saako vielä tehdä = peräkärry kyssäreitä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

saako vielä tehdä = peräkärry kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

saanko miten "helposti" laillisesti tehtyä tosta combista ,tupliksen perään asuntovaunun/ elpymis tilan... silleen et saa kiskoa 80/km/h....maantiellä-

joutuuks ostamaan vanhan kärryn raadon jost tekee vai onnistuuko enään eu suomessa....

jos jollakin on tälläinen ja ois joutilas......olisin halukas ostamaan.....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: saako vielä tehdä = peräkärry kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Tuli nähtyä Lauantaina volkkarin kleinebus jonka perässä kaksiakselinen perävaunu, joka tehty kleinebussin korista ja maalattu vielä samaan väriin vetoauton kanssa. Oli komea ilmestys.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: saako vielä tehdä = peräkärry kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Oliko kleinbus ja perävaunu violetin värisiä? Täällä Kangasalla nimittäin majailee joku violetti kleinbussin omistaja jolla juurikin kuvailemasi kaltainen peräkärry :).
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: saako vielä tehdä = peräkärry kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja essal »

Omavalmistekärry onnistuu edelleen, tosin aisan suhteen on tullut erinäisiä määräyksiä. Aken sivuilta tai konttorilta saat selkeät ohjeet.

Auton korin sovittamissa kärryn päälle on sellainen juttu, että kärry ei saa liiaksi muistuttaa autoa. Eli konttorilla pitää käydä selvittämässä mitä on tekemässä.

Toinen vaihtoehto on vanha kärry, jonka sitten muutoskatsastaa. Mutta siinäkin erinäisiä määräyksiä, joista kannattaa käydä juttelemassa, ettei tarvitse vedellä hinattavaa laitetta perässään.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: saako vielä tehdä = peräkärry kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

eli sabaan joutuu askartelemaan harjakaton et se kelpaa saunana...joo tutkitaan.....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: saako vielä tehdä = peräkärry kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Aisoja vaikka teohydraulilta, näkyy olevan eu-hyväksyttyjä.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: saako vielä tehdä = peräkärry kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja Svc »

nalleolut kirjoitti:saanko miten "helposti" laillisesti tehtyä tosta combista ,tupliksen perään asuntovaunun/ elpymis tilan... silleen et saa kiskoa 80/km/h....maantiellä-
joutuuks ostamaan vanhan kärryn raadon jost tekee vai onnistuuko enään eu suomessa....
jos jollakin on tälläinen ja ois joutilas......olisin halukas ostamaan.....
Noissa autonpuolikkaasta tehdyssä perävaunussa tulee helposti ongelmia massojen ja mittojen kanssa. Tupliksella saa vetää enintään 500kg jarrutonta kärryä. Yöpymistilaksi tarkoitetun kärryn kantavuus tuskin on kuitenkaan ongelma.

Vetoaisan tulee jarruttomassa kärryssä olla tyyppihyväksytty.
Jos tuohon haluaa kantavuutta yhtään enemmän, se kannattaa tehdä jarrulliseksi mutta silloin tulee ongelmaksi, että jarrullisen akselin pitää myös olla tyyppihyväksytty. Kokonaismassaksi voi jarrullisellekin katsastaa sen 750 kg, jolloin kärryä ei tarvitse vuosikatsastaa

Massojen kannalta akselin pitää olla kutakuinkin kärryn painopisteen kohdalla, koska suurin sallittu aisapaino on monella autolla 75-100 kg.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: saako vielä tehdä = peräkärry kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja Svc »

essal kirjoitti:Auton korin sovittamissa kärryn päälle on sellainen juttu, että kärry ei saa liiaksi muistuttaa autoa.
Koskas tämmöinen määräys on tullut? 8O
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: saako vielä tehdä = peräkärry kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tuo ettei saa muistuttaa autoa tais olla pari vuotta sitten.

joo pitää tutkia .... harmi ku se taka-akseli pitää olla tyyppi hyväksyttyä mallia....sabas ois valmiina loistava jarrullinen sellainen.

mutta näyttääkö se autolta jos keula puuttuu ja sivuikkunoissa kukkaverhot........
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: saako vielä tehdä = peräkärry kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Akseleita myös teohydraulilta..
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: saako vielä tehdä = peräkärry kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja essal »

Aisan ei tarvitse tietyin ehdoin olla edes hyväksyttyä mallia. Kun lukee ne aken ohjeet, niin homma selviää.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: saako vielä tehdä = peräkärry kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

juu poikkeuksia on . pitää konttorilta käydä hakees ohjeet.

hovikuskin kanssa käytiin paikallisella purkaamolla jkyselemässä auton poistoa liikenteestä eli se lopullinen vaihto ni kuulemma onnistuu että tuon tyhjän korin +kilvet + paperit mukana.= poistuu metallikierrätykseen.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2154
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: saako vielä tehdä = peräkärry kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja anv »

Passannee tähän ikiwanahaan ketjuun.

Majava on näköjään ostanut Muulin pois kuleksimasta eikä Muuleja enää saa. Mun Muulin kuomusta alkaa aika jättää ja kärry on muutenkin osoittautunut vähän pienenlaiseksi, kun leveys on vaan 120cm. Saa jäädä kuomuttomana käyttöön, kun itse kärryssä ei ole mitään vikaa.

Kävin siis tuossa Majavia katsomassa. Tarjolla olisi 150x302cm lavakoolla ihan mukavan näköinen kärry ja siihen 75cm korkea kuomu riittänee.

Onko kenelläkään kokemuksia nykyisista Majavista tai muita suosituksia kevytperäkärryksi kokonaispainolla 750kg.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1427
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: saako vielä tehdä = peräkärry kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja HEV »

anv kirjoitti:
Ke Tammi 31, 2024 18:13
... tai muita suosituksia kevytperäkärryksi kokonaispainolla 750kg.
Tällainen on palvellut jo 24 v - yhdet pyöränlaakerit ja sähkökaapeli uusittu. Painaa ilman kuomua vain jotain 120 kg.
Meillä vielä lehtijousilla - nykyään näköjään kumijousilla.

https://www.peravaunutaloviitala.fi/tuo ... oreissari/
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7342
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: saako vielä tehdä = peräkärry kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Moni uudempi sit 825 kokonaispainolla eli riittävän painavalla veturilla vaatii pikku-e:n ja kevytkuorkilla ei saa vetää.
Tuossa omaan JT-traileriin ettisin varaosii niin moni merkki samoi peruja.
Isän JJ-traileri on aivan samannäköne paitti kuomu on selvästi raskaampi nostaa.
Mä olen omaani ostanu iskarin korvat ja etukolmion ja nytten pitäis vaihtaa vielä aisan poikkituki mihin kipin salvat tulee kiinni mut on ollu koval käytöllä mm. renkaat vaihdettu kulumisen takia.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin