Ruosteet pois helpoiten- Raspi Roope?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Red Dragon
"Hirsch"
Viestit: 990
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
Paikkakunta: Turku

Ruosteet pois helpoiten- Raspi Roope?

Viesti Kirjoittaja Red Dragon »

Aikoinaan kun touhusin enemmän ruostevaurioisten autojen (rättärit) kanssa niin lainailin silloin kaverin tällöin raspiroopekonetta.

Eli onko millään muulla merkillä kuin BD:llä ko. laitetta?

K-raudan hinta on 129egee ja jos jostain sais huomattavasti halvemmalla niin pelkkää plussaa....

Terv Sami R.

(toivottavasti tämä liittyy jotenkin autoiluun... :? )
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Joskus olen itse törmännyt kulmahiomakoneeseen liitettävään "lisälaitteeseen", johon laitetaan vastaava - hiukan leveämpi nauha. Ihan sama laite toiminnaltaan kuin Raspi-Roope.

Vaikutti myös tukevammalta kuin Raspi-Roope, jollaisia olen jo pari joutunut hävittämään.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Ja vinkki vinkki, kun ostatte niitä nauhoja siihen raspiroopeen, niin ostakaa samanpituista mutta leveätä nauhaa ja leikkaatte itse sopivia nauhoja :wink:

On tarkoitettu isoon nauhahiomakoneeseen.

Tulee halvemmaksi...
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Ruosteet pois helpoiten- Raspi Roope?

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Reddragon kirjoitti:Aikoinaan kun touhusin enemmän ruostevaurioisten autojen (rättärit) kanssa niin lainailin silloin kaverin tällöin raspiroopekonetta.

Eli onko millään muulla merkillä kuin BD:llä ko. laitetta?

K-raudan hinta on 129egee ja jos jostain sais huomattavasti halvemmalla niin pelkkää plussaa....

Terv Sami R.

(toivottavasti tämä liittyy jotenkin autoiluun... :? )
Osta Dremel ennemmin...

Siihen saa yhden sun toisenlaista lisävarustetta ja hoituu moni muukin homma kuin ruostepaikkojen putsaus.

On tuo Raspiroopekin ihan oiva peli, varsinkin nauha- ja epäkeskohiomakoneen kaverina... mutta ei ruosteiden poistossa mikään voita pientä teräslankasiivaa joka pyörii 30 000 rpm.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
normaali
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ma Loka 06, 2003 20:47
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja normaali »

Mullakin juuri viime viikolla paloi Roopesta moottori kiinni kun tasoittelin hitsisaumaa vaikeasta paikasta (kuupan pyöränkaarista). Dremelistä ei taas siinä hommassa ollut mitään iloa, lopulta löysin kunnon metallijyrsimen. Todella hyvä yleistyökalu tuo Roope, kestänyt varmaan 4-5 vuotta... tähän saakka :(

Ruosteet tuntuu parhaiten irtoavan porakoneeseen/rälläkkään kiinnitettävällä metalliharjalla. Ainakin jollei tarvitse syvemmälle pinnan sisään mennä ja puhdistettava alue on hiukan isokokoisempi.
Eetu Pajala #1516
eetu.pajala attantatta kotinet.com
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Pieni varoituksensana nuista teräsharjavehkeistä. Eräätkin piikit on nypitty nahkasta, ja jotkut epäonnisimmat ovat saaneet niitä piikkejä silmiinsä, vaikka ovatkin käyttäneet suojalaseja. Pahimmillaan voi mennä näkö loppuiäksi, kun piikki rikkoo linssin tai verkkokalvon silmästä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
iku
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 13:48
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja iku »

Raspi-roopen tyylistä vehjettä on myös Makitalla, mutta hinta on huomattavasti pahempi kuin bd:llä. Bauhaussista saattaisi saada bd:n hieman halvemmalla kuin k-raudasta.

Itselläni on tällä hetkellä projektina appi-ukon vm-65 pappa-tunturin restaurointi ja olen sen hiomisessa käyttänyt porakoneeseen laitettavaa n. 60mm halkaisijaista laikkaa, jossa on hiekkapaperia ja "karhunkieltä" vuorotellen säteen suuntaisesti. Kiva peli hionnassa, syö vanhan maalin ja ruosteen helposti jättäen kuitenkin peltipinnan sileäksi. Isompiin ruosteisiin tarvitaankin sitten rälläkkää hiomalaikalla. Myös alumiiniosia kiillotellessa tuo karhunkieli-hiekkapaperi-laikka on hyvä. Sillä saa näppärästi pahimmat hapettumat pois, jonka jälkeen lopullinen pinta tehdään timanttihiomarakeita sisältävällä hiomapastalla ja puuvilla-laikalla.
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
anttipa
"Saabisti"
Viestit: 598
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 16:36
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja anttipa »

Sitten kun paksut kerrokset on hierottu pois mekaanisesti, niin loppusilaus hoituu hienosti fosforihapolla. Olen juuri kokeillut ja hyvin toimii.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
Pauke
"Aero"
Viestit: 306
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 21:49
Paikkakunta: Nokia / Pori

Viesti Kirjoittaja Pauke »

...Ja noi on hyviä ruosteenpoistossa, ns. nailonlaikat. Ne sellaiset kuitumaiset laikat. Niillä lähtee ruoste, mutta tervepelti jää.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Nailonlaikka kuluu vaan sitte tosi nopeasti, yhdellä laikalla ei montaa neliösenttimetriä hiota... Mutta on hyvä maalin ja ruosteen poistoon pieniltä alueilta...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
MindW
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 18:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MindW »

Itse käytän porakoneeseen kiinnitettävää teräsharjalaikkaa ruosteenpoistossa. Mitat ovat halkaisija: 100mm leveys: 6mm ja langan paksuus 0,25mm. Ei mielestäni syö kovinkaan paljon tervettä peltiä.
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
Rynnäkkösämpylä
"Viggen"
Viestit: 679
Liittynyt: La Heinä 24, 2004 10:53
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Rynnäkkösämpylä »

Jos nopeasti haluaa hyvää ja halvalla, niin suosittelisin epäkeskohiomakonetta. Ei syö peltiäkään siinä missä rälläkkä.
Kyllä jokaisella itseään kunnioittavalla miehellä tulee löytyä täysin mätä 96!
normaali
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ma Loka 06, 2003 20:47
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja normaali »

Olen nyt pari viikon :roll: rapannut kuupan takapyöränkaarista maaleja ja ruostetta pois. Ei ole hiekkapuhallusmahdollisuutta, joten olen tähän mennessä käyttänyt kaikkia mahdollisia mekaanisia vempeleitä. Eka rappaan taltalla massat pois, jonka jälkeen hion kulmahiomakoneeseen laitettavalla kuppimallisella teräsharjalla maalit pois (ja se alin kerros on tiukassa!). Kun noita teräsharjoja on monta vahvuutta niin olen huomannut että vahva kestää käytössä pitkään, mutta ohut lanka syö maalia paremmin. Toisaalta ohuen langan jälkeen on haalarit täynnä pikkuruisia teräspiikkejä (ja ne kulkeutuu vaatekerrosten läpi hyvinkin arkoihin ruumiinosiin). Porakoneeseen laitettavassa teräsharjassa on se hyvä puoli, ettei se sulata ja sotke pintaan jääneitä massoja ympäriinsä samalla tavoin kuin korkeammilla kierroksilla pyörivä kulmahiomakone. Teräsharja on mielestäni rättilaikkaa parempi (syö vähiten peltiä). Bitumilaikalla kokeilen hioa huomenna - taitaa kulua käytössä aika nopeasti.

Kädet on tunnin työstämisen jälkeen aivan tunnottomat ja kirvelee hassusti. Hankala uskoa että jossain vaiheessa lehdet uutisoivat pelikoneiden tärisevien ohjaimien saavan aikaan saman tilan. Anyway. Hengityssuojain, mieluiten kokonaan kasvot peittävä maski ja kuulosuojaimet on täysin must noin isoissa pinnoissa. Pohjatöitä varten on hyllyssä jo kolme purkkia sinkkisprayta.
Eetu Pajala #1516
eetu.pajala attantatta kotinet.com
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

normaali kirjoitti: Ruosteet tuntuu parhaiten irtoavan porakoneeseen/rälläkkään kiinnitettävällä metalliharjalla. Ainakin jollei tarvitse syvemmälle pinnan sisään mennä ja puhdistettava alue on hiukan isokokoisempi.
Itse rälläköin viime kesänä kahden erittäin kukkivan auton pinnat ja yllätyksekseni nailon-laikat purivat pahasti syöpyneisiin kohtiin paremmin kuin teräsharja (kumpikin kulmahiomakoneeseen liitettynä).
Viimeksi muokannut lucaf, Pe Elo 06, 2004 08:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Mertmi kirjoitti:Pieni varoituksensana nuista teräsharjavehkeistä. Eräätkin piikit on nypitty nahkasta, ja jotkut epäonnisimmat ovat saaneet niitä piikkejä silmiinsä, vaikka ovatkin käyttäneet suojalaseja. Pahimmillaan voi mennä näkö loppuiäksi, kun piikki rikkoo linssin tai verkkokalvon silmästä.
Tuon huomasin itsekin, eli pihalla jossa mahdollisesti kävellään paljain jaloin, ei suositeltavaa.
Vastaa Viestiin