Saab Ruotsista yksityiseltä
Saab Ruotsista yksityiseltä
Tarkoituksena olisi lähteä pikapuoliin hakemaan 9-5 Aeroa Ruotsista yksityiseltä. Kertokaa, miten "yksinkertaisuudessaan" paperisota menee. Miten maksupuoli olisi järkevintä hoitaa? Kaikki asiaan liittyvät vinkit tervetulleita.
Kannattaa pyytää edellistä omistajaa hommaamaan Vägverketiltä rekisteriotteen "tekninen osa", josta ilmenee auton käyttöönotto päivämäärä ja muita tietoja. Tulli tarvitsee näitä tietoa. Ruotsissa auton omistajalla on vain rekisteriotteen yleistä osaa vastaava paperi hallussaan. Tuon paperin saa kyllä sähköpostillakin Vägverketiltä, mutta siinä saattaa mennä aikaa.
Itse hoidin kaupan käteisellä. Kävin varmistamassa pankeista että tarvittava summa kruunuja löytyisi, kun hakureissu aktualisoitui. Sinun tapauksessasi lienee pakko tilata valuutta etukäteen, jos siis maksat käteisellä, koska sen verran suuresta summasta on kyse.
Asiallinen kauppakirja kannattaa myös laatia. Lienee syytä mainita, että osapuolien allekirjoitukset merkitsevät, että kauppasumma on kokonaisuudessaan maksettu. "Undertecknande av båda partier betyder att köpesumman har blivit betald i fullo", tai jotain sinne päin. Eipähän voi edellinen omistaja sitten narista, ettei saanut rahojaan.
Itse hoidin kaupan käteisellä. Kävin varmistamassa pankeista että tarvittava summa kruunuja löytyisi, kun hakureissu aktualisoitui. Sinun tapauksessasi lienee pakko tilata valuutta etukäteen, jos siis maksat käteisellä, koska sen verran suuresta summasta on kyse.
Asiallinen kauppakirja kannattaa myös laatia. Lienee syytä mainita, että osapuolien allekirjoitukset merkitsevät, että kauppasumma on kokonaisuudessaan maksettu. "Undertecknande av båda partier betyder att köpesumman har blivit betald i fullo", tai jotain sinne päin. Eipähän voi edellinen omistaja sitten narista, ettei saanut rahojaan.
GM 900 se 2.0t -97 RE85
Rekisteröinnistä
Autoa ei ole helppo rekisteröidä Ruotsissa omiin nimiinsä, ellei ole vakituista asuinpaikkaa Ruotsissa. Paperisotaan menee aikaa pari viikkoa, joten kannattaa ajaa auto myyjän vakuutuksissa ja kilvissä tulliin, jossa pyydetään leima maastaviennistä rekisteriotteeseen. Kannattaa samalla ottaa viranomaisen varmistama kopio rekisteriotteesta ( leimatusta ).
Kun saavut Suomeen lähetät kopion rekisteriotteesta myyjälle, joka voi sitten poistaa auton Ruotsin rekisteristä. Itse tarvitset alkuperäisen rekisteriotteen auton reksiteröimiseksi Suomeen. Huomaa ettei Suomen viranomaisille kelpaa muu kuin alkuperäinen dokumentti tai korkeintaan viranomaisen varmistama kopio.
Kilpiä ei ymmärtääkseni tarvitse lähettää.
Tässä linkissä voit syöttää auton rekisterinumeron ja saat tietoja autosta
https://secure1.ore.vv.se/fordonsfraga/Fordon_11.asp
Lisäksi voit pyytää myyjältä rekisteriotteen numeron, jolloin saat varmistuksen, että auto on todella hänen.
https://secure1.ore.vv.se/fordonsfraga/Fordon_1.asp#
Klikkaa kohtaa exempel, jolloin näet mallin mitä numeroa rekisteriotteessa tarkoitetaan.
Tämän kaiken voit tehdä nopeasti Suomessa etukäteen netissä. Suomessa AKE rahastaa samoista tiedoista, kun kaikki palvelut Ruotsissa kuuluu "autoveroon"
Kun saavut Suomeen lähetät kopion rekisteriotteesta myyjälle, joka voi sitten poistaa auton Ruotsin rekisteristä. Itse tarvitset alkuperäisen rekisteriotteen auton reksiteröimiseksi Suomeen. Huomaa ettei Suomen viranomaisille kelpaa muu kuin alkuperäinen dokumentti tai korkeintaan viranomaisen varmistama kopio.
Kilpiä ei ymmärtääkseni tarvitse lähettää.
Tässä linkissä voit syöttää auton rekisterinumeron ja saat tietoja autosta
https://secure1.ore.vv.se/fordonsfraga/Fordon_11.asp
Lisäksi voit pyytää myyjältä rekisteriotteen numeron, jolloin saat varmistuksen, että auto on todella hänen.
https://secure1.ore.vv.se/fordonsfraga/Fordon_1.asp#
Klikkaa kohtaa exempel, jolloin näet mallin mitä numeroa rekisteriotteessa tarkoitetaan.
Tämän kaiken voit tehdä nopeasti Suomessa etukäteen netissä. Suomessa AKE rahastaa samoista tiedoista, kun kaikki palvelut Ruotsissa kuuluu "autoveroon"

Re: Saab Ruotsista yksityiseltä
iceman kirjoitti:Tarkoituksena olisi lähteä pikapuoliin hakemaan 9-5 Aeroa Ruotsista yksityiseltä. Kertokaa, miten "yksinkertaisuudessaan" paperisota menee. Miten maksupuoli olisi järkevintä hoitaa? Kaikki asiaan liittyvät vinkit tervetulleita.
Täältä löydät kauppakirjan:
http://www.konsumentverket.se/Documents ... _bilar.pdf
.
Viimeksi muokannut Isolohko, Su Heinä 04, 2004 09:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Rekisteröinnistä
Yksi vaihtoehto on tehdä "pahvikilvet" ja ajaa niillä laivaan, teimme niin viimme syksynä kun haimme kaverille 9-5 aeron, tietysti meidät pysäytettiin mutta poliisi hyväksyi kilvet kun heille selvisi että auto oli asiallisesti myyty(kauppakirja ja alkuper.rek.ote oli meillä) ja olimme menossa suoraan laivaan ja auto oli vielä rekisterissä kun katsoivat koneeltaan tiedot autosta.pevi kirjoitti:Autoa ei ole helppo rekisteröidä Ruotsissa omiin nimiinsä, ellei ole vakituista asuinpaikkaa Ruotsissa. Paperisotaan menee aikaa pari viikkoa, joten kannattaa ajaa auto myyjän vakuutuksissa ja kilvissä tulliin, jossa pyydetään leima maastaviennistä rekisteriotteeseen. Kannattaa samalla ottaa viranomaisen varmistama kopio rekisteriotteesta ( leimatusta ).
Kun saavut Suomeen lähetät kopion rekisteriotteesta myyjälle, joka voi sitten poistaa auton Ruotsin rekisteristä. Itse tarvitset alkuperäisen rekisteriotteen auton reksiteröimiseksi Suomeen. Huomaa ettei Suomen viranomaisille kelpaa muu kuin alkuperäinen dokumentti tai korkeintaan viranomaisen varmistama kopio.
Kilpiä ei ymmärtääkseni tarvitse lähettää.
Tässä linkissä voit syöttää auton rekisterinumeron ja saat tietoja autosta
https://secure1.ore.vv.se/fordonsfraga/Fordon_11.asp
Lisäksi voit pyytää myyjältä rekisteriotteen numeron, jolloin saat varmistuksen, että auto on todella hänen.
https://secure1.ore.vv.se/fordonsfraga/Fordon_1.asp#
Klikkaa kohtaa exempel, jolloin näet mallin mitä numeroa rekisteriotteessa tarkoitetaan.
Tämän kaiken voit tehdä nopeasti Suomessa etukäteen netissä. Suomessa AKE rahastaa samoista tiedoista, kun kaikki palvelut Ruotsissa kuuluu "autoveroon"
Myyjän kanssa on siis sovittava että hän ei poista autoa rekisteristä ennenkuin olet poissa ruotsin teiltä. Myyjälle rekisteristä poistoon riittää kopio kauppakirjasta ,kopio rekisteriotteesta,kilvet ja alkuperäinen "omistaja" ote, siis "omistaja" oteesta pitää saada kopio meidän viranomaisille .
Ruotsissa rekisterioteen "tekninen osa " tulee aina otteen mukana mutta kun he eivät sitä tarvitse mukana autossa se päätyy yleensä roskikseen
sen mekin saimme myyjältä postissa jälkikäteen hänen tilattua uuden vägvärketiltä.
Vakuutuksen kaverini otti suomesta jo ennen matkaa saatuamme faxilla kopion rek.otteesta eli oli suomalainen kaskovakuutus voimassa jo ruotsissa.
Itse saksasta "kalustoa" hakeneena voin kyllä todeta ruotsin olevan hyvä ja helppo kauppamaa sillä sieltä voi ostaa auton vaikka viikonloppumatkalla verrattuna saksan byrokratiaan .
Ystäväni on juuri hakemassa ruotsin uumajasta varaosaautoa( 9000 T )edestakaisella laivamatkalla ( 9 h ) eli kokoauton osto tulee halvemmaksi kun pelkän vaihdelaatikon osto suomesta.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Vaatimuksenmukaisuustodistus
Tarvitaanko Ruotsista tuotaessa vaatimuksenmukaisuustodistus?
Re: Rekisteröinnistä
Kuinkas hakuprosessin paperisota muuttuu, kun auton hakee varaosiksi?valtteri kirjoitti:Ystäväni on juuri hakemassa ruotsin uumajasta varaosaautoa( 9000 T )edestakaisella laivamatkalla ( 9 h ) eli kokoauton osto tulee halvemmaksi kun pelkän vaihdelaatikon osto suomesta.
Foxbody turbo
Simmonen vinkki vielä, että kauppakirjaan tulee ottaa maininta, jotta autoon ei ole rahoitusta. Siellä kun rahoitusyhtiö ei ota Suomen malliin autoa omistukseensa. En tiedä aiheuttaako ongelmia muulle kun myyjälle, jos myy rahoitetun auton eteen päin. Itse kun hain oman auton yksityiseltä ruåtsista, niin hän totesi, että kauppakirjaan on hyvä ottaa maininta, että auto on 100%:sti maksettu.
Itse tein rahasiirron siten, että lähetin itselleni ruåtsiin tiettyyn Nordean konttoriin rahaa, josta sen kävin nostamassa. Ei tule setelinvaihtokuluja, kuten käteisen nostossa täältä. Käytännössä raha siirrettiin suoraan myyjän tilille pankissa.
Itse tein rahasiirron siten, että lähetin itselleni ruåtsiin tiettyyn Nordean konttoriin rahaa, josta sen kävin nostamassa. Ei tule setelinvaihtokuluja, kuten käteisen nostossa täältä. Käytännössä raha siirrettiin suoraan myyjän tilille pankissa.
JK
Re: Rekisteröinnistä
Kaverin saabi kotona ja laatikko jo irti pojan turboon.to4 kirjoitti:Kuinkas hakuprosessin paperisota muuttuu, kun auton hakee varaosiksi?valtteri kirjoitti:Ystäväni on juuri hakemassa ruotsin uumajasta varaosaautoa( 9000 T )edestakaisella laivamatkalla ( 9 h ) eli kokoauton osto tulee halvemmaksi kun pelkän vaihdelaatikon osto suomesta.
Tekivät normaalin kauppakirjan ja kuitin maksetusta summasta.
Ajoi kotiin asti ruotsin kilvillä ja postittaa kilvet tänään takaisin ruotsiin.
Rekisteriote jää tänne , hyvin yksinkertaista.
Jos myyjä ei anna ajaa kotiin asti kilvillä niin sitten voi tehdä kuten aikaisemmin selvitin aeron haun kanssa, ja suomessa tulliin ja 3 päivän siirtolupa ja auto kotiin.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"