Auton akut

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
cab95
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 15:03

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja cab95 »

ei se Ah luku kerro kaikkee akusta aina,punaisessa optimassa 50Ah,RIITTÄÄ
aikas HYVIN :D[/quote]Juu ei,mut ei nyt ihan noin kallista akkua viittiny ostaa.Tulihan nuo optimat tutuiksi viestissä puolustusvoimissa.Kyl se normi/agm akus pikkuisen isompi on parempi,se on pieni akkusten puhetta ettei koko merkitse :mrgreen:
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja AZP »

Oldsissa oli aikoinaan punainen Optima, joka taisi luvata kylmäkäynnistysvirtaa jotain 950A. Hankin sen, kun ei vanhalla akulla tuntunut startti jaksavan pyörittää kunnolla. Optima pyörittikin sitten akun vaihdon jälkeen oikein pirteästi. Kävi sitten syksymmällä ilmi, että vika ei varsinaisesti ollut akussa, vaan startissa, eli ei jaksanut enää pyörittää Optimallakaan, oli virtaa eli ei.

Oikein hyvä akkuhan tuo Optima oli, mutta harrasteautokäytössä pieni kapasiteetti alkoi vaivata. Joskus auto saattoi seistä parikin viikkoa käyttämättä, ja sinä aikana hälytin ja muut vermeet olivat imeneet akun melko tyhjäksi.

Lisäksi kun akku vanheni, selvästi kapasiteetti pieneni entisestään. Täytenä pyöritti oikein kivasti, mutta aika, jonka autoa uskalsi pitää ajamatta lyheni entisestään. Talvisin pidin Optimaa käyttöauton akkuna, ja lähes päivittäiseen autonkäyttöön se soveltui oikein hyvin. Akku kesti kuusi vuotta kunnes lopetti virran vastaanottamisen, eli ihan normaalihintaisen akun kestoikä siinä tuntui olevan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Timppa kirjoitti:Tuossa 3A laturissa on se kiva ominaisuus, että siihen saa samaan yhteyteen ns. kesä/talvi kytkimen ilman relevirityksiä. Siis joko lataus+lämmitys tai vain lataus. Laturin kiinnitysrauta tosin on aika luokaton.
Ajatus on ollut käyttää tech2-käsittelyssä ja ottaa sid:ssä oleva ajastin käyttöön. ;-)

ps. kieltämättä kiinnike on ihan luokattoman huono. Pitää tehdä parempi, jahka kerkeen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Mulla on Sport-Sedanissa käytössä tuo ajastus ja on ihan kätevä.
Kolme muistipaikkaa ja kolme tuntia on maksimi "lämmitysaika" ajastuksella.
Manuaalisesti saa lämmityksen päälle ja on niin kauan kun sen pysäyttää.
Ja kun johto on seinässä, laturi lataa koko ajan.
Lapasorsa
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2012 13:22
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Lapasorsa »

Akun sisäinen resistanssi vaikuttaa oleellisesti siihen, kuinka hyvin akku ottaa ja antaa virtaa. Esim 55Ah Optima Yellowtop antaa kylmäkäynnistysvirtaa muistaakseni 890A, joka on tuon kokoisesta akusta jo aika hyvä suoritus. Pienen sisäisen resistanssin takia tuo on mahdollista. Itselläni on nyt SS:ssä Tranen Silver-Calcium akku ja toistaiseksi vaikuttaa hyvältä. En tiedä minkä ikäinen tuo on, mutta sitten kun siitä aika jättää, niin varmastikkin tilalle vaihtuu joku AGM akku. Vertailuna siis Trane 74Ah ja CCA = 760A ja Optima YT 55Ah ja CCA = 890. Eli aika paljon pienemmästä akusta saadaan paljon enemmän kylmäkäynnistys virtaa. Onhan nuo Optimat aika kalliitta, kun itse ostin vanhaan autoon juurikin tuon 55Ah mallin, niin hintaa taisi olla 180€ Cros4WD:llä. Saabiin tulisi sitten se 75Ah malli ja se taas maksaa vielä enemmän. Mutta onhan ne hyviä ja oikein käytettynä todella pitkäikäisiä.
Saab 9-3 SS Aero -04
cab95
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 15:03

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja cab95 »

Nopeella etsimisellä halvin redtop 50ah n 220e.Siinä sen myyjän mukaa 815 cca se kylmäkäynnistysvirta.Nyt paikalla olevassa 76ah/640 tuo luku(orginelli 55ah/480).Toki agm tekniikkaa eli vähän paremmin vrt normi akku pitäs kestää purkauksia/otta virtaa vastaan.Tuo siis nykyinen akku siis n kolmasosa optiman hinnasta.
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

cab95 kirjoitti:Nopeella etsimisellä halvin redtop 50ah n 220e.Siinä sen myyjän mukaa 815 cca se kylmäkäynnistysvirta.Nyt paikalla olevassa 76ah/640 tuo luku(orginelli 55ah/480).Toki agm tekniikkaa eli vähän paremmin vrt normi akku pitäs kestää purkauksia/otta virtaa vastaan.Tuo siis nykyinen akku siis n kolmasosa optiman hinnasta.
149e oli liikkeen avajaistarjous tampereella punaiselle optimalle :D
#2285
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5254
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Pitäsköhän se ruveta vaihtelemaan nuo calixin rojut defaan, kun ei enää calixilta löydy kytkentärelettä. Joutui laittamaan tyhmän haarotuksen, että sai taas lohko- ja sisälämppärit käyttöön, SID toimettomana. :(

-Sami
Viimeksi muokannut Tobbana, Ma Tammi 14, 2013 22:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
cab95
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 15:03

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja cab95 »

jykä66 kirjoitti:
cab95 kirjoitti:Nopeella etsimisellä halvin redtop 50ah n 220e.Siinä sen myyjän mukaa 815 cca se kylmäkäynnistysvirta.Nyt paikalla olevassa 76ah/640 tuo luku(orginelli 55ah/480).Toki agm tekniikkaa eli vähän paremmin vrt normi akku pitäs kestää purkauksia/otta virtaa vastaan.Tuo siis nykyinen akku siis n kolmasosa optiman hinnasta.
149e oli liikkeen avajaistarjous tampereella punaiselle optimalle :D
Olisit nyt noita ostanut koko rahan edestä ja myynyt halpaan 189 hintaan sen takuu kuitin kans netissä.
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja haffu »

Kysellään nyt tässäkin ketjussa, että onko kellään kokemuksia Ground Zeron akuista. Enemmän noita tosin taidetaan myydä hifiakkuina, mutta eikös nuo lopulta ole suht samankaltaisia Optiman Yellow Topin kanssa.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
booster
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 13:39

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja booster »

onko kokemuksia motonetin myymästä snazerin (tjms) agm akusta.
taitaa toi 55ah biltema lähteä vaihtoon kohta :roll:
9-5
Ford F250
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Mä sain ilmeisesti viallisen yksilön. Kesti 3 viikkoa kunnes nyykähti. Latauksen jälkeen antoi pro-tason mittarin kanssa mitattuna käynnistysvirtaa noin puolet luvatusta. Motonetissa testasivat saman, ja totesivat että lämpimässä antaa suunnilleen sen mitä luvataan, mutta pakastimesta otettuna ei enää anna mitä pitäis.

Saattoi olla yksilöllinen vika, joten käyttökokemukset rajoittuu tuohon 3 viikkoon.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Stressfläkt
"Viggen"
Viestit: 675
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
Paikkakunta: Kronoby
Viesti:

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Stressfläkt »

Voin vahvistaa tuon että tuo sznajderin agm ei pakkasta siedä.
Taitaa olla kolmas talvi menossa ja pitkähermosena olen välillä antanu lämpökäsittelyä että suostuu latautumaan.
Voi spekuloida että aiheuttaako hyvä hyötysuhde sen että ladatessa se ei juuri lämpenekään.
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
booster
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 13:39

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja booster »

jaa a, kiitos. sit täytyy varmaan satsata lisää jos haluaa agm akut eli bosch olis seuraava vaihtoehto.
9-5
Ford F250
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Stressfläkt kirjoitti:Voin vahvistaa tuon että tuo sznajderin agm ei pakkasta siedä.
Taitaa olla kolmas talvi menossa ja pitkähermosena olen välillä antanu lämpökäsittelyä että suostuu latautumaan.
Voi spekuloida että aiheuttaako hyvä hyötysuhde sen että ladatessa se ei juuri lämpenekään.
voi hel.... olisi taas pitänyt täältä ensin tarkistaa. että pitikin jättää akun hankinta viime tinkaan ja tänä aamuna hädin tuskin auto starttasi joten päätin että samantien akkukauppaan ja pihinä miehenä kanta-asiakashintaan muka halvalla (60€ 60AH) sorruin sitten snajderiin, että ei sitten muuta kuin kädet ristiin? onhan akussa hieno punamusta väritys, täytyy kait nauttia siitä sitten jos se sippaa :(
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin