SAABin ja VOLVOn tilanne

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

SAABin ja VOLVOn tilanne

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Tilanne on kyllä aikas huolestuttava. Kiinaan on menossa Volvo ja SAABkin ainakin osittain. Jollei vaan valmistus lopu kokonaan.

Taitas olla kaikista paras jos Volvo ja Saab yhdistettäisiin.

Rahoittajina pitäs olla joku varma taho, taikka sitten potti jaettas eri tahojen kesken. Miten nyt olis vaikka Ruotsin valtio (miksei muidenkinmaiden, kaikki nää naapurimaat), Spyker ja se Koenigseg (nimi ei taida olla oikein kirjóitettu).

Luulis rahoituksen riittävän. Ja sitten vois hyvin yhdistää Volvoa ja Saabia aidoimmillaan.

Vielä kun panostettaisiin markkinointiinkin, etenkin myös jälkimarkkinointiin olisi hyvä panostaa. Merkkien historiaa pitäis tuoda esille ja olla ylpeitä siitä. Pitäisi myös saada ihmiset ostamaan originaaleja varaosia, eli niille vaan kunnon hinta-ale. Ja markkinointia.

Ja turhien kulujen leikkaamiseen kannattaa myös panostaa. Täällä pohjolassa on autojenkin teko niin kallista. Mutta tähän toivoisin esim. valtiovallalta helpotuksia. Ja voisihan sitä ajatella, että esim osa osista tulisi jostain halvemmas kustannusten maassa sijaisevasta tehtaasta. Saattas olla että kannattas perustaa ihan oma tehdas.

Ja kannattas sitten tehdä osat niin, että sama osa sopisi moneen malliin. Ja että ne eivät muutu erilaisiksi vähän väliä. Eli kerralla hyvä ja vaikka vähän konstailemattoman varma ja edullinen.

Mallipolitiikasta vois sanoa, että vois olla hyvä alkaa tarjoamaan vähän edullisempaakin mallia. Voisi tosi miettiä tehtäisiinkö tämä edullisempi malli tekniikkaa yksinkertaistamalla, taikka vanhempia rakenteita käyttämällä. Vai tekemällä jollain tavalla riisuttuja versioita autoista.

Ulkomaisistaostajista vähän ihmettelen, että eikö esim. Venäjällä ole kenelläkään kiinnostusta. Tai vaikka esim. Venäjän valtiolla. Luulis myös että Saksalaisia olis kiinnostanu, että ostetaan vähän kilpailijoita pois. Ja eikös Norjalaisillakin tota öljyrahaa pitäs olla.

---------------------------------------------------------------------------

Muuten vieläkös se vippaa kampanja on käynnissä?

Olisi hyvä jos sais SAABkin rahaa edes sillätavalla jonkinverran. Ainoo vaan että riittääkö se summa mihinkään.
SAAB
J.N
"Hirsch"
Viestit: 954
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: SAABin ja VOLVOn tilanne

Viesti Kirjoittaja J.N »

Miksi tästä piti taas tehdä uusi ketju? Foorumilta löytyy jo ennestään useampi aihetta käsittelevä ja sivuava ketju. Eikö nuokin ajatukset nyt olisi niihin mahtunut, kun siellä on jo näitä kaikkia asioita käsitelty / keskusteltu -osa useampaankin kertaan.
#3418
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: SAABin ja VOLVOn tilanne

Viesti Kirjoittaja f-19 »

No tämä oli niin tiukkaa talouspoliittista asiaa että kyllähän tämä viesti on aivan paikallaaan. Erittäin hyviä näkemyksiä ja toivotaan että joku niistä toteutuisikin, esim. tuo Saabin myyminen Norjaan olisi hienoa, pysyisi skandinaaviassa! Ties vaikka kohta sitten tehtäisiin saabbeja ukissakin taas.

En kyllä yhtään tosin kannata ajatusta että SAAB ja volvo yhteen, mokomakin traktorimerkki tuo volvo.

Mutta kuitenkin, viesti oli pelkkää asiaa!
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Re: SAABin ja VOLVOn tilanne

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

f-19 kirjoitti:Ties vaikka kohta sitten tehtäisiin saabbeja ukissakin taas.
Hienoa f-19, voisiko johtaa jopa Noopan tuotannon jatkamiseen???!!! 8O
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: SAABin ja VOLVOn tilanne

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Jokke A kirjoitti:
f-19 kirjoitti:Ties vaikka kohta sitten tehtäisiin saabbeja ukissakin taas.
Hienoa f-19, voisiko johtaa jopa Noopan tuotannon jatkamiseen???!!! 8O
Unohtaa ei pidä og:n 2d kaasarimalleja. Muutenkin Ukin tehtaan voisi pelastaa se että siellä alettas tekeen alihankintana muille merkeille erikoiskarvalakkimalleja suomen ja muun itä-euroopan markkinoille. :roll:
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: SAABin ja VOLVOn tilanne

Viesti Kirjoittaja ajn »

No-no, ei pidä unohtaa ukin kruununjalokiveä; euro-samaraa... :roll: :D :wink:

Se on tää nykyinen globaali talouspolitiikka pikkusen järjestä ja pitkäjänteisyydestä vapautettua, kun firmojen strategisessa johdossa on räkänokkaisia ekonominmulkkuja, jotka kuvittelee osaavansa johtaa firmaa pelkkien paperille kirjoiteltujen numeroiden perusteella... :roll: sitte kiinalaiset korjaa potin pöydästä...

Saabin ja Volvon yhdistäminen ajatuksena on ollut olemassa varmaan niin kauan kuin kyseiset merkit ovat henkilöautoja tehneet... merkit pitäisi ehdottomasti säilyttää, niillä on niin vahva brändiarvo, mutta hallinnon, valmistuksen ja tuotekehityksen yhdistämisestä syntyisi huomattavia synergiahyötyjä ilman että tuotteisiin tulisi loppukäyttäjälle välittyviä epämiellyttävyystekijöitä.
-------------------------8<----------->8--------
#1395
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Re: SAABin ja VOLVOn tilanne

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

ajn kirjoitti: niillä on niin vahva brändiarvo
Vai että on Saabilla brändiarvoa :lol:
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: SAABin ja VOLVOn tilanne

Viesti Kirjoittaja ajn »

onhan sitä vielä, mutta hupenee hyvää vauhtia koko ajan... ja nykymenolla loppuu ennekuin virma saadaan toimimaan kelvollisesti... :evil:
-------------------------8<----------->8--------
#1395
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Re: SAABin ja VOLVOn tilanne

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Kuten Saabilla todettiin aikaisemmin vuodesta, tilanne komponenttien jakamisessa on muuttunut. Kun ennen wanhaan kilpailijat eivät halunneet omia osiaan muiden käyttöön, nyt niitä ollaan tyrkyttämässä.

Saab ja Volvo voivat siis tehdä kaikenlaista yhteistyötä, vaikka jonkin uuden vaihdelaatikon suunnittelussa ja tämä ei edellytä, että yhtiöt olisivat sidottuna omistuksellisesti toisiinsa. Jos yritykset olisivat sidottu toisiinsa, olisi se paljon hankalampi tilanne mitä yhteiselo Saabin ja Opelin välillä, sanoisin melkein mahdoton. Sisäisen toiminnan kannalta olisi tällöin parempi perustaa kokonaan uudella nimellä yritys, eli tehdä täydellinen sulautus. Ulkoisesti tämä taas ei olisi mahdollista, kun sekä Volvo, että Saab asiakkaat kaikkoaisivat laajalti.
Vai tekemällä jollain tavalla riisuttuja versioita autoista.
Valtaosa länsimaisista firmoista näkee, että he voivat selviytyä vain päinvastaiseen suuntaan menemällä. Tekemällä hienompia ja hienompia tuotteita, hintaa laskemalla ja tuotetta yksinkertaistamalla olisi tappio varma koska loppupelissä se yksi ruuvi ja sen kiinnitys on halvempaa siellä aasian perukoilla.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: SAABin ja VOLVOn tilanne

Viesti Kirjoittaja peinu »

ajn kirjoitti:No-no, ei pidä unohtaa ukin kruununjalokiveä; euro-samaraa... :roll: :D :wink:
No tässähän se ratkaisu olikin koko ajan nenämme alla. Ei muuta kuin Saabin logo keulaan. Urheilullisimpiin malleihin voidaan laittaa bilteman spoileri takaluukun päälle.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: SAABin ja VOLVOn tilanne

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Kyllähän Saabin brändillä on arvonsa, mutta näkisin, että parhaiten se tulisi esiin rohkeasti erilaisten urheilullisten autojen yhteydessä. Lentokonefilosofiaa vaan rohkeammin käyttöön. Tekniikkapuolella joku downsizing-kone ahdettuna älyttömin voimavaroin ja härskiä aerodynamiikkaa.

Kannattavaa Saabista tuskin saadaan perheautoja valmistamalla enää ikinä. Ainoa mahdollisuus olisi merkittävä tekninen läpimurto ja lisensointi/myynti (esim. aikanaan alfan/fiatin common rail joka oli merkittävä tekijä fiatin taloudelliselle tilanteelle tuolloin). En usko tämän olevan realistista.


Saabille saataisiin tosiaankin kunniallinen loppu laittamalla sen merkki "lentokonemaisen urheiluauton" nokalle. Sarjat lienisivät sen verran pieniä, että Trollhättan olisi aivan liian suuri yksikkö, UKI voisi sen sijaan olla erittäin hyvä.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Maca
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: Ti Tammi 30, 2007 22:36

Re: SAABin ja VOLVOn tilanne

Viesti Kirjoittaja Maca »

2.3i-16 kirjoitti:Kyllähän Saabin brändillä on arvonsa, mutta näkisin, että parhaiten se tulisi esiin rohkeasti erilaisten urheilullisten autojen yhteydessä. Lentokonefilosofiaa vaan rohkeammin käyttöön. Tekniikkapuolella joku downsizing-kone ahdettuna älyttömin voimavaroin ja härskiä aerodynamiikkaa.

Kannattavaa Saabista tuskin saadaan perheautoja valmistamalla enää ikinä. Ainoa mahdollisuus olisi merkittävä tekninen läpimurto ja lisensointi/myynti (esim. aikanaan alfan/fiatin common rail joka oli merkittävä tekijä fiatin taloudelliselle tilanteelle tuolloin). En usko tämän olevan realistista.


Saabille saataisiin tosiaankin kunniallinen loppu laittamalla sen merkki "lentokonemaisen urheiluauton" nokalle. Sarjat lienisivät sen verran pieniä, että Trollhättan olisi aivan liian suuri yksikkö, UKI voisi sen sijaan olla erittäin hyvä.
Aivan.
Oisko SVC ollut tämmöinen? Mutta sehän jo oli ja meni ennen virallista syntymäänsä..
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: SAABin ja VOLVOn tilanne

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Maca kirjoitti:
2.3i-16 kirjoitti:Kyllähän Saabin brändillä on arvonsa, mutta näkisin, että parhaiten se tulisi esiin rohkeasti erilaisten urheilullisten autojen yhteydessä. Lentokonefilosofiaa vaan rohkeammin käyttöön. Tekniikkapuolella joku downsizing-kone ahdettuna älyttömin voimavaroin ja härskiä aerodynamiikkaa.

Kannattavaa Saabista tuskin saadaan perheautoja valmistamalla enää ikinä. Ainoa mahdollisuus olisi merkittävä tekninen läpimurto ja lisensointi/myynti (esim. aikanaan alfan/fiatin common rail joka oli merkittävä tekijä fiatin taloudelliselle tilanteelle tuolloin). En usko tämän olevan realistista.


Saabille saataisiin tosiaankin kunniallinen loppu laittamalla sen merkki "lentokonemaisen urheiluauton" nokalle. Sarjat lienisivät sen verran pieniä, että Trollhättan olisi aivan liian suuri yksikkö, UKI voisi sen sijaan olla erittäin hyvä.
Aivan.
Oisko SVC ollut tämmöinen? Mutta sehän jo oli ja meni ennen virallista syntymäänsä..
Olisihan se aikanaan ollut, mutta nykypäivänä ei varmaan riitä. Etanolikaan ei ole kovin pitkän tähtäimen ratkaisu.

Tosin mikäli siellä R&D:ssä jotain on, sitä tuskin kerrotaan ulos jos kehitelmä ei ole tuotantovalmista nähnytkään.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Re: SAABin ja VOLVOn tilanne

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Sähkötekniikassa lepää seuraava "turbo", kun se kortti on aikanaan pelattu tekniikan samaistuessa(aluksi jollain voi olla esim. huimasti parempi akku), siirtyy painopiste varmaan materiaaleihin, joilla auton painoa kevennetään. Muistaakseni esim. Jaguar on yrittänyt erikoistua alumiinirunkoihin.

EIB:n laina olisi juuri tarkoitettu polttoainetalouden kehittämiseen.
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: SAABin ja VOLVOn tilanne

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

TuuSaR kirjoitti:Sähkötekniikassa lepää seuraava "turbo", kun se kortti on aikanaan pelattu tekniikan samaistuessa(aluksi jollain voi olla esim. huimasti parempi akku), siirtyy painopiste varmaan materiaaleihin, joilla auton painoa kevennetään. Muistaakseni esim. Jaguar on yrittänyt erikoistua alumiinirunkoihin.

EIB:n laina olisi juuri tarkoitettu polttoainetalouden kehittämiseen.
Ainakin hybridiratkaisuissa juna meni jo, täyssähköinen järjestelmä ontuu vielä toimintasäteensä takia. Akkuteknologian kehitys taitaa tosiaan olla pääosassa, tiedä sitten koska kehitystä nähdään.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Vastaa Viestiin