Auton akut

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3541
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^ :lol: Edellisten viestien perusteella mahdollinen skenaario ! Joo, tuuristahan se on kiinni tässäkin, jostain kumman syystä ovat akut aina pelittäneet, en valita, kaippa se tuuri joskus loppuu.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Hyvinpä pelitti muutaman viikon vanha Varta. Viime viikolla sen latasin täyteen ja eilisillä pakkasilla sai todeta sen olevan sillä mallilla, että ei edes kannata yrittää käyntiin (radio resetoitunut eikä Eberi kytkeydy päälle). :evil:
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1118
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Mikäs on ollu ajojen ja eberin huudatuksen välinen suhde?
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja AZP »

Aika karsea suhde saa olla, jos eberöinnillä aikoo akkunsa saada tyhjäksi muutamassa viikossa.

Nimim. Viime talvi enemmän eberöintiä kuin ajoa, eikä ongelmia ilman lisälatureita
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Melkein jokaiseen omistamaani ajopeliin olen akun joutunut uusimaan ainakin kerran. Tuo 9-3 on jo ollut senverta pitkään, että toinen akku jo menossa. Kai omistusaika on yksi syy tähän "ongelmaan". Jos autoa pitää kuudesta kahdeksaan vuotta kerrallaan, niin johan siinä jopa pari akkua ehtii väsähtää.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8086
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Sattana, Subarun mukana tullut ja kuka ties miten vanha Varta ryytyi, joten joutui nöyrtymään ja ostamaan uuden patterin. Lisäpontta ostohousujen jalkaan pukemiselle toi vilkaisu Audin akun kylkeen, josta tulkitsin sen Optima Red Topin olevan valmistettu vuonna 2003...eli ei ehkä enään ihan priima sekään :D
Sain firman pihaan ryytyneen Subarun toki älylaturin avulla käyntiin ja ajettua kotio vielä wanhalla akulla.
Tämmönen tarttui siis Mätänetistä hihaan: http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/909514/680898
Hinnaksi jäi n. 80€ kun oli joku 10% halvennus kanta-aasiakastilillä.

Nyt latailin tota esihistoriallista Optimaa ja uutta Exideä eilen illalla niin, että laturin mukaan olivat kumpikin täynnä. Yön sisällä olleista akuista mittasin äsken Optimasta 12,5V ja Exidestä 12,9V. Että on niissä vissiin jotain pientä eroa...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Onko kokemuksia CRX akuista? Jouduin sukulaisen autoon sellaisen ostamaan viime lauantaina, muuta sopivaa ei siihen hätään saanut. Myyjä oli hyvin luottavainen valmistajaan.
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Nyt reilun kolmenkympin pakkaset oli täälläkin Vartalle liikaa. Uuden akun valinta muodostui aika helpoksi pyhäpäivän ja varaosaliikkeiden kiinniolon takia, joten nyt pellin alla on 69Ah Banner Tokmannista (89€).

Jospa tuo nyt ainakin pari talvea kestäis. Sen kauempaa tuskin maltan Tontusta nauttiakaan, paitsi jos tästä nyt muodostuukin vallan tosirakkaus.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Joonatan
"Turbo"
Viestit: 224
Liittynyt: Ke Syys 22, 2004 22:10
Paikkakunta: Kajaani

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Joonatan »

^Itsellä oli ainakin aikoinaan Bannerin Unibullista hyvät kokemukset tontussa. Hinta/laatusuhde oli minusta siinä akussa kohdallaan. Lisäksi siihen oli helppo lisäillä kaikki lisävirtapiuhat extra napoihin sekä lisälaturikin.
9-3 SC 1,9 TiD -08
#2678
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mulla tuossa hyllyssä kaksi 2009 keväällä ostettua Banneria, jotka edelleen ihan terässä. Olleet kesäautojen akkuina, eli eivät ole pakkasista kärsineet, toisaalta ei se vähäinen käyttökään hyväksi akuille taida olla.

Tällä otoksella siis Bannerin laadusta vain hyviä kokemuksia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Kylö
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: La Marras 24, 2007 14:25
Paikkakunta: Lahti

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Kylö »

Täällä kans hyviä kokemuksia juurikin bannerin 69aH unibullista. 4 vuotta primerassa käytössä ja aina ilman lohkista käyntiin, koska ei ole virtaa kadunvarressa käytössä.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Täällä Auton akut -topickissa on ollut puhetta monesta akkumerkistä.

Mitsussani on alkuperäisakkuna Hitachin tekele. Vaikuttaa laadukkaalle ja hiipumisen merkkejä ei ole osoittanut. Pyörittää talvella tehokkaamman version Webastoa. Lohkolämmitintä älylaturin kera ei ole kertaakaan käytetty, vielä.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja juhokare »

3-4 vuotta sitten muistaakseni vaihdatimme Ttid Saabiin 9-3 Vartan AGM akun. Auto on lähtenyt hyvin käyntiin edelleen. Sen lohkolämmitintä käytämme ja lohkarin kyljessä on Defan älylaturi.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja AZP »

AZP kirjoitti:Mulla tuossa hyllyssä kaksi 2009 keväällä ostettua Banneria, jotka edelleen ihan terässä. Olleet kesäautojen akkuina, eli eivät ole pakkasista kärsineet, toisaalta ei se vähäinen käyttökään hyväksi akuille taida olla.

Tällä otoksella siis Bannerin laadusta vain hyviä kokemuksia.
Oldsmobilen Banner menee nyt vaihtoon, tänään tarttui Motonetin kanta-asiakastarjouksesta käteen tällainen: http://www.motonet.fi/fi/tuote/909407/E ... xL175xK225

Vanha yli kahdeksanvuotias Banner kyllä pyörittää edelleen ihan reippaasti ja sen kanssa on kevät ja alkukesä menty, mutta akun varauskapasiteetti on selkeästi alentunut. Latasin akun täyteen, iskin siihen kiinni 60W polttimon, jolloin virta on noin 5A. Se jaksoi palaa kolmisen tuntia, niin jännite oli pudonnut reippaasti alle 12 voltin. Kapasiteettia tallella 60 Ah:n akussa siis ehkä 10-15 Ah. Asiaa ei helpota se, että autossa on vanha hälytin, joka syö virtaa seisonnassa jonkunkin verran. Lisäksi Oldsin latausjännite on melko ihmeellinen: käynnistyksen jälkeen hyvin yli 14,5 volttia, mutta siitä se laskee siten että kun autolla on jonkin aikaa ajettu, niin jännite on enää reilut 13 volttia. Sitten kun kesäkeleillä sähköflekti huutaa ja pitää valoja päällä, niin käytännössä latausjännite laskee jopa alle 13 voltin. Ei siis välttämättä lataudu kaupunkipyörityksessä koskaan kunnolla täyteen, kun startteja tulee kuitenkin tiuhaan suhteessa käynnissäolotunteihin ja flekti käy koko ajan.

Ajattelin ensin että tämä kesä kyllä vielä menisi, kun vain muistaa iskeä auton laturiin jos se seisoo yli viisi päivää, mutta totesin että nuukuus voi kostautua sitten kun auto ei jaksakaan startata jossain periferiassa. Akku kun on siinä mielessä turvallisuusvaruste, kun ei automaattivaihteista voi edes työntää käyntiin.

Joka tapauksessa edelleen Bannereista vain hyviä kokemuksia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1426
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja HEV »

Vähän raporttia: femman Saab-akku väsähti laakista. Ei mitään oireita - laiskaa pyöritystä yms viime perjantain ajoissa eikä sitä ennen. Sunnuntai-iltana, kun oltiin maalta lähdössä, käynnistyi aavistuksen laiskasti, siirsin portaiden eteen pakkaamista varten, mutta puolen tunnin päästä pyöräytti enää puoli kierrosta eikä käynnistynyt. Vanhalla peruslaturilla 10 min latausta: otti ensin 6 A ja putosi jo 3,5 A paikkeille => helposti käyntiin. 160 km ajoa: 12,1 V, 10 A peruslaturilla 30 min ja virta putosi taas alle 4 A ja siitä yön yli älylaturissa, joka väitti aamulla sen olevan edelleen vajaa.

Kuusi vaivallosta käynnistystä (rouvan selostuksen mukaan) päivän aikana. Illalla 10,7 V, mutta koekäynnistys onnistui vielä (!).

Akku oli ostettu 21.7.2014 edellisen (Saab-akku) väsähdettyä lähes identtisesti samassa paikassa 4,5 v ikäisenä yli 20 asteen lämpötilassa. Tänä aamuna Länsiautosta uusi tilalle takuuseen - ei ihan mennyt 3 v takuuaika umpeen - kunhan ensin tutkivat sen GM:n akkutesterillä, joka kertoi saman kuin minä hetkeä aikaisemmin varaosatiskillä: kenno hajalla :D . Sitten tuli myyntikoulussa opetettu lause: 30 v aikana ei ole yhtään Saab-akkua tullut takuuvaihtoon :mrgreen: ja lisäksi viereen ilmestynyt ylimääräinen asentaja epäili rikkinäistä laturia 8O

Summauksena, jotta ihan laaki ja vainaa tuntuvat nuo menevän ilman etukäteisvaroitusta. Ennenvanhaan kuvio oli paremmin hiipumista, joka realisoitui ensimmäisillä kunnon pakkasilla.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Vastaa Viestiin