Provo-poliisit
Re: Provo-poliisit
Onko sinulla wesku esittää vaihtoehtoista ratkaisua kiinnisaamiseksi? Ajellaanko hissukseen perässä jolloin epäiltykin ihan tasan varmasti ajelisi hissukseen edellä? Oikein nopeusrajoituksia noudattaen?
Kuinka todetaan syyllinen silloin kun epäilty ei ajelekaan hissukseen eikä kunnioita kuvitteellista etenemisjärjestystäsi vaan pakenee oikein niinkuin pois, näkymättömiin? Ja saattaapa perkele vielä siinä mennessään ohittaakin jonkun!?
Toisekseen nuo sinun ihmeelliset räjähdysaineskenaariot ovat tavalliselle järjelle käsittämättömän kaukaa haettuja, kuten epämääräiset "tilastot" jostakin 280 -miljoonaisesta kansasta.
Kuinka todetaan syyllinen silloin kun epäilty ei ajelekaan hissukseen eikä kunnioita kuvitteellista etenemisjärjestystäsi vaan pakenee oikein niinkuin pois, näkymättömiin? Ja saattaapa perkele vielä siinä mennessään ohittaakin jonkun!?
Toisekseen nuo sinun ihmeelliset räjähdysaineskenaariot ovat tavalliselle järjelle käsittämättömän kaukaa haettuja, kuten epämääräiset "tilastot" jostakin 280 -miljoonaisesta kansasta.
Re: Provo-poliisit
Miten ihmeessä se, millä todennäköisyydellä takaa-ajon mahdollinen kuolonuhri on sivullinen eikä poliisi vaikuttaa siihen, pitäisikö takaa-ajoja suorittaa? Eikö paljon parempi mittari olisi vertailla tuota sivullisten uhrien määrää siihen määrään, joka paperille ilman takaa-ajoa saataisiin? Lisäksi voisi vielä ottaa pienenä painotuksena mukaan todennäköisyyden saada tekijä kiinni ilman takaa-ajoa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Provo-poliisit
En tiedä "aero" kenelle kysymyksesi esitit, mutta minä (muiden muassa) olen vuosien saatossa kysynyt useampaan otteeseen "weskulta" hänen useampaan otteeseen paheksumalleen kiinniotolle vaihtoehtoista tapaa saada epäilty kiinni. Ei ole esitetty vaihtoehtoista tapaa.
Re: Provo-poliisit
Onhan tuollainen keksitty jo viime vuosituhannella: http://youtu.be/dl8CG91as44Minuteman kirjoitti:Ei ole esitetty vaihtoehtoista tapaa.
http://www.digest.net/bmw/archive/v5/msg02682.html
Re: Provo-poliisit
Äh, weskulle esitin. Olis tietty voinut lainatakin, kun kerran viestisi osui väliin.Minuteman kirjoitti:En tiedä "aero" kenelle kysymyksesi esitit
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Provo-poliisit
Onko päätavoitteena liikenneturvallisuuden suojaaminen vai rikollisten kiinnisaaminen, siinäpä kysymys ?Minuteman kirjoitti:Onko sinulla wesku esittää vaihtoehtoista ratkaisua kiinnisaamiseksi?
Aika vaikeaa löytää ratkaisua turvalliseen kiinnisaamiseen jos pakenijalla on alla tappavaksi aseeksi muuttunut moottoriajoneuvo. Ehkä voisi olla viisaampaa luopua takaa-ajosta ja yrittää selvittää juttu muilla keinoin. Tai jos nyt kovempia otteita halutaan niin sitten vaikka harppuunaa tai vaikka sitten ampuu pakenijaa ennenkuin leikki menee liian kovaksi.
Lisäksi tässä esimerkkivideossa on vielä kyseessä yksi vaarallisimmista mahdollisista takaa-ajoista, moottoripyörän seuraaminen autolla edellyttää todella suurta riskinottoa koska se minkä kiihtyvyydessä häviää on otettava kiinni selvästi kovemmilla nopeuksilla, videolla näkyy hyvin miten mennään sokkona ohituksiin, kaarteisiin ym. Ja yksi pointti on myös että todennäköisyyskin saada autolla kiinni suhteellisen selvin päin oleva mp-pakenija taitaa olla melko pieni, jos vähänkin paikallistuntemusta ja nokkeluutta on pystyy jokainen ajattamaan paikkaan josta autolla ei pääse läpi.
Poikkeaakohan tuo poliisin/sivullisten/takaa-ajettujen riskijakauma paljoakaan Suomessa ? Miksi poikkeaisi, mitä oleellisen erilaista USA:ssa olisi tässä asiassa ?Minuteman kirjoitti: Toisekseen nuo sinun ihmeelliset räjähdysaineskenaariot ovat tavalliselle järjelle käsittämättömän kaukaa haettuja, kuten epämääräiset "tilastot" jostakin 280 -miljoonaisesta kansasta.
Re: Provo-poliisit
Siis sinulla ei ole esittää vaihtoehtoa kiinniottoon.
Re: Provo-poliisit
Mitäköhän siitä mahtaisi tulla, jos Poliisi ei tekisi kaahareille mitään? No, annetaan kaikkien halukkaiden ajaa kahtasataa kun kerran kiinnikään ei saa ottaa… Tuskinpa on pidemmän päälle kovin tehokas vaihtoehto, eiköhän tuolla Poliisin valvonnalla ja kiinniotoilla ole myös aikamoinen rauhoittava vaikutus liikenteeseen noin ylipäänsä. Paitsi tietty jos Weskulla on takataskussa se parempi vaihtoehto...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Provo-poliisit
Ja mistä poliisi tietää mistä syystä joku pakenee ellei pakenijaa oteta kiinni ja kysytä/selvitetä? Kulkuväline voi olla anastettu, kuljettaja päihteessä, kuljettaa vaikkapa huumausaineita? Poliisilaista löytyy pykälä, joka mahdollistaa toimenpiteestä luopumisen. Tämä voisi tulla kyseeseen esim. silloin kun takaa-ajo menee taajamaan ja riskit kasvavat.
Moottoripyörällä pakenijaa ei voi piikkimatolla pysäyttää eikä tietä voida tukkia muuta kuin äärimmäisessä tapauksessa (tiedetään pakenijan syyllistyneen johonkin vakavaan väkivaltarikokseen ja on perusteltu syy olettaa, että pakenija jatkaa väkivallantekoa ellei jää kiinni, tyyliin P-E Auvinen). Pakenijaa on varmaan kohtalaisen vaarallista ja turhaa ampua, ainakin takaa-ajavasta poliisiautosta. Vaikka olisi mikäkin Wilhelm Tell, niin harhalaukauksen riski suurella nopeudella liikkuvaan maaliin liikkuvalta alustalta on erittäin suuri. Moottoripyörää ei myöskään pysty kiilaamaan tieltä, toisin kuin autoa.
Olen Weskun kanssa osittain samaa mieltä, että vaikkapa prätkällä keulijaa on kohtalaisen turha ajaa takaa, jos pakenija ei suosiolla luovuta, vaan jatkaa pakoa silmittömästi (kuten esimerkkivideolla) vaikka rekisterikilpikin on nähty/kuski tunnistettu. Tämä siksi koska ulosajosta seuraa todennäköisesti vakavia vammoja tai kuolema. Eipä peruspoliisiautolla ole mitään tekoa motskarin kanssa suorituskyvyn eron kanssa.
Pieni huomio tohon takaa-ajovideoon. Kamera kuvaa suoraan eteenpäin ja alempaa kuin poliisiauton kuljettajan silmät on. Kuljettaja pystyy havainnoimaan ympäristöään hieman paremmin kun pää ja kuvakulma kääntyvät.
Moottoripyörällä pakenijaa ei voi piikkimatolla pysäyttää eikä tietä voida tukkia muuta kuin äärimmäisessä tapauksessa (tiedetään pakenijan syyllistyneen johonkin vakavaan väkivaltarikokseen ja on perusteltu syy olettaa, että pakenija jatkaa väkivallantekoa ellei jää kiinni, tyyliin P-E Auvinen). Pakenijaa on varmaan kohtalaisen vaarallista ja turhaa ampua, ainakin takaa-ajavasta poliisiautosta. Vaikka olisi mikäkin Wilhelm Tell, niin harhalaukauksen riski suurella nopeudella liikkuvaan maaliin liikkuvalta alustalta on erittäin suuri. Moottoripyörää ei myöskään pysty kiilaamaan tieltä, toisin kuin autoa.
Olen Weskun kanssa osittain samaa mieltä, että vaikkapa prätkällä keulijaa on kohtalaisen turha ajaa takaa, jos pakenija ei suosiolla luovuta, vaan jatkaa pakoa silmittömästi (kuten esimerkkivideolla) vaikka rekisterikilpikin on nähty/kuski tunnistettu. Tämä siksi koska ulosajosta seuraa todennäköisesti vakavia vammoja tai kuolema. Eipä peruspoliisiautolla ole mitään tekoa motskarin kanssa suorituskyvyn eron kanssa.
Pieni huomio tohon takaa-ajovideoon. Kamera kuvaa suoraan eteenpäin ja alempaa kuin poliisiauton kuljettajan silmät on. Kuljettaja pystyy havainnoimaan ympäristöään hieman paremmin kun pää ja kuvakulma kääntyvät.
9-3 SC tids -08
Re: Provo-poliisit
Toisaalta, saattaa siitä autonkin takaa-ajosta ihan tavallisella valtatiellä tulla melkoista riskinottoa jos vaan tarpeeksi kaistapäinen kuski on pakenemassa.
http://www.youtube.com/watch?v=9djEqJpl_Zs
Aika paljon tuossa on tuuria mukana ja vastaantulijoilla havaintokykyä. Pitää myös muistaa että jos tuollainen "yhdistelmä" on tulossa vastaan kiinnittyy huomio varsin helposti hälytysajoneuvoon ja takaa-ajettava saattaa jopa jäädä huomaamatta. Ehkä ei niin suuri riski päiväsaikaan, mutta ainakin pimeässä.
http://www.youtube.com/watch?v=9djEqJpl_Zs
Aika paljon tuossa on tuuria mukana ja vastaantulijoilla havaintokykyä. Pitää myös muistaa että jos tuollainen "yhdistelmä" on tulossa vastaan kiinnittyy huomio varsin helposti hälytysajoneuvoon ja takaa-ajettava saattaa jopa jäädä huomaamatta. Ehkä ei niin suuri riski päiväsaikaan, mutta ainakin pimeässä.
Re: Provo-poliisit
Joo, jos kuski on tunnistettu. Vielä parempi jos luotettava tunnistus saadaan esim. videolle. Pelkän pyörän tunnisteen (rekisterikilven) kanssa homma ei välttämättä olekaan niin yksioikoista (suurempia yksityiskohtia julkisesti penkomatta).vamma kirjoitti:Olen Weskun kanssa osittain samaa mieltä, että vaikkapa prätkällä keulijaa on kohtalaisen turha ajaa takaa, jos pakenija ei suosiolla luovuta, vaan jatkaa pakoa silmittömästi (kuten esimerkkivideolla) vaikka rekisterikilpikin on nähty/kuski tunnistettu.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Provo-poliisit
Eilen pääsin taas pitkästä aikaa puhaltamaan ja papereitakin kyseltiin Varissuolla noin 1.30 maissa lentokentältä kotiutuessa. Jostain kumman syystä vastaantullut poliisiauto otti u-käännöksen perään ja pysäytti vaikka ei nopeuttakaan tosiaan ollut yli salilitun. Onko niin epäilyttävää ajaa Littoistentiellä viittäkymppiä keskellä yötä ?
http://goo.gl/maps/xfBOK
http://goo.gl/maps/xfBOK
Re: Provo-poliisit
Tai sitten et vain osannut ajaa suoraan ja päättivät tarkistaa.
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
Re: Provo-poliisit
tänään aamulla noin viiden aikaan Turussa Pansiontiellä poliisi volkkari liimautui perseeseen kiinni kuin tyhjästä. Ajoi sen verran lähellä ettei edes etuvaloja näkyny...
Hitto ku olis joku kissa juossu tien yli ni oisin voinu tehdä pikku jarrutuksen niin olis poliisit pamauttanu perään!
Ite ajoin kyllä ihan nätisti ja rajoitusten(50km/h) mukaan, olis varmaan pitäny hidastaa ihan pirusti ni olisivat päässet ohi, no seuraavalla kerralle teen niin...
Hitto ku olis joku kissa juossu tien yli ni oisin voinu tehdä pikku jarrutuksen niin olis poliisit pamauttanu perään!
Ite ajoin kyllä ihan nätisti ja rajoitusten(50km/h) mukaan, olis varmaan pitäny hidastaa ihan pirusti ni olisivat päässet ohi, no seuraavalla kerralle teen niin...
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88