Saabin markkinointi

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
tmr97
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Touko 10, 2008 10:17

Saabin markkinointi

Viesti Kirjoittaja tmr97 »

Osasyy Saabin putoaviin myyntilukuihin suomessa on mielestäni epäonnistunut markkinointi. Autoa, erityisesti 9-3:a, kohdellaan liiaksi ns. premium autona. Oikeasti pitäisi korostaa laadukasta ja turvallista perheautoa (vrt passat).

Saab 9-3 SC, erityisesti 120hv Tid, olisi kova sana perheautoksi. Sitä ei vain markkinoida siihen segmenttiin. Auto on riittävän tilava, muttei liian iso. Liian isoja autoja esim naiset karsastaa. Saabilla on maine miesten autona, nykyinen 9-3 ei kuitenkaan enää ole raskas eikä iso. Pikemminkin hyvinkin vertailukelpoinen tuossa suhteessa farkku Golfiin.

Suuri osa kuluttajista ei tiedä tai välitä tietää mikä Eberi/Webasto on. Saabissa tuo on kellolla vakiona ja sitä pitäisi korostaa. Polttoainelämmitintä ei ole edes Audeissa tai bemareissa vakiona ja volkkari jättää passatissa kellon pois.

Hinnoitelusta: Saabin mainonnassa keskitytään mainostamaan halpoja xenoneita. Kun halogeenit ovat saabissa ihan ok, niin ei tuolla kovin paljoa tee. Paljon parempi kamppis olisi mainostaa SC:tä SS:n hinnalla (ja vaikka sitten SS:ään nuo xenonit, jotta siihenkin saa jonkun edun). Saab 9-3 SC Tid Linear Business kilpailisi (ja oikeastaan kilpailee jo nyt) jopa diesel farkku golfin kanssa! Tuota ei vaan juuri kukaan huomaa. Perus 2.0 TDI farkku golf maksaa 27k€ ja siihen webasto ja nahkaratti, niin hintaa on jo 29k€. Sitten vielä jää uupumaan ainakin aluvanteet ja automaatti-ilmastointi Saabiin verrattuna.

Laadukas, kohtuutilava, taloudellinen, turvallinen ja hyvin varustettu farkku 30-donalla on myyntimäärissä ihan eri luokassa kun vielä paremmilla varusteilla ja lisäteholla varustettu 40k€ auto. Lehtien testeissäkin pitäisi päästä siihen, että 9-3 Tid saadaan mukaan passat/avensis luokan dieselvertailuhin. Samoin lehdet laittaa saabin hinnat korkeiksi ei-business hinnoiksi vaikka muita autoja samassa testissä olisi business hinnoilla.

Lisäksi tehdasta olisi hyvä painostaa, jotta myös vector-varusteet saataisiin Tidiin.
GetawayCar
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: Ke Tammi 16, 2008 22:56
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Saabin markkinointi

Viesti Kirjoittaja GetawayCar »

Puhut.. tai oikeammin tietysti kirjoitat asiaa..

Tässä vois olla paikka kerholla nostaa profiiliaan ja antaa kerhon hallituksen kautta palautetta maahantuojalle..?

Kyllä kai sitä sen verran pitäisi olla merkkiuskollinen.

ja saada "tauti" tarttumaan uusiin pahaa aavistamattomiin sieluihin..
#3621
3 tonttua, 3 satkua ja femma
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Saabin markkinointi

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Kyllä Saabin mainostaminen on käytännössä olematonta kun vertaa muihin merkkeihin. Elisessä Lapin Kansasa oli n. neljännessivun kokoinen mainos jossa kuvassa punainen SC. Meinas mennä kahvi väärään kurkkuun, siksi harvinainen näky Saab-mainos on. Erityisesti ihmetyttää huono näkyvyys televisiossa. Yleensä vain täysin uudet mallit aiheuttaa jonkunlaista kampanjaa mutta mitä iloa siitä on kun uusia malleja tulee suurinpiirtein kymmenen vuoden välein. Samaan aikaan jostain tojorollasta on tullu n faceliftiä ja parannusta ja joka ikistä on varmasti mainostettu tuntikausia töllössä, muista medioista puhumattakaan...
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Maca
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: Ti Tammi 30, 2007 22:36

Re: Saabin markkinointi

Viesti Kirjoittaja Maca »

Kauanhan se on jo tuntunut, että Saabin markkinointitiimin päämäränä on vaikeuttaa myyntiä.
Jusa L
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Ma Marras 28, 2005 18:15
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Saabin markkinointi

Viesti Kirjoittaja Jusa L »

Vakavasti ottaen Saabin tulevaisuus taitaa olla tosissaan uhattuna, koska merkki ei ole tehnyt oikein voittoa GM-aikana, jota on kestänyt jo yli 15 vuotta. Tällä hetkellä tilanne taitaa olla se, ettei Saab erotu muista merkeistä erikoisesti millään ominaisuudellaan. Turboja on joka toisessa autossa ja muutkin autot alkavat olla turvallisia. Tekniikan edelläkävijät taitavat löytyä niistä merkeistä jotka ovat onnistuneet tekemään tuotteillaan voittoakin. Esim. Saabeissa käytetyt automaattilaatikot ovat auttamattoman vanhanaikaisia. Ysikolmonen on ahtaampi kuin samanhintaiset perheautot. Ysivitonen taas alkaa olla jo vanha malli.

Ajan itsekin Saabilla ja olen todella harmissani, että ruotsalaisten ja suomalaisten ylpeys on näin heikoissa kantimissa. Kaiken huippu on, että autossa ei tosiaankaan ole mitään vikaa. Mukavia, tehokkaita, turvallisia ja hyviä ajaa.
Maca
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: Ti Tammi 30, 2007 22:36

Re: Saabin markkinointi

Viesti Kirjoittaja Maca »

Onhan sieltä tulossa lähiaikoina paljon uutta. Kun vain kerkeäisi.

Sitä paitsi kun katsoo Saabin konsepteja niin näkee, että monessa asiassa on taas edelläkävijä ja massasta erottuja. Potentiaalia siis todistetusti löytyy. Vielä kun Saab saisi alkaa tekemään niitä myyntiin!
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Saabin markkinointi

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Maca kirjoitti:Onhan sieltä tulossa lähiaikoina paljon uutta. Kun vain kerkeäisi.

Sitä paitsi kun katsoo Saabin konsepteja niin näkee, että monessa asiassa on taas edelläkävijä ja massasta erottuja. Potentiaalia siis todistetusti löytyy. Vielä kun Saab saisi alkaa tekemään niitä myyntiin!
Tuossahan se, aika pähkinänkuoressa. Ja sitä potentiaalia kun tosiaan löytyy NIIN hirvittävissä määrin, varsinkin firman kokoon suhteutettuna, niin sen takia en voi kuvitella että merkki mitenkään lakkaisi olemasta ihan lähitulevaisuudessa.
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Saabin markkinointi

Viesti Kirjoittaja hz81 »

Henri S kirjoitti:Kyllä Saabin mainostaminen on käytännössä olematonta kun vertaa muihin merkkeihin. Elisessä Lapin Kansasa oli n. neljännessivun kokoinen mainos jossa kuvassa punainen SC. Meinas mennä kahvi väärään kurkkuun, siksi harvinainen näky Saab-mainos on. Erityisesti ihmetyttää huono näkyvyys televisiossa. Yleensä vain täysin uudet mallit aiheuttaa jonkunlaista kampanjaa mutta mitä iloa siitä on kun uusia malleja tulee suurinpiirtein kymmenen vuoden välein. Samaan aikaan jostain tojorollasta on tullu n faceliftiä ja parannusta ja joka ikistä on varmasti mainostettu tuntikausia töllössä, muista medioista puhumattakaan...
Eilisessä Etelä-Saimaassa oli varmaankin juuri tuo samainen mainos. Noin neljäsosa sivun kokoinen ja punainen 9-3 kuvassa. Mainoksessa tarjottiin alle 30 tonnin 9-3 mallia juurikin kaivatullaa 1.9TiD 120hv koneella Linear Business versiona ja mukana oli horisont yms. paketteja, en tarkemmin muista mutta reilun 4000 euron eduista puhuttiin.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: Saabin markkinointi

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

Uusin Golf-lehti:

Ensimmäisen sivun kun aukaisee -koko aukeama Toyota Avensis
toinen sivu - koko aukeama VW passat
kolmas sivu- koko aukeama Audi A4

Mitkä autot ja merkit on myydyimpiä suomessa? Olisiko yllä olevat merkit?

Saabin kohdalla on ihan sama vaikka jossain yhdessä lehdessä pieni mainos olisikin. Mainoksia pitäisi olla joka yhteydessä ja mediassa.
Tällaisen jo melkein menetetyn merkin, osittain huonon markkinoinnin takia, pitää ponnistella muitakin vielä enemmän.
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Saabin markkinointi

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Noniin, eli voisin minäkin nyt avata sanaisen arkkuni aiheesta, joka sinällään on lähellä sydäntä. Keskityn nyt lähinnä 9-3-malliin, koska 9-5:sta on piakkoin tulossa uusi malli, ja on selvää että nykyinen on kilpailijoihinsa verrattuna vanhentunut. Osa pätee kuitenkin myös siihen. Vetäistäänpä takataskusta kulunut, aina niin ihanan, jopa ärsyttävän toimiva työkalu, M.Porterin 4P:

Product

Tuote on 9-3:n kohdalla hyvinkin kunnossa, tosin jotkut pienet detaljit kuten kojelaudan muovimateriaalit ovat jonkin verran saksalaisia kilpailijoita jäljessä. Kaksoiskytkinvaihteisto ja neliveto dieselin kanssa ovat oikeastaan ainoat selkeät puutteet. Autona 9-3 on juuri sen verran massasta erottuva, että mielestäni erittäin osuva uuden faceliftin alkuun aktiivinenkin mainonta on yllättäen vähentynyt, ja hiljakkoin siirtynyt mielestäni liikaa hintapainotteiseen suuntaan. Ei tätä autoa ole tarkoituskaan myydä massalle, koska silloin alkuperäiset asiakkaat katoaisivat välittömästi, vaan pienelle nichelle. Palaan tähän vielä lopussa.

Price

Hinnoittelussa on onnistuttu mielestäni erittäin hyvin. Balanssi on löydetty juuri saksalaisten premiumkilpailijoiden ja golf-kokoluokan väliltä. Lisävarustehinnoittelun puolelta, mikäli suinkaan mahdollista, vaihteistojen hintaeroa voisi kaventaa.

Place

Oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja oikea määrä. Nojaa. Tämän hetken toimitusajoista en tiedä, mutta luulisi niiden olevan ainakin samalla tasolla kuin saksalaisilla, alussa TTiD:n kanssa oli ongelmia. Onnistuttu kohtuullisesti.

Promotion

Noniin, tässä kohtaa, eli myynninedistämisessä mennään mielestäni tällä hetkellä metsään. MY08-facelift 9-3:n mainonta oli erittäin osuvaa, sopivalla tavalla erilaista kuin muilla. Nyttemmin tilanne on hiukan muuttunut, sillä italialainen dieselmoottori ei oikein ole sitä aluetta jolla saabin mainosten pitäisi liikkua. "legendaarista turbovoimaa" ilman erillistä isoa mainintaa dieseleistä sopisi paremmin imagoon. Ei sillä että näissä spagetin moottoreissa olisi mitään vikaa!

Pitäisi miettiä vähän mitä tarjotaan ja kenelle, eikä hötkyillä kaiken tarjoamisessa kaikille. Aina niin varma tapa kadottaa olemassaolevatkin asiakkaat.


Mietitäänpäs tuota tuotteen asemointia hieman, edellä oli juttua jo Golfin kanssa kilpailemisesta. Taas kerran saman miehen puhetta, legendaarisen toimivaksi osoittautunutta, eli Porterin kilpailustrategiat:

1) Kustannusjohtajuus, eli kilpaillaan tuotteen hinnalla
2) Differointi, modataan tuote sellaiseksi mitä muilla ei ole (esim uutta tekniikkaa)
3) Niche-markkinaan keskittyminen, eli vain pieneen osaan asiakkaita, joihin isommat toimijat eivät vetoa.

Insinöörityylinen kaikkea kaikille-ajattelutapa ei vain käytännössä toimi. Tästä on kysymys, mikäli saab alkaa kilpailemaan vaikkapa sen golfin kanssa suoraan, meiltä kaikkoaa kaikki erikoisuutta ostavat, samoin "premiumia" haluavat. Kyllä saabin pitääkin pysyä pienenä merkkinä, tuottaa hiukan erikoisempia autoja, joissa saa hiukan enemmän niitä "saabmaisia" ominaisuuksia mitä ostaessaan vaikkapa "jokapojan" A4:n. Keskittyminen omaan nicheen on mielestäni selkeä avain ongelmaan. Markkinoinnin ilme samaan suuntaan missä se oli 9-3:n faceliftin tulon aikoihin.

Suuri asemointivirhe on myös TTiD Aero-malli. Prkl olisivat tuottaneet siihen vaikka modatun 2.0T:n faceliftin kunniaksi kunnon turboviiveellä ja tehoilla kohtuullisin kulutuksin. Olisi ollut huomattavasti lähempänä mitä asiakkaat odottavat saabissa saavansa.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Re: Saabin markkinointi

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

tmr97 ja 2.3i-16 <- loistavasti kirjoitettu! Peukku!
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Saabin markkinointi

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Insinöörityylinen kaikkea kaikille-ajattelutapa ei vain käytännössä toimi. Tästä on kysymys, mikäli saab alkaa kilpailemaan vaikkapa sen golfin kanssa suoraan, meiltä kaikkoaa kaikki erikoisuutta ostavat, samoin "premiumia" haluavat. Kyllä saabin pitääkin pysyä pienenä merkkinä, tuottaa hiukan erikoisempia autoja, joissa saa hiukan enemmän niitä "saabmaisia" ominaisuuksia mitä ostaessaan vaikkapa "jokapojan" A4:n. Keskittyminen omaan nicheen on mielestäni selkeä avain ongelmaan. Markkinoinnin ilme samaan suuntaan missä se oli 9-3:n faceliftin tulon aikoihin.

Suuri asemointivirhe on myös TTiD Aero-malli. Prkl olisivat tuottaneet siihen vaikka modatun 2.0T:n faceliftin kunniaksi kunnon turboviiveellä ja tehoilla kohtuullisin kulutuksin. Olisi ollut huomattavasti lähempänä mitä asiakkaat odottavat saabissa saavansa.
Siinähän se on. :D
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Saabin markkinointi

Viesti Kirjoittaja ajn »

teksti-tv:llä juuri kattelin, niin saappi olis myynnissä...
Äkkiä tarttis ostaa pois ku kuukauden riittää lainarahat virmassa.... :roll:
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Saabin markkinointi

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Perus 2.0 TDI farkku golf maksaa 27k€
Jetta 1.9 TDI PowerDiesel Luxline 24600 € ( Karvalakkimalli )
Golf1.9 TDI 77 kW PowerDiesel Luxline WFF 23980 € ( Karvalakkimalli )
Jetta 2.0 TDI PowerDiesel Comfortline 28240 € ( Karvalakkimalli )
Golf 2.0 TDI 103 kW PowerDiesel Comfortline 27270 € ( Karvalakkimalli )
Jetta 1.4 118 kW TSI Sportline DSG-automaatti 29090 € ( tässä onkin jo sitten-
kaikki herkut )
Golf 1.4 118 kW TSI Sportline DSG-automaatti 28860 € ( kaikki herkut )

Kyllähän tuo vag rynnii aika isolla arsenaalilla muita vastaan.
Kun vielä lisänä on Audi,Skoda,Seat, ja kaikilla muillakin toistakymmentä erilaista
mallia, niin varmaankin sieltä löytyy auto sitä tarvitsevalle.
Ja hinta haitari on melko laaja.....

Korvaako määrä laadun...?
Tästä olen tosin eri mieltä, mutta ei tuolle arsenaalille pärjää muutamalla mallilla
jollei se merkki ole sitten tosissaan haluttava vrt..Porsche,Ferrari,Bugatti....
Ja SAABilla taitaa vielä olla matkaa tähän Porsche....rintamaan.
Se ei ainakaan tule onnistumaan GM:n leivissä.....
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: Saabin markkinointi

Viesti Kirjoittaja saabvector »

kommentoisin saab - vw asiaa, itselläni on edelleenkin, tosin vaimokkeen käytössä saab 9000 -91, minulla oli -02 passatti joka hävisi ajoominaisuuksiltaan varsinkin ohjaus tuntumassa ja tuulisella säällä selvästi saabille. Vaihdoin passatin -06 malliin ja tämä pääsi vasta samoihin ominaisuuksiin ysitontun kanssa. Luovuin vw.stä juuri ennen finassi kriisiä ja sain sopivan hinnan, ostin äskettäin 9-5 farkun, -03 ja mielestäni tämä on parempi ajaa kuin uudempi passat. Heräsi vain kysymys kauanko vara osia löytyy tai varsinkin harvinaisempia osia / merkki osia jos ei tarvikkeita saatavana ? Tietenkin myös mietityttää auton arvo tai vaihto hyvitys tulevaisuudessa jos saabille oikein huonosti käy..
Vastaa Viestiin