Pohjan hitsaaminen

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Gothika
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: La Tammi 03, 2009 06:21

Pohjan hitsaaminen

Viesti Kirjoittaja Gothika »

Tulipa tuossa eilen puhdisteltua autoa oikein kunnolla ja siinä samassa oli apparin penkki sitten irti. Noh tulipa sitten kurkistettua sine apparin jalkatilan verhoilun alle... Pihamaahan sieltä pilkotti. Eli nyt kun lähden tota korjailemaan (ajattelin koittaa ite kun niin ne hommat kuulemma oppii ?) niin minkälaista peltiä ostan ? ja toiseksi minkälaista hitsiä voin käyttää tohon hommaan ? Kolmanneksi viellä se loppusuojaus. Eli hitsuksen jälkeen sauman hionta (hitsasin viimeks yläasteella), joku ruosteenesto ja joku massa ??
900 T8 Special
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Pohjan hitsaaminen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Gothika kirjoitti:Tulipa tuossa eilen puhdisteltua autoa oikein kunnolla ja siinä samassa oli apparin penkki sitten irti. Noh tulipa sitten kurkistettua sine apparin jalkatilan verhoilun alle... Pihamaahan sieltä pilkotti. Eli nyt kun lähden tota korjailemaan (ajattelin koittaa ite kun niin ne hommat kuulemma oppii ?) niin minkälaista peltiä ostan ? ja toiseksi minkälaista hitsiä voin käyttää tohon hommaan ? Kolmanneksi viellä se loppusuojaus. Eli hitsuksen jälkeen sauman hionta (hitsasin viimeks yläasteella), joku ruosteenesto ja joku massa ??
Vähintään millistä "mustaa" peltiä. Halvin mahdollinen MIG on paras, täytelangallakin pärjää :) Tai sitten puikkokone, mutta MIG on autopeltihommissa omiaan. Irrota akun kaapelit ennen kuin alat hitsaamaan. Ei sitten mitään "ratsupaikkoja" eli uutta peltiä vanhan ruostuneen päälle, vaan päittäissaumoilla.

Pari minuuttia kannattaa uhrata aikaa myös kamojen purkamiseen/suojaamiseen hitsattavan alueen liepeiltä, ettei mene palontorjuntaharjoitteluksi.

Sauman hionta, sitten jotain ruosteenestopohjamaalia, saumat tukkoon korikitillä tms. jos ei jostain ihmeen syystä ensimmäisellä hitsauskerralla tullut ihan A-luokan saumaa ja pintamaali. Päälle sitten massaa, Dinitrol on hyvä. Tuurilla kestää hitsipaikkaus 3-5 vuotta ennen kuin tarvii uusia :wink:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Gothika
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: La Tammi 03, 2009 06:21

Re: Pohjan hitsaaminen

Viesti Kirjoittaja Gothika »

Näillä mennään... Taidan kokeilla puikoilla kun faijalla ei vissiin migiä tallissa oo... ja peltiä täytyy käyä jostai metsästämässä
900 T8 Special
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Pohjan hitsaaminen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Gothika kirjoitti:Näillä mennään... Taidan kokeilla puikoilla kun faijalla ei vissiin migiä tallissa oo... ja peltiä täytyy käyä jostai metsästämässä
Perus rautakaupat ei sitten myy kuin n. 1,5-2 neliön levyissä, eli jos jostain oman tai naapurin takapihalta löytyy autonraato, jossa on paikattavan alueen verran ehjää suht suoraa peltiä, niin niistä voi rälläköidä "korjauspaloja".
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Gothika
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: La Tammi 03, 2009 06:21

Re: Pohjan hitsaaminen

Viesti Kirjoittaja Gothika »

Mites motonet ?
900 T8 Special
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Pohjan hitsaaminen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Gothika kirjoitti:Mites motonet ?
Ei myy kuin valmiita, muotoon prässättyjä korjauspaloja lokareihin yms, "raakapeltiä" ei tietääkseni ole.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Gothika
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: La Tammi 03, 2009 06:21

Re: Pohjan hitsaaminen

Viesti Kirjoittaja Gothika »

Paljonkohan tollaselle isolle palalle sit tulee hintaa :s kylhän sellasen vois ostaa ku ei toi ny välttämättä se ainut reikää oo tonkaan vanhuksen pohjassa
900 T8 Special
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Pohjan hitsaaminen

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kyllä Motonet taitaa myydä kuljetusystävällisempiäkin pellinpaloja, oli joskus juttuakin Foorumillaan, ja Biltema myy myös arkkeina 500/1000 mm.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Pohjan hitsaaminen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Minuteman kirjoitti:Kyllä Motonet taitaa myydä kuljetusystävällisempiäkin pellinpaloja, oli joskus juttuakin Foorumillaan, ja Biltema myy myös arkkeina 500/1000 mm.
Katos perhana, niinpä onkin, Motonet:

Pelti 0,8mm 50x100cm 96-00020 9.90€. Näytti olevan varastossa kaikissa myymälöissä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Pohjan hitsaaminen

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Tampereella paikallinen alan yritys eli "Romusoini" on hoksannut markkinaraon ja myy 0,75 mustaa peltiä sievinä 50x70 tms. palasina , viimeksi kun hain niin 3€ kappaleina. Aikaisemmin käytin 1,0 ja 1,5mm sähkösinkittyä peltiä mutta hitsatessa sinkki kuitenkin palaa juuri siitä mihin sitä tarvittaisiin eli saumasta. Noita yli millisiä on muutenkin raskasta käsitellä harrastajan käytössä tavanomaisesti olevilla vehkeillä.
Motonetistä sai muuten aikaisemmin ostaa pirun näppäriä nakerrussaksia, joissa oli anturan keskellä liikkuva muutaman millin levyinen terä. Näillä sai tarkasti ja siististi ilman voimankäyttöä leikattua vaikka mitä, mutta eipä ole näkynyt enää hetkeen...
Gothika
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: La Tammi 03, 2009 06:21

Re: Pohjan hitsaaminen

Viesti Kirjoittaja Gothika »

No taidan käydä Biltemasta hakemasta... Oispa Tajunnu työmaalta ottaa talteen tuos kesällä kun heiteltiin varmaa 100 neliöö vähintää tollasta jotai millin paksusta hukkapeltiä lavalle puolen neliön paloina
900 T8 Special
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Pohjan hitsaaminen

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Gothika kirjoitti:Näillä mennään... Taidan kokeilla puikoilla kun faijalla ei vissiin migiä tallissa oo... ja peltiä täytyy käyä jostai metsästämässä
Jos et ole koskaan hitsannut älä edes yritä puikolla hitsata ohutlevyä.
Ja kyllä tuo auton hitsaaminen muutenkaan ole oikein hyvä paikka harjoitella hitsaamista.
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Gothika
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: La Tammi 03, 2009 06:21

Re: Pohjan hitsaaminen

Viesti Kirjoittaja Gothika »

kalle37 kirjoitti:
Gothika kirjoitti:Näillä mennään... Taidan kokeilla puikoilla kun faijalla ei vissiin migiä tallissa oo... ja peltiä täytyy käyä jostai metsästämässä
Jos et ole koskaan hitsannut älä edes yritä puikolla hitsata ohutlevyä.
Ja kyllä tuo auton hitsaaminen muutenkaan ole oikein hyvä paikka harjoitella hitsaamista.
No mitäs mä sitte hitsailen ? nykytaidetta ? ei oikeen oo hirveesti muuta mikä kaipais hitsaamista... Ja eiks se menny niin että yrittänyttä ei laiteta ja jos männ vi****s nii löytyyhän niitä ammattimiehiä sit korjaamaan aiheutuneen vahinogn
900 T8 Special
Avatar
sabatti 96
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: Pohjan hitsaaminen

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 »

harjoittelet hitsailemalla irrallisia pellinpaloja yhteen
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Pohjan hitsaaminen

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Gothika kirjoitti:No mitäs mä sitte hitsailen ? nykytaidetta ? ei oikeen oo hirveesti muuta mikä kaipais hitsaamista... Ja eiks se menny niin että yrittänyttä ei laiteta ja jos männ vi****s nii löytyyhän niitä ammattimiehiä sit korjaamaan aiheutuneen vahinogn
Anna mennä vaan... katso vaan ettet polta autoasi. Jos paikoista tulee huonoja niin tee uusiksi niin kauan että jälki tyydyttää, ennen pitkää niistä alkaa tulemaan riittävän hyviä.

Kaasuhitsi olisi varmaan kaikista helpoin opetteluun, mutta sillä polttaa autonsa todella helposti ja toisaalta se ei opeta yhtään mitään mig-hitsauksessa sovellettavaa taitoa... siistiä jälkeä kuitenkin tulee vähäisemmilläkin taidoilla ja ruosteisistakin pelleistä.

... ja kyllä sen puikollakin saa tehtyä jos vain hermot kestää. Kannattanee kuitenkin harjoitella muutamalla ruosteisella pellin palalla ennen kuin lähtee puikon kanssa ryömimään auton alle.

Ei muuta kuin rohkeasti tekemään... sillä konstilla sen oppii.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Vastaa Viestiin