95 vs 98 oktaaniset

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 95 vs 98 oktaaniset

Viesti Kirjoittaja SS »

No ei ole mitään eroa energiasisällössä, 98:n oktaanilukua on lisäaineistuksella nostettu, siinä ainoa ero. Jos auto on vakio ja/tai matalaviritteinen, 95:sta tankkiin, muulloin 98:a.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Re: 95 vs 98 oktaaniset

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Jos on wanha auto ja kärsii pahasta moottorin jälkikäynnistä, saattaa 98 auttaa.
(näin siis tarpeellisuuksia ajatellen)
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 95 vs 98 oktaaniset

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

SS kirjoitti:No ei ole mitään eroa energiasisällössä, 98:n oktaanilukua on lisäaineistuksella nostettu, siinä ainoa ero. Jos auto on vakio ja/tai matalaviritteinen, 95:sta tankkiin, muulloin 98:a.
Jos uudehkosta autosta kyse niin näin, mutta esim. jopa tuo 2.3T pommari kulkee paljon paremmin 98:lla. Taitaa kyllä manuaalissakin olla suosituksena.. :)
Eikä tuo kaverin SS-airokaan (2.0T '03) suuttunut 98:sta, päinvastoin, iloisemmin kulki.

-Sami
Viimeksi muokannut Tobbana, Su Huhti 11, 2010 08:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 95 vs 98 oktaaniset

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ei ehkä ole bensiinien varsinaisessa energiasisällössä eroa, mutta ne moottorinohjausjärjestelmät jotka haistelevat nakutusta, Saabin tapauksessa joko nakutusanturin tai tulppien kautta, sallivat korkeampioktaanisella ehkäpä suotuisamman sytytyshetken polttoaineenkulutuksen kannalta.
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: 95 vs 98 oktaaniset

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Shellin Riitta ei osannut lukea kysymystä ja ilmoitti energiatiheyden per litra? Octane boostereista oli juuri 5th gearissa juttua, jokaisella kokeillulla tuotteella moottoriteho laski. :lol:
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 95 vs 98 oktaaniset

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Minuteman kirjoitti:Ei ehkä ole bensiinien varsinaisessa energiasisällössä eroa, mutta ne moottorinohjausjärjestelmät jotka haistelevat nakutusta, Saabin tapauksessa joko nakutusanturin tai tulppien kautta, sallivat korkeampioktaanisella ehkäpä suotuisamman sytytyshetken polttoaineenkulutuksen kannalta.
Näinhän se...

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
olli9000CDturbo
"Aero"
Viestit: 431
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 10:08
Paikkakunta: Vaasa

Re: 95 vs 98 oktaaniset

Viesti Kirjoittaja olli9000CDturbo »

KAPU2 kirjoitti:Shellin Riitta ei osannut lukea kysymystä ja ilmoitti energiatiheyden per litra? Octane boostereista oli juuri 5th gearissa juttua, jokaisella kokeillulla tuotteella moottoriteho laski. :lol:
Mutta ne testasi niitä vaparilla. Lisä oktaaneista on hyötyä vasta reilusti ahtaessa tai tosi korkealla puristussuhteella. Sitä en tosin tiedä nostaako nuo litkut oikeasti oktaanilukua.
#1249
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 95 vs 98 oktaaniset

Viesti Kirjoittaja oju »

Esimerkiksi tolueenilla voi lisätä oktaanilukua (polttoaineen puristuskestävyyttä), eli homma ei ole ihan tuulesta temmattua. Toisaalta ainetta tulee olla suhteellisen paljon (http://www.elektro.com/~audi/audi/toluene.html), ihan pieni puteli ei riitä. Voisin kuvitella että markettien boosterit ovat kuin luontaistuotteiden vitamiinivalmisteet; periaatteessa ok, mutta niin laimeita ettei kukaan vahingossa aiheuta niillä haittaa. Niin joo, tolueenin kanssa ei kannata läträtä ilman kunnon suojia.

Tuo lämpöarvo 33,1 vaikuttaa olevan puppua, ellei yksiköt ole jotain muuta kuin mihin on totuttu. Edes sekaannus ylemmän ja alemman lämpöarvon kesken ei selitä tuota eroa (http://en.wikipedia.org/wiki/Higher_heating_value). Energian myyjät ja laitevalmistajat käyttävät usein eri lämpöarvoja (ylempi/alempi) jotta myydyn energian määrä näyttäisi suurelta ja toisaalta laitteen kulutus näyttäisi pieneltä :wink:

Lämpöarvo tuskin on se rajoittava tekijä bensassa jos ajatellaan tehoa. Metanolissa lämpöarvo on jopa pienempi ja silti sillä saadaan suurempia tehoja irti. Toki kulutus voi periaatteessa olla pienempi kun elektroniikan ei tarvitse annostella niin paljon tavaraa pyttyyn, luultavasti tuo ennakon säätö vaikuttaa kuitenkin käytännössä enemmän kuin eri huoltamoiden erot. Ahtoilman jäähdyttäminen vähentää nakutusherkkyyttä joten ylläolevan tolueenilinkin kaveri, joka kaataa tankkiinsa boosteria, voisi myös harkita parempaa jäähdytystä (vesiruisku?).
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 95 vs 98 oktaaniset

Viesti Kirjoittaja SS »

Tuo lämpöarvo 33,1 vaikuttaa olevan puppua, ellei yksiköt ole jotain muuta kuin mihin on totuttu.
Jos kyse onkin litroista eikä kiloista, litra bensaa painaa noin 740g, joten esimerkiksi Wikipediasta poimittu lämpöarvo 46.7MJ/kg * 0,74 = 34,7MJ/l. Näin lukema olisi järkevä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 95 vs 98 oktaaniset

Viesti Kirjoittaja oju »

SS kirjoitti:
Tuo lämpöarvo 33,1 vaikuttaa olevan puppua, ellei yksiköt ole jotain muuta kuin mihin on totuttu.
Jos kyse onkin litroista eikä kiloista, litra bensaa painaa noin 740g, joten esimerkiksi Wikipediasta poimittu lämpöarvo 46.7MJ/kg * 0,74 = 34,7MJ/l. Näin lukema olisi järkevä.
Näinhän sen on pakko olla, kilomitta on siinäkin mielessä järkevä ettei massa muutu lämpötilan mukaan. Olisi vielä hyvä tietää kumpi se on LHV vai HHV, veikkaisin alempaa lämpöarvoa koska sellaiseksi se olisi varsin hyvä.

Jännää ettei asiaa mainita tässä, muut arvot ovat toki siinä:
http://www.shell.com/static/fi-fi/downl ... _power.pdf
Vastaa Viestiin