Tshekistä haettu auto ei kelvannut rekisteriin Suomessa

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Tshekistä haettu auto ei kelvannut rekisteriin Suomessa

Viesti Kirjoittaja Svc »

Kiinnostasi tietää, mikä auto on kyseessä:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009090 ... 5_uu.shtml
"Auto oli ilmeisesti valmistettu Arabian niemimaalla."
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tshekistä haettu auto ei kelvannut rekisteriin Suomessa

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Svc kirjoitti:Kiinnostasi tietää, mikä auto on kyseessä:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009090 ... 5_uu.shtml
"Auto oli ilmeisesti valmistettu Arabian niemimaalla."
Hmm, enpä ole kuullu saudeissa tehtävästä autosta... Oliskohan kuitenkin kyseessä kuitenkin vaikka joku jenkki maasturi rättipää versiona (kerta kaikki osat ei ole E-hyväksyttyjä) ja vain tyyppikilpi on "valmistettu" saudeissa :roll:

Aika kakka homma auton ostajalle. Tuskin saa rahojaan takaisin...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Tshekistä haettu auto ei kelvannut rekisteriin Suomessa

Viesti Kirjoittaja Svc »

Tälläinen löytyi:
http://en.wikipedia.org/wiki/Al_Araba_1

Arabiemiraateissa lisäksi Al-Dhabi mutta tarkempaa tietoa ei löydy.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Tshekistä haettu auto ei kelvannut rekisteriin Suomessa

Viesti Kirjoittaja Svc »

9-5T kirjoitti:Myös ruotsista tuotu 9-5 2006 ei kelvannut suomen rekisteriin.
Tiedätkö tästä tarkemmin mikä oli syynä?
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Tshekistä haettu auto ei kelvannut rekisteriin Suomessa

Viesti Kirjoittaja Svc »

9-5T kirjoitti:Sitä ei ollut E-hyväksytty eikä paperia saanut edes rahalla. Auto palautui ruotsiin. Voi olla esim. tehtaan omaan käyttöön ottama vientimalli tjs.
OK. YK:n alaisen Wienin tieliikennesopimuksen mukaisen E-hyväksynnän puute on tosiaan hankala juttu sillä se on paljon laajempi, kuin eurooppalainen e-hyväksyntä.
Käytännössä auto on silloin tarkoitettu lähinnä kaukoidän tai amerikkojen markkinoille.

http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/ ... enmaat.pdf
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Tshekistä haettu auto ei kelvannut rekisteriin Suomessa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Naurettavaa pelleilyä koko hyväksyntä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Tshekistä haettu auto ei kelvannut rekisteriin Suomessa

Viesti Kirjoittaja Svc »

jcarlson kirjoitti:Naurettavaa pelleilyä koko hyväksyntä.
Alunperin koko systeemi on lähtöisin protektionismista. Halutaan varmistaa oman tuotannon pärjääminen kilpailua vastaan.
Esim USA:han on turha yrittää viedä mitään edes muuttoautona jos auto ei täytä sikäläisiä hyväksyntiä. Esim. Citroen joutui hakemaan USA:ssa aikanaan poikkeusluvan jarrujärjestelmälleen, koska siinä ei käytetä DOT-hyväksyttyä jarrunestettä. (DOT= Department Of Transportation= USA:n liikenneministeriö). Sittemmin säännöt kielsivät alustan korkeussäädön kokonaan.

Tällä hetkellä maailmassa on käytännössä kolme "kilpailevaa" auton rakennestandardia: Eurooppalainen rakennedirektiivi, USA:n Federal Motor Vehicle Safety Standard, FMVSS ja Japanilainen standardi. Olikohan JIS.
Näiden lisäksi on vielä lukuisia kansallisia määräyksiä.

Sitten tulee vielä YK:n alainen E-hyväksyntä, joilla pyritään luomaan kaikille markkina-alueille yhteiset säännöt.

Näkisin kyllä hyväksyntien positiivisena puolena autojen turvallisuuskehityksen.
Vrt. kiinalaisten autojen kolaritestit. Turvallisen auton valmistaminen on kallista. Eivät valmistajat pelkää ihmisystävällisyyttään ole nykyisiä korirakenteita ja turvajärjestelmiä kehittäneet.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Tshekistä haettu auto ei kelvannut rekisteriin Suomessa

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Saksassa on myynnissä monia malleja (ei välttämättä Saab) ns. jenkkispeksein. Näitten tiuonnin kanssa olisin itse tarkkana. Se ei tosiaan takaa mitään, että auto on saatu rekisteriin toisessa EU-maassa. Suomessa tuo hyväksyntä pitää löytyä. Tämä siis koskee uudempia autoja ja muuttoautot tuodaan poikkeuksen avulla.
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Tshekistä haettu auto ei kelvannut rekisteriin Suomessa

Viesti Kirjoittaja 3J »

Tuo muuttoautopoikkeus ei kyllä mene millään jakeluun. Millä järkevällä syyllä voi perustella sen, että jonkin auton voi rekisteröidä Suomeen muuttoautona, mutta ei onnistu muuten mitenkään. Yhtäkkiä sama auto onkin paljon "turvallisempi" ja "vaatimukset täyttävä" kun se tuodaan muuttoautona?
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Tshekistä haettu auto ei kelvannut rekisteriin Suomessa

Viesti Kirjoittaja Svc »

3J kirjoitti:Tuo muuttoautopoikkeus ei kyllä mene millään jakeluun. Millä järkevällä syyllä voi perustella sen, että jonkin auton voi rekisteröidä Suomeen muuttoautona, mutta ei onnistu muuten mitenkään. Yhtäkkiä sama auto onkin paljon "turvallisempi" ja "vaatimukset täyttävä" kun se tuodaan muuttoautona?
Tällä estetään se, että Suomeen ei aleta tuomaan isoina sarjoina autoja, joita ei ole tarkoitettu Euroopan markkinoille. Muuttoautoja tuodaan yksin kappalein. Eivätkä ne rajoitukset niin kovin tiukkoja ole, koska esim. Japanista tuotuja autoja saa näköjään kilpiin jopa niin, että ratti on oikealla.
http://esv.fi/index.php.
Muuttoautosäännöllä on aikanaan haluttu antaa jonkinlainen taloudellinen etu ulkomaille töihin lähtevälle. Tämä periytyy jo 50-luvun merimiesautopykälistä
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Tshekistä haettu auto ei kelvannut rekisteriin Suomessa

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Svc kirjoitti:....
Muuttoautosäännöllä on aikanaan haluttu antaa jonkinlainen taloudellinen etu ulkomaille töihin lähtevälle. Tämä periytyy jo 50-luvun merimiesautopykälistä
Tuo on lähellä asian ydintä. En kyllä usko, että motiivina on ollut porkkana vaan kohtuullisuus lain edessä.

Autoa ei saa palkinnoksi siitä, että pysyttelee poissa Suomesta vuoden ajan. Muuttotuontisäännöillä suojataan ulkomaille lähtevän ja sieltä paluumuuttavan omaisuutta. Tuontisäännöt ovat melko lailla erit ja tavaraa saa tuoda paljon vapaammin kunhan se tulee omaan käyttöön.

Jokainen voi mielessään käydä läpi kuinka houkuttelevaa olisi muuttaa, jos tullisäännökset olisivat ns. kaikille samat: autot, telkkarit, fillarit jne olisi pakko myydä paluumuuttovaiheessa, taikka sitten jättää ne kokomaan hankkimatta.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Tshekistä haettu auto ei kelvannut rekisteriin Suomessa

Viesti Kirjoittaja wesku »

Miltä autoilta nykyään vaaditaan e-hyväksyntä ? Itse olen tuonut ja rekisteröinyt pari 80-luvun autoa, niissä ei muistaakseni ollut mitään ongelmia tämän suhteen ?
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Tshekistä haettu auto ei kelvannut rekisteriin Suomessa

Viesti Kirjoittaja Svc »

Suomi ratifioi Wienin tieliikennesopimuksen vuodelta -69 vasta vuonna -85 ja se tuli voimaan -86. Silloin alettiin vaatia joidenkin osakokonaisuuksien E-hyväksyntiä.

EU-direktiivin mukaiset e-hyväksynnät on pitänyt tunnustaa EU:hun liittymisen myötä vuodesta -95 alkaen. E- ja e-hyväksynnät ovat pitkälti, ts. direktiivi vaatii jonkin osan olevan E-hyväkstytty, jotta se kelpaisi myös euroopassa.

Esim USA ei ole em. sopimusta ratifioinut mutta sikäläinen FMVSS tunnustaa jotkin E-hyväksynnät.

Hyväksynnällä on siis eroa. Iso E-kirjain tarkoittaa, että osa on hyväksytty YK:n alaisen UNECE:n kautta. Pieni e tarkoittaa Euroopan Uninonin direktiivien mukaista hyväksyntää.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Vastaa Viestiin