Auton akut

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja jus »

Riston jännitekaavioista puuttuu lämpötila ja aika. http://www.landiss.com/battery.htm
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja McStadey »

9000 automaatilla kirjoitti:Onko syypää akku vai startti jos kuulostaa kylmänä aamuna väsyneeltä...?
Puolilämpimällä koneella kun pääsin itse starttailemaan niin täytyy sanoa että vika oli eittämättä akussa. Startti pyörii nyt iloisemmin kuin helteisenä heinäkuun päivänä :wink:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3546
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Lexa lähtee napista painamalla samalla tavalla oli mittarissa mitä vaan. Ei tartte starttia pyörittää, kun ei sitä ole. Toki on kankea näillä keleillä niin kuin muutkin. Akusta ei mitään hajua, takakontissa se on piilossa. Sen verran kuitenkin panostan, että Defan lohkolämppärin kylkeen tulee ensi viikolla sisähaara lämmittimineen ja akkulaturi, joka haistelee akkua ja lataa tarvittaessa aina, kun auto on piuhan päässä. Defa Warm Up, tuo köyhän miehen webasto. On niin pirusti elektroniikkaa tuossa ja tingeltangelia, että mieluummin täydellä akulla lähdetään hommiin. Aina.

Boosterilla on tässä saanut kanssa-autoilijoita autella viime päivinä. Suosittelen jokaiselle kotiin varoiksi, hemmetin paljon kätevämpää herättää auto henkiin kuin kaapelien vetely ja autojen naamojen sovittelu yhteen pakkasessa. 1700A Boschin boosteri potkaisee henkiin lähes vainaan akun, niin että pääsee pajalle tms. Kaippa se Mätänetin mainostama 1100A vain 89,- boosterikin ajaa saman asian. Yksi parhaista keksinnöistä evö. Aika monessa nykyautossa on siihen malliin elektroniikkaa, että Avulias-Aatu tekee itselleen karhunpalveluksen, jos alkaa kanssaihmistä kaapelien avulla auttamaan. Mulla on Lexan kanssa periaatteena no go, siksi on boosteri.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Aika kuolleelta kuulosti eilen 32 asteen pakkasessa reilun vuoden vanha akku auton seisottua pari yötä. Ja tämä siis vaikka Saapas oli lämmityspiuhan päässä ehkä puolitoista tuntia! Lähti toki käyntiin ekalla, mutta startin pyöritys oli todella tuskaista, hidasta kuin zombin eteneminen hillasuolla. Ei varmaan paljoa kylmempi olisi tarvinnut olla, että olisi jäänyt menemättä töihin.

Kestääkö nuo akut vaan noin huonosti pakkasta? Vai hyytyykö se startti jotenkin?

Tilanne on ihan toinen, jos autolla ajelee päivittäin, mutta tuo kahden yön seisominen teki näemmä hallaa.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Akun kapasiteetista on käytössä noin neljäsosa näillä -30 asteen pakkasilla.
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

Saabatti kirjoitti:
Kestääkö nuo akut vaan noin huonosti pakkasta? Vai hyytyykö se startti jotenkin?
Itsellä saapissa ja volkkarissa vartan akut, en tiedä kuinka vanhoja. Ei mitään ongelmaa pakkasella. Dieseli lähti lämmittämättä 77ah vartalla. -28c näytti mittari. Pakko myöntää , että akuissa on eroja. edellinen snaijder ei pitäny virtaa kesälläkään.
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei ole hapot vajuneet akustani, vaikka hätäisempi voisi toverien spekuloinnin perusteella päätellä. ;-)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Saabinsti kirjoitti:Nyt ostin tilalle Varta SilverAGM akun katsotaan kestäisikö paremmin tätä pätkäajoa ja webaston huudatusta.
AGM akku vaatii suuremman latausjännitteen kuin perinteinen akku.. Meillä ainakin töissä sanotaan ettei AGM-akkuja kannata laittaa sellaisiin autoihin joissa AGM-akkua ei ole alunperin juuri johtuen tuosta että se vaatii suuremman latausjännitteen.. Mutta yleensä noita AGM:iä on juuri webastollisissa ja start&stop järjestelmän autoissa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Todista väittämä niin uskon :)

Veikkaan, että toimii mukisematta ainakin sen 2-3v, mutta kokeillaan aika näyttää. Latausjännite näyttää omassa olevan siinä 14.5V pikaisesti mitattuna.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja SS »

Lähti toki käyntiin ekalla, mutta startin pyöritys oli todella tuskaista, hidasta kuin zombin eteneminen hillasuolla. Ei varmaan paljoa kylmempi olisi tarvinnut olla, että olisi jäänyt menemättä töihin.
Ainakin T7-kone lähtee käyntiin uskomattoman hitaalla pyöräytyksellä, ei uskoisi kokeilematta...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja AZP »

^^AGM-akku on herkempi ylilataamiselle, eli kun akku saavuttaa tayden varauksen, pitäisu latausjännitettä laskea. Jis auto antaa akulke jatkuvasti 14,5 volttia, on siinä ehkä AGM-akulle vähän liikaa. Samasta syystä AGM-akkuja ei suositella ladattavaksi perinteisillä akkulatureilla.

Tuolta voi lukea lisää: http://batteryuniversity.com/learn/arti ... ss_mat_agm
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Paljonhan noita on näihin vanhempiin romuihin asenneltu ja vielä en ole kuullut selkeää negatiivista palautetta itse käyttäjiltä, päin vastoin moni suosittelee. Katsotaan ja jos ei kestä niin onhan siinä 2vuoden takuu. :mrgreen:
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Laturihan on itsenäinen laite latausvaloa lukuunottamatta. Senhän voisi säätäjän osalta päivittää AGM -akulla olevan auton säätäjällä?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Paljon on juttua, että kovalla pakkasella akku ei oikein varaudu kunnolla. Tämä on tietysti totta, mutta kuitenkin mittasin n. -20 asteiseen akkuun menevän startin jälkeen n. 8A takalasin- ja penkinlämppäri päällä. Ei se nyt ihan huono ole vai?
M97CSB234EFM57001 RE85
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja 3J »

No eikö se ole aika vähän? Meinaan että puolen tunnin ajossa latautuu vain 4Ah verran. Siinä jos on Webastoa tai Eberiä ollut käytössä niin aika kauan saa ajella. Tuntikaan ja 8Ah ei riitä mihinkään.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Vastaa Viestiin