Tulevaisuuden tekniikka
Tulevaisuuden tekniikka
Mitä se on? Mitä niitä on?
Kaksoiskytkin vaihteisto, muuttuva-geometrinen-moottori, kaksoisahtaus, rattivaihteet. Ja tietysti asian mukainen neliveto. Matala päästöiset ja kulutukselliset koneet; biopower ja diesel. Hybridi-tekniikka. Tässä joitain, joita tulee mieleen.
Onko muita, niitä varmasti on?
Kaksoiskytkin vaihteisto, muuttuva-geometrinen-moottori, kaksoisahtaus, rattivaihteet. Ja tietysti asian mukainen neliveto. Matala päästöiset ja kulutukselliset koneet; biopower ja diesel. Hybridi-tekniikka. Tässä joitain, joita tulee mieleen.
Onko muita, niitä varmasti on?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Tulevaisuuden tekniikka
Niin, älykäs neliveto, mitä se taas onkaan. BMW:llä taisi tästä olla jonkinlainen versio. Olikohan X-Drive.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Tulevaisuuden tekniikka
Hybridi, polttokenno, sähkö
- sabatti 96
- "Hölösuu"
- Viestit: 1107
- Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
- Paikkakunta: Knummi
Re: Tulevaisuuden tekniikka
eikös rattivaihteet ollu jo 96:essajuhokare kirjoitti:Mitä se on? Mitä niitä on?
Kaksoiskytkin vaihteisto, muuttuva-geometrinen-moottori, kaksoisahtaus, rattivaihteet. Ja tietysti asian mukainen neliveto. Matala päästöiset ja kulutukselliset koneet; biopower ja diesel. Hybridi-tekniikka. Tässä joitain, joita tulee mieleen.
Onko muita, niitä varmasti on?

vai mitäköhän tällä tarkotettiin


SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
Re: Tulevaisuuden tekniikka
Tarkoitetaan niitä läpyköitä, joita joissakin autoissa on. Ilmeisesti niitä taitaa löytyä tällä hetkellä kalleimmista.sabatti 96 kirjoitti:eikös rattivaihteet ollu jo 96:essajuhokare kirjoitti:Mitä se on? Mitä niitä on?
Kaksoiskytkin vaihteisto, muuttuva-geometrinen-moottori, kaksoisahtaus, rattivaihteet. Ja tietysti asian mukainen neliveto. Matala päästöiset ja kulutukselliset koneet; biopower ja diesel. Hybridi-tekniikka. Tässä joitain, joita tulee mieleen.
Onko muita, niitä varmasti on?
vai mitäköhän tällä tarkotettiin![]()

#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Tulevaisuuden tekniikka
Yksi kohtalaisen merkittävä edistysaskel olisi tuo camless-moottori eli sähköisesti ohjatut venttiilit. Samaten sylinterin sisäinen palotapahtuman mittaaminen eri menetelmillä on varmaankin kehittymässä, puuhataanhan niitä kaikenlaisia diesotto-moottoreita.
Re: Tulevaisuuden tekniikka
Elektroniikan kehittyminen/halpeneminen tuo ihan lähitulevaisuudessa autoihin monia kuskin toimintaa helpottavia/varmistavia ominaisuuksia. Nyt on jo moniin autoihin saatavissa adaptoituva vakionopeudensäädin joka ottaa huomioon muiden liikkujien nopeudet, erilaisia automaattijarruja törmäystilanteita varten jne.
Auto lukee pian liikennemerkkejä ja muistaa kuskia paremmin (ja näyttää ne kojelaudassa tai tuulilasin alareunassa) nopeusrajoitukset ja varoitukset. Myös tiemerkintöjä auto tarkkailee puolestasi ja antaa tärinä- tai ääniefektin jos mennään reunaviivan päälle. Kuskin vireystilaa ja nukahtamistakin pystytään jo valvomaan ja alkolukot ovat varmaan muutaman vuoden päästä pakkovarusteita...
Silti aika kaukana taitaa olla vielä se päivä, kun autoilusta on kaikki ajamisen nautinto poissa ja autoon hypätessään isäntä käskyttää: "Möttösille, kukkakaupan kautta!".
Auto lukee pian liikennemerkkejä ja muistaa kuskia paremmin (ja näyttää ne kojelaudassa tai tuulilasin alareunassa) nopeusrajoitukset ja varoitukset. Myös tiemerkintöjä auto tarkkailee puolestasi ja antaa tärinä- tai ääniefektin jos mennään reunaviivan päälle. Kuskin vireystilaa ja nukahtamistakin pystytään jo valvomaan ja alkolukot ovat varmaan muutaman vuoden päästä pakkovarusteita...
Silti aika kaukana taitaa olla vielä se päivä, kun autoilusta on kaikki ajamisen nautinto poissa ja autoon hypätessään isäntä käskyttää: "Möttösille, kukkakaupan kautta!".
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1723
- Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
- Paikkakunta: Raum
- Viesti:
Re: Tulevaisuuden tekniikka
Peugeot esittelee mielenkiintoisen koneen Genevessä keväällä.
http://www.zercustoms.com/news/Peugeot- ... ngine.html
http://www.zercustoms.com/news/Peugeot- ... ngine.html
Later this year the company says it will fit the new Peugeot 1.5L MCE 5 VCRi engine with GDI (gasoline direct injection) which will boost the power figure to 270 hp and the torque to 460 Nm while the fuel consumption will drop to 6.0 L / 100 km.
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Re: Tulevaisuuden tekniikka
Niinpä niin. Jos vain se SVC-konsepti olisi saatu tuotantoon asti...Raimo Miettinen kirjoitti:Peugeot esittelee mielenkiintoisen koneen Genevessä keväällä.
http://www.zercustoms.com/news/Peugeot- ... ngine.html
Later this year the company says it will fit the new Peugeot 1.5L MCE 5 VCRi engine with GDI (gasoline direct injection) which will boost the power figure to 270 hp and the torque to 460 Nm while the fuel consumption will drop to 6.0 L / 100 km.

- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -