SAABin ja VOLVOn tilanne
SAABin ja VOLVOn tilanne
Tilanne on kyllä aikas huolestuttava. Kiinaan on menossa Volvo ja SAABkin ainakin osittain. Jollei vaan valmistus lopu kokonaan.
Taitas olla kaikista paras jos Volvo ja Saab yhdistettäisiin.
Rahoittajina pitäs olla joku varma taho, taikka sitten potti jaettas eri tahojen kesken. Miten nyt olis vaikka Ruotsin valtio (miksei muidenkinmaiden, kaikki nää naapurimaat), Spyker ja se Koenigseg (nimi ei taida olla oikein kirjóitettu).
Luulis rahoituksen riittävän. Ja sitten vois hyvin yhdistää Volvoa ja Saabia aidoimmillaan.
Vielä kun panostettaisiin markkinointiinkin, etenkin myös jälkimarkkinointiin olisi hyvä panostaa. Merkkien historiaa pitäis tuoda esille ja olla ylpeitä siitä. Pitäisi myös saada ihmiset ostamaan originaaleja varaosia, eli niille vaan kunnon hinta-ale. Ja markkinointia.
Ja turhien kulujen leikkaamiseen kannattaa myös panostaa. Täällä pohjolassa on autojenkin teko niin kallista. Mutta tähän toivoisin esim. valtiovallalta helpotuksia. Ja voisihan sitä ajatella, että esim osa osista tulisi jostain halvemmas kustannusten maassa sijaisevasta tehtaasta. Saattas olla että kannattas perustaa ihan oma tehdas.
Ja kannattas sitten tehdä osat niin, että sama osa sopisi moneen malliin. Ja että ne eivät muutu erilaisiksi vähän väliä. Eli kerralla hyvä ja vaikka vähän konstailemattoman varma ja edullinen.
Mallipolitiikasta vois sanoa, että vois olla hyvä alkaa tarjoamaan vähän edullisempaakin mallia. Voisi tosi miettiä tehtäisiinkö tämä edullisempi malli tekniikkaa yksinkertaistamalla, taikka vanhempia rakenteita käyttämällä. Vai tekemällä jollain tavalla riisuttuja versioita autoista.
Ulkomaisistaostajista vähän ihmettelen, että eikö esim. Venäjällä ole kenelläkään kiinnostusta. Tai vaikka esim. Venäjän valtiolla. Luulis myös että Saksalaisia olis kiinnostanu, että ostetaan vähän kilpailijoita pois. Ja eikös Norjalaisillakin tota öljyrahaa pitäs olla.
---------------------------------------------------------------------------
Muuten vieläkös se vippaa kampanja on käynnissä?
Olisi hyvä jos sais SAABkin rahaa edes sillätavalla jonkinverran. Ainoo vaan että riittääkö se summa mihinkään.
Taitas olla kaikista paras jos Volvo ja Saab yhdistettäisiin.
Rahoittajina pitäs olla joku varma taho, taikka sitten potti jaettas eri tahojen kesken. Miten nyt olis vaikka Ruotsin valtio (miksei muidenkinmaiden, kaikki nää naapurimaat), Spyker ja se Koenigseg (nimi ei taida olla oikein kirjóitettu).
Luulis rahoituksen riittävän. Ja sitten vois hyvin yhdistää Volvoa ja Saabia aidoimmillaan.
Vielä kun panostettaisiin markkinointiinkin, etenkin myös jälkimarkkinointiin olisi hyvä panostaa. Merkkien historiaa pitäis tuoda esille ja olla ylpeitä siitä. Pitäisi myös saada ihmiset ostamaan originaaleja varaosia, eli niille vaan kunnon hinta-ale. Ja markkinointia.
Ja turhien kulujen leikkaamiseen kannattaa myös panostaa. Täällä pohjolassa on autojenkin teko niin kallista. Mutta tähän toivoisin esim. valtiovallalta helpotuksia. Ja voisihan sitä ajatella, että esim osa osista tulisi jostain halvemmas kustannusten maassa sijaisevasta tehtaasta. Saattas olla että kannattas perustaa ihan oma tehdas.
Ja kannattas sitten tehdä osat niin, että sama osa sopisi moneen malliin. Ja että ne eivät muutu erilaisiksi vähän väliä. Eli kerralla hyvä ja vaikka vähän konstailemattoman varma ja edullinen.
Mallipolitiikasta vois sanoa, että vois olla hyvä alkaa tarjoamaan vähän edullisempaakin mallia. Voisi tosi miettiä tehtäisiinkö tämä edullisempi malli tekniikkaa yksinkertaistamalla, taikka vanhempia rakenteita käyttämällä. Vai tekemällä jollain tavalla riisuttuja versioita autoista.
Ulkomaisistaostajista vähän ihmettelen, että eikö esim. Venäjällä ole kenelläkään kiinnostusta. Tai vaikka esim. Venäjän valtiolla. Luulis myös että Saksalaisia olis kiinnostanu, että ostetaan vähän kilpailijoita pois. Ja eikös Norjalaisillakin tota öljyrahaa pitäs olla.
---------------------------------------------------------------------------
Muuten vieläkös se vippaa kampanja on käynnissä?
Olisi hyvä jos sais SAABkin rahaa edes sillätavalla jonkinverran. Ainoo vaan että riittääkö se summa mihinkään.
SAAB
Re: SAABin ja VOLVOn tilanne
Miksi tästä piti taas tehdä uusi ketju? Foorumilta löytyy jo ennestään useampi aihetta käsittelevä ja sivuava ketju. Eikö nuokin ajatukset nyt olisi niihin mahtunut, kun siellä on jo näitä kaikkia asioita käsitelty / keskusteltu -osa useampaankin kertaan.
#3418
Re: SAABin ja VOLVOn tilanne
No tämä oli niin tiukkaa talouspoliittista asiaa että kyllähän tämä viesti on aivan paikallaaan. Erittäin hyviä näkemyksiä ja toivotaan että joku niistä toteutuisikin, esim. tuo Saabin myyminen Norjaan olisi hienoa, pysyisi skandinaaviassa! Ties vaikka kohta sitten tehtäisiin saabbeja ukissakin taas.
En kyllä yhtään tosin kannata ajatusta että SAAB ja volvo yhteen, mokomakin traktorimerkki tuo volvo.
Mutta kuitenkin, viesti oli pelkkää asiaa!
En kyllä yhtään tosin kannata ajatusta että SAAB ja volvo yhteen, mokomakin traktorimerkki tuo volvo.
Mutta kuitenkin, viesti oli pelkkää asiaa!
Re: SAABin ja VOLVOn tilanne
Hienoa f-19, voisiko johtaa jopa Noopan tuotannon jatkamiseen???!!!f-19 kirjoitti:Ties vaikka kohta sitten tehtäisiin saabbeja ukissakin taas.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
'84 900T8 Museoautoprojekti
Re: SAABin ja VOLVOn tilanne
Unohtaa ei pidä og:n 2d kaasarimalleja. Muutenkin Ukin tehtaan voisi pelastaa se että siellä alettas tekeen alihankintana muille merkeille erikoiskarvalakkimalleja suomen ja muun itä-euroopan markkinoille.Jokke A kirjoitti:Hienoa f-19, voisiko johtaa jopa Noopan tuotannon jatkamiseen???!!!f-19 kirjoitti:Ties vaikka kohta sitten tehtäisiin saabbeja ukissakin taas.
Re: SAABin ja VOLVOn tilanne
No-no, ei pidä unohtaa ukin kruununjalokiveä; euro-samaraa...
Se on tää nykyinen globaali talouspolitiikka pikkusen järjestä ja pitkäjänteisyydestä vapautettua, kun firmojen strategisessa johdossa on räkänokkaisia ekonominmulkkuja, jotka kuvittelee osaavansa johtaa firmaa pelkkien paperille kirjoiteltujen numeroiden perusteella... sitte kiinalaiset korjaa potin pöydästä...
Saabin ja Volvon yhdistäminen ajatuksena on ollut olemassa varmaan niin kauan kuin kyseiset merkit ovat henkilöautoja tehneet... merkit pitäisi ehdottomasti säilyttää, niillä on niin vahva brändiarvo, mutta hallinnon, valmistuksen ja tuotekehityksen yhdistämisestä syntyisi huomattavia synergiahyötyjä ilman että tuotteisiin tulisi loppukäyttäjälle välittyviä epämiellyttävyystekijöitä.
Se on tää nykyinen globaali talouspolitiikka pikkusen järjestä ja pitkäjänteisyydestä vapautettua, kun firmojen strategisessa johdossa on räkänokkaisia ekonominmulkkuja, jotka kuvittelee osaavansa johtaa firmaa pelkkien paperille kirjoiteltujen numeroiden perusteella... sitte kiinalaiset korjaa potin pöydästä...
Saabin ja Volvon yhdistäminen ajatuksena on ollut olemassa varmaan niin kauan kuin kyseiset merkit ovat henkilöautoja tehneet... merkit pitäisi ehdottomasti säilyttää, niillä on niin vahva brändiarvo, mutta hallinnon, valmistuksen ja tuotekehityksen yhdistämisestä syntyisi huomattavia synergiahyötyjä ilman että tuotteisiin tulisi loppukäyttäjälle välittyviä epämiellyttävyystekijöitä.
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
Re: SAABin ja VOLVOn tilanne
Vai että on Saabilla brändiarvoaajn kirjoitti: niillä on niin vahva brändiarvo
Re: SAABin ja VOLVOn tilanne
onhan sitä vielä, mutta hupenee hyvää vauhtia koko ajan... ja nykymenolla loppuu ennekuin virma saadaan toimimaan kelvollisesti...
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
Re: SAABin ja VOLVOn tilanne
Kuten Saabilla todettiin aikaisemmin vuodesta, tilanne komponenttien jakamisessa on muuttunut. Kun ennen wanhaan kilpailijat eivät halunneet omia osiaan muiden käyttöön, nyt niitä ollaan tyrkyttämässä.
Saab ja Volvo voivat siis tehdä kaikenlaista yhteistyötä, vaikka jonkin uuden vaihdelaatikon suunnittelussa ja tämä ei edellytä, että yhtiöt olisivat sidottuna omistuksellisesti toisiinsa. Jos yritykset olisivat sidottu toisiinsa, olisi se paljon hankalampi tilanne mitä yhteiselo Saabin ja Opelin välillä, sanoisin melkein mahdoton. Sisäisen toiminnan kannalta olisi tällöin parempi perustaa kokonaan uudella nimellä yritys, eli tehdä täydellinen sulautus. Ulkoisesti tämä taas ei olisi mahdollista, kun sekä Volvo, että Saab asiakkaat kaikkoaisivat laajalti.
Saab ja Volvo voivat siis tehdä kaikenlaista yhteistyötä, vaikka jonkin uuden vaihdelaatikon suunnittelussa ja tämä ei edellytä, että yhtiöt olisivat sidottuna omistuksellisesti toisiinsa. Jos yritykset olisivat sidottu toisiinsa, olisi se paljon hankalampi tilanne mitä yhteiselo Saabin ja Opelin välillä, sanoisin melkein mahdoton. Sisäisen toiminnan kannalta olisi tällöin parempi perustaa kokonaan uudella nimellä yritys, eli tehdä täydellinen sulautus. Ulkoisesti tämä taas ei olisi mahdollista, kun sekä Volvo, että Saab asiakkaat kaikkoaisivat laajalti.
Valtaosa länsimaisista firmoista näkee, että he voivat selviytyä vain päinvastaiseen suuntaan menemällä. Tekemällä hienompia ja hienompia tuotteita, hintaa laskemalla ja tuotetta yksinkertaistamalla olisi tappio varma koska loppupelissä se yksi ruuvi ja sen kiinnitys on halvempaa siellä aasian perukoilla.Vai tekemällä jollain tavalla riisuttuja versioita autoista.
Re: SAABin ja VOLVOn tilanne
No tässähän se ratkaisu olikin koko ajan nenämme alla. Ei muuta kuin Saabin logo keulaan. Urheilullisimpiin malleihin voidaan laittaa bilteman spoileri takaluukun päälle.ajn kirjoitti:No-no, ei pidä unohtaa ukin kruununjalokiveä; euro-samaraa...
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: SAABin ja VOLVOn tilanne
Kyllähän Saabin brändillä on arvonsa, mutta näkisin, että parhaiten se tulisi esiin rohkeasti erilaisten urheilullisten autojen yhteydessä. Lentokonefilosofiaa vaan rohkeammin käyttöön. Tekniikkapuolella joku downsizing-kone ahdettuna älyttömin voimavaroin ja härskiä aerodynamiikkaa.
Kannattavaa Saabista tuskin saadaan perheautoja valmistamalla enää ikinä. Ainoa mahdollisuus olisi merkittävä tekninen läpimurto ja lisensointi/myynti (esim. aikanaan alfan/fiatin common rail joka oli merkittävä tekijä fiatin taloudelliselle tilanteelle tuolloin). En usko tämän olevan realistista.
Saabille saataisiin tosiaankin kunniallinen loppu laittamalla sen merkki "lentokonemaisen urheiluauton" nokalle. Sarjat lienisivät sen verran pieniä, että Trollhättan olisi aivan liian suuri yksikkö, UKI voisi sen sijaan olla erittäin hyvä.
Kannattavaa Saabista tuskin saadaan perheautoja valmistamalla enää ikinä. Ainoa mahdollisuus olisi merkittävä tekninen läpimurto ja lisensointi/myynti (esim. aikanaan alfan/fiatin common rail joka oli merkittävä tekijä fiatin taloudelliselle tilanteelle tuolloin). En usko tämän olevan realistista.
Saabille saataisiin tosiaankin kunniallinen loppu laittamalla sen merkki "lentokonemaisen urheiluauton" nokalle. Sarjat lienisivät sen verran pieniä, että Trollhättan olisi aivan liian suuri yksikkö, UKI voisi sen sijaan olla erittäin hyvä.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: SAABin ja VOLVOn tilanne
Aivan.2.3i-16 kirjoitti:Kyllähän Saabin brändillä on arvonsa, mutta näkisin, että parhaiten se tulisi esiin rohkeasti erilaisten urheilullisten autojen yhteydessä. Lentokonefilosofiaa vaan rohkeammin käyttöön. Tekniikkapuolella joku downsizing-kone ahdettuna älyttömin voimavaroin ja härskiä aerodynamiikkaa.
Kannattavaa Saabista tuskin saadaan perheautoja valmistamalla enää ikinä. Ainoa mahdollisuus olisi merkittävä tekninen läpimurto ja lisensointi/myynti (esim. aikanaan alfan/fiatin common rail joka oli merkittävä tekijä fiatin taloudelliselle tilanteelle tuolloin). En usko tämän olevan realistista.
Saabille saataisiin tosiaankin kunniallinen loppu laittamalla sen merkki "lentokonemaisen urheiluauton" nokalle. Sarjat lienisivät sen verran pieniä, että Trollhättan olisi aivan liian suuri yksikkö, UKI voisi sen sijaan olla erittäin hyvä.
Oisko SVC ollut tämmöinen? Mutta sehän jo oli ja meni ennen virallista syntymäänsä..
Re: SAABin ja VOLVOn tilanne
Olisihan se aikanaan ollut, mutta nykypäivänä ei varmaan riitä. Etanolikaan ei ole kovin pitkän tähtäimen ratkaisu.Maca kirjoitti:Aivan.2.3i-16 kirjoitti:Kyllähän Saabin brändillä on arvonsa, mutta näkisin, että parhaiten se tulisi esiin rohkeasti erilaisten urheilullisten autojen yhteydessä. Lentokonefilosofiaa vaan rohkeammin käyttöön. Tekniikkapuolella joku downsizing-kone ahdettuna älyttömin voimavaroin ja härskiä aerodynamiikkaa.
Kannattavaa Saabista tuskin saadaan perheautoja valmistamalla enää ikinä. Ainoa mahdollisuus olisi merkittävä tekninen läpimurto ja lisensointi/myynti (esim. aikanaan alfan/fiatin common rail joka oli merkittävä tekijä fiatin taloudelliselle tilanteelle tuolloin). En usko tämän olevan realistista.
Saabille saataisiin tosiaankin kunniallinen loppu laittamalla sen merkki "lentokonemaisen urheiluauton" nokalle. Sarjat lienisivät sen verran pieniä, että Trollhättan olisi aivan liian suuri yksikkö, UKI voisi sen sijaan olla erittäin hyvä.
Oisko SVC ollut tämmöinen? Mutta sehän jo oli ja meni ennen virallista syntymäänsä..
Tosin mikäli siellä R&D:ssä jotain on, sitä tuskin kerrotaan ulos jos kehitelmä ei ole tuotantovalmista nähnytkään.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: SAABin ja VOLVOn tilanne
Sähkötekniikassa lepää seuraava "turbo", kun se kortti on aikanaan pelattu tekniikan samaistuessa(aluksi jollain voi olla esim. huimasti parempi akku), siirtyy painopiste varmaan materiaaleihin, joilla auton painoa kevennetään. Muistaakseni esim. Jaguar on yrittänyt erikoistua alumiinirunkoihin.
EIB:n laina olisi juuri tarkoitettu polttoainetalouden kehittämiseen.
EIB:n laina olisi juuri tarkoitettu polttoainetalouden kehittämiseen.
Re: SAABin ja VOLVOn tilanne
Ainakin hybridiratkaisuissa juna meni jo, täyssähköinen järjestelmä ontuu vielä toimintasäteensä takia. Akkuteknologian kehitys taitaa tosiaan olla pääosassa, tiedä sitten koska kehitystä nähdään.TuuSaR kirjoitti:Sähkötekniikassa lepää seuraava "turbo", kun se kortti on aikanaan pelattu tekniikan samaistuessa(aluksi jollain voi olla esim. huimasti parempi akku), siirtyy painopiste varmaan materiaaleihin, joilla auton painoa kevennetään. Muistaakseni esim. Jaguar on yrittänyt erikoistua alumiinirunkoihin.
EIB:n laina olisi juuri tarkoitettu polttoainetalouden kehittämiseen.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021