Mikä seuraavaksi autoksi?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5359
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Mikä seuraavaksi autoksi?

Viesti Kirjoittaja VKe »

Onks monelle tärkeetä auton valinnassa se että autosi miellyttää naapuria tai se että auton ulkonäkö ei oo tylsä? Itte en kyllä kumpaakaan kriteeriä mieti kun autoo ostan mutta meitä ja makuja on onneksi moneen autoon...

Päteeks noi samat kriteerit eukon valintaan?
Sininen Saab 9-3, '99
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Re: Mikä seuraavaksi autoksi?

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

VKe kirjoitti:Onks monelle tärkeetä auton valinnassa se että autosi miellyttää naapuria tai se että auton ulkonäkö ei oo tylsä? Itte en kyllä kumpaakaan kriteeriä mieti kun autoo ostan mutta meitä ja makuja on onneksi moneen autoon...
Sen verran visuaalinen ihminen olen, että ulkonäöllä on paljonkin painoarvoa vaihtoehtoja punnittaessa. Pääasiassahan sitä istuu autossa kuskin penkillä ja korin ulkoiset muodot jäävät näkemättä, mutta silti jättäessä autoa parkkiin tulee satunnaisesti vilkaistua vielä viimeisen kerran. Naapurien mielipiteellä ei ole merkitystä, koska en edes heitä tunne. Kai sitä autoa ostaessa ostaa samalla tarinan autosta, että esimerkiksi Saab-miehenä olen sellainen oman tien kulkija enemmän mitä harmaa Skoda-mies työpaikalla. Tietysti entistä enemmän tuulitunnelitestit ja yhteisten osien käyttö tasapäistää autoja, joten erot tänä päivänä eivät taida olla yhtä konkreettisia.

Autonosto on itselle aina ollut myös tunnepuolen asia. Toisille prakmaattinen perustelu ajaa oikean autovaihtoehdon luokse.
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Mikä seuraavaksi autoksi?

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Jos sitä seuraavaks joskus 9000aero :roll:
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
jarkar
"Viggen"
Viestit: 510
Liittynyt: Su Loka 29, 2006 12:08
Paikkakunta: Härmä

Re: Mikä seuraavaksi autoksi?

Viesti Kirjoittaja jarkar »

nykyinen aero menee vielä 10 vuotta.Eiköhän silloin jo saa
Possen maasturia aika halvalla.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Mikä seuraavaksi autoksi?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Näin Kokkolassa mustan farkku 9-5 Aeron. Sellainen vois olla seuraava liikkumaväline.

http://tinyurl.com/ya7mndm
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
jlu
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Syys 12, 2007 18:12
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mikä seuraavaksi autoksi?

Viesti Kirjoittaja jlu »

VKe kirjoitti:Onks monelle tärkeetä auton valinnassa se että autosi miellyttää naapuria
Ihan varmasti on, mutta jos (siis kun) ajat Saabilla, voit ainakin julkisen keskustelun (esim. eri lehtien Saabia koskevien artikkelien keskustelut) perusteella olla varma, että naapurisi ei ole kateellinen. Ei haittaa minua, minulle riittää tietää, että minulla on parempi auto kuin niillä ja ne ei vaan tajua.

Sorry off-topicin jatkamisesta.
9-5 2,0t Wagon -05
jlu
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Syys 12, 2007 18:12
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mikä seuraavaksi autoksi?

Viesti Kirjoittaja jlu »

ng900aero kirjoitti:
jlu kirjoitti:
ng900aero kirjoitti: Mutta itä-eurooppalainen Skoda sensijaan voisi olla ok siinä kuin vaikkapa Lada tai Wartburg?
ja kummassa Euroopassa Suomi olikaan, Itä vai Länsi, jos Tsekki on Itä-Europassa?
Autonvalmistuksellisesti Suomi ollut selkeesti kuitenkin enemmän länteen kallellaan: mm. Boxter, Calibra, Saabit, jne. vs. Suomessa koottu Samara :D

Historiallisesti katsottuna Suomi oli silti NL:n aikoina selkeesti suvereenisin sen alusmaista, ja jonkinmoista länsihapatustakin täällä silloin tällöin suvaittiin, taisi vaan kuitenkin kuri olla huomattavasti parempaa Tšekkoslovakiassa :D
Kyllähän se itähabatus jälkensä jättää selkeesti, kaveri osti vuosi sitten uuden Skoda kombin (Octavia) jossa on ahdettu 2-litrainen dieselmoottori, ja jossa tehoja hieman yli 100hv, ja jonka ulkonäkö ja varustelu (oli siinä kait ilmastointi, cruise ja jotain muita, ehkä jopa sähkölasit edessä) on aikas huonoa tasoa, istuimetkin sellaiset luokkaa vanerilla pehmustetut ja epäergonomiset samaan tyyliin kuin 80-luvun VW Jetassa (jollaisella tuli ajettua 18v kakarana riittävän paljon), ja suorituskykyä ei ole lainkaan, ja auton ulkonäkö on ihan sitä aitoa itäblokki-designia (vaikka väriltään musta onkin) :D

Olkoon kuinka vaan "järkiostos" niin mitään Skodaa en kyllä itse ikinä ostaisi, kuten en Ladaakaan, täytyy koettaa pysyä länsiautoissa :D
Edelleen off-topicissa pysyen jatkan, että maatieteellisesti lännenpänähän tuo Tsekki Suomea on ja että on melko turha verrata 80-luvun takatuuppari-Skodaa ja nykyistä. Ihan yhtä asiapistoista vertailua kuin monien mielipiteet Saabista 80-luvun kokemusten perusteella.

Itselläni Octaviasta kokemusta vain 1. sukupolven versiosta, josta en koeajolla tykännyt. Jäi mieleen minullakin silloin nuo melko ohuet penkinpehmusteet. Myöhemmin olen kyllä tullut siihen tulokseen, että ei emokonsernin tuotteet ole sen kummoisempia ominaisuuksien tai laadun suhteen. Tai monen muunkaan ns. länsiauton.

Sen sijaan about 85-mallisella Skoda Coupélla tuli ajeltua ajokortin saatuni melko paljon. Ulkonäöllisesti siinä oli mielestäni aika paljon yhteistä Alfan jonkun Coupé-mallin kanssa. Hauska auto. Sen jälkeen ostin itselleni 89-mallin Samaran ja ajoin silllä matkamittarin 80tkm-160tkm. Kortin muuten ajoin -84 satkulla. Saabisti olen käytännössä ollut noin kymmenvuotiaasta, enkä aio vaihtaa tuota nykyistä kuin samanmerkkiseen. Jos nyt Saabille käy kalpaten, näyttää nykyisillä vuosikilometreillä siltä ettei sitä ehkä tarvitse vaihtaa ennen eläkkeelle lähtöä.
9-5 2,0t Wagon -05
PVI
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ti Elo 26, 2003 12:22
Paikkakunta: Turku

Re: Mikä seuraavaksi autoksi?

Viesti Kirjoittaja PVI »

VKe kirjoitti:Onks monelle tärkeetä auton valinnassa se että autosi miellyttää naapuria tai se että auton ulkonäkö ei oo tylsä? Itte en kyllä kumpaakaan kriteeriä mieti kun autoo ostan mutta meitä ja makuja on onneksi moneen autoon...

Päteeks noi samat kriteerit eukon valintaan?
Jatketaan samaan rataan offtopicilla...
Omana mielipiteenä voisin sanoa, että kyllä auton pitää omaa silmää miellyttää, mutta että naapuria..? Ei vois vähempää kiinnostaa. Tärkeintä on että potkua on pellin alla ja sitä voi tarvittaessa käyttää. Näissä Saabeissa sitä on ollut mulle jo aika pitkän aikaa.

Siitä saakka kun Saabin tiukka tilanne on ollut julkisuudessa, on puheissa tullut kyselyitä mihin autoon seuraavaksi kääntyisin. No oikeasti jos olis pakko valita joku muu merkki niin alfa olis sellainen joka tuntuis mielenkiintoiselta. Mutta uusia 9-5:sia saa vielä kaupasta joten en nyt heti ole merkkiä vaihtamassa.

Mitä tulee skodaan niin kokemusta on työpaikan edellisen korimallin farkku octaviasta 1,9D:llä. Usean parinsadan kilsan reissun aikana on useamman kerran kaivannut Saabin penkkiä ja äänieristystä. Skodasta tulee myöskin mieleen yhden tuttavani auton vaihto. Hänellä oli työsuhde autona edellisen työntekijän musta -08 A4 Audi. Sai kuulemma kuulla usein että menee myyjällä hyvin kun on tuollainen auto. No kun sai valita itse uuden työsuhdepelin niin valinta oli hopeanharmaa Octavia.....
PVI
Audi A6 Quattro, Audi A3
Edelliset: 9-5 aero wagon aut 07, 9-5 aero wagon aut -01, 9000CDE 2,3t -95, 900S -90, 99T -78, 900T16 -90, 900GLs -83
ecotec
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2008 16:11

Re: Mikä seuraavaksi autoksi?

Viesti Kirjoittaja ecotec »

neliveto näin talvikeleille olis näppärä...
9-5 2.3T -05 stage 3
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Mikä seuraavaksi autoksi?

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

Niin, meillä on 2 saabia ja c5. Kukaan naapuri, työtoveri, kaveri eikä sukulainen ole ikinä tajunnut kummankaan merkin hankintaa. Ainoa isompi ongelma on siinä että vaimo tykkää sitikasta ja ajaa saabilla, minä toisin päin. Ja tämä siksi että köyhän on "pakko" ajaa dieselillä, ja kuten on moni todennut, saabin dieselit ei oikein vakuuta. Ehkä 1.9 on parempi? Mutta se on turhan kallis vielä meikäläisen makuun.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Mikä seuraavaksi autoksi?

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Suppari kirjoitti:
georgahti kirjoitti:535 D AT

itse olen tuollaista kaavaillut käyttöautoksi jos saabi myydään kinkeille
Aika kaukana vaan hintaluokasta 10-12ke..

Oma ehdotus on BMW,tietysti ja 530d,hakkaa kaikki ajamani uudetkin saabit joka rintamalla aikatarkkaan 100-0,ja aika kestäviä vehkeitä tuntuu olevan,jos vaan huollettu.Nuissa yleensä kaikki nuo sun tarvitsemat varusteet,ja paljon muuta.Mielummin 300 ajettu BMW kuin satkun ajettu saap. :wink: Aja ja ihastu.
530d (mutsin e61) on mielestäni ainakin korkeaprofiilisilla kumeilla ja aktiivialustalla onneton, tuntuu ensin sille, ettei autosta löytyisi kallistuksenvakaajia lainkaan (tai olisi joku katumaasturi) kun suunta ei tahdo muuttua mihinkään välittömästi ratinliikkeen jälkeen. Toki korjaantuu jäykemmällä alustalla, pelkät matalamman profiilin kumitkin saattaisivat tehdä ihmeitä, ainakin aktiivialustaa on kovin btcf:lla kehuttu.

Ohjaus on erittäin hyvä, vaikka muuttuvavälityksinen näissä kokeilemissani on ollutkin.

Kyllähän noissakin on ongelmia ollut, erityisesti e39 koppaisissa GM-automaattilaatikot ovat melko synkkää paskaa samoin kuin kyllä Saabinkin Aisinit.

BMW-miehillä vaan tuntuu olevan tavat sellaiset, että automaattilaatikon öljynvaihtoa ei tehdä ennenkuin ensimmäisen kerran noilla 300tkm lukemilla, jolloin kaikki kertynyt paska lähtee liikkeelle ja tulee rumaa jälkeä. Syyttävät sitten ö-vaihtoja noista rikkoontumisista, todellinen syy on kuitenkin se, ettei niitä vaihtoja ole tehty hivenen useammin.

Koneet noissa kyllä kestävät kun poistaa ainoan riskin, läpät imusarjasta. Positiivisena asiana: Noissa on myös ketju jakopäässä.

e6x/e9x laatikkoja taas menee satunnaisesti kilometreihin katsomatta, loota on toimiessaan erittäin hieno kapistus, vittuillessaan nykii eikä ajaminen tahdo onnistua lainkaan. Tarkkaa määrää vioista on paha sanoa, mutta sekä mutsin 2005 530dA:n että emännän 335dA:n ZF aiheuttaa toisinaan harmaita hiuksia. Esimerkkinä satunnaisesti ei tahdo päästä liikkeelle, kierrokset nousevat mutta juuri mitään ei tapahdu. Coupeen on tämän takia vaihdettu laatikko ja turbiini kerran jo takuuseenkin oikeastaan minkään (nykimisen) muuttumatta. Takuutyö tehtiin kyllä melko hyvin mukisematta.

Omaan käyttöön BMW:ta ei voi ajatella, ainakaan takuuaikaista sellaista, koska paikallisessa BMW-liikkeessä ei yritysautolla pääse huoltojonon ohi toisin kuin esim. paikallisessa Saab-liikkeessä tai entisessä Deltassa. Jos auto on todella tarpeellinen, voin kertoa että ajan ennemmin vaikka huollon osalta hyvin toimivaalla opelilla kuin BMW:lla jossa homma ei toimi jos ja kun jotain tulee.

Tästä esimerkki, mutsin auto jäi tielle akku tyhjänä, jokin varavoimasysteemi noissa on kuitenkin koska startti pyöri kuin akku täynnäkin. Auto huoltoon, jossa kesti viikko selvittää että akku oli vanha. Luulisi nyt noiden ainakin tietävän, että startilla on konkka tms. tsydeemi ja akku voi olla loppu silti vaikka startti pyörii nätisti?

Akkukin oli ihmeellisen näköinen erikoislitteä ja sijaitsee takapenkin alla, standardiakkua ei saa kuin BMW:lta räävittömän hintaisena tai akkuliikkeistä hiukan vähemmän törkeästi hinnoiteltuna. Mitään standardiakun hintaluokkaa se ei silti ole nähnytkään.




Asiaan. Mikäli uusi 9-5 ei tule koskaan myyntiin/yllättää negatiivisesti, kääntyisin baijerilaisen tai alfan puoleen. Jälkimmäinen kutittelee huomattavasti enemmän, mutta molemmissa esteenä on toistaiseksi sama, toistaiseksi vain huonoja kokemuksia tarjonnut huolto alfan muutettua Raisioon. 159 on Breran ohella mielestäni yksi näteimmistä tällä hetkellä myytävistä autoista, ainoastaan audi A5 pääsee lähelle.

Jaguar XF olisi vaikka hiukan käytettynä erittäin soiva peli.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Mikä seuraavaksi autoksi?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Opel Inseinia OPC on aika mielenkiintoinen paketti.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Turbolag
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ti Syys 16, 2008 20:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Mikä seuraavaksi autoksi?

Viesti Kirjoittaja Turbolag »

2.3i-16 kirjoitti: Jaguar XF olisi vaikka hiukan käytettynä erittäin soiva peli.
+1. Isona miinuksena tosin ettei saa kuin automaatilla. Ja henkilökohtaisiin tarpeisiini ehkä luokkaa liian iso, tosin se nyt ei ennenkään ole paljoa hidastanut.. :roll:
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Mikä seuraavaksi autoksi?

Viesti Kirjoittaja SS »

Luulisi nyt noiden ainakin tietävän, että startilla on konkka tms. tsydeemi ja akku voi olla loppu silti vaikka startti pyörii nätisti?
Hieman ohi aiheen, mutta siellä on sitten pakko olla 2 akkua joista vain toinen starttauskäyttöön mikä kuulostaa käsittämättömältä. Millään (henkilöauton kyytiin sopivalla) konkalla starttia ei kyllä pyöritellä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Mikä seuraavaksi autoksi?

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Näin se vaan oli tai ainakin yrittivät asiaa kovin niin selittää. Uskomatonta kyllä.

Loppujen lopuksi tuo ei ollut se pointti, vaan se, että auto seisoi korjaamolla kauan vain sen takia että akku oli vanha.
Viimeksi muokannut 2.3i-16, Ti Joulu 08, 2009 21:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Vastaa Viestiin