa.
Sehän mittaa kait kontaktiastetta, eli sulla on ollut rengas kiinni siinä testerissä 70% testin ajasta. Näin olen käsittänyt, saa korjata jos olen väärässä. Se taas ei välttämättä kerro ihan koko totuutta auton alustan käytöksestä.mursu kirjoitti:Tuo auto tuntuu makaavan lähes kokonaan jousien varassa, ja esim. liikennevaloihin pysähtyessä auto keinuu kuin pahainen jenkkilintta, toiselta puolelta vielä enemmän kuin toiselta. Mittarit näytti molemmille akseleille arvoa 70, mitälie sitten tarkoittaakaan.
Pitääkö iskareiden olla irti tai täysin paskana että testi piippaa?
Re: Määräaikaiskatsastuksen iskaritestit?
Prosenttiluku ilmoittaa, kuinka monta prosenttia pyörällä olevasta painosta on vähimmillään testiheiluttelun aikana pyörän päällä. Jos rengas pomppaa hetkeksikin irti testeriltä on tulos 0 %.aero kirjoitti:Sehän mittaa kait kontaktiastetta, eli sulla on ollut rengas kiinni siinä testerissä 70% testin ajasta. Näin olen käsittänyt, saa korjata jos olen väärässä. Se taas ei välttämättä kerro ihan koko totuutta auton alustan käytöksestä.
Re: Määräaikaiskatsastuksen iskaritestit?
Yhtiömme kiittää ja ymmärtää jatkossa paremmin. Finkun takakulman korkatessa lukema oli jotain malliin ~20%.Risto kirjoitti:Prosenttiluku ilmoittaa, kuinka monta prosenttia pyörällä olevasta painosta on vähimmillään testiheiluttelun aikana pyörän päällä. Jos rengas pomppaa hetkeksikin irti testeriltä on tulos 0 %.
Re: Määräaikaiskatsastuksen iskaritestit?
Miten vaikuttaa rengaspaine iskaritestissä. Jos rengas on jonkun kymmenysosan vajaa, niin mitä näyttää prosentteina ?
Re: Määräaikaiskatsastuksen iskaritestit?
Samanlaisia tuloksia sain edelliselle kulkineelleni lähes uusien iskareiden kanssa. Lukemaan vaikuttaa auton paino, rengaspaineet, jne... Kunnossa oleville iskareille pitäisi kuitenkin yleensä saada lukemia jostain 70% kieppeiltä.Mittarit näytti molemmille akseleille arvoa 70, mitälie sitten tarkoittaakaan.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
-
- "Hirsch"
- Viestit: 774
- Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
- Paikkakunta: Turku
Re: Määräaikaiskatsastuksen iskaritestit?
Yleensä mitä jäykempi ja timmimpi alusta, niin sitä huonommat iskaritestiarvot. Esim. madallettu -40mm ja matalaprofiilikumit korkeilla paineilla.
Keveästi lentävät viikot, mitä on tapahtunut? En käsitä. (Saab 900i 2.1)
Re: Määräaikaiskatsastuksen iskaritestit?
Heh. Siis tarkoitin että auto makaa käytännössä pelkästään juosikuorman päällä, eikä mikään vaimenna jousien liikettäMimmi kirjoitti:Luojan kiitos, niin minunkin Saabini makaavat jousituksen varassa, muutenhan ne olisivat ilmassa.mursu kirjoitti:Tuo auto tuntuu makaavan lähes kokonaan jousien varassa, ja esim. liikennevaloihin pysähtyessä auto keinuu kuin pahainen jenkkilintta, toiselta puolelta vielä enemmän kuin toiselta.
"Iskunvaimennin" on todellisuudessa heilahduksenvaimennin, joka siis hidastaa jousituksen aiheuttamaa korin heilahtelua esim. kuopan jälkeen.
Re: Määräaikaiskatsastuksen iskaritestit?
Joskus tuollaisella testerillä leikkineenä,niin baarin muutos rengaspaineissa,parhaimmillaan kymmeniä prosentteja ero.
Monta kertaa amisaikoina kavereiden autoista passailtiin iskaritestejä kuntoon rengaspaineilla,vuotanut iskari vaan pestiin.
Monta kertaa amisaikoina kavereiden autoista passailtiin iskaritestejä kuntoon rengaspaineilla,vuotanut iskari vaan pestiin.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Re: Määräaikaiskatsastuksen iskaritestit?
Saabisti-76 kirjoitti:Yleensä mitä jäykempi ja timmimpi alusta, niin sitä huonommat iskaritestiarvot. Esim. madallettu -40mm ja matalaprofiilikumit korkeilla paineilla.
Joo tuostakin turbosta tuli, juuri laitetuilla -40mm jousilla ja korkeapainekaasu iskareilla, sekä 205/50 r16 kumeilla reiluilla paineilla, vain juuri ja juuri päälle 50 arvoja edestä ja takaa.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Määräaikaiskatsastuksen iskaritestit?
Korjatkaa nyt jos olen väärässä, mutta eikös se mene silloin niin että mitä enemmän meno- ja paluuvaimennusta, sitä huonommin pyörä pysyy testerissä kiinni? Korostuu vielä jos käyttää matalaprofiilisia renkaita?Risto kirjoitti:Prosenttiluku ilmoittaa, kuinka monta prosenttia pyörällä olevasta painosta on vähimmillään testiheiluttelun aikana pyörän päällä. Jos rengas pomppaa hetkeksikin irti testeriltä on tulos 0 %.aero kirjoitti:Sehän mittaa kait kontaktiastetta, eli sulla on ollut rengas kiinni siinä testerissä 70% testin ajasta. Näin olen käsittänyt, saa korjata jos olen väärässä. Se taas ei välttämättä kerro ihan koko totuutta auton alustan käytöksestä.
edit: tämä siis ainakin pidemmissä joustoissa