Saabistien merkkiuskollisuus

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Saabistien merkkiuskollisuus

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

Moro Saabistit,

Tämmöistä kun oon miettinyt, niin tuntuu siltä että saabilla ajavat on aika merkkiuskollista porukkaa. Tätä varmaan on pohdittu ennenkin, mutta olenko tuntemuksineni aivan väärässä? Itse ostin ensimmäisen saabini "täysin puskista" parisen vuotta sitten. Sitä ennen ei ollut minkäänlaista yhteyttä merkkiin. Nyt parin vuoden jälkeen olen aivan 100 %:n varma että seuraavakin auto tulee olemaan Saab. Naapurini vaihtoi juuri 9-5 farkun uudempaan ysivitoseen, eikä kuulemma mikään toinen merkki tullut oikeastaan edes mieleen. Saabissa on mielestäni lähes kaikki kohdallaan, edullinen (käytettynä), tehokas, hyvä ajaa, hyvännäköinen (makuasia) mutta pointtina siis että rahalle saa mielestäni aika hyvin vastinetta. Toki on sitten tyyppivikaakin, mutta millä merkillä ei olisi. Olen kiitollinen että omassa kärryssäni ei ole ollut mitään isompaa vikaa vielä.

Oletko siis merkkiuskollinen Saabille, vai vannotko että ei ikinä enää Saapasta tähän taloon? :D
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabistien merkkiuskollisuus

Viesti Kirjoittaja 3J »

Noh. On niita muitakin merkkejä harkittu ja koeajettu, mutta kun Saabin parhaimpiin puoliin vuosien varrella tottuu, niin niistä on vaikea luopua. Vaikkakin jokin muu merkki ehkä tarjoaisi vastineeksi parannusta johonkin muuhun. Milloin on penkit lättänöitä ja selkänoja ei sovi selälle vaikka kuinka säätää, milloin ei ilmastointi toimi automaattiasennossa kun on tarpeeksi kylmä, milloin mitäkin. Ja tietty hyvä ajettavuus loistaa silloin kun keli on pahimmillaan, kuivalla ja tasaisella asfaltilla llienee parempaakin tarjolla. Ja nyt kun on tottunut (puoli)nahkasisustaan, niin ei ne kangaspenkitkään enää oikein iske, ja tahtoo lisäksi olla melkoisen hintavia nahat muualla noin niinkuin yleensä. Vaikea päästä lähellekään samaan hinta/laatu suhteeseen, kun laadukkaaksi kokee esimerkiksi nämä edellämainitut asiat.

Kai se on viimekädessä tottumiskysymys. Ja sitäpaitsi saabismi on periytyvä sairaus. 8)
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saabistien merkkiuskollisuus

Viesti Kirjoittaja muppelo »

Kuten muuallakin täällä olen jo tuumaillu niin ainakin itsellä saabismi lähti siitä kun piti vanhan kiinankiikun tilalle hommata korvaava halpa kulkine. Parin foorumilla pyörineen avustuksella ajoon tuli iivarisatku joka oli "pikkuisen" parempi kuin samanikäiset kiinankiikut. Eipä enää huvita ottaa uutta tuulipussia ajoon kun noista halvemmista käytetyistä joutuu valitsemaan.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Re: Saabistien merkkiuskollisuus

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

Pikkupoikana himoitsin aina isän työkaverin metallinhohto sinistä 99:ä, (GL, 5speed merkkeineen :)) ) vm -82. Oli mielestäni niin hieno auto, ettei toista. Ei mennyt aikaakaan kun isä sitten osti juuri tuon 99:n käytettynä.

Siitä huomaamatta sitten olen itsekin jäänyt koukkuun ja ei ole merkinvaihto käynyt mielessäkään. 8) ominaisuudet, ajettavuus ja hinta/laatusuhde ovat hyvin kohdallaan. Autoon kun istuu, on kuin kotiinsa tulis ja kaikki niin tutuilla paikoilla. Kai se on osaltaan merkkiuskollisuutta.. 8O
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
Nisse
"Turbo"
Viestit: 235
Liittynyt: Ke Syys 10, 2008 19:24

Re: Saabistien merkkiuskollisuus

Viesti Kirjoittaja Nisse »

Kolmannen polven Saabisti, joka harkitsee nyt vakavasti merkinvaihtoa. Oma 900S on temppuillut viimeisen vuoden aikana sen verran rankasti, että kärsivällisyys alkaa loppua pikkuhiljaa. Kakkosautona toki säilyisi 9000CS, mutta ykkösautoksi olen harkinnut Mersun E-sarjalaista, saa nähdä miten käy ja kuinka pian on paluu Saabin pariin.

Mieli on ainakin haikea, kun Saabeja vastaan ajelee ja itse harkitsee saksalaista. Tuntuu melkeinpä petturilta olo, eikä oloa paranna avovaimon Saab-uskollisuus. Useampi vuosi meni, että hänestä sain saabistin leivottua, joten hän ei nyt sulata sitä, että Saab talosta lähtisi. Onneksi vanhemmillani on femma, joten voi välillä palata juurille, vaikka Mersulla ajelisikin.

Saab ei ole auto, Saab on elämäntapa.
Mercedes Benz C 200 CDI AT -02
Wege
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:16
Paikkakunta: Patt1joki/Raahe

Re: Saabistien merkkiuskollisuus

Viesti Kirjoittaja Wege »

No juu kai sitä voin merkkiuskolliseksi itseäni kutsua, 2010 on "juhlavuosi" kun tulee 20 vuotta saabismia täyteen. Viehätys saabeihin alkoi jo ennen ajokortti-ikää kun naapurin piristetyllä 96:lla kruisailtiin. Lopullinen niitti oli kun "turboSeppo" tuli saksasta kesälomilla suomeen og 900 turbolla ja käytiin sitten koeajolla. Se oli menoa se.

Neljä turbosaabia mahtuu noihin vuosiin; 99 turbo, og 900 T16 Aero, 9000 2.3T ja viimeisin on 9-5 Aero.

Noita muunmerkkisiä olen aina joskus käynyt kokeilemassa vaan eipä ole sytyttäneet. Joten, matka jatkuu saabeilla ja toivottavasti vielä pitkään.
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabistien merkkiuskollisuus

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Muillakin merkeillä on tullut jonkin aikaa ajettua mutta kyllä se niin on, että mikään muu merkki ei puhuttele niinkuin Saab.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
OIZXXX
"Hirsch"
Viestit: 848
Liittynyt: To Helmi 05, 2009 17:20

Re: Saabistien merkkiuskollisuus

Viesti Kirjoittaja OIZXXX »

Itsde vielä aika nuori saabisti, vajaat kaksi vuotta on nyt yhteistä taivalta kolkilla takana. On siihen mahtunut huolia, murheita sekä turhia toiveita, mutta aina kun kuskin penkille pääsen ne hetkeksi unohtuu. Henkilöautoa on itselle vaikea kuvitella muun merkkistä. Voi vaan olla, että seuraava auto ei ole henkilöauto, mutta jos saabin "kakkosautoks"...
Saab 9-3 2.0t BioPower 5d se -02 --Mikkeli--
Ex Volvo v40 2.0t Classic Aut. -04. Ex Saab 9-3 2.0 3d se -99. Ex Saab 9-3 2.0 5d se -99.
typo
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: Ke Elo 20, 2008 09:33

Re: Saabistien merkkiuskollisuus

Viesti Kirjoittaja typo »

Reilut 10kk Saabistina takana ja vaikka en mikään fanaatikko olekaan niin pidän erittäin todennäköisenä, että merkissä myös pysyn. Nyt käytössä CSE-tonnari, seuraavaksi mietin Aero-tonnaria. Vaan saapa nähdä; voihan se olla, että mieli muuttuu, mutta pidän sitä epätodennäköisenä useastakin syystä:

1. ajomukavuus/ajettavuus maantiellä
2. penkit
3. automaattinen ilmastointi

Sen lisäksi mä tykkään ihan tosissani CS-tonnarin ulkonäöstä.

.pi.
moilanen88
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saabistien merkkiuskollisuus

Viesti Kirjoittaja moilanen88 »

ensimmäinen saab minulla tämä aero,ei vielä ole muita tullu kateltua silleen vaan uskoisin että merkissä pysytään 8) tyyliä,tehoa,turvallisuutta = :saab:
jo lapsena ihastuin kun tädin miehellä oli turbo og 900 ja pari turbo tonnaria niin parhaimmat muistot "lapsuudesta" oli kuuma kesä,zztop ja saab :)
Joku kipotin.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Saabistien merkkiuskollisuus

Viesti Kirjoittaja karg »

Saab-kipinä syttyi ennen ajokortti-ikää porukoiden silloisesta mustasta OG900 Turbosta (ROE-721).. oli se vaan jotenkin mahtavan oloinen peli. Meni kyllä tovi sen jälkeen, että sain hankittua itselleni välttävän Turbo-Saabin ja sitä odotellessa ajelin sitten erilaisilla kaasari- ja iivari-Saabeilla. Nyt ei ole paluuta turbottomaan Saabiin eikä muuta automerkkiä ole edes vielä tullut harkittua vakavasti, vaikka erilaisia pirssejä on tullutkin koitettua ja joillakin niistä on ollut jopa ihan mukavakin ajella.
taunu
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Marras 13, 2004 15:39
Paikkakunta: Kuusa

Re: Saabistien merkkiuskollisuus

Viesti Kirjoittaja taunu »

Olen Saabisti...no wihannes! 8O
Kun kinastelet idiootin kanssa...pidä huoli ettei hän tee samoin!

Saab 9000 2.3t jubilee -97
pezku^
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ma Loka 22, 2007 19:56

Re: Saabistien merkkiuskollisuus

Viesti Kirjoittaja pezku^ »

Mun elämäni aikana ja kauan ennen syntymääni meillä on ollut kotona pelkästään Saabeja. Vaikka korttia ei vielä olekaan mulla ollut kovin kauaa, niin uskon pysyväni saabissa. Mielestäni Saabissa on kaikki kohdallaan ja saab on imo ollut paljon edistyksellisempi kuin toinen ruotsalaismerkki, mutta aina ei silti nallekarkit tasan mene.
Sen verran on tullut myös kavereiden ritsoja katseltua, että mieluummin ajan vuoden -89 saabilla kuin -95 millä lie nissanilla.
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Saabistien merkkiuskollisuus

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Eiköhän tuo allekirjoitus kerro kaiken 8O :D.
Löytyykö foorumilaisista pidempään yhtäjaksoisesti :saab: :lla ajanutta?
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
IamTheStig
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 00:22
Paikkakunta: Espoo

Re: Saabistien merkkiuskollisuus

Viesti Kirjoittaja IamTheStig »

Mieluiten ajelisin jollakin amerikkalaisella V8:llä (oli Firebird, jonka jouduin myymään pois ku perse repes liiallisten menojen takia. lainat+tuunaus+16L kulutus ei oikeen tee hyvää) mutta saabbi on ollu talviautona rinnalla ja nyt 4 vikaa autoa ollu saabbeja ja nykyiseenkin enemmän kuin tyytyväinen.
Eipä hirveästi tarvi tolla hinta/laatu-suhteella katella muita merkkejä.
Vastaa Viestiin