Virtalukko ja katsastus

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Mysiini
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Su Heinä 26, 2009 13:09
Paikkakunta: Helsinki

Virtalukko ja katsastus

Viesti Kirjoittaja Mysiini »

NG-ruoska hyljättiin taannoin katsastuksessa pallonivelten vuoksi. Nyt on uudet tukivarret alla ja aika uuteen syyniin varattu.

Tänään sitten huomasin virtalukon menneen sen verran väljäksi, että avain irtoaa lukosta vaikka moottorin käydessä. En tiedä onko osasyy korjaamossa, jonka sepät eivät selvästikään olleet Saab-eksperttejä: auto oli jätetty pihalle vaihde ykkösellä ja kuskin oven lukko käännetty takalukkoasentoon 8O

Miten iso riski on, että katsastusinssi huomaa tuon virtalukon kun jälkitarkastus koskee vain palloniveliä? Pitäisikö perua koko katsastus ja hoitaa lukko ensin kuntoon? Ei tosin oikein nappaa purkutyö kylmällä parkkipaikalla, talliin pääsy vaatii pienen vaivannäön enkä muutenkaan joutaisi mokoman takia jumppaamaan lähiviikkojen aikana.
9-3 SC 2.0t -07
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Virtalukko ja katsastus

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Yksi vaihtoehto on teettää suutarilla hieman "korotettu" avain joka ei sitten olisi niin väljä lukkoon.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Virtalukko ja katsastus

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Mysiini kirjoitti: Miten iso riski on, että katsastusinssi huomaa tuon virtalukon kun jälkitarkastus koskee vain palloniveliä?
Kyllä itse ainakin pitäisin riskiä niin pienenä, että kävisin näyttämässä ne pallonivelet. Ei sen kuulu muita tarkistuksia jälkitarkastuksessa tehdä.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
masamatalapaine
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ma Syys 25, 2006 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Virtalukko ja katsastus

Viesti Kirjoittaja masamatalapaine »

Ei kai tuosta voi jälkitarkastusessa hylkyä antaa jos ei ole vikalistalla?

Itse käytin joskus Chevy Vania konttorilla ja hylsy tuli aika monesta asiasta, mutta inssillä oli jääny tuulilasin melkoinen näkökentässä oleva halkeama merkkaamatta lappuun. Jälkkärissä toinen inssi ihmetteli vaan et miten tuulilasista ei oo merkintää, mut anto kuitenkin leiman...
Volvo V50 1.6D Drive Kinetic Business -09
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Virtalukko ja katsastus

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Mysiini kirjoitti:Tänään sitten huomasin virtalukon menneen sen verran väljäksi, että avain irtoaa lukosta vaikka moottorin käydessä. En tiedä onko osasyy korjaamossa, jonka sepät eivät selvästikään olleet Saab-eksperttejä: auto oli jätetty pihalle vaihde ykkösellä ja kuskin oven lukko käännetty takalukkoasentoon 8O
Ihan ekana meet takas sinne paskapajalle ja pyydät korjaamaan hajoittamansa virtalukon.

Katsastukseen saitkin jo vastauksen muilta. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: Virtalukko ja katsastus

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=83988

Tein joskus ite katsastusavaimen toiotaan nakuttelemalla avainta varovasti alasimen päällä vasaralla, eli toisin sanoen "litistin" avainta hieman. Ja ei lähteny virtalukosta muutoin ku off asennossa. Halpa konsti.
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Mysiini
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Su Heinä 26, 2009 13:09
Paikkakunta: Helsinki

Re: Virtalukko ja katsastus

Viesti Kirjoittaja Mysiini »

Saabisti -77 kirjoitti:Tein joskus ite katsastusavaimen toiotaan nakuttelemalla avainta varovasti alasimen päällä vasaralla, eli toisin sanoen "litistin" avainta hieman. Ja ei lähteny virtalukosta muutoin ku off asennossa. Halpa konsti.
Tuopa oli toimiva temppu! Pikkuisen vasaroin avainta hammastuksen päältä ja johan rupesi pysymään lukossa. Katsastusmieskin haki Saabin halliin sen verran rivakasti ettei se nähtävästi jäänyt virtalukon toimintaa syynäilemään.

Täytynee tuo lukko silti jossain vaiheessa irrottaa ja vaihdattaa siihen uudet haitat. Alkuperäisellä avaimella pakille vaihtaminen kanitti ajoittain (keppi ei halunnut siirtyä oikealle) jo viime kesänä, jossain vaiheessa tulee varmasti ongelmia vaikka käyttöavainta (kesällä teetetty kopio) kuinka takoisi. Viimeistään sitten kun se paperinohueksi mankeloitu avain katkeaa jäätyneeseen oven lukkoon...
9-3 SC 2.0t -07
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Virtalukko ja katsastus

Viesti Kirjoittaja wesku »

En muista koko 2000-luuvn aikana kertaakaan että katsastaja olisi kokeillut avaimen lähtemistä pois muussa kuin lukkoasennossa.

Onko se enää edes vaatimus ? Onhan sellaisiakin autoja jotka on alunperinkin suunniteltu niin että moottori pysyy käynnissä kun avaimen poistaa (esim. Renault Megane)

Mistä vuodesta alkaen lukitus on muuten yleensäkään pakollinen ?
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Virtalukko ja katsastus

Viesti Kirjoittaja Svc »

wesku kirjoitti:Mistä vuodesta alkaen lukitus on muuten yleensäkään pakollinen ?
Luvattoman käytön estävä laite taisi olla pakollinen -68 alkaen. Esim ohjaus- tai vaihdelukko tai ns. panssaripuola.

Irtoavasta avaimesta tulee muutenkin enintään korjauskehoitus.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Re: Virtalukko ja katsastus

Viesti Kirjoittaja AC »

Kuinkahan homma menee näiden key-less-go yms. autojen kanssa joita voi ajella parhaimmillaan ilman avainta kilometrikaupalla ilman että avain on edes auton havaintoalueella :wink:
BMW 320dA Coupe LCI
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Virtalukko ja katsastus

Viesti Kirjoittaja wesku »

AC kirjoitti:Kuinkahan homma menee näiden key-less-go yms. autojen kanssa joita voi ajella parhaimmillaan ilman avainta kilometrikaupalla ilman että avain on edes auton havaintoalueella :wink:
Näin on taas huomattu miten aiemmin viaksi katsotusta asiasta tuleekin "ominaisuus" kun joku keksii laittaa sellaisen sarjavalmisteiseen autoon.
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Virtalukko ja katsastus

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Tuskin nuo inssit kovin tarkkoja heppuja ovat, mutta huomasitteko, että Samin profiilissa oli Tonnarin kuva vaihtunut 9-5:seen

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Virtalukko ja katsastus

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Sonett73 kirjoitti:Tuskin nuo inssit kovin tarkkoja heppuja ovat, mutta huomasitteko, että Samin profiilissa oli Tonnarin kuva vaihtunut 9-5:seen

Ari
Minä huomasin, saanko tikkarin? :D

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Virtalukko ja katsastus

Viesti Kirjoittaja Svc »

AC kirjoitti:Kuinkahan homma menee näiden key-less-go yms. autojen kanssa joita voi ajella parhaimmillaan ilman avainta kilometrikaupalla ilman että avain on edes auton havaintoalueella :wink:
Kerrotkos lisää?
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Re: Virtalukko ja katsastus

Viesti Kirjoittaja AC »

Svc kirjoitti:
AC kirjoitti:Kuinkahan homma menee näiden key-less-go yms. autojen kanssa joita voi ajella parhaimmillaan ilman avainta kilometrikaupalla ilman että avain on edes auton havaintoalueella :wink:
Kerrotkos lisää?
Esimerkkinä vaikka tuollainen BMW X5 missä avain saa olla kuljettajan taskussa ajon aikana. Kun kuljettaja poistuu autosta ja kävelee vähän matkan päähän, ajotietokone ilmoittaa että avain ei ole havaintoalueella mutta auto käy silti ja tarvittaessa sillä voi myös ajaa. Sitten kun auton sammuttaa niin käynnistyksessä avaimen pitää olla havaintoalueella. En kyllä tiedä miten kauas autolla voi ajaa ilman avainta, voisi joskus koittaa?
BMW 320dA Coupe LCI
Vastaa Viestiin