Tshekistä haettu auto ei kelvannut rekisteriin Suomessa
Tshekistä haettu auto ei kelvannut rekisteriin Suomessa
Kiinnostasi tietää, mikä auto on kyseessä:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009090 ... 5_uu.shtml
"Auto oli ilmeisesti valmistettu Arabian niemimaalla."
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009090 ... 5_uu.shtml
"Auto oli ilmeisesti valmistettu Arabian niemimaalla."
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Tshekistä haettu auto ei kelvannut rekisteriin Suomessa
Hmm, enpä ole kuullu saudeissa tehtävästä autosta... Oliskohan kuitenkin kyseessä kuitenkin vaikka joku jenkki maasturi rättipää versiona (kerta kaikki osat ei ole E-hyväksyttyjä) ja vain tyyppikilpi on "valmistettu" saudeissaSvc kirjoitti:Kiinnostasi tietää, mikä auto on kyseessä:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009090 ... 5_uu.shtml
"Auto oli ilmeisesti valmistettu Arabian niemimaalla."
Aika kakka homma auton ostajalle. Tuskin saa rahojaan takaisin...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: Tshekistä haettu auto ei kelvannut rekisteriin Suomessa
Tälläinen löytyi:
http://en.wikipedia.org/wiki/Al_Araba_1
Arabiemiraateissa lisäksi Al-Dhabi mutta tarkempaa tietoa ei löydy.
http://en.wikipedia.org/wiki/Al_Araba_1
Arabiemiraateissa lisäksi Al-Dhabi mutta tarkempaa tietoa ei löydy.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Tshekistä haettu auto ei kelvannut rekisteriin Suomessa
Tiedätkö tästä tarkemmin mikä oli syynä?9-5T kirjoitti:Myös ruotsista tuotu 9-5 2006 ei kelvannut suomen rekisteriin.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Tshekistä haettu auto ei kelvannut rekisteriin Suomessa
OK. YK:n alaisen Wienin tieliikennesopimuksen mukaisen E-hyväksynnän puute on tosiaan hankala juttu sillä se on paljon laajempi, kuin eurooppalainen e-hyväksyntä.9-5T kirjoitti:Sitä ei ollut E-hyväksytty eikä paperia saanut edes rahalla. Auto palautui ruotsiin. Voi olla esim. tehtaan omaan käyttöön ottama vientimalli tjs.
Käytännössä auto on silloin tarkoitettu lähinnä kaukoidän tai amerikkojen markkinoille.
http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/ ... enmaat.pdf
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Tshekistä haettu auto ei kelvannut rekisteriin Suomessa
Naurettavaa pelleilyä koko hyväksyntä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Tshekistä haettu auto ei kelvannut rekisteriin Suomessa
Alunperin koko systeemi on lähtöisin protektionismista. Halutaan varmistaa oman tuotannon pärjääminen kilpailua vastaan.jcarlson kirjoitti:Naurettavaa pelleilyä koko hyväksyntä.
Esim USA:han on turha yrittää viedä mitään edes muuttoautona jos auto ei täytä sikäläisiä hyväksyntiä. Esim. Citroen joutui hakemaan USA:ssa aikanaan poikkeusluvan jarrujärjestelmälleen, koska siinä ei käytetä DOT-hyväksyttyä jarrunestettä. (DOT= Department Of Transportation= USA:n liikenneministeriö). Sittemmin säännöt kielsivät alustan korkeussäädön kokonaan.
Tällä hetkellä maailmassa on käytännössä kolme "kilpailevaa" auton rakennestandardia: Eurooppalainen rakennedirektiivi, USA:n Federal Motor Vehicle Safety Standard, FMVSS ja Japanilainen standardi. Olikohan JIS.
Näiden lisäksi on vielä lukuisia kansallisia määräyksiä.
Sitten tulee vielä YK:n alainen E-hyväksyntä, joilla pyritään luomaan kaikille markkina-alueille yhteiset säännöt.
Näkisin kyllä hyväksyntien positiivisena puolena autojen turvallisuuskehityksen.
Vrt. kiinalaisten autojen kolaritestit. Turvallisen auton valmistaminen on kallista. Eivät valmistajat pelkää ihmisystävällisyyttään ole nykyisiä korirakenteita ja turvajärjestelmiä kehittäneet.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Tshekistä haettu auto ei kelvannut rekisteriin Suomessa
Saksassa on myynnissä monia malleja (ei välttämättä Saab) ns. jenkkispeksein. Näitten tiuonnin kanssa olisin itse tarkkana. Se ei tosiaan takaa mitään, että auto on saatu rekisteriin toisessa EU-maassa. Suomessa tuo hyväksyntä pitää löytyä. Tämä siis koskee uudempia autoja ja muuttoautot tuodaan poikkeuksen avulla.
Re: Tshekistä haettu auto ei kelvannut rekisteriin Suomessa
Tuo muuttoautopoikkeus ei kyllä mene millään jakeluun. Millä järkevällä syyllä voi perustella sen, että jonkin auton voi rekisteröidä Suomeen muuttoautona, mutta ei onnistu muuten mitenkään. Yhtäkkiä sama auto onkin paljon "turvallisempi" ja "vaatimukset täyttävä" kun se tuodaan muuttoautona?
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Tshekistä haettu auto ei kelvannut rekisteriin Suomessa
Tällä estetään se, että Suomeen ei aleta tuomaan isoina sarjoina autoja, joita ei ole tarkoitettu Euroopan markkinoille. Muuttoautoja tuodaan yksin kappalein. Eivätkä ne rajoitukset niin kovin tiukkoja ole, koska esim. Japanista tuotuja autoja saa näköjään kilpiin jopa niin, että ratti on oikealla.3J kirjoitti:Tuo muuttoautopoikkeus ei kyllä mene millään jakeluun. Millä järkevällä syyllä voi perustella sen, että jonkin auton voi rekisteröidä Suomeen muuttoautona, mutta ei onnistu muuten mitenkään. Yhtäkkiä sama auto onkin paljon "turvallisempi" ja "vaatimukset täyttävä" kun se tuodaan muuttoautona?
http://esv.fi/index.php.
Muuttoautosäännöllä on aikanaan haluttu antaa jonkinlainen taloudellinen etu ulkomaille töihin lähtevälle. Tämä periytyy jo 50-luvun merimiesautopykälistä
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Tshekistä haettu auto ei kelvannut rekisteriin Suomessa
Tuo on lähellä asian ydintä. En kyllä usko, että motiivina on ollut porkkana vaan kohtuullisuus lain edessä.Svc kirjoitti:....
Muuttoautosäännöllä on aikanaan haluttu antaa jonkinlainen taloudellinen etu ulkomaille töihin lähtevälle. Tämä periytyy jo 50-luvun merimiesautopykälistä
Autoa ei saa palkinnoksi siitä, että pysyttelee poissa Suomesta vuoden ajan. Muuttotuontisäännöillä suojataan ulkomaille lähtevän ja sieltä paluumuuttavan omaisuutta. Tuontisäännöt ovat melko lailla erit ja tavaraa saa tuoda paljon vapaammin kunhan se tulee omaan käyttöön.
Jokainen voi mielessään käydä läpi kuinka houkuttelevaa olisi muuttaa, jos tullisäännökset olisivat ns. kaikille samat: autot, telkkarit, fillarit jne olisi pakko myydä paluumuuttovaiheessa, taikka sitten jättää ne kokomaan hankkimatta.
Re: Tshekistä haettu auto ei kelvannut rekisteriin Suomessa
Miltä autoilta nykyään vaaditaan e-hyväksyntä ? Itse olen tuonut ja rekisteröinyt pari 80-luvun autoa, niissä ei muistaakseni ollut mitään ongelmia tämän suhteen ?
Re: Tshekistä haettu auto ei kelvannut rekisteriin Suomessa
Suomi ratifioi Wienin tieliikennesopimuksen vuodelta -69 vasta vuonna -85 ja se tuli voimaan -86. Silloin alettiin vaatia joidenkin osakokonaisuuksien E-hyväksyntiä.
EU-direktiivin mukaiset e-hyväksynnät on pitänyt tunnustaa EU:hun liittymisen myötä vuodesta -95 alkaen. E- ja e-hyväksynnät ovat pitkälti, ts. direktiivi vaatii jonkin osan olevan E-hyväkstytty, jotta se kelpaisi myös euroopassa.
Esim USA ei ole em. sopimusta ratifioinut mutta sikäläinen FMVSS tunnustaa jotkin E-hyväksynnät.
Hyväksynnällä on siis eroa. Iso E-kirjain tarkoittaa, että osa on hyväksytty YK:n alaisen UNECE:n kautta. Pieni e tarkoittaa Euroopan Uninonin direktiivien mukaista hyväksyntää.
EU-direktiivin mukaiset e-hyväksynnät on pitänyt tunnustaa EU:hun liittymisen myötä vuodesta -95 alkaen. E- ja e-hyväksynnät ovat pitkälti, ts. direktiivi vaatii jonkin osan olevan E-hyväkstytty, jotta se kelpaisi myös euroopassa.
Esim USA ei ole em. sopimusta ratifioinut mutta sikäläinen FMVSS tunnustaa jotkin E-hyväksynnät.
Hyväksynnällä on siis eroa. Iso E-kirjain tarkoittaa, että osa on hyväksytty YK:n alaisen UNECE:n kautta. Pieni e tarkoittaa Euroopan Uninonin direktiivien mukaista hyväksyntää.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11