Eri rajoitus samalla moottoritiellä?
Eri rajoitus samalla moottoritiellä?
http://www.kunnallislehti.fi/artikkelit ... nopeus.php
Kyseistä kohtaa olen aiemminkin ihmetellyt. Muistaakseni jossain muuallakin on ollut vastaavia.
Erityisesti kiinnostaa poliisin kommentti: "Miten poliisi tulkitsee tilanteen, jossa satasen alueella ajaa luvan kanssa auto 120 km/h, ylikomisario Heikki Koskimaa Liikkuvasta Poliisista? : – Tällaisessa epäselvässä paikassa ei aktiivisesti nopeusvalvontaa tehdä. Ei voida olettaa että kuski, joka tulee rampilta alas, tietää että moottoritiellä on satasen rajoitus."
Saman periaatteen mukaan suoraan moottoritietä ajavat poliisit eivät yleensäkään voi tietää mikä rajoitusmerkki on rampilla, paitsi silloin jos rampilla oleva merkki näkyy moottoritiellekin. Niinpä rampista tulevaa ei yleensä voisi tutkata ja sakottaa ennen ensimmäistä merkkiä jonka tutkattava ohittaa moottoritiellä.
Kyseistä kohtaa olen aiemminkin ihmetellyt. Muistaakseni jossain muuallakin on ollut vastaavia.
Erityisesti kiinnostaa poliisin kommentti: "Miten poliisi tulkitsee tilanteen, jossa satasen alueella ajaa luvan kanssa auto 120 km/h, ylikomisario Heikki Koskimaa Liikkuvasta Poliisista? : – Tällaisessa epäselvässä paikassa ei aktiivisesti nopeusvalvontaa tehdä. Ei voida olettaa että kuski, joka tulee rampilta alas, tietää että moottoritiellä on satasen rajoitus."
Saman periaatteen mukaan suoraan moottoritietä ajavat poliisit eivät yleensäkään voi tietää mikä rajoitusmerkki on rampilla, paitsi silloin jos rampilla oleva merkki näkyy moottoritiellekin. Niinpä rampista tulevaa ei yleensä voisi tutkata ja sakottaa ennen ensimmäistä merkkiä jonka tutkattava ohittaa moottoritiellä.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Eri rajoitus samalla moottoritiellä?
Suomessa on kaksi nopeusrajoitusta, taajamassa 50km/h ja taajaman ulkopuolella 80km/h. Kaikki muut ilmenee nopeusrajoitusmerkistä jonka ohi ajaa.
Aika yksinkertaista minusta.
Aika yksinkertaista minusta.
9000CS 2,3
Re: Eri rajoitus samalla moottoritiellä?
On se silti hassua että ne jotka on liittyneet moottoritielle aiemmin joutuu ajamaan 100km/h ja ne jotka tulee näiden rinnalle rampilta saa ajaa 120km/h.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Re: Eri rajoitus samalla moottoritiellä?
Työlistalla 

Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Eri rajoitus samalla moottoritiellä?
Asia lienee akuutti tieosuuksilla missä on automaattisesti vaihtuvat nopeusrajoitukset ja pönttökamerat.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
Re: Eri rajoitus samalla moottoritiellä?
Tossa Lahdesjärvellä ei ole pönttöjä, mutta Kangasalla Lahdentiellä on leditaulut ja pöntöt. Ja ekstrana vielä nopeusnäyttö.
Kun taulussa on 80 porukka ajaa 75 ja kun taulussa on 100 porukka ajaa 75. Huono osuus poliisille kun ei saa sakkoja. Ilmankos niitä ei tuolla näy.
Kun taulussa on 80 porukka ajaa 75 ja kun taulussa on 100 porukka ajaa 75. Huono osuus poliisille kun ei saa sakkoja. Ilmankos niitä ei tuolla näy.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
Re: Eri rajoitus samalla moottoritiellä?
Ei jokaisessa risteyksessä ole rajoitusmerkkiä. Esim edellisessä asuinpaikassani oli tilanne jossa tultiin 40 rajoitusalueelta pois ohi rajoitusalueen päättymisen merkin. Siitä päätielle käännyttäessä oli rajoitus 60 vaikka risteyksessä ei ollut mitään merkkiä. Koko 40 alue oli taajaman ulkopuolella.Saappi Kuski kirjoitti:Suomessa on kaksi nopeusrajoitusta, taajamassa 50km/h ja taajaman ulkopuolella 80km/h. Kaikki muut ilmenee nopeusrajoitusmerkistä jonka ohi ajaa.
Aika yksinkertaista minusta.
Re: Eri rajoitus samalla moottoritiellä?
En tuohon luottaisi. Olisikohan ennakkotapauksia ? Paikkoja joissa kuudenkympin alueelle pääsee rajoitusmerkin ohi on varmaan tuhansia, onkohan joku joskus onnistunut mitätöimään sakkonsa tuolla perusteella ?9-5T kirjoitti: Päätielle kääntyjällä on taajaman ulkopuolella 80km/h kunnes toisin kerrotaan merkillä.
Tuli muuten nyt mieleen myös toinen paikka jossa rajoitukset erialiset eri suunnista tullessa. Turun ohikulkutien ja ykkösmoottoritien risteys Piikkiössä. Muuttuva rajoitusmerkki jossa yleensä vilkkaan liikenteen aikana 60 on vain ohikulkutiellä ja risteyksiin ykköstieltä tuleville ei ole kummastakaan suunnasta rajoitusmerkkiä lainkaan.
Erityisesti vielä askarruttaa ylikomisarion kommentti kunnallislehden jutussa "Kovin yleinen ongelma ei ole, ensimmäisen kerran itse kuulen tällaisesta ristiriidasta." Aivan käsittämätöntä että näinkin tavallinen asia näyttää olevan liikkuvan poliisin edustajalle vieras.
Re: Eri rajoitus samalla moottoritiellä?
Tuota olen monesti ihmetellyt ja itsekseni kironnut. Samasta syystä tulee ajettua kyseistä tieosuutta vain pakon edessä.Kangasalla Lahdentiellä on leditaulut ja pöntöt. Ja ekstrana vielä nopeusnäyttö.
Kun taulussa on 80 porukka ajaa 75 ja kun taulussa on 100 porukka ajaa 75. Huono osuus poliisille kun ei saa sakkoja. Ilmankos niitä ei tuolla näy.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Eri rajoitus samalla moottoritiellä?
No ei sisällä ei, kuten ei moottoritie alkaa -merkkikään. Taajaman merkit ovat ainoita nopeusrajoitusten lisäksi, joista voi nopeusrajoituksen päätellä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Eri rajoitus samalla moottoritiellä?
Ainakin vielä jokunen vuos sitten oli Joensuu-Kajaani välillä 120km/h kaksikaistaisella tiellä jos en ihan väärin muista.
#3834
Re: Eri rajoitus samalla moottoritiellä?
Miksi hidastelet sellaisen merkin kohdalla joka ei Suomessa kerro mitään nopeusrajoituksesta ?9-5T kirjoitti: Esim. hesasta päin tullessa on rampilla moottoritie päättyy merkki
jolloin minä ainakin tiputan 120km/h->100km/h
Se missä kohdassa rajoitusmerkittömältä rampilta siirrytään toiselle tielle ja edellisen tien rajoitus lakkaa voimasta onkin täysin hämärän peitossa enkä tiedä ennakkotapausta. Autokoulussa kysyin opettajalta missä kohdassa rajoitusmerkittömältä rampilla motarilta poistuttaessa pitää jarruttaa kahdeksaankymppiin, ei suostunut vastaamaan. Esim. Paimiossa Helsinkiin päin mentäessä jos poistuu motellin rampista tulee suojatiekin eteen ilman mitään nopeusrajoitusmerkkiä.9-5T kirjoitti: (ehkä 80km/h lienee oikea mutta en tiedä onko laissa näin kirjoitettu tai ennakotapausta) ja heti ohikulkutielle liityttyä on muistaakseni 100km/h merkki.
Se taas ei ehkä ole kovin rauhallista että 60 rajoituksella ajavien sekaan liittyy porukkaa nopeuksilla 80-120 + toleranssi.9-5T kirjoitti: Luulis että ohikulkutien ennen risteystä oleva 60km/h on juuri rauhoittamassa liittymää että tumpulatkin pääsee rampilta ohikulkutielle eikä liittymisen jälkeen ole enää tarvetta hidastella.
Re: Eri rajoitus samalla moottoritiellä?
SS kirjoitti:No ei sisällä ei, kuten ei moottoritie alkaa -merkkikään. Taajaman merkit ovat ainoita nopeusrajoitusten lisäksi, joista voi nopeusrajoituksen päätellä.
Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa pitää paikkaansa mutta suurimmassa osassa Eurooppaa moottoritien merkki tarkoittaa 130 rajoitusta (Saksassa rajoituksen päättymstä) ja moottoritie päättyy merkki siirtymistä normaaliin maantierajoitukseen 80/90/100 tai jotain muuta maasta riippuen.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Eri rajoitus samalla moottoritiellä?
Eilen oli mielenkiintoinen tilanne Turkuun motaria ajettaessa. Vaihtuvat merkit olivat pimeinä ennen (maailman ihmeellisimpiä rakennustyön taidonnäytteitä, joita jokaisen läpiajavan suomalaisen autoilijan tulee rähmällään kunnioittaa) tunneleita, liekö normaalisti näyttävät 100km/h. Lainsäädäntö tuskin erikseen määrää tunnelin rajoitusta?
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Eri rajoitus samalla moottoritiellä?
Ei sekään taida olla varmaa onko niin että poistumisramppi kuuluu kokonaisuudessaan siihen tiehen jolta ollaan poistumassa ? Pitäisikö kuitenkin hidastaa jo viimeistään puolessavälissä ramppia ?9-5T kirjoitti:....jos rampilla haluaa vetää sen viimeisen 100m 120km/h ennen tavalliselle tielle liittymistä josta tietty alkaa 80km/h jollei muuta kerrota jatkakaa rauhassa se viimeinen 100m ettei tule hidasteltua.