Auton akut

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja oju »

SS kirjoitti:250mA kuulostaa aika isolta lepovirralta. Tuolla virralla 60Ah akku olisi tyhjä jo 10pv seisonnan jälkeen.
Ei olisi, noin pienellä purkuvirralla akusta saa enemmän kuin 60Ah ulos. Vastaavasti jollain 30A virralla ei päästä 60Ah lukemiin edes labrassa. Ilmiöstä enemmän:
http://en.wikipedia.org/wiki/Peukert%27s_law
Toisaalta ysivitosen perusakku on suurempi kuin 60Ah.
SS kirjoitti: Olihan kaikki sähkönkuluttajat varmasti pois päältä?
Konepelti oli auki joten en voi mennä vannomaan etteikö sähköä olisi mennyt enemmän kuin jos se olisi ollut kiinni. Ovet lukossa mutta häly pois päältä. Lukema on saatu pihtimittarilla, mielummin mittaisin noin pientä virtaa ihan perinteisesti.

Luvuista riippumatta halusin tähdentää että nykyautoissa kulutusta on koko ajan. Jos auto on seissyt 2 viikkoa ei akku ole täynnä. Minä ainakin lataisin sen täyteen rauhassa ja katsoisin sitten starttaako hyvin ja pysyykö varaus odotetulla tavalla.
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Voiko akku kuolla ihan yllättäen? Satku ei nimittäin tänään aamulla sitten jaksanutkaan lähteä käyntiin, oli ollut parituntia roikassakin. Kuitenkin eilen illalla kun lähdin tyttökaverilta kotiin niin lähti hyvin pyörimään vaikka oli seissyt kolme tuntia 25 asteen pakkasessa. Nyt se on ollut latauksessa aamukuudesta lähtien eikä ainakaan äsken startti jaksanut pyöriä kovinkaan montaa kierrosta.
Autolla ei kuitenkaan ajeta edes kovinkaan paljoa pätkäajoa
Kolme vuotta vanha Exide kyseessä.
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9382
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

99 GL kirjoitti:Voiko akku kuolla ihan yllättäen? Satku ei nimittäin tänään aamulla sitten jaksanutkaan lähteä käyntiin, oli ollut parituntia roikassakin. Kuitenkin eilen illalla kun lähdin tyttökaverilta kotiin niin lähti hyvin pyörimään vaikka oli seissyt kolme tuntia 25 asteen pakkasessa. Nyt se on ollut latauksessa aamukuudesta lähtien eikä ainakaan äsken startti jaksanut pyöriä kovinkaan montaa kierrosta.
Autolla ei kuitenkaan ajeta edes kovinkaan paljoa pätkäajoa
Kolme vuotta vanha Exide kyseessä.
Kait ne voi kuolla koska vaan. Ettei vaan ole kyseessä jokin luokkaa 5-8A minilaturi, tai "älykäs"- C-tek? Molemmilla saanee uudenveroisenkin akun ihan tyystin toimimattomaksi hyvinkin helposti :D

Ota akku irti paikastaan, kääntele sitä muutamia kertoja ylösalaisin, ja lyö siihen kiinni joko kunnon laturi (joka on ilman minkäänlaista elektroniikkaa oleva min. 15A lataava sellainen, mitä isompi, sen parempi), tai lyö se akku takaisin autoosi kiinni ravistelun jälkeen, ja pyydä jonkin kaverisi antamaan apuvirtaa starttaamiseen, ja anna auton käydä ainakin 45min (siis edellyttäen että autosi laturi toimii kunnolla).

Siis omasta suht suppeasta kokemuksestani (eli paskojen akkujen kanssa tapellut kortin saamisesta saakka, eli alkuvuodesta 1992, ei vielä tarpeeksi kauan siis)..... yhteensä 3-4 akkua olen tainnut ostaa tähän saakka uusina, viimeisimmät akut on poimittu Tattarisuon teknologiakylän erikoisliikkeistä käytettyinä (eli käskeneet mennä tsekkaan jostain metallikontista josko jokin keplaisi, ja yleensä noin 30 akun joukosta löytyy vähintään 1 ihan helmi :D), ja suurin osa haalittu mistälie käytettyinä muutenkin (josta kiitos C-tekin keksijöille, kun uudenveroisia akkuja menee vaihtoon :D) :D

Sanoisin että hiukan "turpiin" saanut, ja kuukausia, jopa vuoden lähes "tyhjänä" ollutkin akku voi herätä ihan uudenveroiseksi pienellä shokkihoidolla, ja uudet akkuhapotkin jeesaa usein aika paljon :D
Akku on tietenkin kaput jos siitä on kenno, tai useampiakin rikki (vaikka periaatteessahan niitäkin voisi kait nykyaikanakin vaihtaa :D).
Viimeksi muokannut ng900aero, Pe Tammi 22, 2010 18:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Teukka.k
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 21:41
Paikkakunta: Joensuu

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Teukka.k »

ng900aero kirjoitti:Kait ne voi kuolla koska vaan. Ettei vaan ole kyseessä jokin luokkaa 5-8A minilaturi, tai "älykäs"- C-tek? Molemmilla saanee uudenveroisenkin akun ihan tyystin toimimattomaksi hyvinkin helposti :D

(josta kiitos C-tekin keksijöille, kun uudenveroisia akkuja menee vaihtoon :D) :D
Mikä on mielestäsi syypää tähän.

Kysyn asiaa kun on ollut itsellä pinnalla samainen asia. Aurinkokennon akut on paskana 2 vuoden käytön jälkeen. Niitä on talvikuukausina latailtu ctekillä säännöllisesti. Paikallinen akkuhuoltoliikekkin kertoi syypään olevan ctek 3600 laturi. 7000 olisi kuulemma parempi. Tosin seuraavan kun hankin niin se on ainakin 30A
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

ng900aero kirjoitti:Kait ne voi kuolla koska vaan. Ettei vaan ole kyseessä jokin luokkaa 5-8A minilaturi, tai "älykäs"- C-tek? Molemmilla saanee uudenveroisenkin akun ihan tyystin toimimattomaksi hyvinkin helposti :D

Ota akku irti paikastaan, kääntele sitä muutamia kertoja ylösalaisin, ja lyö siihen kiinni joko kunnon laturi (joka on ilman minkäänlaista elektroniikkaa oleva min. 15A lataava sellainen, mitä isompi, sen parempi), tai lyö se akku takaisin autoosi kiinni ravistelun jälkeen, ja pyydä jonkin kaverisi antamaan apuvirtaa starttaamiseen, ja anna auton käydä ainakin 45min (siis edellyttäen että autosi laturi toimii kunnolla).

Heh, nyt kun kävin katsomassa niin sehän on juuri tuollainen 8A "minilaturi" :D

Pitää huomenna antaa tonnarista apuvirtaa niin eiköhän se siitä taas lähde pelaamaan. Laturin uskoisin toimivan satkussa varmasti, se on uusittu 3kk/10tkm sitten.
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9382
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Teukka.k kirjoitti: Mikä on mielestäsi syypää tähän.

Kysyn asiaa kun on ollut itsellä pinnalla samainen asia. Aurinkokennon akut on paskana 2 vuoden käytön jälkeen. Niitä on talvikuukausina latailtu ctekillä säännöllisesti. Paikallinen akkuhuoltoliikekkin kertoi syypään olevan ctek 3600 laturi. 7000 olisi kuulemma parempi. Tosin seuraavan kun hankin niin se on ainakin 30A
Taitaa syypää olla liian pieni laturi, kait akuille pitää vaan syöttää kunnolla virtaa jotta latautuvat täyteen, tuollaiset "hipsunhipsun"-minivirta-turvalaturit saa suosista nakata järveen :D

Aurinkokennojen latausteho Suomessa voi kyllä olla niin olematonta että akut on saattaneet olla suht pienessä varauksessa kaiken aikaa (ainakin viime kesät), ja akut siksikin menneet huonoiksi?
Oletko varma että akut ovat ihan totaalisen pilalla, jos koettaisit elvyttää niitä henkiin ennen dumppausta?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9382
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

99 GL kirjoitti:[
Heh, nyt kun kävin katsomassa niin sehän on juuri tuollainen 8A "minilaturi" :D
Mittaa sen akun lepojännite, jos on luokkaa alle 10V niin lienee 1 kenno sökö, ja akku sitä myöten kaatiskamaa. Tai voihan sitä siis koettaa ensin käännellä ympäri muutamia kertoja, ja ravistella, ja tsekata että akkunestettä on tarpeeksi (oli huoltovapaa akku tai ei, saahan niihin kaikkiin lisättyä nestettä), ja sitten uudestaan shokkilataukseen?

Itselläni on tälläinen laturi:
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=45-5512

Tuota ei saa millään ilveellä rikki, on testattu :D Saisi se olla tietty tehokkaampikin, muttaq tässä muutama viikko sitten oli tonnariin unohtunut mankka pariksi päiväksi päälle, ja akku oli niin tyhjä ettei startatessa jaksanut edes naksahtaa, startti-asentoon käännettäessä vain sisävalot himmenivät, -20 asteen pakkasessa noin 20 min lataus "jänisasennolla" riitti, ja auto hörähti kepoisesti käymään, eli pyöritti kuin täydellä akulla 8ei mikään turha laturi siis :D).

Tuossa on erinomaista myös tuo 24V lataus, se sopii hienosti elektrolyysihommiin, virtaa riittää ainakin Saab 99:in taka-akselin elektrolyysäämiseen, samoin kuin kokonaisen ovenkin, katodina (vaiko anodina) on ollut rautakanki :D

En ymmärrä mihin sitä tietokoneälyä muka laturissa tarvitaan, tuo oma laturinikin on ladannut tallissa yksistään ainakin 2 viikkoa akkua, tai siis se on osannut säätää itsensä minimivirralle, eikä akku ollut tuon 2 viikonkaan jälkeen olenkaan lämmin, ja oli täyteen latautunut, Einhellin mittarin mukaan siihen syötettiin jotain erinomaisen vähän virtaa (niin että viisari oli hiukan nollan jälkeen).

Ja tietokoneälyllisiä latureita lienee turha koettakaan laittaa elektrolyysihommiin, kun menettävät älytoimintoinsa siellä ympäristössä heti samantien? :D
Viimeksi muokannut ng900aero, Pe Tammi 22, 2010 18:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Teukka.k
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 21:41
Paikkakunta: Joensuu

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Teukka.k »

ng900aero kirjoitti:Oletko varma että akut ovat ihan totaalisen pilalla, jos koettaisit elvyttää niitä henkiin ennen dumppausta?
Akkuja kokeiltiin elvyttää akkuliikkeen latureilla (8€/akku) Saatiin akut elvytyksestä eilen. Pitää testata oliko mitään apua vai menikö tuokin raha hukkaan.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9382
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Teukka.k kirjoitti: Akkuja kokeiltiin elvyttää akkuliikkeen latureilla (8€/akku) Saatiin akut elvytyksestä eilen. Pitää testata oliko mitään apua vai menikö tuokin raha hukkaan.
Toivotaan että olisi apua, pitäisi niillä siellä akkuliikkeessä olla kunnollinen laite joka saa akun hereille.
Noille yks kaks kuukahtaneille akuillehan voi kokeilla myös muitakin jippoja, kuten lyödä vähän napoja yhteen apukaapelilla, ja ite sain yhden tiedottoman akun heräämään kun tarjosin sille ensialkuun 24V latausjänitettä muutaman hetken :D

Tietty jos akku on jeesuksen vanha, ja on oireillut jo jonkin aikaa ajossakin (siis jos auton lataus on ok), niin eikun kierrätyksen vaan, sellainen muutamia vuosia vanha akku, joka kuukahtaa tuosta noin vaan, voi olla vielä herätettävissä henkiin.
Auton huonokuntoinen laturikin voi pitää akkua lähes tyhjänä, ainakin tonnari pystyy näemmä lataamaan sellaista 12,3V ilman että latausvalo vielä palaa (ainakin omassani teki niin, ennenkuin täysremppasin laturin), rupesi starttikin pyörittämään huomattavasti iloisemmin laturirempan jälkeen (kunhan tietty oli ehtinyt lataamaan akun täyteen ensin :)).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja mursu »

900i kirjoitti:Akun lämmittimiä on , ja ainakin valtran tarjous lehtisessä sellaisia oli. Lienee raskaalla puolella tunnetumpi. Hintoja en tiedä mutta tuolta lisää -->

http://arcticheat.fi/index.htm
Mulla on kolmessa akussa, Saabissa ja Transporterin molemmissa akuissa, ei tarvii vaihdella enää akkuja tai murehtia niiden lataamisesta tai elvyttämisestä.

Toimi helvetin hyvin.

Transporterissa on myös tuo Arcticheatin polttoaineen lämmitin.

En keksi syytä miksei Suomeen maahantuoduissa ja myydyissä akuissa ole suoraa lämmitysvastuksia, muuta kuin että sen jälkeen ei saataisi myytyä enää uusia akkuja :)
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

mursu kirjoitti: Mulla on kolmessa akussa, Saabissa ja Transporterin molemmissa akuissa, ei tarvii vaihdella enää akkuja tai murehtia niiden lataamisesta tai elvyttämisestä.

Toimi helvetin hyvin.

Transporterissa on myös tuo Arcticheatin polttoaineen lämmitin.
-paljonko olet maksanut noista?
-onko tuoreita hankintoja vai useamman talven takaa jo kokemuksia?
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

En jaksanu enää kikkailla tuolla pakkasessa ton vanhan akun kanssa, aamulla motonetistä uus bosch ja nyt pyörii hyvin käyntiin. Helpoin joskaan ei halvin ratkaisu :wink:
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja juhokare »

99 GL kirjoitti:En jaksanu enää kikkailla tuolla pakkasessa ton vanhan akun kanssa, aamulla motonetistä uus bosch ja nyt pyörii hyvin käyntiin. Helpoin joskaan ei halvin ratkaisu :wink:
Bosch on pelannut minulla hyvin, 1 kk käyttökokemusta. :wink:
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

juhokare kirjoitti:
99 GL kirjoitti:En jaksanu enää kikkailla tuolla pakkasessa ton vanhan akun kanssa, aamulla motonetistä uus bosch ja nyt pyörii hyvin käyntiin. Helpoin joskaan ei halvin ratkaisu :wink:
Bosch on pelannut minulla hyvin, 1 kk käyttökokemusta. :wink:
E39 530dAT:ssä Bosch S5 100 Ah akku ollut vajaan 1,5 vuotta ja nyt alkaa jo kovemmilla pakkasilla olla käynnistäminen nihkeää. Ja pääasiassa on ajettu pidempää matkaa.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kuten on tullut ennenkin todettua :arrow: Bosch ja Varta on roskaa. Samalta tehtaalta tulee (olikohan Sloveniasta) eri tarroilla.

Kokemuksia on sekä itseltä että kavereilta, ei voi suositella. Pari kappaletta olen ostanut enkä enää ikinä osta, vanha Biltemakin oli huomattavasti parempi (ei-huoltovapaa versio jota ei enää myydä). Käyttöikä lyhyt ja varsin useita aika uutenakin sipanneita.

Exide on ollut aina perus OK, kahdesta Bannerista myös erittäin positiivisia kokemuksia.

Jos nyt johonkin testeihin haluaa vedota niin muistaakseni Varta ja Bosch oli jokunen aika sitten siellä häntäpäässä ja Banner kärjessä. En muista oliko Huulilasin vai TM:n testi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin