Eski kirjoitti:Jep, todella hienot jutut Lehtosen autoista Tuulilasissa. Myös 9-5 nimetään tulevaksi klassikoksi. Mainostavat myös aktiivista Saab-merkkikerhoa. Läpyskä on ehdottomasti hintansa (3,95e) arvoinen
Eski
No ei ole kallis, kävinkin jo hakemassa lehden.
"175-hevosvoimainen pata antaa Aerolle karmeat kyydit." ..."voimaa on."
Tuli heti lukastua saab jutut läpi kun kolahti postilaatikkoon. Tuulilasi muutenkin aina täyttä tavaraa, toisin kuin eräät muut lehdet... *köh* Auto bild.
I'm your turbo lover! Ex: Ng 900SE Turbo '95 Audi Ur-S6 2,2t
Ostin lehden. Loppupelissä hyvin nykyisen Tuulilasin vakiokamaa jutut. Kuvat huonoja tai keskinkertaisia ja jutuissa oikeastaan lukemista pariksi minuutiksi. Harmi.
Saabisti - lehdessä on asiaa useaksi päiväksi!
Mutta kyllä on pj Lehtosella todella loistavat autot. Siis ainakin nuo jotka olivat lehteen saatu koeajolle ja esittelyyn. Kertakaikkiaan viimeisen päälle hienoja. Tuli ihan kesä fiilikset kun luki noita juttuja.
Noinkohan tuota ens kesänä pääsis jossain toimivalla kuupalla pikku koeajolenkille..?
Saab klubilaisille hieman taustatietoa Tuulilasin jutusta.
Tuulilasin Saab- rallitallin tarina 5- 2009 / Vauhdin Maailman 3- 2009 Saab rallitallin tarina
Meille ”henkeen ja vereen” Saabisteille oli mukava yllätys lehdistön positiivinen suhtautuminen merkkiämme kohtaan menneenä talvena. Hienoja juttuja on ilmestynyt eri puolilla Suomea.
Itse kun harrastan SiniValkoisia ralli Saabbeja, koen tarpeelliseksi oikaista muutamat havaitsemani virheet yllämainituissa lehdissä ilmestyneisiin artikkeleihin. Sinänsä hienoihin juttuihin oli jäänyt ilmeisesti oikoluenta suorittamatta, siinämäärin oli ”historiaa kirjoitettu uudelleen”. Historialliset faktat ovat mielestäni tärkeitä tämänkaltaisissa jutuissa, joita voidaan käyttää lähdeainestona esim. tutkimuksiin- kukaties vuosikymmenien päästä.
Saabin tehdastallin toiminnastahan painettua faktaa on hyvin vähän. On täysin varmaa, että kyseinen Tuulilasin numero tulee jäämään varjelluksi erikoisnumeroksi monelle Saabistille. Olen huomannut jo nettikeskusteluissa joidenkin tahojen maininneen käyttävänsä kyseisiä Tuulilasin ja VauhdinMaailma- lehden artikkeleita lähdeaineistonaan !
Meille Vanhojen ralliautojen historiaa harrastaville oleellista on autoyksilöt; Mikä rekisterinumero, kuka ajanut, mitä kisoja ja mikä on ollut kisan kulku ? Teemme jatkuvasti selvitystyötä asian tiimoilta. Meitä on Suomessakin iso joukko- merkkiin katsomatta- ja uskon että muutkin kuin Saabistit lukivat suurella mielenkiinnolla kyseiset lehtijutut. Harmilliseksi tehdyt asiavirheet tekee se, että painetusta sanasta virheitä ei jälkikäteen saa pois.
Voi kun olis toimituskunta osannut ottaa esim. Saab Clubin kautta yhteyttä, olisi ollut helppo oikolukea teksti etukäteen. Talkoohenkeä ja asiantuntemusta asiaan olisi kyllä löytynyt.
Hienossa jutussa tekstiin oli jäänyt ainakin seuraavat virheet:
1. Talvella 1971 tallia perustettaessa valmistui 3 autoa ( BSX-11/Utriainen, BSX-12/Vilkas ja BSX-13/Gröndahl). Se teksissä mainittu neljäs auto (AYA-10) oli valmistunut jo kesällä 1970 Leo Kinnuselle Suurajoihin. Näistä autoista on varmuudella säilynyt 2 kpl, BSX-12 ja AYA-10, jolla allekirjoittanut nykyisin kilpailee Historic- ralleissa.
2. Tekstissä mainitaan virheellisesti 96:sen painavan normaali kisakunnossa 810-840 kg. Tämä on paino maksimi kevennysten jälkeen (Entinen viitosryhmä; lasikuitu lokasuojat, puskurit pois, alumiini ovet jne. Eli auto jolla Lampinen voitti Suurajot 1972). Kuvassa näkyvä Tapio Rainion lempiauto, AEC-501 painoi kilpailukunnossa Porvoon katsastusaseman vaàlla 940 kg suorittaessani vuosikatsastusta siihen –90 luvun alkupuolella.
3. Mestaruusvuonna 1975 Simo Lampinen ajoi tekstissä mainitulla ACN-402 autolla vain talven kisat. Huhtikuussa 1975 valmistui AEU-502, auto jolla oli vähällä voittaa Suurajot. Tällä autoyksilöllä hän myös ajoi kauden 1976. Tekstissä kerrotaan miksi voitto 1975 Suurajoissa meni. Hieno suoritus silti; Mikkolan Toyotassa tehokkaampi, nykyaikaisempi Moottori, paremmat jarrut ja pienempi paino. (Mielestäni paljon suurempi Legenda ajaa Ysikuutosella kisan voitosta vuonna 75 kuin Mikkolan voitto täysin eri planeetalta olleella Toyotalla). Virheellisesti tekstissä annetaan ymmärtää, että Suurajojen 1975 kakkostila olisi ajettu ACN-402:lla. Kumpikin auto on säilynyt tallessa meillä Saab Clubilaisilla.
4. Tekstissä kerrotaan Kajakin alitehoisista jarruista. Pitää täysin paikkaansa. Toimittajalta jäänyt tekstiin lapsus, josta saa käsityksen että 96:sessa olisi levyjarrut takana. Näinhän ei asia ole, vaan myös kaikissa tehdastallin ralliautoissakin käytettiin takana aivan perusmallin jarrurumpuja, asia joka ihmetyttää vieläkin.
5. Stig Blomqvistin Hankirallin voitto 1977 AEC-501:llä. Kyseinen autoyksilö oli Tapio Rainion käytössä 1974 RAC- rallista lähtien. Vielä vuosienkin jälkeen hän oli pahoillaan kun joutui luovuttamaan suosikkiautonsa Stigulle. Tämä voitto on sikälikin merkityksellinen, että se on viimeinen 96:sella ajettu kansainvälisen suurrallin voitto. AEC-501 autolla Rainio voitti mestaruusvuonnaan 1976 mm. Tunturi- ja Hankirallin. Kyseinen autoyksilö on säilynyt jälkipolville entisöimättömänä, patinoituneena yksilönä.
Kiitos Tomi erittäin mielenkiintoisesta ja asiapitoisesta täsmennyksestä. Voin varmentaa rumpujen tehottomuuden myös Volvo Amazonissa niitten kuumetessa Ahveniston kaarteissa parin peräkkäisen lujan jarrutuksen jälkeen. On kerta kaikkiaan "(veret) pysäyttävä kokemus", kun jarruja ei ole (Edessä Bilteman Minille/Amazonille mitoittamat jarrupalat).
Mutta Saabin jarruista on kisakuskien muisteloa myös kirjassa "From Two-Stroke to Turbo: Saab in Motor Sports Since 1949". Nyt jo vanhaa kirjaa voi tiedustella kirjastoista. Suomalaista perspektiiviä kirjassa ei juurikaan ole. Olisi oivallista, jos joku asiantuntija voisi läpikäydä myös tuon kirjan asiatiedot. Näin maallikolle se kuitenkin oli mukaansatempaava lukukokeumus, vaikka kirjoittajan ote olikin hieman fanaattinen . Tutkimustyöhön ja lähdeviitteiksi kirja kuitenkin sisältää ainakin kuvamateriaalia mm. "Karlsson pä taket" ja kuskien muisteloita.
Tuulilasia on toistaiseksi tullut katseltua vain kirjastossa. Voin jo povata, ettei kaikki kiinnostuneet kuitenkaan saa paperilehteä käsiinsä (osa kuulee näistä aina vasta parin v. jälkeen), joten olisi kyllä kulttuuriteko arkistoida nämä myös sähköisesti. Toivon mukaan Tuulilasikin suhtautuisi suopeasti tämän kaltaiseen "kulttuuriperimän" taltiointiin. Semminkin, kun kyseessä on yksittäinen artikkeli, ei koko lehti. Mielestäni voisi nämä klubisivut olla looginen paikka näille taltioinneille/skannauksille.
9-5T kirjoitti:Ei tullut tarvetta tilata tuulilasia tuon jutun perusteella.
Second that!
TL:n juttujen taso on mennyt lehmän hännän malliin jo muutaman vuoden. Alkoi siitä kun "sisarlehti" Turbo julkaistiin. Samoihin aikoihin alkoi tulla "huumoria" juttuihin -> vähemmän asiaa. Kun kuvienkaan laatu ei päätä huimaa niin saapi olla.
Vertailuna käy vaikka britti CAR Magazine. Se tarjoaa mun nähdäkseni laatua ja usein myös mielenkiintoista luettavaa. Jopa Kolumnit tarjoaa enemmän kuin TL:ssä.
Jos Saab-jutut kiinnostaa niin SAABISTI tarjoaa siihen nälkään parhaan tyydytyksen.
Marko A kirjoitti:Kun kuvienkaan laatu ei päätä huimaa niin saapi olla.
Kerro toki lisää perusteluja, koska omasta mielestäni Suomen autolehdistä (TM, Moottori, Auto Bild, GTI, Retro, Klassikot) ainoastaan Mobilisti yltää samalle tasolla ja ylikin. Tekniikan Maailman kuvitus on suoraan sanottuna tylsää ja kalpeaa "insinöörikuvausta". Ihmettelen todella miten Tuulilasin kuvitus voi olla heikkolaatuista Suomen mittapuulla. Parin viime vuoden aikana valokuvien taso on jopa noussut. Brittiautolehdistö on kieltämättä asteen pari maukkaammin kuvitettua.
No, se nyt on vain mun mielipide. Ja käsittääkseni voin sen ihan oikeutetusti pitää. Tietysti siellä (TL) on hyviä kuvia joukossa joskus jopa loistavia. TM:n kuvat on pääosin ns asiakuvia, eivätkä juuri sisällä mitään fiilistä. Moottori lehdessä joskus on yllättävän hyviä kuvia vaikka nekin sillä "asialinjalla" yleensä.
EVO ja CAR käy malliksi siitä, mikä näyttää mun silmään hyvältä noin yleensäottaen.
Eli siellä on joka jutussa kuva/pari sellaista, jotka vois vaikka julisteena seinälle laittaa.