9-5T kirjoitti:sekoita muutaman asian keskenään.
Koneremppaa ei tuon takia tarvitse tehdä, pitkän aikaan ollut 91 minimi Saabeissa.
Täytyykö aina maksajan olla joku muu.
Kuivaa huumoria lienee sama kuin väärää tietoa.
Määrittele pitkä aika. Vielä 80-luvun lopulla oli, ja on vieläkin, Saabeja, joissa minimi on 98 tai 99 oktaaninen bensa. Siis kaikki kaasuttimella tai K-Jetronicilla ilman APC:ta olevat H-moottorit.
91 oktaaninen kelpaa vasta nakutustunnistimella varustetuille H-moottoreille ja niiden perillisille.
Svc kirjoitti: 91 oktaaninen kelpaa vasta nakutustunnistimella varustetuille H-moottoreille ja niiden perillisille.
Automatic Performance Control/APC:n otti saab käyttöönsä jo 1980, eikö siitä ole kulunut jo pitkä aika.
APC kehitettiin juuri sen takia, että säästyttäisiin näiltä turbon moottorivaurioilta eri laatuisen bensan käytön vuoksi.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
APC:n käyttöönotosta on toki 30 vuotta, mutta viimeiset kaasutinmoottorit poistuivat tuotannosta vasta reilu 20 vuotta sitten. Kaasarisatkuja on edelleen liikenteessä moninverroin näihin APC-turbosatkuihin verrattuna.
Olikos 900c myynissä vielä -90 vuosimallina? 89 oli ainakin.
Varmistettua tietoa Nesteeltä:
95E10 bensiinin oktaaniluku/puristuskestävyys vastaa normaalia 95E "100%" bensiiniä.
Eli jos 95E10:stä ottaa etanolin pois, on oktaaniarvo n.92.
Perusbensiini on "laimeampaa" , joka sitten etanolilla saatetaan oktaaniarvoltaan likelle etanolitonta bensiiniä.
Sen verran kiinnostaa tää pentsiini asia. Softagurut vois valaista notta onko tuota lisättyä etanolimäärää järkevä lähteä softaan optimoimaa et sais parhaan mahdollisen hyödyn siitä irti?
Epäilen tosin jo etukäteen, että lisäys on niin pieni ettei siitä ole saatavissa muuta hyötyä kuin lisääntynyt kulutus ja hyvä perustelu miks tankata jatkossa vain 98e
Ei ole mitään optimoitavaa, oktaaniluku on sama joten sytytyskartat ei kaipaa mitään muutosta, stoikiometrisen seossuhteen ero taas kompensoituu lambdakorjauksella ja adaptaatiolla automaattisesti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Svc kirjoitti:Olikos 900c myynissä vielä -90 vuosimallina? 89 oli ainakin.
Joissain ihan ekoissa -90 mallivuoden hinnastoissa taisi olla 4d 900c mainittuna ikäänkuin sitäkin olisi ollut saatavana '90 mallina. Kuitenkin tuohon aikaan Juhlamallikampanjan viimeisiä '89 mallivuoden yksilöitä oli vielä kymmeniä varastoissa ja ne myytiin lopulta osin tarjousten perusteella pilkkahintaan pois, joten tuskinpa '90 mallisia lienee tilattu saati sitten valmistettu Suomen(kaan) markkinoille.
Ja jossain 1990 mallivuoden esittelyissä oli jo '89 syksyllä mainittu, että kaikki mallivuoden 1990 Saabit ovat katalysaattorilla.
Työkaverin kanssa tuli kaffeella vääntöä, että voiko käyttää lastutetussa autossa. Itellä on 2,0T eli Saabin alkup. lastu tossa 9-5:ssa. Mielestäni ei oo mitään syytä, että miksi ei voisi käyttää? vai?
kitooos...
Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
Ok,suurin osa saabeista (kaikki 79 malleista alkaen) toimii myös tuolla e-10 versiolla.
Mutta kertokaa mulle se että miten saan tislattua ton 10 prossaa parempaan käyttöön?
olis jotain hyötyä tuostakin uudistuksesta kun vetäsis sen kurkusta alas.
tomaatti kirjoitti:Mutta kertokaa mulle se että miten saan tislattua ton 10 prossaa parempaan käyttöön?
olis jotain hyötyä tuostakin uudistuksesta kun vetäsis sen kurkusta alas.
Hmm. Pirtulitran hinnaksi tulisi 15 - 16e. Olikos litran pullo 013:a jotain reilu pari kymppiä? Kyllähän tuo jo kannattaisi
tomaatti kirjoitti:Mutta kertokaa mulle se että miten saan tislattua ton 10 prossaa parempaan käyttöön?
olis jotain hyötyä tuostakin uudistuksesta kun vetäsis sen kurkusta alas.
Hmm. Pirtulitran hinnaksi tulisi 15 - 16e. Olikos litran pullo 013:a jotain reilu pari kymppiä? Kyllähän tuo jo kannattaisi
Millä laskuopilla? Meinaatko että se 100% bensiini pitäis heittää viemäriin?
Svc kirjoitti:Hmm. Pirtulitran hinnaksi tulisi 15 - 16e. Olikos litran pullo 013:a jotain reilu pari kymppiä? Kyllähän tuo jo kannattaisi
Millä laskuopilla? Meinaatko että se 100% bensiini pitäis heittää viemäriin?
Heh. Tuo on muuten totta. Itsellä vaan ei ole mitään käyttöä 92 oktaaniselle, niin en edes ajatellut sitä bensan osuutta.
Vakavasti puhuen, sen etanolin erottaminen bensasta juomakelpoiseksi ei onnistu ihan kotikonstein. Tahtoo käydä, että kun tuollaisista kemiallisista seoksista lähdetään jotain komponenttia erottamaan ilman kunnollisia vehkeitä (=ilman öljynjalostamoa) se jäännös ei yleensä ole käyttökelpoista sellaisenaan. Suurin osa bensan komponenteista höyrystyy alemmassa lämpötilassa kuin etanoli, eli se pitäisi saada otettua esim tislauksessa talteen ja regeneroitua takaisin bensaksi.
Bensan tislaaminen esim. pontikkapannussa ei välttämättä ole hyvä idea.