Säilyykö öljy?
Säilyykö öljy?
Tämä on varmaankin tyhmä kysymys, mutta kysympä kumminkin Öljynvaihdon aika lähestyy ja autotallissa seisoo parissa kanisterissa edellisten vaihtojen yhteydessä jäänyttä öljyä. Tuli mieleen, että onkohan nuo vielä kuranttia tavaraa... toinen kannu on seisonut n. 1 vuoden. Öljykanistereissahan on usein tiiviisti liimatut alumiinipaperit tms., joten avattu kannuhan ei ole täysin hermeettinen vaikka korkki olisikin kiinni.
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: Säilyykö öljy?
Vuosi kuulostaa todella lyhyeltä ajalta, tuskin mitään oleellista on tapahtunut.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Säilyykö öljy?
Lähtökohtana voi pitää että avatussa astiassa öljy ei säily vuotta.
Sitä kuinka paljon ominaisuudet ovat muuttuneet on mahdoton arvailla näillä tiedoilla, mutta siitä voi olla kohtuullisen varma että muuttuneet ne ovat.
Sitä kuinka paljon ominaisuudet ovat muuttuneet on mahdoton arvailla näillä tiedoilla, mutta siitä voi olla kohtuullisen varma että muuttuneet ne ovat.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Re: Säilyykö öljy?
Varmasti ei ole mikään oleellisesti muuttunut. Sen kun kaadat koneeseen vaan. Ei moottoriöljy mitään viiniä ole, joka pilaantuu pian korkin aukaisun jälkeen ja pitää siksi juoda äkkiä poijes...
Iät ja ajat on moottoreihin lisätty öljyä kannuista, joka ovat saattaneet pyöriä parikin vuotta takakontissa.
Iät ja ajat on moottoreihin lisätty öljyä kannuista, joka ovat saattaneet pyöriä parikin vuotta takakontissa.
NG 900S 3d 2.3i -98
Re: Säilyykö öljy?
Tähän sopisi lisäkysymys: Miksi ja miten sen voi tietää varmasti teettämättä öljystä labra-analyysiä?Hepis kirjoitti:Varmasti ei ole mikään oleellisesti muuttunut.
Se mitä on iät ja ajat tehty ei aina välttämättä ole oikein.Hepis kirjoitti:Iät ja ajat on moottoreihin lisätty öljyä kannuista, joka ovat saattaneet pyöriä parikin vuotta takakontissa.
Öljyt ovat aikalailla kuin viinejä... korkin avaamisen jälkeen ne ovat ennen pitkää pilalla vaikka niitä ei käytettäisikään. Pääsyyt tähän ovat hyvin yksinkertaiset:
- Öljy on ns. hygroskooppinen neste, se ottaa vettä itseensä ilmasta, ja vesi reagoi öljyn lisäaineiden kanssa.
- Pohjaöljy sekä lisäaineet hapettuvat ilman vaikutuksesta.
Öljyn säilytystapa vaikuttaa paljon pilaantumisnopeuteen. Mikäli öljyyn kohdistuu lämpötilan vaihteluita (pienehköjäkin) niin pilaantuminen iskee huomattavasti nopeammin... lämpölaajeneminen pumppaa ilmaa tiiviinkin korkin lävitse... mitä kosteampi tila sitä nopeammin menee pilalle. Tilkat olisi paras säilyttää siten että korkki on nestepinnan tason alapuolella.
Noista jämäkannuista kannattaa katsoa myös parasta ennen päiväys (mikäli kuluttajamarkkinoille tarkoitetuissa öljykannuissa sellainen on, en muista) ennen kuin alkaa suunnittelemaan niiden käyttöä.
Moottoriöljy on niin halpaa tavaraa että vuoden seisoneelle tilkalle ainoa oikea paikka on tippakannu tai jäteöljyastia.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Re: Säilyykö öljy?
Erooakos hydrauliikkaöljy paljon moottoriöljystä? Entisessä työpaikassa oli ruiskuvalukoneissa samat öljyt lähes 10 vuotta. Olisivat varmaan olleet pidempäänkin mutta firma lähti kiinaan. Öljyistä otettiin säännöllisesti näytteet ja ne todettiin aina käyttökelpoisiksi. Onhan koneissa tietenkin suodattimet mutta niillä tuskin voidaan vaikuttaa öljyn vanhenemiseen. Ruiskuvalukoneen luonteesta johtuen öljy on paljon tekemisissä huoneilman kanssa. Suuremmissa 1000KN koneissa yhden iskun aikana (jota oli noin 3 minuutissa) öljyn määrä tankissa vaihteli noin 50 litraa ja huohotin oli yhteydessä huoneilmaan. Eli öljy ei ollut suljetussa astiassa.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Säilyykö öljy?
Voi olla pikkusen eri lisäaineistus ja käyttö teollisuuskoneesa kuin auton polttomoottorissa. Määrät eri luokkaa niin taloudellisempaa tehdä valvontaa kuin varmuusvaihtoja.
Re: Säilyykö öljy?
On niillä eroa...Teukka.k kirjoitti:Erooakos hydrauliikkaöljy paljon moottoriöljystä? Entisessä työpaikassa oli ruiskuvalukoneissa samat öljyt lähes 10 vuotta. Olisivat varmaan olleet pidempäänkin mutta firma lähti kiinaan. Öljyistä otettiin säännöllisesti näytteet ja ne todettiin aina käyttökelpoisiksi. Onhan koneissa tietenkin suodattimet mutta niillä tuskin voidaan vaikuttaa öljyn vanhenemiseen. Ruiskuvalukoneen luonteesta johtuen öljy on paljon tekemisissä huoneilman kanssa. Suuremmissa 1000KN koneissa yhden iskun aikana (jota oli noin 3 minuutissa) öljyn määrä tankissa vaihteli noin 50 litraa ja huohotin oli yhteydessä huoneilmaan. Eli öljy ei ollut suljetussa astiassa.
Tuohon 10v käyttöikään voi epäillä muutamaa eri syytä:
- Näytteenottovirheet
- Analyysin tulkintavirheet
- Väärät analyysit
Ruiskuvalukoneet ovat kyllä, jostakin syystä varsin edullinen ympäristö hydraulinesteelle, mutta 10v alkaa olemaan jo sellainen käyttöikä että muutoksia pitäisi olla reippaasti.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Re: Säilyykö öljy?
Öljynvaihtovälien määritykseen vaikuttaa aika moni muukin asia kuin se pysyykö öljy hyvänä... se että saavutetaanko öljyllä paras mahdollinen voitelu on autotehtaalle aivan sama kunhan saavutetaan sopiva suhde jälleenmyyjän huoltotoiminnan kassavirrassa ja merkin asiakastyytyväisyydessä. Kukaan tuskin edes haluaa rakentaa ikuista autoa.9-5T kirjoitti:Monissa autoissa on vaihtoväli 2v tai pidempi joten jos se öljy ei käytössä vanhene liikaa uskallan käyttää suljetussa astiassa olevaa öljyä paljon pidempään. Kait se voi vanheta mutta onko jossain mitattu että se olisi käyttökelvotonta?
Hermeettisesti suljetuissa astioissa öljyt säilyvät vuosia... mikäli purnukassa on pakkaus- ja parasta ennen päiväys niin sitä voi katsella, mutta ehdoton maksimi varastoelinikä on 4-5 vuotta. Tosin varastoelinikä riippuu öljyn tyypistä... mitä lisäaineistetumpi öljy sitä lyhyempi varastoelinikä. Turvallisina nyrkkisääntöinä voi pitää:
Hydrauliöljyt yms - 2 v
Moottoriöljyt ja vähän lisäaineistetut voimansiirtoöljyt - 3 v
Vaihteistoöljyt ja ATF - 2 v
Se kuitenkin pitää muistaa että öljyssä tapahtuu kemiallisia reaktioita koko sen eliniän ajan, eli hyllyssä vanhennut öljy ei ole uutta vastaavaa vaikka se olisi juuri avatusta purkista peräisin.
Enpä tiedä olisiko näitä joku joskus mittaillut, mutta en oikein näe mitään syytä edes mittailla koska kyse on niin halvasta tavarasta että on aivan turha ottaa mitään riskejä.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Re: Säilyykö öljy?
No perusjuttu on, että hydrauliöljyt ovat tarkoitettu ensisijaisesti energian ja liikkeen siirtämiseen ja moottoriöljyt voiteluun jne.. Myös hydrauliikkaöljyt kestävät kovempian paineita kuin moottoriöljyt (esim. 250bar) ulko ja sisäkäyttöön on omat öljynsä.
Jos se öljy on ollut suljetussa purkissa niin ei se vielä ominaisuuksiltaan ole niin huonoa etteikö sitä voitaisi auton moottooriin laittaa..
Kovin on huoltovapaa ollut tuo ruiskuvalukone jos ei hydrauliikassa ole sen vertaa ollu letkurikkoja/muutakaan 10neen vuoteen. Ja kymmenessä vuodessa luulisi labratestien tuloksissa sentää vettä olevan öljyn seassa ja muita alkuaineita .. Koneikon osista esim. pumppu irrottaa tod.näk joitain aineosia..
Jos se öljy on ollut suljetussa purkissa niin ei se vielä ominaisuuksiltaan ole niin huonoa etteikö sitä voitaisi auton moottooriin laittaa..
Kovin on huoltovapaa ollut tuo ruiskuvalukone jos ei hydrauliikassa ole sen vertaa ollu letkurikkoja/muutakaan 10neen vuoteen. Ja kymmenessä vuodessa luulisi labratestien tuloksissa sentää vettä olevan öljyn seassa ja muita alkuaineita .. Koneikon osista esim. pumppu irrottaa tod.näk joitain aineosia..
Viimeksi muokannut patu, To Loka 22, 2009 16:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: Säilyykö öljy?
Vaihda seuraavat öljyt sitten hiukan aiemmin niin pienentää mahdollisia riskejä!
Re: Säilyykö öljy?
Täytyy hieman saivarrella lisää kun pääsin jo alkuun...patu kirjoitti:No perusjuttu on, että hydrauliöljyt ovat tarkoitettu ensisijaisesti energian ja liikkeen siirtämiseen ja moottoriöljyt voiteluun jne.. Myös hydrauliikkaöljyt kestävät kovempian paineita kuin moottoriöljyt (esim. 250bar) ulko ja sisäkäyttöön on omat öljynsä.
Itseasiassa nykyaikaiset hydraulinesteet ovat usein parempia voiteluaineita kuin moottoriöljyt... ja kyllä, tämä on testattu. Vielä 5-10 v sitten vanhat koneurakoitsija jäärät ajelivat hydrauliikka 10W-30 moottoriöljyillä (taitaa monet ajella vieläkin vaikka se täysin vastoin parempaa tietoa) ja aika monella öljy-yhtiöllä sekä konevalmistajalla oli tarve osoittaa tyhjentävästi vanhan tavan olevan yksiselitteisen älytön... hydraulinesteiden ja korvikeaineiden erot tulivat tuolloin melko tyhjentvästi selvitettyä useammankin tutkimuslaitoksen toimesta.
Voitelevuus on hydraulinesteelle erittäin keskeinen ominaisuus, vähintään yhtä keskeinen kuin moottoriöljyllekin. Se miksi hydraulinesteistä saadaan usein voiteluominaisuuksiltaan parempia johtuu siitä että sen ei tarvitse pystyä sitomaan palamistuotteita kuten moottoriöljyjen mikä antaa enemmän vapauksia sen lisäaineistukseen.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Re: Säilyykö öljy?
Tarkoitatko juuri pelkästään maansiirto vai ihan "oikeaa" hydrauliikkaa?
Itsellä oli mielessä ihan teollisuus ei maansiirtokäyttöön viittavat öljyt.. Tosin Esim. shellin Tellus Arctic 32 joka tarkoitettu ulkotiloihin, on tullut nähtyä maansiirtokäytössä jota käytetään teollisuudessakin ulkotiloissa..
Maansiirrossa ei hydrauliikka ole niin hienoa, jotta siihen tarvitsisi rajusti sanottuna ihmeempiä öljyjä...
Jos laittaa labraan tynnyristä näytteen ja KUNNOSSA olevasta teollisuuskäytössä olevassa hydrauliikkakoneikosta niin se näyte mikä otetaan koneikosta on puhtaampi kuin tynnyristä otettu. Jos ei muuten niin ainakin likapartikkeleiltaan likaisempaan. Se mitä näytteissä käy ilmi on esim. kuparista, magneesiumiin, piin jne, viskositeetin laskuun ja öljyn sisältämä vesi.
Ainakaan meillä ei turhia öljyn vaihtoja tehdä vaan luotetaan testeihin (isoin koneikko mitä on töissä vaihdettu likaisuuden takia on 1000litr.) Joten sitä määrää ei aleta turhaan vaihtelemaan joten testeihin on luotettava.
Testejä tehdään kerran vuodessa tai jolloin tilanne vaatii näytettä labraan.
Eri asia jos letkuja tai sylintereiden tiivisteitä paukkuu jolloin joutuu vaihtamaan/ lisäämään öljyä. Ja virallisesti jos öljyä pumppaa hydrauliikkaan on se ajettava suodattimen läpi, Ei niinkuin moni tekee kannulla täyttöaukosta.. tosin öljyä saa valmiiksi suodatettunakin.
Hydr.öljyn tehtävät: Voiman tai tehon siirtäminen, liikkuvien osien voitelu, välysten tiivistys, jäähdytys.
Vaatimukset: Oikea viskositeetti käynnistyshetkellä ja käyttölämpötilassa, Hyvä kestävyys hapettumista ja jätteiden muodostumista vastaan, voitelevaisuus ja voitelukalvon lujuus, ruosteen ja syöpymisenestokyky, vaahtoamattomuus, hyvät leikkautumattomuusominaisuudet, hyvä suodatettavuus, hyvät tiivisteitä suojaavat ominaisuudet.
Itsellä oli mielessä ihan teollisuus ei maansiirtokäyttöön viittavat öljyt.. Tosin Esim. shellin Tellus Arctic 32 joka tarkoitettu ulkotiloihin, on tullut nähtyä maansiirtokäytössä jota käytetään teollisuudessakin ulkotiloissa..
Maansiirrossa ei hydrauliikka ole niin hienoa, jotta siihen tarvitsisi rajusti sanottuna ihmeempiä öljyjä...
Jos laittaa labraan tynnyristä näytteen ja KUNNOSSA olevasta teollisuuskäytössä olevassa hydrauliikkakoneikosta niin se näyte mikä otetaan koneikosta on puhtaampi kuin tynnyristä otettu. Jos ei muuten niin ainakin likapartikkeleiltaan likaisempaan. Se mitä näytteissä käy ilmi on esim. kuparista, magneesiumiin, piin jne, viskositeetin laskuun ja öljyn sisältämä vesi.
Ainakaan meillä ei turhia öljyn vaihtoja tehdä vaan luotetaan testeihin (isoin koneikko mitä on töissä vaihdettu likaisuuden takia on 1000litr.) Joten sitä määrää ei aleta turhaan vaihtelemaan joten testeihin on luotettava.
Testejä tehdään kerran vuodessa tai jolloin tilanne vaatii näytettä labraan.
Eri asia jos letkuja tai sylintereiden tiivisteitä paukkuu jolloin joutuu vaihtamaan/ lisäämään öljyä. Ja virallisesti jos öljyä pumppaa hydrauliikkaan on se ajettava suodattimen läpi, Ei niinkuin moni tekee kannulla täyttöaukosta.. tosin öljyä saa valmiiksi suodatettunakin.
Hydr.öljyn tehtävät: Voiman tai tehon siirtäminen, liikkuvien osien voitelu, välysten tiivistys, jäähdytys.
Vaatimukset: Oikea viskositeetti käynnistyshetkellä ja käyttölämpötilassa, Hyvä kestävyys hapettumista ja jätteiden muodostumista vastaan, voitelevaisuus ja voitelukalvon lujuus, ruosteen ja syöpymisenestokyky, vaahtoamattomuus, hyvät leikkautumattomuusominaisuudet, hyvä suodatettavuus, hyvät tiivisteitä suojaavat ominaisuudet.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: Säilyykö öljy?
Kyllä 300l shell 32 tellus tx öljyä saa menemään huonoksi vuodessa
Kun levytyökone hakkaa 24/7 suurimman osan vuodesta.
Ei paljon testejä tarvii vaihtoon menee
Paitsi että kun on kyse italian ihmeestä joutuu siihen lisäilee jostain syytä öljyä.
Olisko sama syy kun vanhoissa fiat autoissa
Kun levytyökone hakkaa 24/7 suurimman osan vuodesta.
Ei paljon testejä tarvii vaihtoon menee
Paitsi että kun on kyse italian ihmeestä joutuu siihen lisäilee jostain syytä öljyä.
Olisko sama syy kun vanhoissa fiat autoissa
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Säilyykö öljy?
Millä tavalla menee huonoksi.. Mustenee, alkaa haisemaan vai kerääkö järjestelmä vettä..Vääränlaiset öljyt koneikossa?
Vaihtakaa Shell tellus 46 S:n hyvin tuntuu toimivan ja on käytössä ollut jo vuosia..
Vaihtakaa Shell tellus 46 S:n hyvin tuntuu toimivan ja on käytössä ollut jo vuosia..
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)