Liikennevahingon aiheuttaminen itselle tai omalla autolla

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
wesku
"Hölösuu"

Liikennevahingon aiheuttaminen itselle tai omalla autolla

Viesti Kirjoittaja wesku »

Onko tietoa miten korvausten suhteen homma toimii esim seuraavissa tilanteissa:

1. Minä ja kaveri ajamme yhteen molemmat minun omistamillani autoilla, minä syyllinen.
2. Minä ja kaveri ajamme yhteen molemmat minun omistamillani autoilla, kaveri syyllinen.
3. Ajamme yhteen niin että minä ajan kaverin omistamalla autolla ja kaveri ajaa minun omistamalla autolla, minä syyllinen.
4. Törmään itse toiseen omistamaani autoon joka on pysäköitynä.
5. Kaveri ajaa minulta lainaamallaan autolla ja törmää omistamaani toiseen autoon joka on pysäköitynä.

Kaskohan ilmeisesti yleensä korvaa mahdolliset tilanteet joissa vakuutuksenottaja aiheuttaa vahinkoa itselleen. Riittääkö kuitenkin tapauksissa joissain tapauksissa korvauksen maksamiseen syyttömän osapuolen ajamalle ajoneuvolle pelkkä liikennevakuutus ?

Muuttuuko tilanne jotenkin jos onkin kyse autosta jossa olen vain haltijana ja vakuutuksenottajana mutta omistaja on rahoitusyhtiö ? Entä jos kyseessä on työsuhdeauto jolla aiheutan vahingon omalle autolleni ? Tai vaikka työnantajani pakettiauto jota itse ajan ?

Muuttuuko em. tilanteissa kuvio jotenkin jos kyseessä on kaverin sijasta esim oma lapsi, vanhempi, sisko, veli, tai muu lähisukulainen ?

En nyt ole mitään vakuutuspetosta suunnittelemassa, joskus on vain käynyt mielessä miten tällaisissa mahdollisissa tilanteissa kävisi joten olisi mielenkiintoista tietää jos jollakulla kokemuksia tai muuten tarkempaa tietoa aiheesta. Luulisi että näitä sattuu silloin tällöin eikä ihan mahdottoman harvinaisesta asiasta olisi kyse.
Ansis
"Hölösuu"

Re: Liikennevahingon aiheuttaminen itselle tai omalla autolla

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Ainakin vesipäisen velipuoleni Keijon törmätessä traktorillani autooni vakuutus toimi kuten pitääkin ja maksoi korvaukset nikottelematta.
96 M75 i12 5-speed ;)
Saappi Kuski
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Ei ole väliä kuka minkäkin auton omistaa tai on haltija.
Syyllisen auton liikennevakuutuksesta korvataan vastapuolen ajoneuvon ja mahdolliset henkilövahingot tai jos syyllisyys jaetaan osapuolten kesken niin sitten suhteessa syyllisyyden mukaan.
Itse omalle ajoneuvolle aiheutetut vahingot korvataan mahdollisesta omasta kaskovakuutuksesta.
9000CS 2,3
9000LPT
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Saappi Kuski kirjoitti: Itse omalle ajoneuvolle aiheutetut vahingot korvataan mahdollisesta omasta kaskovakuutuksesta.
Joillakin vakuutusyhtiöillä on tässäkin kohtaa rajoitus.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Saappi Kuski
"Hölösuu"

9000LPT kirjoitti:
Saappi Kuski kirjoitti: Itse omalle ajoneuvolle aiheutetut vahingot korvataan mahdollisesta omasta kaskovakuutuksesta.
Tarkoitin siis tietenkin että jos henkilö omistaa ajoneuvot a ja b ja aiheuttaa ajoneuvolla a sille ajoneuvolle a vahingon niin se korvataan a:n kaskosta. Jos aiheuttaa ajoneuvolla a ajoneuvolle b vahingon niin a:n vahinko korvataan a:n kaskosta mutta b:n vahinko tietysti a:n liikennevakuutuksesta.
9000CS 2,3
9000LPT
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Saappi Kuski kirjoitti:
9000LPT kirjoitti:
Tarkoitin siis tietenkin että jos henkilö omistaa ajoneuvot a ja b ja aiheuttaa ajoneuvolla a sille ajoneuvolle a vahingon niin se korvataan a:n kaskosta. Jos aiheuttaa ajoneuvolla a ajoneuvolle b vahingon niin a:n vahinko korvataan a:n kaskosta mutta b:n vahinko tietysti a:n liikennevakuutuksesta.
Ei kaikissa vakuutusyhtiöissä. Työkaveri peruutti omassa pihassa toisen autonsa kylkeen, niin vakuutusehdoissa lukee, ettei kyseistä vahinkoa saa laitettua toisen (autolla jolla peruutettiin) auton liikennevakuutukseen, koska kyseessä on saman talouden kaksi autoa.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Saappi Kuski
"Hölösuu"

9000LPT kirjoitti: Ei kaikissa vakuutusyhtiöissä. Työkaveri peruutti omassa pihassa toisen autonsa kylkeen, niin vakuutusehdoissa lukee, ettei kyseistä vahinkoa saa laitettua toisen (autolla jolla peruutettiin) auton liikennevakuutukseen, koska kyseessä on saman talouden kaksi autoa.
Uutta tietoa minulle. Olisipa hauska tietää minkä yhtiön ehdoissa noin sanotaan.
9000CS 2,3
Vastaa Viestiin