Kiihtyvyyden mittaus - oikea tyyli?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Kiihtyvyyden mittaus - oikea tyyli?

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Tuossa kun katselin Nordic: in sivuilta videoita niin niissä tuntuu tapana olevan se että otetaan "lentävä lähtö" tuohon mittaukseen, siis jos otetaan vaikka 100-150km/h niin aletaan polkea vauhtia jo hyvissä ajoin ennen sataa.
Mikä on siis oikea tyyli? Itse kun noita aikoja kellotin niin otin lähdön niin että ajoin tasaista alkuvauhtia, sitten talla tiskiin + kello käymään. :roll:

Tietty jos "oikea virallinen" tyyli on tuo lentävä lähtö niin hyvä, saanhan sitten ajoista pois aika reilusti sillä alussahan se pisin aika menee kun oottelee että Mr. Ahto tulee mukaan kuvioihin. :lol:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Ahaa :!: Ai Nordic mittaa noita ohituskiihtyvyyksiä noin :idea: Eipä ihme, että heillä on sitten niin "maagisia" lukemia muihin viripajoihin nähden :wink:

Omasta mielestäni "oikea rehellinen" 100-150 km/h -mittaustapa olisi sellainen, että autolla ajetaan tasaista 100 km/h nopeutta esim. jollekin merkkiviivalle saakka, jonka jälkeen survaistaan talla pohjaan ja lopetetaan sitten hieman 150 km/h jälkeen. Ajanotto käynnistetään siitä, kun auto on ohittanut merkkiviivan ja lopetetaan, kun vauhti on 150 km/h. Rehellinen peli, eiks je? Eli ei mitään sellaisia mittauksia, että lähdetään kiihdyttämään 80 km/h:sta eteenpäin ja saadaan ahtopaineet nousemaan jo ennen 100 km/h ja sitten vain mitataan, kuinka nopeasti auto kulki 100-150 km/h.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tuo Turbo Sensonicin-malli on ihan hyvä. Saadaan suhteellisen tarkka arvo jokaiselle, ja tarkkuutta voi lisätä mittausten määrällä.

Tosin, laitan vähän tässä "sokeria tankkiin", tosielämän tilanteessa (minä ainakin) ohitan siten, että otan ohitustilanteessa hiukan ennakkoa ennenkuin vaihdan kaistaa. Eli, jos allani olisi turbollinen Saab (eikä turboton), olisi mootori kerinnyt nostattaa paineita ja nopeutta esim. tuohon 100km/h.

Eli, on vähän kaks'piippuinen juttu, onko Nordicin ajat huijattuja vai tosielämään soveltuvia. (Vrt. Saabin tosielämän turvallisuus.)
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

dimebak kirjoitti:tosielämän tilanteessa (minä ainakin) ohitan siten, että otan ohitustilanteessa hiukan ennakkoa ennenkuin vaihdan kaistaa
No vaikka mä ajan turbollisella Saabilla, niin yleensä mäkin kiihdytän jo valmiiksi ajokaistalla, ennen kuin siirryn vastaantulevien kaistalle ohitusta varten. Yleensä hidastan sen verran, että edelliseen autoon syntyy hieman kaulaa, että voin tehdä "alkukiihdytyksen" omalla ajokaistalla, ennen kuin siirryn vastaantulevien kaistalle. Tällä tapaa saan ahtopaineet nousemaan jo ennen, ennenkuin olen siirtynyt vastaantulevien kaistalle ohitusta varten.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Turbo Sensonic kirjoitti:
dimebak kirjoitti:tosielämän tilanteessa (minä ainakin) ohitan siten, että otan ohitustilanteessa hiukan ennakkoa ennenkuin vaihdan kaistaa
No vaikka mä ajan turbollisella Saabilla, niin yleensä mäkin kiihdytän jo valmiiksi ajokaistalla, ennen kuin siirryn vastaantulevien kaistalle ohitusta varten. Yleensä hidastan sen verran, että edelliseen autoon syntyy hieman kaulaa, että voin tehdä "alkukiihdytyksen" omalla ajokaistalla, ennen kuin siirryn vastaantulevien kaistalle. Tällä tapaa saan ahtopaineet nousemaan jo ennen, ennenkuin olen siirtynyt vastaantulevien kaistalle ohitusta varten.
Teet kuten minä, saa tehtyä turvallisen ohituksen... ...tosin mulla on kaasari-99.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Jep, itsekin otan useimmiten alkukiihdytyksen omalla kaistalla.
STCF #3
Vastaa Viestiin