E10 bensiini
E10 bensiini
E10- ja E5-laadut korvannevat reilun vuoden päästä 95- ja 98-bensiinit.
http://www.iltalehti.fi/autot/2009113010684048_au.shtml
Tämä tarkoittanee ainakin kahta asiaa...
A. Bensan hinta nousee
B. Kaikille ainakaan vanhemmille autoille ei löydy tankkauspaikkoja yhtä helposti kuin nyt.
Jos jotain positiivista asiasta etsii niin ainakin saabeihin pitäisi tuo E10 laatu sopia..
http://www.iltalehti.fi/autot/2009113010684048_au.shtml
Tämä tarkoittanee ainakin kahta asiaa...
A. Bensan hinta nousee
B. Kaikille ainakaan vanhemmille autoille ei löydy tankkauspaikkoja yhtä helposti kuin nyt.
Jos jotain positiivista asiasta etsii niin ainakin saabeihin pitäisi tuo E10 laatu sopia..
9-3Aero-01
Re: E10 bensiini
Mitenkä vanhoihin (saabeihin) tuo käy vai onko tuolla määrällä viinasta vielä miten kamalasti väliä?
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
-
- "Hirsch"
- Viestit: 997
- Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
- Paikkakunta: Kalajoki
Re: E10 bensiini
Katsoppas vain, näin saadaan taas kuritettua niitä kerettiläisiä jotka uskaltautuvat ajamaan yli 5 vuoden ikäisillä autoilla Jos ei autokauppiaat saa millään muulla tuotteitaan myytyä niin näköjään sitten väkisin. Kohta voi lukea lehdestä, että autokauppiaat kiittelevät EU:ta järkevästä päätöksestä.
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Re: E10 bensiini
Taitaa olla vanhan saabin kohdalla ihan sama onko siinä 5 vai 10% etanolia...Olli Kinaret kirjoitti:Katsoppas vain, näin saadaan taas kuritettua niitä kerettiläisiä jotka uskaltautuvat ajamaan yli 5 vuoden ikäisillä autoilla Jos ei autokauppiaat saa millään muulla tuotteitaan myytyä niin näköjään sitten väkisin. Kohta voi lukea lehdestä, että autokauppiaat kiittelevät EU:ta järkevästä päätöksestä.
Re: E10 bensiini
täältä löytyikin hieman enemmän tietoa noista sopivuuksista..
http://www.onlinemechanical.net/ethanol-E10.html
SAAB All petrol engines since 1986 will operate satisfactorily on E10
http://www.onlinemechanical.net/ethanol-E10.html
SAAB All petrol engines since 1986 will operate satisfactorily on E10
9-3Aero-01
Re: E10 bensiini
Harmittavasti vaan meinaavat vissiin 95E:stä "jalostaa" tuon E10:n, jolloin oktaaniluku ei ole lähelläkään 98 oktaanista.
-Sami
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: E10 bensiini
mikähän shellin v-powerin kohtalo on? jostain pitää sitä liki 100 oktaanista saada:)Tobbana kirjoitti:Harmittavasti vaan meinaavat vissiin 95E:stä "jalostaa" tuon E10:n, jolloin oktaaniluku ei ole lähelläkään 98 oktaanista.
-Sami
Re: E10 bensiini
Parantaakohan suorituskykyä, jos jonkunlaisen optimoidun softan päivittää Trionic5:lle 98-oktaanista E10:ä varten? Nythän softa varmaan olettaa, että energiatiheys on sama kuin olis 100% bensaa.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
-
- "Hirsch"
- Viestit: 997
- Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
- Paikkakunta: Kalajoki
Re: E10 bensiini
No jos näin on niin en jatka avautumista tämän enempäätnt kirjoitti:täältä löytyikin hieman enemmän tietoa noista sopivuuksista..
http://www.onlinemechanical.net/ethanol-E10.html
SAAB All petrol engines since 1986 will operate satisfactorily on E10
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Re: E10 bensiini
Aika huolestuttavaa, jos vähintään 98 oktaanista ei saa, nimittäin aika moni uudempikin auto käyttää sitä(suositus), jää muuten aika monella Porchet ja Corvetet ym talliin. Sitten auto/moottoripyöräharrastajat joilla viritetyt moottorit, sama kohtalo.
Toisaalta samaan hengenvetoon luvataan, että tulevaisuudessa kaikillle autoille soveltuvaa bensiiniä tullaan edelleen toimittamaan, eli vähintään 98 oktaanista saa sitten jostain
Toisaalta samaan hengenvetoon luvataan, että tulevaisuudessa kaikillle autoille soveltuvaa bensiiniä tullaan edelleen toimittamaan, eli vähintään 98 oktaanista saa sitten jostain
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Re: E10 bensiini
Mistä näitä harhaluuloja oikein tulee...
Etanoli bensan seassa ei sellaisenaan lisää yhtään tehoa jollei kone ole yliviritetty jo valmiiksi nakuttamaan tavan bensalla jolloin etanolia lisäämällä voidaan päästä maksimiin.
Jos nyt äkkiseltään lasken oikein, niin E10% tekis 97% tehoa vastaavaan 100% bensaan nähden.
Trionic-sukupolven Saabit kyllä sopeutuu tuohon 5-10% etanolipitoisuuteen, kunhan vaan softa on kunnossa, vakio tai oikein viritetty.
Optimoimalla ohjelmiston ei saada enemmän tehoa vaikka kuinka paljon etanolia laitettais joukkoon, samalla tavalla optimoimalla bensalle saadaan enemmän tehoa, sillä bensiinissä on enemmän energiaa litralla, ja näinollen suuttimet tulee vastaan paljon aikaisemmin etanolilla.
Tässäkin puhun siis vakioraudasta, jos lähdetään vaihtamaan suuttimia suuremmaksi, niin uskon että ilmenee muita ongelmia ennen kun bensiinistä loppuu ominaisuudet etanoliin nähden (ahdin, bensapumppu, pakopaineet yms. turhaa).
Toki Etanolilla saadaan enemmän tehoa kun mennään riittävän pitkälle
Etanoli bensan seassa ei sellaisenaan lisää yhtään tehoa jollei kone ole yliviritetty jo valmiiksi nakuttamaan tavan bensalla jolloin etanolia lisäämällä voidaan päästä maksimiin.
Jos nyt äkkiseltään lasken oikein, niin E10% tekis 97% tehoa vastaavaan 100% bensaan nähden.
Trionic-sukupolven Saabit kyllä sopeutuu tuohon 5-10% etanolipitoisuuteen, kunhan vaan softa on kunnossa, vakio tai oikein viritetty.
Optimoimalla ohjelmiston ei saada enemmän tehoa vaikka kuinka paljon etanolia laitettais joukkoon, samalla tavalla optimoimalla bensalle saadaan enemmän tehoa, sillä bensiinissä on enemmän energiaa litralla, ja näinollen suuttimet tulee vastaan paljon aikaisemmin etanolilla.
Tässäkin puhun siis vakioraudasta, jos lähdetään vaihtamaan suuttimia suuremmaksi, niin uskon että ilmenee muita ongelmia ennen kun bensiinistä loppuu ominaisuudet etanoliin nähden (ahdin, bensapumppu, pakopaineet yms. turhaa).
Toki Etanolilla saadaan enemmän tehoa kun mennään riittävän pitkälle
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Re: E10 bensiini
Tässä ihan mielenkiintoista juttua:
http://www.fuel-testers.com/gasoline_oc ... l_E10.html
ja
http://www.fuel-testers.com/ethanol_eng ... tions.html
(Linkkien sivusto myy polttoaineen testisarjoja joten varmaan asiaa suurennellaan jotta myynti kävisi)
Linkeissä mainitut oktaaniluvut (MON) ovat meikäläisiä (RON) alhaisemmat johtuen määrittelytavasta. Pumpulla oktaaniluku on E10:llä sama kuin vastaavasti merkityn bensan, se ei ole ongelma. Polttoaineen ikääntyminen taas on, E10 ei kestä säilytystä yhtä hyvin kuin bensa.
Auton kanssa pärjää mutta perämoottori on jo ihan toinen juttu.
http://www.fuel-testers.com/gasoline_oc ... l_E10.html
ja
http://www.fuel-testers.com/ethanol_eng ... tions.html
(Linkkien sivusto myy polttoaineen testisarjoja joten varmaan asiaa suurennellaan jotta myynti kävisi)
Linkeissä mainitut oktaaniluvut (MON) ovat meikäläisiä (RON) alhaisemmat johtuen määrittelytavasta. Pumpulla oktaaniluku on E10:llä sama kuin vastaavasti merkityn bensan, se ei ole ongelma. Polttoaineen ikääntyminen taas on, E10 ei kestä säilytystä yhtä hyvin kuin bensa.
Auton kanssa pärjää mutta perämoottori on jo ihan toinen juttu.
Re: E10 bensiini
Ja etanoli sitoaa vettä huomattavasti enemmän mitä bensiini, tosin tuo 10% nyt tuskin on kovin suuri ongelma, mutta E85:llä ei missään nimessä kannata autoa seisottaa pidempään (kuten kesä/talvisäilytys) voi olla hieman ruosteessa kone tämän jälkeen
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Re: E10 bensiini
En aivan ymmärtänyt mitä ajat takaa, mutta itse tuossa aiemmin mainitsin olevani siinä käsityksessä, että E10 "jatkettaisiin" 95e:stä, jolloin oktaanit olisivat jotain 96-97 väliin, eikö? Tämähän ei 98e-miehelle kelpaa mitenkään päin.Nappe kirjoitti:Etanoli bensan seassa ei sellaisenaan lisää yhtään tehoa jollei kone ole yliviritetty jo valmiiksi nakuttamaan tavan bensalla jolloin etanolia lisäämällä voidaan päästä maksimiin.
Jos nyt äkkiseltään lasken oikein, niin E10% tekis 97% tehoa vastaavaan 100% bensaan nähden.
Aamen.Nappe kirjoitti:Trionic-sukupolven Saabit kyllä sopeutuu tuohon 5-10% etanolipitoisuuteen, kunhan vaan softa on kunnossa, vakio tai oikein viritetty.
Mutta, samaan hengenvetoon täytyy taas mainita, että paljonko siinä E10:ssä sitten tulee olemaan niitä oktaaneja.
Suhdelukujen kyttääminen taas pistää nuukan miehen mietteliääksi. Ainakin teoriassa E10:ntäkin kuluu enemmän, kuin normaalia bensaa, tällöin hinta vs. kulutus/teho menee aivan päin p**settä verrattuna vanhaan...
-Sami
ps. tehoihin en ota kantaa, mutta 98e:tä suositellaan tuossa femman manuaalissa tankkaamaan ja vahinkotestin mukaan 95e on todellakin väärää bensaa laitettavaksi tuon 9-5 aeron tankkiin.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83