Pohjan hitsaaminen
Pohjan hitsaaminen
Tulipa tuossa eilen puhdisteltua autoa oikein kunnolla ja siinä samassa oli apparin penkki sitten irti. Noh tulipa sitten kurkistettua sine apparin jalkatilan verhoilun alle... Pihamaahan sieltä pilkotti. Eli nyt kun lähden tota korjailemaan (ajattelin koittaa ite kun niin ne hommat kuulemma oppii ?) niin minkälaista peltiä ostan ? ja toiseksi minkälaista hitsiä voin käyttää tohon hommaan ? Kolmanneksi viellä se loppusuojaus. Eli hitsuksen jälkeen sauman hionta (hitsasin viimeks yläasteella), joku ruosteenesto ja joku massa ??
900 T8 Special
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Pohjan hitsaaminen
Vähintään millistä "mustaa" peltiä. Halvin mahdollinen MIG on paras, täytelangallakin pärjää Tai sitten puikkokone, mutta MIG on autopeltihommissa omiaan. Irrota akun kaapelit ennen kuin alat hitsaamaan. Ei sitten mitään "ratsupaikkoja" eli uutta peltiä vanhan ruostuneen päälle, vaan päittäissaumoilla.Gothika kirjoitti:Tulipa tuossa eilen puhdisteltua autoa oikein kunnolla ja siinä samassa oli apparin penkki sitten irti. Noh tulipa sitten kurkistettua sine apparin jalkatilan verhoilun alle... Pihamaahan sieltä pilkotti. Eli nyt kun lähden tota korjailemaan (ajattelin koittaa ite kun niin ne hommat kuulemma oppii ?) niin minkälaista peltiä ostan ? ja toiseksi minkälaista hitsiä voin käyttää tohon hommaan ? Kolmanneksi viellä se loppusuojaus. Eli hitsuksen jälkeen sauman hionta (hitsasin viimeks yläasteella), joku ruosteenesto ja joku massa ??
Pari minuuttia kannattaa uhrata aikaa myös kamojen purkamiseen/suojaamiseen hitsattavan alueen liepeiltä, ettei mene palontorjuntaharjoitteluksi.
Sauman hionta, sitten jotain ruosteenestopohjamaalia, saumat tukkoon korikitillä tms. jos ei jostain ihmeen syystä ensimmäisellä hitsauskerralla tullut ihan A-luokan saumaa ja pintamaali. Päälle sitten massaa, Dinitrol on hyvä. Tuurilla kestää hitsipaikkaus 3-5 vuotta ennen kuin tarvii uusia
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Pohjan hitsaaminen
Näillä mennään... Taidan kokeilla puikoilla kun faijalla ei vissiin migiä tallissa oo... ja peltiä täytyy käyä jostai metsästämässä
900 T8 Special
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Pohjan hitsaaminen
Perus rautakaupat ei sitten myy kuin n. 1,5-2 neliön levyissä, eli jos jostain oman tai naapurin takapihalta löytyy autonraato, jossa on paikattavan alueen verran ehjää suht suoraa peltiä, niin niistä voi rälläköidä "korjauspaloja".Gothika kirjoitti:Näillä mennään... Taidan kokeilla puikoilla kun faijalla ei vissiin migiä tallissa oo... ja peltiä täytyy käyä jostai metsästämässä
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Pohjan hitsaaminen
Ei myy kuin valmiita, muotoon prässättyjä korjauspaloja lokareihin yms, "raakapeltiä" ei tietääkseni ole.Gothika kirjoitti:Mites motonet ?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Pohjan hitsaaminen
Paljonkohan tollaselle isolle palalle sit tulee hintaa :s kylhän sellasen vois ostaa ku ei toi ny välttämättä se ainut reikää oo tonkaan vanhuksen pohjassa
900 T8 Special
Re: Pohjan hitsaaminen
Kyllä Motonet taitaa myydä kuljetusystävällisempiäkin pellinpaloja, oli joskus juttuakin Foorumillaan, ja Biltema myy myös arkkeina 500/1000 mm.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Pohjan hitsaaminen
Katos perhana, niinpä onkin, Motonet:Minuteman kirjoitti:Kyllä Motonet taitaa myydä kuljetusystävällisempiäkin pellinpaloja, oli joskus juttuakin Foorumillaan, ja Biltema myy myös arkkeina 500/1000 mm.
Pelti 0,8mm 50x100cm 96-00020 9.90€. Näytti olevan varastossa kaikissa myymälöissä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Pohjan hitsaaminen
Tampereella paikallinen alan yritys eli "Romusoini" on hoksannut markkinaraon ja myy 0,75 mustaa peltiä sievinä 50x70 tms. palasina , viimeksi kun hain niin 3€ kappaleina. Aikaisemmin käytin 1,0 ja 1,5mm sähkösinkittyä peltiä mutta hitsatessa sinkki kuitenkin palaa juuri siitä mihin sitä tarvittaisiin eli saumasta. Noita yli millisiä on muutenkin raskasta käsitellä harrastajan käytössä tavanomaisesti olevilla vehkeillä.
Motonetistä sai muuten aikaisemmin ostaa pirun näppäriä nakerrussaksia, joissa oli anturan keskellä liikkuva muutaman millin levyinen terä. Näillä sai tarkasti ja siististi ilman voimankäyttöä leikattua vaikka mitä, mutta eipä ole näkynyt enää hetkeen...
Motonetistä sai muuten aikaisemmin ostaa pirun näppäriä nakerrussaksia, joissa oli anturan keskellä liikkuva muutaman millin levyinen terä. Näillä sai tarkasti ja siististi ilman voimankäyttöä leikattua vaikka mitä, mutta eipä ole näkynyt enää hetkeen...
Re: Pohjan hitsaaminen
No taidan käydä Biltemasta hakemasta... Oispa Tajunnu työmaalta ottaa talteen tuos kesällä kun heiteltiin varmaa 100 neliöö vähintää tollasta jotai millin paksusta hukkapeltiä lavalle puolen neliön paloina
900 T8 Special
Re: Pohjan hitsaaminen
Jos et ole koskaan hitsannut älä edes yritä puikolla hitsata ohutlevyä.Gothika kirjoitti:Näillä mennään... Taidan kokeilla puikoilla kun faijalla ei vissiin migiä tallissa oo... ja peltiä täytyy käyä jostai metsästämässä
Ja kyllä tuo auton hitsaaminen muutenkaan ole oikein hyvä paikka harjoitella hitsaamista.
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Pohjan hitsaaminen
No mitäs mä sitte hitsailen ? nykytaidetta ? ei oikeen oo hirveesti muuta mikä kaipais hitsaamista... Ja eiks se menny niin että yrittänyttä ei laiteta ja jos männ vi****s nii löytyyhän niitä ammattimiehiä sit korjaamaan aiheutuneen vahinognkalle37 kirjoitti:Jos et ole koskaan hitsannut älä edes yritä puikolla hitsata ohutlevyä.Gothika kirjoitti:Näillä mennään... Taidan kokeilla puikoilla kun faijalla ei vissiin migiä tallissa oo... ja peltiä täytyy käyä jostai metsästämässä
Ja kyllä tuo auton hitsaaminen muutenkaan ole oikein hyvä paikka harjoitella hitsaamista.
900 T8 Special
- sabatti 96
- "Hölösuu"
- Viestit: 1092
- Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
- Paikkakunta: Knummi
Re: Pohjan hitsaaminen
harjoittelet hitsailemalla irrallisia pellinpaloja yhteen
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
Re: Pohjan hitsaaminen
Anna mennä vaan... katso vaan ettet polta autoasi. Jos paikoista tulee huonoja niin tee uusiksi niin kauan että jälki tyydyttää, ennen pitkää niistä alkaa tulemaan riittävän hyviä.Gothika kirjoitti:No mitäs mä sitte hitsailen ? nykytaidetta ? ei oikeen oo hirveesti muuta mikä kaipais hitsaamista... Ja eiks se menny niin että yrittänyttä ei laiteta ja jos männ vi****s nii löytyyhän niitä ammattimiehiä sit korjaamaan aiheutuneen vahinogn
Kaasuhitsi olisi varmaan kaikista helpoin opetteluun, mutta sillä polttaa autonsa todella helposti ja toisaalta se ei opeta yhtään mitään mig-hitsauksessa sovellettavaa taitoa... siistiä jälkeä kuitenkin tulee vähäisemmilläkin taidoilla ja ruosteisistakin pelleistä.
... ja kyllä sen puikollakin saa tehtyä jos vain hermot kestää. Kannattanee kuitenkin harjoitella muutamalla ruosteisella pellin palalla ennen kuin lähtee puikon kanssa ryömimään auton alle.
Ei muuta kuin rohkeasti tekemään... sillä konstilla sen oppii.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5