95 vs 98 oktaaniset
Re: 95 vs 98 oktaaniset
No ei ole mitään eroa energiasisällössä, 98:n oktaanilukua on lisäaineistuksella nostettu, siinä ainoa ero. Jos auto on vakio ja/tai matalaviritteinen, 95:sta tankkiin, muulloin 98:a.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: 95 vs 98 oktaaniset
Jos on wanha auto ja kärsii pahasta moottorin jälkikäynnistä, saattaa 98 auttaa.
(näin siis tarpeellisuuksia ajatellen)
(näin siis tarpeellisuuksia ajatellen)
Re: 95 vs 98 oktaaniset
Jos uudehkosta autosta kyse niin näin, mutta esim. jopa tuo 2.3T pommari kulkee paljon paremmin 98:lla. Taitaa kyllä manuaalissakin olla suosituksena..SS kirjoitti:No ei ole mitään eroa energiasisällössä, 98:n oktaanilukua on lisäaineistuksella nostettu, siinä ainoa ero. Jos auto on vakio ja/tai matalaviritteinen, 95:sta tankkiin, muulloin 98:a.
Eikä tuo kaverin SS-airokaan (2.0T '03) suuttunut 98:sta, päinvastoin, iloisemmin kulki.
-Sami
Viimeksi muokannut Tobbana, Su Huhti 11, 2010 08:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: 95 vs 98 oktaaniset
Ei ehkä ole bensiinien varsinaisessa energiasisällössä eroa, mutta ne moottorinohjausjärjestelmät jotka haistelevat nakutusta, Saabin tapauksessa joko nakutusanturin tai tulppien kautta, sallivat korkeampioktaanisella ehkäpä suotuisamman sytytyshetken polttoaineenkulutuksen kannalta.
Re: 95 vs 98 oktaaniset
Shellin Riitta ei osannut lukea kysymystä ja ilmoitti energiatiheyden per litra? Octane boostereista oli juuri 5th gearissa juttua, jokaisella kokeillulla tuotteella moottoriteho laski.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: 95 vs 98 oktaaniset
Näinhän se...Minuteman kirjoitti:Ei ehkä ole bensiinien varsinaisessa energiasisällössä eroa, mutta ne moottorinohjausjärjestelmät jotka haistelevat nakutusta, Saabin tapauksessa joko nakutusanturin tai tulppien kautta, sallivat korkeampioktaanisella ehkäpä suotuisamman sytytyshetken polttoaineenkulutuksen kannalta.
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
-
- "Aero"
- Viestit: 431
- Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 10:08
- Paikkakunta: Vaasa
Re: 95 vs 98 oktaaniset
Mutta ne testasi niitä vaparilla. Lisä oktaaneista on hyötyä vasta reilusti ahtaessa tai tosi korkealla puristussuhteella. Sitä en tosin tiedä nostaako nuo litkut oikeasti oktaanilukua.KAPU2 kirjoitti:Shellin Riitta ei osannut lukea kysymystä ja ilmoitti energiatiheyden per litra? Octane boostereista oli juuri 5th gearissa juttua, jokaisella kokeillulla tuotteella moottoriteho laski.
#1249
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
Re: 95 vs 98 oktaaniset
Esimerkiksi tolueenilla voi lisätä oktaanilukua (polttoaineen puristuskestävyyttä), eli homma ei ole ihan tuulesta temmattua. Toisaalta ainetta tulee olla suhteellisen paljon (http://www.elektro.com/~audi/audi/toluene.html), ihan pieni puteli ei riitä. Voisin kuvitella että markettien boosterit ovat kuin luontaistuotteiden vitamiinivalmisteet; periaatteessa ok, mutta niin laimeita ettei kukaan vahingossa aiheuta niillä haittaa. Niin joo, tolueenin kanssa ei kannata läträtä ilman kunnon suojia.
Tuo lämpöarvo 33,1 vaikuttaa olevan puppua, ellei yksiköt ole jotain muuta kuin mihin on totuttu. Edes sekaannus ylemmän ja alemman lämpöarvon kesken ei selitä tuota eroa (http://en.wikipedia.org/wiki/Higher_heating_value). Energian myyjät ja laitevalmistajat käyttävät usein eri lämpöarvoja (ylempi/alempi) jotta myydyn energian määrä näyttäisi suurelta ja toisaalta laitteen kulutus näyttäisi pieneltä
Lämpöarvo tuskin on se rajoittava tekijä bensassa jos ajatellaan tehoa. Metanolissa lämpöarvo on jopa pienempi ja silti sillä saadaan suurempia tehoja irti. Toki kulutus voi periaatteessa olla pienempi kun elektroniikan ei tarvitse annostella niin paljon tavaraa pyttyyn, luultavasti tuo ennakon säätö vaikuttaa kuitenkin käytännössä enemmän kuin eri huoltamoiden erot. Ahtoilman jäähdyttäminen vähentää nakutusherkkyyttä joten ylläolevan tolueenilinkin kaveri, joka kaataa tankkiinsa boosteria, voisi myös harkita parempaa jäähdytystä (vesiruisku?).
Tuo lämpöarvo 33,1 vaikuttaa olevan puppua, ellei yksiköt ole jotain muuta kuin mihin on totuttu. Edes sekaannus ylemmän ja alemman lämpöarvon kesken ei selitä tuota eroa (http://en.wikipedia.org/wiki/Higher_heating_value). Energian myyjät ja laitevalmistajat käyttävät usein eri lämpöarvoja (ylempi/alempi) jotta myydyn energian määrä näyttäisi suurelta ja toisaalta laitteen kulutus näyttäisi pieneltä
Lämpöarvo tuskin on se rajoittava tekijä bensassa jos ajatellaan tehoa. Metanolissa lämpöarvo on jopa pienempi ja silti sillä saadaan suurempia tehoja irti. Toki kulutus voi periaatteessa olla pienempi kun elektroniikan ei tarvitse annostella niin paljon tavaraa pyttyyn, luultavasti tuo ennakon säätö vaikuttaa kuitenkin käytännössä enemmän kuin eri huoltamoiden erot. Ahtoilman jäähdyttäminen vähentää nakutusherkkyyttä joten ylläolevan tolueenilinkin kaveri, joka kaataa tankkiinsa boosteria, voisi myös harkita parempaa jäähdytystä (vesiruisku?).
Re: 95 vs 98 oktaaniset
Jos kyse onkin litroista eikä kiloista, litra bensaa painaa noin 740g, joten esimerkiksi Wikipediasta poimittu lämpöarvo 46.7MJ/kg * 0,74 = 34,7MJ/l. Näin lukema olisi järkevä.Tuo lämpöarvo 33,1 vaikuttaa olevan puppua, ellei yksiköt ole jotain muuta kuin mihin on totuttu.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: 95 vs 98 oktaaniset
Näinhän sen on pakko olla, kilomitta on siinäkin mielessä järkevä ettei massa muutu lämpötilan mukaan. Olisi vielä hyvä tietää kumpi se on LHV vai HHV, veikkaisin alempaa lämpöarvoa koska sellaiseksi se olisi varsin hyvä.SS kirjoitti:Jos kyse onkin litroista eikä kiloista, litra bensaa painaa noin 740g, joten esimerkiksi Wikipediasta poimittu lämpöarvo 46.7MJ/kg * 0,74 = 34,7MJ/l. Näin lukema olisi järkevä.Tuo lämpöarvo 33,1 vaikuttaa olevan puppua, ellei yksiköt ole jotain muuta kuin mihin on totuttu.
Jännää ettei asiaa mainita tässä, muut arvot ovat toki siinä:
http://www.shell.com/static/fi-fi/downl ... _power.pdf