Provo-poliisit

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Provo-poliisit

Viesti Kirjoittaja wesku »

Eilen Turunväylällä ihme toimintaa Espoon tunnuksilla olevalta poliisiautolta. Vastaavahan taitaa olla siviilipoliiseilla ihan yleistä mutta en ole koskaan nähnyt tunnukselliselta.

Kehä kakkosen liittymän jälkeen kiinteällä 100 rajoituksella ajoin Turkuun päin cruise päällä suunnilleen rajoitusnopeutta oikeaa kaistaa ja huomasin peilistä kun poliisiauto lähestyi melkoista vauhtia vasenta kaistaa ilman vilkkuja tai pillejä. Suunnilleen Tuomarilan rampin kohdalla tulivat viereen ja ihmettelin kun jäivät viereen ajamaan. En katsonut päinkään, en ollut huomaavinaan.

IKEAn suoraa edeltävässä alamäessä jättäytyivät noin 200 m päähän vasemmalle kaistalla roikkumaan. Todennäköisesti noeputta mitatakseen. Ehkä mittailvat nouseeko nopeus alamäkeen. Alamäen jälkeen suoran alkaessa tulivat lähemmäksi viereen takavasemmalle ja lipuivat ihan viereen, ajoivat siinä lähes IKEAn ramppiin asti.

Sitten kaikkein omituisin ja törkein, laittoivat lisää vauhtia ja ihme leikkaus suoraan eteen oikealle kaistalle ja hidasten nopeutta runsaan autonmitan päähän eteeni niin että katsoin parhaaksi jarruttaa. (Vastaavan jos tekisi poliisiauton edessä olisi kortti pois taatusti) Siitä vaihdoin samantien vasemmalle kaistalle ja cruise päälle samaan nopeuteen. Jäivät hetkeksi viereen oikealle ajamaan samaa nopeutta, ajattelin mitäköhän seuraavaksi keksivät. Osasin jo arvata että huonolla kelillä muuttuva rajoitus tulee olemaan 80 ja mietin odottelevatko tilaisuutta Kehä 3 jälkeen.

Sitten yhtäkkiä jarruttivatkin kuitenkin jakajalle Kehä 3 länteen ja pysähtyivät siihen ja laittoivat siniset vilkut päälle. Olisikohan tullut joku muu hälytys tmv. No hyvä tuuri kuitenkin ettei tarvinnut taas vastailla kysymyksiin.
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: Provo-poliisit

Viesti Kirjoittaja siiseli »

Onhan noita juttuja kuultu, itse en onneksi ole moiseen törmännyt. Paras mitä kuullut niin siviilipoliisit roikkuneet puskurissa kiinni, näpäyttänyt parikertaa jarrua jolla ei ollut mitään vaikutusta. Seuraavaksi tietysti polkaisi kaasua jotta sitä väliä tulisi, seurauksena tälle punaiset valot... Parasta tuossakin, että kuulemma tapahtui nelikaistaisella...
#3834
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4207
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Provo-poliisit

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Mua on sivarit joskus seuranneet ympäri kaupunkia. Haastoivat jopa kisaan liikennevaloista mutta mä tiesin kyllä mistä on kysymys. Vaihtoivat sitten kaistaa mun eteeni ja seuraavissa valoissa peruuttivat vielä ihan auton keulaan kiinni.

Kaikenlaista :lol:
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Turbolag
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ti Syys 16, 2008 20:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Provo-poliisit

Viesti Kirjoittaja Turbolag »

Noissa sivarien provoissa on hyvä pitää mielessä, ettei laittomasti hankittuja todisteita voi Suomessa käyttää oikeudessa, vrt. esimerkiksi valeostot. Harvempi vaan ymmärtää tai haluaa alkaa riitelemään.
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2003
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Provo-poliisit

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

onneksi nykyään kännyköissäkin on jonkinmoiset videokamerat. Saahan niiläkin otettua filmin pätkää jos tuommost tekevät :mrgreen:
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

Re: Provo-poliisit

Viesti Kirjoittaja jmt »

antavat varmaan lisäsakon kännykkäkuvaamisesta, jos kerran jo kännykkään puhuminen ajon aikana on sakotettavaa... :lol:
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5356
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Provo-poliisit

Viesti Kirjoittaja VKe »

Täydet pisteet että toit asian esille.

Juuri näitä temppuja on hyvä tuoda julkisuuteen. Nyt vaan kyselyä Espoon suuntaan ja pyytämään kommenttia temppujen asiallisudesta ja etenkin perusteluja temppujen tarpeellisuuteen, sitten palaute tänne. Lisäksi voisi pyytää heitä määrittelemään termi liikenteen vaatrantaminen.
Sininen Saab 9-3, '99
Turbolag
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ti Syys 16, 2008 20:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Provo-poliisit

Viesti Kirjoittaja Turbolag »

Musti kirjoitti: Joo, todistapa sitten ilman videokuvaa...
Näitä on tapahtunut aina (ainakin minun ajokorttiajan). Siksipä olen aina ollut LP:n lakkatuttamisen kannalla. Menisivät nuokin "eliittijoukot" oikeisiin poliisitöihin. Nykyisessä muodossaan ovat vain tavallisten perheenisien pukamia. :evil:
Videotahan ne poliisitkin usein kuvaa onneksi. Todistusongelmathan tossa voi tulla toki vastaan, varsinkin jos yksin on liikenteessä. 2 poliisia vs. 1 yksityishenkilö, niin ei tarvitse varmaan kauaa miettiä ketä uskotaan... :?
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Provo-poliisit

Viesti Kirjoittaja wesku »

Todisteluun käytettävä video on vasta se pätkä josta rangaistava toiminta alkaa. Tuskin siitä edeltävästä temppuilusta jää mitään tallelle. Ja vaikka jäisikin, mitä esim. tuosta Espoon tapauksesta jäisi ainakaan eteenpäin kuvaavaan kameraan ?

Takaapäin kuvaavaahan käytetään vain jos kyseessä on poliisit saavuttanut auto. Tosin kyllähän niitäkin kuulee joissa siviilipoliisit ensin härnäilevät ja sitten poistuvat paikalta reippaasti, jos joku lähti perään yllättäen hidastavatkin ja laittavat mittauksen päälle taaksepäin.

Poliisiautojen kiilailevia kaistanvaihtoja ja muunlaista ihme toimintaa on kyllä tullut nähtyä ennenkin. Koomisia tilanteita on vähän väliä.

Joskus ajat sitten motarilla, ihmettelin jo kaukaa kun jarruvalot vilkkuilee vasemmalla kaistalla ja aiemmin minut kiritettynäkin ohittanut porukka tunkee oikealle kaistalle. Jatkoin matkaa cruise suunnilleen rajoitusnopeudessa, siirryin vasemmalle. Oikealla kaistalla jono meni lähes samaa nopeutta ja huomasin että letkaa vetää tunnuksellinen poliisiauto. Olin kauan vasemmalla, jossain vaiheessa oli jo takana porukkaa vilkuttelemassa valoja. Ajattelin että kohta saa taas naureskella kun joku puikkaa oikealta ohi ja sitten reippaasti haaviin. Ei mennyt kuitenkaan ja parin km kuluttua poliisi taisi ehkä hiukan hidastaakin niin että saavutin. Kun olin vierellä ajoivat samaa nopeutta niin että pysyin cruise päällä vieressä. Huomatessaan poliisiauton perääntunkijat tunkivat väkisin oikealle, siihen pääsi yksi kerrallaan koska poliisiauton taakse jätetään turvaväliä. Tilannetta jossa ajoin rinnakkain poliisiauton kanssa suunnilleen satasta ja aina vähän väliä joku saavutti ja vaihtoi takaani oikealle letkaan poliisiauton taakse jatkui varmaan 10 km ennenkuin poliisiauto poistui rampista.

Yksi tapaus myös paikassa jossa oikealla kaistalla alkaen noin 100 m risteyksen jälkeen jälkeen pysäköityjä autoja ja lähtö 2-kaistaisista valoista poliisit oikealla vieressä. Lähtivät reippaasti ja niin lähdin minäkin (Hiace 2.4d). Eivät lopulta ihan uskaltaneet kiilata eteen vaikka ajolinjan mukaan sittä jo alkoi näyttää vaan tekivät äkkijarrutuksen pysäköidyn autojonon takana.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Provo-poliisit

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Auton rek.nro tai tunnus, päivämäärä ja aika ylös. Sen jälkeen yhteyttä / kirjallista poliisi laitokseen. Onhan näilläkin tapeilla esimiehet. jos ei suoraa penalttia tule niin pitemmällä ajalla kun näitä sattuu useampia, niin kylläpä kehitys keskustelut sielläkin käyntiin lähtee. Mistä sen tietää onko täälläkin kerhossa poliiseja? ammatti siinä missä muutkin...
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Provo-poliisit

Viesti Kirjoittaja mursu »

Ei tuo siviilipoliiseiden provoaminen ole kyllä ollenkaan harvinaista, mutta harvemmin tuota tapaa tunnuksilla varustetuissa poliisiautoissa.

Varsinkin jos asiakas on esim. nuorempi herra ja nopeampi menopeli alla.

Itse yritin tuossa muutama viikko takaperin Lahden moottoriellä jatkeella ohi sinisestä RS-skodasta. Ajoi normaalisti n.90km/h, mutta aina kun yritin ohi (cruise päällä n. 102km/h) niin poliisi nosti nopeuttaan niin etten päässyt takaisin oikealle kaistalle. Siinä sitten ajeltiin muutama kilometri niin että poliisi oli kuolleessa kulmassa ja kukaan ei päässyt meistä ohi. Taakseni ilmestyi Audi A6, ihmetteli varmaan myös miksi junnaan vasemmalla kaistalla ja jäi mun puskuriin roikkumaan. Alkoi vilkutella mulle valoja, ja otin sitten sen riskin että vaihdoin takaisin oikealle kaistalla muutaman metrin poliisiauton eteen, mutta onneksi Audikuski oli jo sen verran hiilenä että riipaisi autostaan sen minkä lähti. Skoda ampui samantien perään ja liputti Audin sivuun muutaman sadan metrin mittauksen jälkeen.
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Provo-poliisit

Viesti Kirjoittaja 3J »

Turbolag kirjoitti:Noissa sivarien provoissa on hyvä pitää mielessä, ettei laittomasti hankittuja todisteita voi Suomessa käyttää oikeudessa, vrt. esimerkiksi valeostot. Harvempi vaan ymmärtää tai haluaa alkaa riitelemään.
Itse olen ollut siinä uskossa että Suomessa todeisteet kelpaa aina, ja tuo koskisi vain lähinnä jenkkilää. Jos todisteet on hankittu kyseenalaisin keinoin, niin poliisi kyllä saa siitä satikutia ja soo-soo:ta, mutta se itse todiste kelpaa kyllä, ellei ole kysymys todella törkeästä tapauksesta, esimerkiksi kiduttamisesta.

Löysin tähän liittyen yhden KKO:n päätöksen, josta lainaten:
7. Pelkästään se seikka, että todiste tai todisteen sisältämä tieto on hankittu lainvastaisella tavalla, ei vielä välttämättä merkitse sitä, ettei tällaista todistetta saisi käyttää oikeudenkäynnissä...
Päätös kokonaisuudessaan.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Provo-poliisit

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Taasko ne on poliisit poikia kiusanneet? Minä annan ilmaisen vinkin stressittömään autolla ajamiseen: Keskittykään omaan ajamiseen ja antakaa poliisin vaihdella kaistojansa niinkuin itse lystäävät. Johan se on vaarallistakin kytätä toisten kaistan ja nopeudenvaihteluita koko ajan. Jää hirvet sun muut sivutien risteykset vielä kokonaan tarkkailematta :lol:
9000CS 2,3
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Provo-poliisit

Viesti Kirjoittaja wesku »

Saappi Kuski kirjoitti:Taasko ne on poliisit poikia kiusanneet? Minä annan ilmaisen vinkin stressittömään autolla ajamiseen: Keskittykään omaan ajamiseen ja antakaa poliisin vaihdella kaistojansa niinkuin itse lystäävät. Johan se on vaarallistakin kytätä toisten kaistan ja nopeudenvaihteluita koko ajan. Jää hirvet sun muut sivutien risteykset vielä kokonaan tarkkailematta :lol:
Stressittömästi kaistanvaihtajaa kylkeen vaan, keskitytään omaan ajamiseen :)
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: Provo-poliisit

Viesti Kirjoittaja siiseli »

Tuli kyllä yksi tapaus mieleen omalta kohdalta. Pari vuotta takaperin kun Lahdessa oli huippukokous niin ajoin motaria pitkin Helsinkiin, samantien kun pääsin motarille edessä körötteli liikkuvan poliisin Jaquar (TM-50). Lähdin ohittamaan ja nostin vauhdin noin 130km/h, rinnalle päästyäni nosti poliisit vauhdin samaan. Seuraavan rekan jälkeen pääsin tästä ohi, koska joutui hidastamaan 80km/h. Jatkoin samaa noin 130km/h vauhtia, eikä mennyt kauan kun samainen poliisi pyyhkäisi ohi reilua ylinopeutta! Tottakai he kaartoivat eteeni ja tiputtivat taas vauhtia, lähdin ohi uudelleen... Samaa edestakaista puuhaa ja katseiden vaihtoa Kehä III:lle saakka, kunnes poliisit kääntyivät pois motarilta. Ihme hommaa, mutta päätin että ajan omaa ajoani enkä nosta nopeutta sakotettavalle alueelle :)
#3834
Vastaa Viestiin