Eriparirenkaat katsastuksessa

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Henna Makkonen
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19

Eriparirenkaat katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Henna Makkonen »

Hei. Kuinka käy katsastuksessa, jos renkaat ovat erisarjaa. Mulla on satkun rekisteriotteeseen merkitty renkaat 175/70R15. Mutta alla kuitenkin on kolme rengasta joiden leveys on 205 ja vasemmalla edessä on rengas joka on 185. Tuleeko hylsy kättelyssä, eli pitäisikö rengastusta muuttaa ennen katsastusta. :D
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Tuo ylitys 175 --> 205 pitäisi mennä sen 30mm säännön mukaan juuri ja juuri läpi. Samalla akselilla kuitenkin täytyy olla samanntyyppiset renkaat. Esim. etupyörillä voisi olla 175 ja takapyörillä 195 ja ne eivät vaikuttaisi katsastuksessa mitään. Ite kuitenkin katselisin ehkä rengas asiat kuntoon.

Tietysti voit kokeilla kuinka hereillä katsastusmies on.... :P
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Henna Makkonen
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19

Ahaa

Viesti Kirjoittaja Henna Makkonen »

Kiitos tiedoista. Eli leveyden saa siis ylittää 30mm....niinpä, sittenhän 205 on vielä käypä rengas. :D
saab900rs
"Aero"
Viestit: 389
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 09:04
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja saab900rs »

Vähän asian vierestä, mutta onkos kukaan käynyt leimalla niin että edessä on eri tuumaset vanteet kun takana? mulla edessä 16" ja takana 18" mitähän ne laimalla sanois? Tuuman heittohan tietääkseni sallitaan mutta entäs 2 tuuman?
-¤Ahdin määrää tahdin¤-


Saab 900 t8 -85
Saab 900 t8 -81
#1765
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ahaa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Henna Makkonen kirjoitti:Kiitos tiedoista. Eli leveyden saa siis ylittää 30mm....niinpä, sittenhän 205 on vielä käypä rengas. :D
Kyllä, mutta samalla akselilla kuuluu olla ensinnäkin samantyyppinen rengas. Esim. jos on M+S rengas, niin toisellakin puolella kuuluu olla M+S. Toinen sääntö on, että renkaiden kuuluu olla samankokoisia, eli jos sinulla on 205/50R15 rengas ja 185/65R15 rengas samalla akselilla se ei ole mielestäni oikein. Ja johan tuon voi järjelläkin perustella, eritavallahan se käyttäytyy.

Rengasmerkeistä ne ei katsastuksessa valita, mutta omasta kokemuksesta voin sanoa eri merkkisten samankokoisten renkaiden olevan toisinaan niin erilaisia, että auton ajettavuus voi mennä jo sen takia huonoksi (esim. puoltaa kokoajan tms.). Jos kuitenkin joutuu tällaista rengastusta käyttämään, niin pyrkisin laittamaan edes etupyöriin samanmerkkiset ja kokoiset pyörät, ettei ratti kampea kokoajan. Näiden lisäksi samalla akselilla olevien renkaiden kulutuspinnan syvyydessä ei saa olla isoa eroa, puhutaan nyt tyyliin että toinen on uusi ja toinen lähes sakkorengas. Muutaman millin erolla ei ole merkitystä. Tämänkin voi perustella ihan maalaisjärjellä. On nimittäin niin, että eritavalla pitävät renkaat samalla akselilla pyrkivät kääntämään autoa jarrutuksessa, joka voi hätätilanteessa koitua kohtalokkaaksi seikaksi (sama vaikutus eri levyisillä renkailla tietenkin).

Tilapäinen ajo tietysti on ihan selvä tapaus, mutta jatkuvasti en menisi missään tapauksessa käyttämään sekarengastusta, jossa samalla akselilla on erikokoiset renkaat. Autopurkaamoista löytyy yksittäisiä renkaita ja hyvällä tuurilla voi löytyä jopa ihan samanlainen rengaskin. Tämmöstä tuuria ainakin allekirjoittaneella oli tuossa parikesää sitten...

Jos päädyt ostamaan kaksi ihan uutta rengasta, niin laita ne taakse. Se on ihan turvallisuuskysymys. Peräluisuun joutuminen reilummissa nopeuksissa johtaa usein ulosajoon tai vähintäänkin hallinnan menetykseen, joten ei kannata nuukailla tässä asiassa. Jos parempien renkaiden kulutuspinta on luokkaa 1-2mm parempi, siinä tapauksessa olen laittanut renkaat eteen, koska etuvetoisessa autossa etupyörät kuluvat nopeammin ja tilanne tasautuu kääntyen toisinpäin jo 10tkm ajolla tai vähemmälläkin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jarski
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: Su Touko 16, 2004 13:45
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Jarski »

kaikki renkaat saa olla vaikka eri kuviolla kunhan ne on saman nopeusluokan renkaita :wink:
Jos on korviaan myöten kusessa kannatta pitää suunsa kiinni.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Samalla akselilla tulisi olla renkaat joissa nopeusluokka on sama, kuin myös renkaiden koko (leveys/korkeus) Lisäksi jos renkaissa on pyörimis-suunta (ns. nuolikuvio) ei sen parina saa olla ns. tavallista renagasta. Näin valaisi inssi mua konttorilla...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Vastaa Viestiin