renkaanvaihdon yhteydessä helppo tarkistaa ja huoltaa alusta

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

renkaanvaihdon yhteydessä helppo tarkistaa ja huoltaa alusta

Viesti Kirjoittaja stara »

TI- äijillä on tosiaa etulyöntiasema noihin otsikkoasioihin, kunhan varaa reilusti aikaa "renkaanvaihtoon". Triviaalien tarkistuskohteiden ( kuten palojen kunto, kaikkien nivelien ja kumien kunto, jarrujen kantamattomuus, kässärien riittävän tasainen otto, klapit, taka- akselin helat, vetoakselitunnelien peltien kunto/ alustan pesu/ suoja-aineiden heitto jne , jne :D ) lisäksi voi helposti huoltaa esim seuraavaa::
- jarrujen ilmaruuvien herkistys, koska jos niihin ei koskaan koske , niin eivät ehkä aukeakaan tarvittaessa. Laatukorjaamossa sitten hädissään katkovat ne ja tulee sille ruuville ns. kova kilohinta 8O
Mä tänään avasin ne ja tein samalla keksinnön:: (ei tarvinnut sen takia ilmata jarruja, ainakaan mitään muutosta ei tuntunut.)
Panin siihen ilmaruuvin tyveen pikkupätkän ihan rentoa silikoonikumista putkea ja vaseliinia. nyt ei vesiroiskeet pääse rasvoja huuhtelemaan pois ja se kumitutti painaa sen putken haitarille ja tiivistää sen putken paikoilleen yläpäästä. Helppo lisätä rasvaa aina renkaanvaihdon yhteydessä.
Olis ne voinu tonkin jo saabilla kehitellä valmiiksi, orkkistutissa on kyllä silmukka, mutta sitä ei ole ajateltu suojaamaan koko nippa avainvälleineen ja pitämään rasvat suojassa.
Oli toinen ilmaruuvi aika jumissa, hakkasin raakasti vasaralla päähän. avainväli 9 mm oli ruostunut aika pyöreäksi ei pitänyt 6- kanttihylsy, hakkasin 8 mm pitkän 6- kanttihylsyn siihen , sillä aukes. Hylsyä ei saanut pois kuin irroittamalla koko ilmaruuvi ja lyömällä tapilla hylsyn läpi takaisin. Ei sais noita ilmaruuveja liikaa kiristää, pahoja avata vuosien päästä ( lähes vuosikymmenien :oops: )
Samoin putsasin etuiskarin alapään kiinnitysruuvia ( hienokierre), josta on monta kierrettä paljaana, siihen panin tervaspraytä ja toisen mutterin suojaamaan kierrettä ryyteeltä). iskaritkin oli aika kärsineen näköisiä, eli sinne alapäähän tulee varmaan kohta asiaa :lol:
Pelkääjän puolen raidetangon pään kumi oli rikki, ei tuu leimaa tänä vuonna kerralla, mutta haetaan samalla koko syntilista, koska taitaa olla siinä sisemmässäkin nivelessä klappia jne jne...ja oli vissiin yks pallokin kostean oloinen, taitaa päästä sekin listoille.
"rei'istä ja päästöistä" ny puhumattakaan...
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Vastaa Viestiin