Kiitos saabin suunnittelijoille. Saab 1 - Hirvi 0

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: Kiitos saabin suunnittelijoille. Saab 1 - Hirvi 0

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Musti kirjoitti: Tähän on pakko jatkaa oman filosofiani: Saatan ottaa loukkauksena, jos kyytiini tuleva laittaa vyön kiinni
Saatan pitää ilman vöitä ajoneuvooni nousevaa typeränä.

Kun taas taakseni ilman vöitä istumaan menevä tekee tappouhkauksen ja auto pysäytetään motivaation löytymisen ajaksi.

Olen ollut ainoastaan kahdessa kolarissa, 40km/h 240 vollen kylkeen ritmolla :mrgreen: Olin itse nuorempana kyydissä, vyö piti penkissä.

Toisen kerran ~100km/h suht pehmeässä kylki-edellä ulosajossa lumipenkkaan.


Mielenkiintoiset on Mustin filosofiat, toki kukin tyylillään.
Vahva on sen sanonnan perä, että minkä nuorena oppii.
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: Kiitos saabin suunnittelijoille. Saab 1 - Hirvi 0

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Jep. Kummoisia ei tarvitse sattua, että kuski muuttuukin matkustajaksi. Vastoin omaa tahtoaan ja taitoaan. :|
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Kiitos saabin suunnittelijoille. Saab 1 - Hirvi 0

Viesti Kirjoittaja Ässä »

No ei ainakaan turvavyön käyttämisessä vielä mene överiksi :lol:

Se kyllä on jo liikaa, kun perustellaan 9-5:n huonoja pikkutavaralokeroja Saabin "turvallisuusajattelulla".
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Kiitos saabin suunnittelijoille. Saab 1 - Hirvi 0

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

Musti kirjoitti:No niin, tarttuihan se :lol: Jatketaan offtopikkina:
Oletteko miettineet, missä kohdassa turvallisuushakuisuus menee 'yli'. Nykyisin ilmeisesti kaikille riittää kolmipistevyö ja parit bägit riittävän turvallisuus-'tunteen' aikaansaamiseksi. Miksei 5-pistevyöt ja turvakaaret, kypärä, HANS jne. Eihän sitä koskaan tiedä milloin joutuu matkustajaksi... :lol:
Kyllähän se nyt naurattaa mutta arvaapa naurattaako sitten kun olet ollut kolarissa jolle et kertakaikkiaan voi itse mitään... :roll:
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Kiitos saabin suunnittelijoille. Saab 1 - Hirvi 0

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Tarviiko muuta kuin lukea topicin otsikko ja on hyvä syy käyttää turvavyötä. Paraskaan kuski kun ei niille mitään mahda.
Ahdonvoimaa
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Kiitos saabin suunnittelijoille. Saab 1 - Hirvi 0

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Musti olisi varmasti välttänyt tuon topikin mukaisen onnettomuuden. Onhan turvavyön käyttämättömyys merkki siitä, ettei aio kolaria ajaa.

Itse aion ajaa kolarin tämän logiikan perusteella joka kerta kun hyppään autoon...

On se vaan kumma, miten aikuinen ihminen voi olla niin H*lvetin T***ä
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Kiitos saabin suunnittelijoille. Saab 1 - Hirvi 0

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Missä vaiheessa aletaan puhumaan siitä onko ylipäänsä tarpeen elää vanhaksi? Elämän hyvyyttä voi mitata muullakin kuin sen pituudella. Lyhyessä elämässä ehtii olla vähemmän vitutusta kuin pitkässä.
TässäKIN valossa ajateltuna turvavyön käyttö voi olla jopa typerää. 8)
9000CS 2,3
Maca
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: Ti Tammi 30, 2007 22:36

Re: Kiitos saabin suunnittelijoille. Saab 1 - Hirvi 0

Viesti Kirjoittaja Maca »

Musti kirjoitti: Tähän on pakko jatkaa oman filosofiani: Saatan ottaa loukkauksena, jos kyytiini tuleva laittaa vyön kiinni; onhan se epäluottamuslause kuljettajaa kohtaan.
On sulla uskomattomat jutut. Kantsis ehkä nyt sun käyttää sitä edittiä :roll:
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Kiitos saabin suunnittelijoille. Saab 1 - Hirvi 0

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

AERO Saabilla ajaminen voi tuottaa ajajalleen valheellisia kaikkivoipaisuuden tunteita :D

Tunsin vuosia sitten kaverin jolla oli sellainen mikä lie Jeeppi johon oli laitettu sellaiset yli-isot renkaat joilla auto nousi kymmeniä senttejä. Kaveri kutsui sitä autoa "monsteriksi" 8O
Se ihan oikeasti ei pitänyt turvavyötä ollenkaan, sanoi että siinä autossa on niin paljon massaa että ei tarvitse. Se jatka vaan matkaa jos törmää johonkin tai ainakin hidastuvuus on törmäuksessä sen massan ansiosta niin vaatimatonta että vyötä ei tarvitse..
9000CS 2,3
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Kiitos saabin suunnittelijoille. Saab 1 - Hirvi 0

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Maca kirjoitti:
Musti kirjoitti: Tähän on pakko jatkaa oman filosofiani: Saatan ottaa loukkauksena, jos kyytiini tuleva laittaa vyön kiinni; onhan se epäluottamuslause kuljettajaa kohtaan.
On sulla uskomattomat jutut. Kantsis ehkä nyt sun käyttää sitä edittiä :roll:
Aika turha varmaan enää käyttää edittiä (ei niin että olisi tarvettakaan), kun niin moneen kertaan tuota lausetta jo lainattu, eikä se oman tekstin editoiminen muuta sitä tekstiä noiden lainauksien sisään.
axp102
"Hirsch"
Viestit: 880
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2007 19:03
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kiitos saabin suunnittelijoille. Saab 1 - Hirvi 0

Viesti Kirjoittaja axp102 »

tämä viesti ei ole agitointia eikä provosointia suuntaan eikä toiseen.
enkä edes lukenut koko ketjua, mutta yllättäen tahdon tökätä lusikkani tähänkin soppaan.

siis saab-turvallisuus-turvavyöt-hengenmenoaiheeseen liittyen pieni tarina:

tätini, hänen miehensä ja kolmas henkilö ajoivat Luumäellä (muistaakseni vuonna -79) kolarin, joka tapahtui kutakuinkin näin:

heidän saabinsa (muistaakseni 900) vauhti oli sadekelillä noin 100 km/h.

rattijuoppo ajoi perään, ja saab sinkoutui vastaantulevan rekan keulaan keula edellä.

takapenkkiläisellä ei ollut turvavyötä. hän kuoli.

etupenkin pariskuntaa irroitettiin autosta kaksi tuntia. pelastushlökunnan tai poliisin ottamissa mustavalkovalokuvissa näkyy onneksi vain osa koko kauheudesta. molemmat kävelevät ja työskentelevät tänäkin päivänä normaalisti. metallinpaljastinta eivät kuitenkaan läpäise ilman ujelluksia koskaan.
metallia on molemmissa varmaan yhden Punton verran.
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
otto
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Marras 18, 2005 11:03
Paikkakunta: MANSE

Re: Kiitos saabin suunnittelijoille. Saab 1 - Hirvi 0

Viesti Kirjoittaja otto »

[quote="Musti"]Tällaisilla foorumeilla alkuperäinen mielipide eskaloituu kertautuvien väärinymmärrysten vuoksi aivan muuksi.
Kuten tämä offtopic osoitti, alkuperäisen 'mä en aja kolareita' :D -viestin lopussa ollut toteamus piti paikkansa.
Anyway, asioiden pohdiskelu olisi hyväksi monelle, esim sen 'riittävän turvallisuudentunteen' luomiseen tarvittavan suojavälineistön määrä. Kyse on kuitenkin turvallisuudentunteesta, ei todellisesta turvallisuudesta.

Totta on, että lisääntyneet ja parantuneet turvallisuusvarusteet lisäävät turvallisuuden tunnetta: AWD, ABS, EDB, 8 x Airbag, TDI, 200 kw, 450 Nm, BMW/MB ja olen kuolematon! :lol: Pois alta köyhät ja männynkävyt!
Tätä sanotaan myös asennevammaksi

On hyvä pysähtyä silloin tällöin pohdiskelemaan. Mutta liian usein pohdiskelut perustuvat vain omiin (ja kavereiden) kokemuksiin ja arvoihin. Jotta pohdiskelut eivät jäisi ajatusten liikenneympyrän kiertämiseksi olisi mukaan hyvä hakea jostain mukaan faktatietoakin.

Kyllä Liikenneturvan tilastot kertovat selvästi kuinka yleinen kattonopeus ja turvavyöpakko vähensivät 1970-luvun puolivälin jälkeen vuosittain ajoneuvo-onnnettomuuksissa kuolleiden määrää (1100->alle 400/vuosi), vaikka ajoneuvojen määrä ja liikenne ovat kasvaneet moninkertaisesti. 2000-luvulla autojen parantuneet rakenteet, turvallisuusvarusteet ovat kaunistaneet lukemia, vaikkakin niiden hyötyä samalla ulosmitataan.

Itse olen viimeiset 20 vuotta ollut tien päällä vuosittain noin 50 tkm. Pienessä päässäni olen pohdiskellut, että jo tilastotieteellisesti on todennäköistä, että joudun jossain vaiheessa taas auto-onnettomuuteen. Todennäköisyyttä pienentää se, että muutama mälli on jo takana (siksi ajan saabilla ja volvolla). Ikä on rauhoittanut ajotapaa mutta tuonut mukanaan huonomman näön ja pidentyneet reaktioajat. Silti uskon, että jossain vaiheessa onni taas loppuu ja silloin toivon, että siinä pelissä minulla ja silloin mukanani olevilla on mahdollisimman hyvät kortit (turvallinen auto ja turvavarusteet).

Arvoja on monia, elämä on valintoja ja moni on kuollut kotiinsa. Hallitun riskin ottaminen on aina vaikeaa. Mutta sen tiedän, että riemuksi ei elo repeä ainakaan sen jälkeen kun olet hyvästellyt auto-onnettomuudessa kuolleen lapsesi tai puolisosi tai kaverisi ja tiedät, että se kiinnitetty turvavyö olisi voinut pelastaa heidät.
Koku
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Syys 29, 2008 12:47

Re: Kiitos saabin suunnittelijoille. Saab 1 - Hirvi 0

Viesti Kirjoittaja Koku »

Minnekköhän päin tuo päätyy vahinkokeskukseen Helsiinkiin vai? Paljonkohan koneella oli ajettu? Hyvän näköinen, lukuunottamatta tuota "pientä" lommoa. Jos tuosta sisustan kävis ostamassa pois! :) tai vaikkapa koko auton, jos hyvässä kunnossa kone on!

Pääasia kuitenkin ettei kuskille käynyt kamalasti.
marg3
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Kesä 20, 2003 13:44

Re: Kiitos saabin suunnittelijoille. Saab 1 - Hirvi 0

Viesti Kirjoittaja marg3 »

ng900aero kirjoitti:
MacTurbo kirjoitti: Oh-hoh, niinpäs näköjään.
Mutta jätämpä minä ainakin tuolla hinnalla korjaamatta 8O

Taitaa olla hinnassa suurinpiirtein yksi nolla liikaa :D
Auton hintaan en osaa ottaa kantaa, mutta noin yleensä AVK koettaa ensialkuun pyytää autoista ihan järjettömiä hintoja, luokkaa 4/5 osa ehjän auton myÿntiarvosta tms.
Eihän tuo cabbe ole ollenkaan kamalan pahasti vaurioitunut, mutta saa kait sen korjaamiseen menemään äkisti sellaiset 2000-3000e, jos siis vaihtaa/vaihdattaa kattopalkin, käyttää auton jigissä, hankkii kattoon varaosia, jne.

Mutta itsekin olen sitä mieltä että kyllä tuosta vielä tekee turvallisen auton, jos vaan korjaa rakenteet kunnolla. Paljon hankalampi mahtaisi olla jokin keulakolaroitu vastaava.
Voisin nykyisen projektini perusteella sanoa että pelkkään maalaukseen saa laskea sen 1000-1500 :)
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: Kiitos saabin suunnittelijoille. Saab 1 - Hirvi 0

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Voisin nykyisen projektini perusteella sanoa että pelkkään maalaukseen saa laskea sen 1000-1500 :)

avoonhan ei mee niin paljon maalia kuin umpimalliseen :wink:
Vastaa Viestiin