Auton akut

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2092
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja patse »

Mut aina "kyttään" jos jollain kaverilla sattuu jäämään jonkun auton orkkisakku koska liian monta kertaa nähnyt sen tarinan kun varaosaliikkeen kaveri mittaa "kuormitusmittarilla" akun ja kone näyttää hienosti digitaalisesti "battery 70%/change battery" tai jotain vastaavaa..
Sit minä otan lahjoituksena akun vastaan ja lataan sen pienellä virralla täyteen ja taas mennään vuosia eteenpäin..
MUTUna tullut tehtyä vähän vastaavaa vanhoille akuille. Myös huoltolatauksena talvella pari kertaa ladannut talouden autojen akut, kun ajomatkat on välillä mitä on. Ja tosiaan, ihan pienellä virralla.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18 + jälkipolven 9-3 1.8t SS -05
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Kai sitä pitää itsekin laittaa akku vaihtoon. Vaivoin lähti käyntiin -17 pakkasella. Tankissa on toki retanolia, mutta se tuskin saa starttia pyörimään hitaasti. Toki käynnistysajan piteneminen yhdessä huonon akun kanssa ei ole paras yhdistelmä.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Onko syypää akku vai startti jos kuulostaa kylmänä aamuna väsyneeltä...? Tässä vähän samaa murhetta Femman kanssa, mutta epäilys on kyllä vahvasti startissa. Toki maadoitukset yms. pitää myös tarkistaa, mutta kaipa sitä voisi startin ennekoivana huoltona vaihtaa, kilsoja kuitenkin jo 335 tkm.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja AZP »

Oman kokemukseni mukaan 20 asteen pakkasessa kylmää konetta startatessa auton kuin auton startti kuulostaa väsyneeltä.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuo meidän nykyisen femman starttimoottori on entisestä poiketen kuulostanut koko meillä oloajan laiskalta pyörittämään. Etenkin jos autolla ei ole ajettu muutamaan päivään. Samoin päivän eka starttaus on kuulostanut nihkeältä ja oudointahan siinä onkin ollut, että vuodenajalla ei ole merkitystä. Puhdistin liitoksia ja epäilyttävin paikka olikin startin solenoidin molemmat navat. Nyt on siis tositesti menossa, kun on vaikein aika vuodesta lämpötilojen suhteen.

Yhtä hommelia kanssa mietin, eli tässähän on entiseen femmaan poiketen tommonen akun päällä oleva suojakoppa. Sen voisi kokeeksi heivat pois ja katsoa vaikuttaako akun elämään millään muotoa? Sehän estää moottoritilaa/moottoria lämmittämästä akkua. Etenkin takakonttiakullisissa autoissa akun kylmä sijoituspaikka on ihan tunnetusti huono homma...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Vähän samansuuntaista havaittavissa kuin Mertmillä. Kuulostaa laiskalta, nyt jopa uutena ilmiönä kaikki jarruihin/esp:hen liittyvät valot mittaristossa tuntuvat syttyvän/sammuvan startin tahtiin kun käynnistelee kylmästä..

Käyntiin se on toistaiseksi aina lähtenyt ensimmäisellä avaimen käännöllä mutta tuo valodisko mittaristossa häiritsee. Akku on testattu, 680A:n speksin mukaan virtaa pitäis antaa pihalle ja 679A oli testin tulos. Akku vuodelta 2013.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Joo, akkua ahkerasti lataamalla saa ne mittarivalot kuriin. Kun akku vähän vajuu, vilkuttelu alkaa ESP-valosta. Sit kun on vajaampi, niin muutkin valot vilkkuu.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Akku on testattu Boschin akkutesterillä ja todettu uuden veroiseksi niin virranantokyvyltään kuin varaukseltaankin täydeksi. En aja lyhyttä matkaa joten en usko akun varauksesta olevan kiinni tuo valodisko. Lataus kuomitettuna ja ilman kuormaa on myös testattu samassa yhteydessä ja todettu hyväksi.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Ostakaa V6-femma (bensa) talviautoksi niin ei tartte ihmetellä noiden starttailujen kanssa, on täysin immuuni ulkoilman lämpötilalle.
Sain mää sellaisen aikanaan kahdesti kuulostamaan laiskalta, ekan kerran kun oli seissyt about kuukauden, joulukuussa, kelien ollessa -10...-30, starttaushetkellä tais olla jtn -20 tjsp. Mitään lämppäreitähän tuossa ei ollut ja akkuna seuraavana kesänä lopullisesti sipannut ZAP.

https://www.youtube.com/watch?v=rjghxu5Pu6M

Se ZAPin sippaaminen olikin se toinen kerta kun pyöritti laiskasti :) Ihan viimeisillä mehuilla lähti käyntiin Jäken shittymarketin pihalla, kesähelteessä ja lämpimällä koneella.

Samoin toi Audismi. Seissyt tossa uuden vuoden pyhät jne, moottorin lämppäriä ei autossa edes ole, akkuna Optima red-top (ties kuinka wanha) ja käyntiin lähti eilen (-18) ja tänään (-21) kuin palmun alta. Katotaan miten sitten to ja pe, kun lupailee jo likemmäs -30 astetta 8)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Näinkö starttimoottorit menee vaihtoon meillä molemmilla? Yhteen työkoneeseen vaihdoin taannoin alimitoitetun (korvike)startin tilalle oikean tehoisen startin ja sehän jysähti tulille aivan eri tahtiin kuin ennen. Josko tuo pienempi Mitsubishi-startti on tosiaan huonompi kuin aiemmat Boschit? Tuolla femmapuolella on keskustelu starttimoottoreista. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 6&start=45
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kyllä se mitsun mallinen startti on pienempi myös teholtaan.. 1,1kw on todella vähän minun mielestäni ja se on alimitoitettu pahemman kerran. Mutuilen että se joutuu alimitoituksen takia kovemmalle ja kuluu nopeammin... Kai sitä startin vaihtoa täytyy alkaa harkita.. Jospa sitä kahalta tilais boschin tehdaskunnostaman mitsun mallisen startin ja kattelis että mitä tapahtuu.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Olikos semmoinen siis mahdollista, että Kahalta saisi vanhan Mitsun mitoilla olevan Boschin (1,4 kw) startin? Onko hinnasta hajua?

EDIT: Mode vois siirtää ton mun ja Pakarin jutun tuonne femman starttikeskusteluun...
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Oi voi eikai tämäkin mennyt hankalaksi. Valoshow'ta oli tarjolla mittaristossa ja vähän laiskalta tuo on kuulostanut aina, nyt meinas jo usko loppua...
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
PVI
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ti Elo 26, 2003 12:22
Paikkakunta: Turku

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja PVI »

Asensin eilen Saabin alkuperäisen akun. Länsiautosta hain tuon. Saab partsin sivuilla on tarjoushinta 119€ asennettuna. Oli pikahuolto jo kiinni niin otin ja asensin itse. Sai hiukan alennustakin tuosta.
PVI
Audi A6 Quattro, Audi A3
Edelliset: 9-5 aero wagon aut 07, 9-5 aero wagon aut -01, 9000CDE 2,3t -95, 900S -90, 99T -78, 900T16 -90, 900GLs -83
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Pari päivää ollut jo tahmea startti 20min Webasto käytön jälkeen vaikka ylläpitolaturi ollut kumpanakin edeltävänä yönä paikallaan. Täyteen lataus ja testaus, antoi puolet luvatusta käynnistysvirrasta, joten ei ihme että valot räpsyivät startatessa.

Nyt ostin tilalle Varta SilverAGM akun katsotaan kestäisikö paremmin tätä pätkäajoa ja webaston huudatusta. Entinen oli asennettu 9/2013 ja merkiltään Bosch S4008.
Heti uuden akun asennuksen jälkeen oli jo huomattava ero startin pyöritysnopeudessa.
Viimeksi muokannut Saabinsti, Ke Tammi 06, 2016 13:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Vastaa Viestiin