Saab 9-3 Cabrioletille täydet viisi tähteä EuroNCAP:issa

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Saab 9-3 Cabrioletille täydet viisi tähteä EuroNCAP:issa

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Saab 9-3 Cabriolet ylsi korkeimpaan, viiden tähden luokitukseen EuroNCAP- törmäystestiohjelmassa. Viisi tähteä on myönnetty aiemmin myös Saab 9-5:lle ja 9-3 Sport Sedanille.

Saab 9-3 Cabrioletin saavuttama korkein mahdollinen luokitus EuroNCAP:n etu- ja sivutörmäystesteissä vahvisti Saabin johtoasemaa turvallisena autona. Tulokset julkaistiin 24.6.2004 EuroNCAP:n tiedotustilaisuudessa Prahassa. Saabilla on nyt Euroopassa täydellinen viiden tähden tuotevalikoima, johon kuuluvat 9-3 avoauto, 9-3 Sport Sedan ja Saab 9-5.

Saab 9-3 avoauto kehitettiin sedanin rinnalla, ja sen muotoilusta huolimatta insinöörit asettivat molemmille malleille yhteiset turvallisuustavoitteet. Avoautolle kovat turvallisuusvaatimukset täytettiin vahvistetuilla A-pilareilla, alustan poikittaispalkeilla (mukaan lukien täysin uudenlainen laatikkorakenne takapenkin takana), matalammilla B-pilareilla ja sivuhelmoilla. Avoautolle myönnetty viiden tähden luokitus on tunnustus insinöörien työlle.

Luodessaan DynaCage-turvajärjestelmää Saab oli mukana kehittämässä uranuurtavaa, maailman monipuolisinta auton kaatumista ja ympäriajoa tutkivaa törmäystestiohjelmaa. Esiin ponnahtavat turvakaaret takana, turvavöiden esikiristys sekä vahvistettua tuulilasin yläpalkkia tukevat A-pilarit kaikki sisältyvät DynaCagen tarjoamaan integroituun turvajärjestelmään, joka havaitsee auton kaatumisvaaran.

Saamastaan EuroNCAP:n riippumattomasta hyvästä arviosta huolimatta Saab tulee jatkamaan kolarisuojan kehittämistä perustanaan tosielämän turvallisuuden konsepti, johon kuuluu todellisten, jokapäiväisissä ajo-olosuhteissa sattuneiden onnettomuuksien analysointi.

”EuroNCAP on riippumaton organisaatio, jonka arvioinnit pitävät sisällään puolueetonta tietoa, jota kuluttajat voivat hyödyntää ja käyttää oppaanaan,” sanoo Saabin turvallisuusosaston johtaja Per Lenhoff. ”Meidän tosielämän turvallisuus - konseptimme on kuitenkin aina kehitystyötämme ohjaava tekijä Saabilla.”

GM:n tuotteista myös uusi Opel Astra sai korkeimman mahdollisen viiden tähden luokituksen EuroNCAP:n tuoreimmassa testiarvioinnissa.

Lisätietoja: General Motors Finland Oy
Saab PR
Tomi Hämäläinen, puh. (09) 615 881

EuroNCAP koostuu etu- ja sivutörmäystesteistä. Etutörmäystesti simuloi auton nokkakolaria kokoonpainuvaan esteeseen, jossa osuma-alueena on 40 % auton leveydestä. Auton nopeutena törmäystestissä on 64 km/h. Sivutörmäystesti toteutetaan 50 km/h nopeudella kokoonpainuvaan esteeseen kuljettajan puoleiseen kylkeen. Sivutörmäystesti kiinteään pylvääseen toteutetaan 29 km/h nopeudella. Testiauton etupenkeillä on törmäyksen aikana kaksi mittalaittein ja anturein varustettua koenukkea.

Saabin aktiivinen pääntukijärjestelmä (SAHR) on ollut vakiovarusteena sekä Saab 9-3 että 9-5 –malleissa vuodesta 1988. Tutkimusten mukaan SAHR vähentää vakavien niskavammojen esiintymistä peräänajoissa 75 prosentilla.

-lähde: Saab Media Online
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

kyllä se turvalliselta tuntui kun koeajolla kävi..., mutta tuli vaan mieleen, että jos katollen ajaisi, niin miten mahtaisi käydä 8O :wink: :lol:
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Uudessa Cabbessa on kait sellain systeemi joka laukasee ympäriajossa jotkut turvakaaret pään takaa
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

900i kirjoitti:Uudessa Cabbessa on kait sellain systeemi joka laukasee ympäriajossa jotkut turvakaaret pään takaa
Joo, niin on. Ne turvakaaret kuuluvat juuri tuohon DynaCage -järjestelmään.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
jsuomi
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:17
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Re: Saab 9-3 Cabrioletille täydet viisi tähteä EuroNCAP:issa

Viesti Kirjoittaja jsuomi »

Turbo Sensonic kirjoitti:Saabin aktiivinen pääntukijärjestelmä (SAHR) on ollut vakiovarusteena sekä Saab 9-3 että 9-5 –malleissa vuodesta 1988.
olisikohan 1998 :?:
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9-3 Cabrioletille täydet viisi tähteä EuroNCAP:issa

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

jsuomi kirjoitti:
Turbo Sensonic kirjoitti:Saabin aktiivinen pääntukijärjestelmä (SAHR) on ollut vakiovarusteena sekä Saab 9-3 että 9-5 –malleissa vuodesta 1988.
olisikohan 1998 :?:
Katoppas! Niinpä onkin. Saab Media Onlinen kääntäjä (teksti löytyi suomeksi Saab Media Onlinen sivuilta, joka oli jo tosi hyvä suoritus!) on mokannut asian :evil:

Alkuperäisessä englanninkielisessä tekstissä myös vuosi on oikein:

The SAHR (Saab Active Head Restraint) has been standard equipment in both the Saab 9-3 and the 9-5 since 1998. In November 2001, The Journal of Trauma in the United States published a comparison study between SAHR-equipped Saabs and older Saabs with traditional head restraints. The survey was based on actual collisions and showed that SAHR reduces the risk of serious whiplash injuries as a result of rear-end impacts by 75 per cent.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Mites sitten 900 og cabissa. Turvakaartahan siinä ei ole, onkohan siinä kanssa jonkinnäköiset "ylös pomppaavat turvakaaret"?
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Ei taida olla og avossa olla minkäänlaisia "pomppivia kaaria"
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Vastaa Viestiin