momentilla renkaat vaihtoon
Re: momentilla renkaat vaihtoon
nyt ei raksuta.. miks ihmeessä RASVAATTE kierteitä... tähän hommaan käy parhaiten vanhan kansan tekniikka eli terva ! biltemastakin taitaa saada jotain tervaruisketta.. pysyy pultit ruostumatta eikä mee liian liukkaiks.
#4113
Ng900 -94
Ng900 -94
Re: momentilla renkaat vaihtoon
Itse olen käyttänyt juurkin bilteman tervasprayta pultin kierteisiin. Siitä hyvää tavaraa, että ei valu ja leviä ympäriinsä pitkin vanteita, kuten vaseliinit tms.
Eski
Eski
Re: momentilla renkaat vaihtoon
ot : jos meinaa tunkata autoa mulla kun listatunkilla(eli auton omalla) niin mistä kohtaa tarkalleen uskaltaa nostaa ? Kattelin manuaalista, että molempien renkaiden etu- ja takapuolella pitäisi olla kohdat. Eli tarkotus on nostaa yksi kulma kerrallaan..ei koko perää tai koko sivua.
Oisko jollain valokuvaa tarjota niin osais syssyllä käyttää kunnon tunkkia.
Oisko jollain valokuvaa tarjota niin osais syssyllä käyttää kunnon tunkkia.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: momentilla renkaat vaihtoon
Rasvatuubissa lukee Esso Beacon EP 2. Pöllin sen joskus 80 luvulla isän autotallista. Sitä on tullut kierteisiin laitettua siitä asti. Vaikutuksesta en tiedä muuta kuin että pultit pyörii hieman helpommin.
Ja käsituntumalla, se on mulla +- 2 nyyttonia halutusta kireydestä. Kyllä en verran pitää olla herkkyyttä näpeissä asentajalla.
Ja käsituntumalla, se on mulla +- 2 nyyttonia halutusta kireydestä. Kyllä en verran pitää olla herkkyyttä näpeissä asentajalla.
9000CS 2,3
Re: momentilla renkaat vaihtoon
Samoista kohtaa on nostettava kuin orkkistunkillakin. Kun kurkkaat helman alle kynnyskotelon saumaa pitkin, niin nostokohdat kyllä erottuvat selvästi.foppa kirjoitti:ot : jos meinaa tunkata autoa mulla kun listatunkilla(eli auton omalla) niin mistä kohtaa tarkalleen uskaltaa nostaa ? Kattelin manuaalista, että molempien renkaiden etu- ja takapuolella pitäisi olla kohdat. Eli tarkotus on nostaa yksi kulma kerrallaan..ei koko perää tai koko sivua.
Oisko jollain valokuvaa tarjota niin osais syssyllä käyttää kunnon tunkkia.
Laita laudankappale tai üüberhieno polyuretanipusla tunkin päälle ja veivaamaan.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... egoria=156
Viimeksi muokannut peinu, Pe Huhti 24, 2009 13:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: momentilla renkaat vaihtoon
Kannattaa kuitenkin katsoa auton käyttöohjekirjasta, monesti sieltä ilmenee eri nostokohdat hallitunkille kuin auton omalle hätävaratunkille. Myös autopukkien paikat ovat usein kirjassa neuvottuina.
Uretaaninen "Jack-Pad" on kyllä mainio keksintö.
Uretaaninen "Jack-Pad" on kyllä mainio keksintö.
Re: momentilla renkaat vaihtoon
Pilipaliteeman "kuminen" jack-pad hajosi kerralla 9-5:n nostossa. Laudanpalatkin tuppaavat halkeamaan, kun se nostokohta on terävä korisaumanreuna...
Eski
Eski
Re: momentilla renkaat vaihtoon
Itse olen tehnyt pari puupalikkaa ja siihen kolo keskelle pokkauksen kohdalle.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: momentilla renkaat vaihtoon
Hätätapauksessa esim. tienpäällä.9-5T kirjoitti:Miksi pitää saada vain yksi kulma kerrallaan ylös helposti vaurioituvasta nostokohdasta kun saisi kerralla perän tai keulan ylös sellaisesta kohtaa joka ei helpolla tuhoudu eikä sen ruostuminen ole nopeassa yhteydessä korin ruostumiseen.
Muuten kyllä nelipilarinosturilla omassa tallissa ja keventimellä, jos vaatii..
Elä murehdi!
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: momentilla renkaat vaihtoon
ok. olis ollu tollanen suorapintanen tunkki, niin sellaselle ei suoraan löytynyt kohtaa Mutta tuollasella uretaanipadillähän sen sitten saa. jossain autoissahan on myös paikka, josta voi nostaa "normaali" tunkilla eli sellasella missä ei ole uraa.
Re: momentilla renkaat vaihtoon
Niinkuin tuolla aikaisemmin kerroin, ja mistä 95T:kin vihjaili mutta ei voinut kertoa, on auton ohjekirjassa neuvottu turvalliset nostokohdat auton etu- ja takapäässä joista hallinosturilla (a.k.a. tunkilla) voi nostaa kerralla koko etu- tai takapään ilmaan.
Sitä uretaanipadia ei kannata ymmärtää niin että se välissä voisi turvallisesti nostella autoa mistäkohtaa pohjaa tahansa.
Sitä uretaanipadia ei kannata ymmärtää niin että se välissä voisi turvallisesti nostella autoa mistäkohtaa pohjaa tahansa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: momentilla renkaat vaihtoon
Menee tosi vaikeaksi jos ei halua ensinnäkään käyttää autonvalmistajan tarjoamaa tunkkia ja toiseksi ei halua nostaa paikasta josta ohjekirja käskee.
9000:n omistajille vinkiksi että 99:n vanha jarrupalan runko sopii tismalleen nostokorvakkoon jos haluaa nostaa muulla kuin auton omalla tunkilla.
9000:n omistajille vinkiksi että 99:n vanha jarrupalan runko sopii tismalleen nostokorvakkoon jos haluaa nostaa muulla kuin auton omalla tunkilla.
9000CS 2,3
Re: momentilla renkaat vaihtoon
kyllä ne vakiot nostokohdat parhaimmat arvaukset ovat kaikissa autoissa. Monissa vain on kaikenmaailman erikoistunkin reikiä helmassa, eli ei voi siitä nostaa muilla kuin auton omalla. hallitunkilla kun nostaa korvakkeen kohdilta, niin voi painua kasaan, siksi laikkasin joutilaasta 900 tunkista sen yläosan ja hitsasin siihen sellaisen tuhdin putkenpätkän , joka sopii hallitunkin reikään. näin voima jakautuu samoin kuin orkkistunkilla.
Ongelma on siinä, jos vanha auto on jo niin ruostunut ja heikentynyt ko. kohdilta, jotta ei kestä edes tälläistä kuormitusta. Siksipä aina ensisijaisesti nostan hallitunkilla koko takapään tai etupään kerralla, niin heikoille pelleille ei tule kuormaa ( kuten joku jo edellä suositteli). Näin renkaanvaihtokin tapahtuu paljon nopeammin.
Käyttäkää aina tukia lisäksi, jos auto alle vähänkään menette. keväinen maa on löysää ja saattaa koska vain pettää tunkin alta. vanerinpala tunkin alla auttaa kummasti.
Auto on osaamattomissa käsissä vaarallinen, vaikka sillä ei ajakaan
Ongelma on siinä, jos vanha auto on jo niin ruostunut ja heikentynyt ko. kohdilta, jotta ei kestä edes tälläistä kuormitusta. Siksipä aina ensisijaisesti nostan hallitunkilla koko takapään tai etupään kerralla, niin heikoille pelleille ei tule kuormaa ( kuten joku jo edellä suositteli). Näin renkaanvaihtokin tapahtuu paljon nopeammin.
Käyttäkää aina tukia lisäksi, jos auto alle vähänkään menette. keväinen maa on löysää ja saattaa koska vain pettää tunkin alta. vanerinpala tunkin alla auttaa kummasti.
Auto on osaamattomissa käsissä vaarallinen, vaikka sillä ei ajakaan
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: momentilla renkaat vaihtoon
isot poijjaat sanoo,että auton mukana tulevan tunkki on hätätapauksia varten ja ei ole tarkoitettu joka keväiseen ja syssyiseen vaihtourakkaan. Koskaan ei kyllä auton oma tunkki ole itsellä pettänyt, mutta tästä on jääny sellanen fiilis, että kannattas käyttää jotaki muuta. Onhan se jo ulkonäöltään aika hepponen jos ajatellaan, että sillä autoa pitää nostaa (vaikka vain osittain).
Mutta näin. Muistaakseni (kun ei oo sitä manuskaa tässä) 9-5:ssa ei ole keskellä perää tai keskellä nokkaa nostokohtaa, eli koko perä tai nokka pitäisi nostaa jommasta kummasta reunasta jos meinaa yhdellä viputunkilla nostaa. Ei kuullosta kovin hyvältä.
Ehkä pitäydyn kuitenkin auton mukana tulevassa ja nostelen tuosta niin kauan kun tunkki kestää ainahan sitä voi tukea jos tuntee olonsa epävarmaksi.
ps. tai sitten ajan kesät talvet samoilla renkailla, kun pitää tehä tää homma taas niin pirun vaikeeks
Mutta näin. Muistaakseni (kun ei oo sitä manuskaa tässä) 9-5:ssa ei ole keskellä perää tai keskellä nokkaa nostokohtaa, eli koko perä tai nokka pitäisi nostaa jommasta kummasta reunasta jos meinaa yhdellä viputunkilla nostaa. Ei kuullosta kovin hyvältä.
Ehkä pitäydyn kuitenkin auton mukana tulevassa ja nostelen tuosta niin kauan kun tunkki kestää ainahan sitä voi tukea jos tuntee olonsa epävarmaksi.
ps. tai sitten ajan kesät talvet samoilla renkailla, kun pitää tehä tää homma taas niin pirun vaikeeks
Re: momentilla renkaat vaihtoon
vanhojen saabien orkkistunkit olivat vahvempia, silloin ei lie käyttöä noihin harakiritilanteisiin rajattu manuskoissa. Loppupään OG 900 satkujenkin tunkit ovat heppoisempia kuin vanhat raudat.
Vaan nyt uusien kärryjen kanssa on kaikki asiat paremmin, ei tarvitse itse mitään tehdä kun manuskat kieltää ja ei niitä kuulemma "itse voi tehdä "
Nyt soitetaan vaan hinuri paikalle ja mennään hotlaan odottamaan ja terapioimaan.
Vaan nyt uusien kärryjen kanssa on kaikki asiat paremmin, ei tarvitse itse mitään tehdä kun manuskat kieltää ja ei niitä kuulemma "itse voi tehdä "
Nyt soitetaan vaan hinuri paikalle ja mennään hotlaan odottamaan ja terapioimaan.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00