Pohjolan mielenkiintoinen vakuutusuudistus

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Pohjolan mielenkiintoinen vakuutusuudistus

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Vakuutusraippaa kaupparatsulle ja kaaharille

Tiistai 20.10.2009 klo 18:29 (päivitetty ti 18:35) Kari Hänninen, Kauppalehti
Vakuutusyhtiö Pohjola käynnistää kokeilun, jonka tarkoituksena on pohtia, pitäisikö liikennevakuutusmaksut mullistaa kokonaan. Yhtiö perustelee kokeilua oikeudenmukaisuudella.

Pohjolan mielestä ei ole oikein, että vain tuhat kilometriä vuodessa kotikulmillaan ajava autoilija maksaa samat maksut kuin kymmeniä tuhansia kilometrejä kaahaava kaupparatsu tai paatunut kaahari. Heidän onnettomuusriskinsäkin ovat erilaiset.

- Pyrimme eroon myös omistajan kotipaikan vaikutuksesta vakuutusmaksuihin. Moni autoilija käy kuitenkin töissä jossakin muualla kun missä on kirjoilla, Pohjolan autovakuutusyksikön päällikkö Kyösti Talsi painottaa.

On mahdollista, että kun Pohjolan vuoden mittainen kokeilu päättyy, ne auton omistajat, joiden ajoneuvoilla ajetaan vähemmän riskialtteilla reiteillä pääsevät hieman pienemmillä vakuutusmaksuilla.

– Tulevaisuudessa auton vakuutusmaksu voi perustua ajotapaan ja ajomäärään, summaa Talsi.

Sitä, miten tällainen järjestelmä luotaisiin, Talsi ei osaa vielä sanoa. Ei hän myöskään lähde sitä varmaksi lupaamaan.

Jo nyt Pohjolalla on kuitenkin vankka käsitys siitä, millainen autoilu on turvallisinta. Talsi määrittelee muutamalla sanalla ne tieliikkumisen tavat, joissa onnettomuusriski on kaikkein matalin. Ne ovat valtatie ja ruuhka-ajan ulkopuolisuus. Niissä onnettomuusriski on pienin.

Moottoriteillä onnettomuusriski on Talsin mukaan jopa 40 kertaa pienempi kuin kaupunkien keskustoissa.

Vaikka maantie on kaupunkia turvallisempi, Talsi muistuttaa, että maanteiden kolareissa jälki on yleensä paljon kaupunkeja pahempi. Kaupungeissa ruttautuu vain pelti, mutta maanteillä tulee helposti myös henkilövahinkoja.

Talsi ei osaa sanoa vielä, milloin kokeilu käytännössä käynnistyy. Nyt yhtiö hakee OP-Pohjolan verkkopankkiasiakkaille avoinna olevilla sivuilla tuhatta pilottiautoilijaa. Heidän ajoneuvoihinsa asennetaan gps-antenni ja ”musta laatikko”, joka kerää tietoja tieluokista, kiihdytyksistä, jarrutuksista ja pysäköinneistä kellonaikoineen. Tarkkoja autokohtaisia ajotietoja Pohjola ei saa.

Kaiken kaikkiaan kokeilussa on mukana 20 analysoitavaa muuttujaa.

Pohjolan lisäksi hankkeessa ovat mukana Destia, Nokia sekä laitevalmistajat Aplicom ja Astarte. Destia luokittelee tiet ja kadut. Nokia testaa laitteiden käytettävyyden.

Pyrkimys vakuutusmaksujen tarkentamiseksi perustuu siihen, että nykyisin maksut määräytyvät enemmän tai vähemmän hehtaaripyssyllä. Ne riippuvat automallista, sylinteritilavuudesta ja paikkakunnasta.

Pohjolalla on Talsin mukaan hankkeessa myös yleisempi tarkoitus. Sillä halutaan ohjata liikennettä ruuhka-aikojen ulkopuolelle. Nämä ajat toki vähentävät onnettomuuksien määriä, mutta myös alentavat polttoaineen kulutusta, kun ei tarvitse körötellä jonoissa.

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 9/10/27012
Mitäs mieltä täällä ollaan Pohjolan autovakuutuksen uudistamisesta? Hyviä ja huonoja puolia riippuen kenen kannalta katsoo.
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Pohjolan mielenkiintoinen vakuutusuudistus

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Miksi vakuutusyhtiön pitäisi tietää missä ja milloin olen autollani käynyt?
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5508
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: SUOMI

Re: Pohjolan mielenkiintoinen vakuutusuudistus

Viesti Kirjoittaja VKe »

Jaa ja just näin...

Isoveli-vakuutus alkaa kytätä missä liikutaan ja sitten sen perusteella tulee mätkyjä tai palautuksia (siis palautuksia ei tuu koskaan...):

Herra on käyny Helsinskin keskustassa männä viikon keskiviikkona klo 14:47...16:02 joka oli meidän erheettömän kyttäämisen mukaan pahaa ruuhka-aikaa joten saatte vakuutusmaksulisää 89 eur. Koska ette saamiemme satelliittiantennivideovalokuvien perusteella ajaneet kolaria ettekä muutenkaan poukkoilleet tai tötöilleet liikenteessä, veloitamme teiltä ainoastaan tuon korotetun vakuutusmaksun 89 eur seuraavassa vakuutuslaskussa. Jos olisitte tämän keskustavierailun lisäksi vielä mällänneet autoanne saisitte... no vaiks turpaan tai jotain...

Sorry mutta melkein meni härne nenukkiin koko hommasta, mutta noinhan se kai tasapuolisuuden nimissä pitäisi olla...?
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pohjolan mielenkiintoinen vakuutusuudistus

Viesti Kirjoittaja muppelo »

Taas väkisin tulee Herra Orwellin eräs teos mieleen...

Ja jos nyt unohdetaan se että se ei vakuutusyhtiölle kuulu missä me liikumme niin tässä käy sama kuin aikaisemmin muissa yhteyksissä on mainittu eli kun ihmiset vähentää ajamisiaan niin vakuutusmaksut yhtiölle vähenevät -> nostetaan hintaa...
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Pohjolan mielenkiintoinen vakuutusuudistus

Viesti Kirjoittaja jariha »

Kunhan eivät ansaittuja bonuksia vie samalla. Tuohan kuulostaa harrasteautoja suosivalta. Voisi pitää myös sellaisia autoja, joilla ajelee vähemmän.

Liekö tuossa se vaara, että litrasen riisikupin vakuutusmaksu nousee jonkun vaihtoehtoisen V8:n tasolle ja jopa yli, kun sillä ajelee vain ruuhka-aikaan ja vain kaupungissa?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pohjolan mielenkiintoinen vakuutusuudistus

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

jariha kirjoitti:Liekö tuossa se vaara, että litrasen riisikupin vakuutusmaksu nousee jonkun vaihtoehtoisen V8:n tasolle ja jopa yli, kun sillä ajelee vain ruuhka-aikaan ja vain kaupungissa?
Miksi ei, jos katsotaan asiaa vain vakuutusyhtiön kannalta ja unohdetaan tässä maassa lähes kaikkeen liittyvä rahansiirto. Tietty, jos taas v8:n voidaan todeta aiheuttavan vakuutuksen kannalta riskikäyttäytymistä, pitää siitä näissä puitteissa maksaa enemmän.

Mutta joo, oma mielipide. Ennemmin vaikka varmuuden vuoksi tuplataan nykyiset vakuutusmaksut kuin yhtä ainutta mekanismia kyttäämään ja valvomaan.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Pohjolan mielenkiintoinen vakuutusuudistus

Viesti Kirjoittaja essal »

Pelkkää asiaa. Toisilla on autot paskana koko ajan ja samat vakuutusmaksut kuin mulla joka hoitaa pikkunaarmut itse ja koittaa välttää kolareita viimeiseen asti.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pohjolan mielenkiintoinen vakuutusuudistus

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Loppujen lopuksi varmaan käy niin, että joku valvontasysteemi suomalaisille autoilijoille tulee.

Onhan jo ollut ajatuksia mm. ruuhkamaksujen ja auton käyttömaksun määrittämisestä sekä nopeusvalvonnasta gps-paikannustietojen avulla. Pyrkimyshän on siirtää mahdollisimman paljon tehtäviä "koneille" ja vähentää ihmistyövoimaa. Ja eipä pidä unohtaa rahatuspolitiikkaakaan - automaatiolla sekin saadaan maksimoitua.

Suomi tahtoo olla "edelläkävijämaa". Mm. esitys tupakoinnin kieltämisestä autoissa joissa on alaikäisiä toteutunee jossakin muodossa. Eri asia sitten kuinka kieltoa voidaan valvoa ilman jonkinlaista valvontajärjestelmää... (kun nytkään ei oikein saada valvottua turvavyön käyttöä tai kännykkäkieltoa)

Väistämättä automaatio tullee lisääntymään, pidimmepä siitä tai emme.
Volvo XC60 T8 AWD Long Range Plus Dark -24
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Ex: Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3463
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Pohjolan mielenkiintoinen vakuutusuudistus

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Missään kirjoituksessa ei ole mainittu kuka maksaa paikannuslaitteet. Nopeasti päätelleen ainakaan vakuutusyhtiö ei ole tuossa jonossa ensimmäisenä. Itse taas suostu vapaaehtoisesti ostamaan ainuttakaan saati sitten neljää, jotta nykykalustoon riittäisi jokaiseen.

Toinen ihmetystä herättänyt seikka on miten palkita.. äh, siis rangaistaan kuljettajia, jotka kolaroivat kerran tai kaksi vuoteen aivan täysin omaa syytään. Ilman mitään faktapohjaa uskallan väittää, että suurin osa kehäliikenteen ruuhkissa seisovista autoilijoista ei kolaroi koskaan. Uudella systeemillä siis hekin olisivat entistä enemmän maksumiehinä.

Tämän kirjoituksen tarkoituksena ei ole piikitellä ketään, joka kolaroi tämän tästä (ehkä pari kertaa vuoteen) vuodesta toiseen. Toisaalta jos on kolarissa osallisena parikin kertaa vuodessa niin olisi varmaan aika tarkastaa omaa ajotapaansa.

Olisi vaan aika vakuutusyhtiöiden hyväksyä, että tekevälle sattuu eli silloin tällöin liikenteessä rytisee. Mikäli nopeus ja kiihdytykset olisivat yksistään syynä onnettomuuksiin olisi minun autot peltikorjaamolla useita kertoja vuodessa.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pohjolan mielenkiintoinen vakuutusuudistus

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Mikäli nopeus ja kiihdytykset olisivat yksistään syynä onnettomuuksiin olisi minun autot peltikorjaamolla useita kertoja vuodessa.
Pitää vielä lisätä, että hiukan tosiaan herättää epäilyksiä tuo nopeiden kiihdytysten ja jarrutusten luokittelu riskitekijöiksi - ja niiden lukumäärän mittaus.
Ja yleensäkin epäilyttää se tapa jolla eri asiat luokiteltaisiin hyviksi ja huonoiksi ja millä lailla niille määritettäisiin vaikutus vakuutusmaksuun (ja ketkä määrittelevät). Yleensähän autoiluun liittyvät luokittelut ja kriteerit tuppaavat olemaan maksupainotteisia.

Väistämättä tuollainen systeemi toteutuessaan vaikuttaisi ajotapoihin - etenkin ns. lainkuuliaisten autoilijoiden ajotapoihin. Kiihdytykset olisivat ylivarovaisia ja jarrutukset hidasta rullaamista. Ei tarvitse paljoa miettiä, mikä vaikutus tuolla olisi liikenteen yleiseen sujuvuuteen.

Taitaapa olla vielä niinkin, että sopivan ripeä kiihdytys tuottaa vähemmän päästöjä kuin hidas kiihdytys.

Tavallaan ollaan siis taas miettimässä "parannusta", jolla toteutuessaan olisi suoria ja välillisiä heikentäviä vaikutuksia johonkin toiseen asiaan. Mutta eipä se ole mitään uutta "edelläkävijämaassamme".

Sinänsä en vastusta mitään muutosta, mutta valitettavasti on saatu todeta, että monet hyvät muutokset toteutetaan tökerösti.

Nopeusvalvonnassakaan ei sinänsä ole mitään vikaa, suurin sallittu nopeus on suurin sallittu ja sillä siisti. Ihan hyvin voitaisiin vaikka rakentaa järjestelmä, jossa ajoneuvolla ei voisi ajaa kovempaa kuin tiekohtainen rajoitus sallii - tai automaattinen valvontajärjestelmä joka rekisteröisi kaikki ylinopeudet.
Homma toimisi varmaan ihan hyvin, jos - siis jos kaikki ajoneuvot myös liikkuisivat suurinta sallittua nopeutta (ajoneuvokohtaiset nopeusrajoitukset olisivat tietysti ongelma suurimpien suomessa sallittujen nopeuksien osalla). Nykyisinhän suurin osa ohituksista ja hetkellisistä ylinopeuksista tod.näk. johtuu suurinta sallittua nopeutta hitaammin ajavista ajoneuvoista.

Rajoituksilla ja kielloilla pyrkii olemaan suurin vaikutus (ja haitta) siihen jo ennestään lainkuuliaiseen osaan eivätkä lisärajoitteet vaikuta pas...n vertaa rajoituksia noudattamattoman osan käyttäytymiseen. Esim. suunniteltu promillerajan lasku 0.5 -> 0.2 ei varmaan vähennä 1.5 - 3.5 promillen kännissä ajavien rattijuoppojen aiheuttamia kolareita yhtään, mutta lounaan yhteydessä nautittu yksi olut jää ottamatta. Periaatteessa promillerajan voisi saman tien laskea nollaan - eihän alkoholin vaikutuksen alaisena tule ajaa ollenkaan.

Loppu meni hiukan off topiciksi, mutta asiayhteys lienee säilynyt.
Volvo XC60 T8 AWD Long Range Plus Dark -24
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Ex: Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3612
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Pohjolan mielenkiintoinen vakuutusuudistus

Viesti Kirjoittaja wesku »

Ei siinä kerrottu minkälainen kiihdytys tai jarrutus nostaa tai laskee maksua.

Tärkeintä yksittäistä ajotapatekijää, etäisyyttä edellä ajavaan ei ilmeisesti edes yritetä mitata tässä systeemissä.
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pohjolan mielenkiintoinen vakuutusuudistus

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Tärkeintä yksittäistä ajotapatekijää, etäisyyttä edellä ajavaan ei ilmeisesti edes yritetä mitata tässä systeemissä.
Varmaan melko vaikeaa olisi mitata tuota etäisyyttä muihin ajoneuvoihin yhden ajoneuvon gps-tiedon avulla - sehän vaatisi kaikissa vakuutusyhtiöissä joka ainoan ajoneuvon paikannustiedon yhtäaikaista saatavuutta, käsittelyä ja keskinäistä vertailua.

Olisi jo aika päällekäyvä valvontasyeteemi.
Volvo XC60 T8 AWD Long Range Plus Dark -24
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Ex: Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3612
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Pohjolan mielenkiintoinen vakuutusuudistus

Viesti Kirjoittaja wesku »

Ei kai siihen etäisyydenmittaukseen tällaisessa tarvittavalla tarkkuudella kovin kallista elektroniikkaa tarvittaisi. Ei siis GPS pohjaista vaan esim jonkinlainen etupuskuriin kiinnitettävä anturi.
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Pohjolan mielenkiintoinen vakuutusuudistus

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Ja kuinka monen autossa on tuo etäisyys mittaus jo valmiina? Ei tosin noin pitkiä etäisyyksiä mittaa, mutta tuskin parkkitutka toimii gps:n kautta.
Ahdonvoimaa
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3612
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Pohjolan mielenkiintoinen vakuutusuudistus

Viesti Kirjoittaja wesku »

Tässä homma toimii päinvastoin mutta tekniikka olisi sovellettavissa.

http://www.patentstorm.us/patents/61778 ... ption.html

Saattaisi vähentää perääntunkemista sekin jos tällaisen yhdistäisi suoraan jarruvaloihin :)
Vastaa Viestiin