9-5 Aero vs. 9-3 Aero
9-5 Aero vs. 9-3 Aero
Olen ajatellut ostaa jomman kumman edellämainituista aero saabeista mutta itselläni ei ole oikeastaan mitään kokemusta moisista vehkeistä.
Kaipaisinkin nyt hiukan omistajien/näistä tietävien kokemuksia autoista. Mitä hyvää/huonoa, mihin saa varautua jos ostaa yms.Molemmat näyttää pyörivän aikalailla samoissa hinnoissa joten tälläkertaa hinta ei ole ainoa mikä määrää.
Tarkennusta vielä että kyseessä nuo ekat 9-3 ja 9-5 mallit(00-04?)
Kiitos etukäteen
Kaipaisinkin nyt hiukan omistajien/näistä tietävien kokemuksia autoista. Mitä hyvää/huonoa, mihin saa varautua jos ostaa yms.Molemmat näyttää pyörivän aikalailla samoissa hinnoissa joten tälläkertaa hinta ei ole ainoa mikä määrää.
Tarkennusta vielä että kyseessä nuo ekat 9-3 ja 9-5 mallit(00-04?)
Kiitos etukäteen
Ng 9-3 TTid 08
Ex. 9-3 Aero 3d '00 Stg5
Ex. 9-3 Aero 3d '00 Stg5
Re: 9-5 Aero vs. 9-3 Aero
9-5 on kaikin puolin parempi noista kahdesta. En keksi muuta syytä ostaa 9-3 Aero ennemmin kuin hinta tai jos jostain syystä ulkonäkö miellyttää enemmän tai on tarve välttämättä saada combiperä.
Molemmat olen omistanut (9-3 tosin oli T5 koneella), ja ihan hienoja molemmat mutta omasta mielestäni samaan hintaan ei ole kahta puhetta siitä kumpi on parempi. Vertailussa siis omasta näkökulmasta 9-5 Aero 2000-2001 (kromikeula ennen ekaa faceliftiä) ja 9-3 Aero 2000-2002 (eli ei SportSedan).
9-5 Aeron etuja mm.
-Todella paljon parempi alusta ja ajettavuus (!!!)
-Tehokkaampi ja vääntävämpi kone (isompi 2,3 vrt. 2,0 9-3:ssa. Kone muuten sama turboa myöten mutta 9-5:ssä lisäksi parempi välijäähdytin)
-Parempi ajomukavuus, -turvallisuus (vakaampi, törmäystestit, tehokkaammat jarrut) ja isommat sisätilat
-Ei narise yhtä raivostuttavasti talvella töyssyissä
-Ei typerää jäätyvää sähköantennia vaan takalasiantenni
-Kaikkea mukavaa pientä varustetta, kuten mukiteline keskikonsolissa (saa jälkiasennettuna lisävarusteena myös 9-3:een tosin), keskikyynärnoja, jäähdytetty hanskalokero, molempien puolien lämmönsäätö erikseen jne.
9-3 Aero puolesta:
-Vakiona hienommat penkit kuin 00-01 9-5 Aeroissa, samoin sähkösäädöt ja muisti
-Myös ovipahveissa nahkat toisin kuin 00-01 9-5 Aeroissa
-Vähemmän joitain pikkuvikoja, aika kypsä malli vrt. 9-5 aika uusi ensimmäisen sukupolven aeroissa
-Sporttisemman näköinen jos 01-02 mallinen "Viggen"-puskureilla ja helmoilla
Molemmissa yleisiä vikoja mahdollinen huohotinongelma, sid/acc paneelien pikselikato, käsijarrun ongelmat, acc säätöläppäviat 9-5:ssä, taka-akseliston puslaviat 9-5:ssä, etupään puslaviat 9-3:ssa ja iskaritolppien ruostuminen, vetarin holkin väljistyminen 9-3:ssa
Molemmat olen omistanut (9-3 tosin oli T5 koneella), ja ihan hienoja molemmat mutta omasta mielestäni samaan hintaan ei ole kahta puhetta siitä kumpi on parempi. Vertailussa siis omasta näkökulmasta 9-5 Aero 2000-2001 (kromikeula ennen ekaa faceliftiä) ja 9-3 Aero 2000-2002 (eli ei SportSedan).
9-5 Aeron etuja mm.
-Todella paljon parempi alusta ja ajettavuus (!!!)
-Tehokkaampi ja vääntävämpi kone (isompi 2,3 vrt. 2,0 9-3:ssa. Kone muuten sama turboa myöten mutta 9-5:ssä lisäksi parempi välijäähdytin)
-Parempi ajomukavuus, -turvallisuus (vakaampi, törmäystestit, tehokkaammat jarrut) ja isommat sisätilat
-Ei narise yhtä raivostuttavasti talvella töyssyissä

-Ei typerää jäätyvää sähköantennia vaan takalasiantenni
-Kaikkea mukavaa pientä varustetta, kuten mukiteline keskikonsolissa (saa jälkiasennettuna lisävarusteena myös 9-3:een tosin), keskikyynärnoja, jäähdytetty hanskalokero, molempien puolien lämmönsäätö erikseen jne.
9-3 Aero puolesta:
-Vakiona hienommat penkit kuin 00-01 9-5 Aeroissa, samoin sähkösäädöt ja muisti
-Myös ovipahveissa nahkat toisin kuin 00-01 9-5 Aeroissa
-Vähemmän joitain pikkuvikoja, aika kypsä malli vrt. 9-5 aika uusi ensimmäisen sukupolven aeroissa
-Sporttisemman näköinen jos 01-02 mallinen "Viggen"-puskureilla ja helmoilla
Molemmissa yleisiä vikoja mahdollinen huohotinongelma, sid/acc paneelien pikselikato, käsijarrun ongelmat, acc säätöläppäviat 9-5:ssä, taka-akseliston puslaviat 9-5:ssä, etupään puslaviat 9-3:ssa ja iskaritolppien ruostuminen, vetarin holkin väljistyminen 9-3:ssa
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-5 Aero vs. 9-3 Aero
Tämä autto jo paljon.
Onko kummassakaan mitään tekniikka ongelmia(keston suhteen jos esim virittää)? Kuinkas vaihdelaatikot,kestääkö jos hiukan kutittelee konetta?
Mitenkäs kori, onko näissä ollu jotain tavanomasia ruostepaikkoja?
Onko kummassakaan mitään tekniikka ongelmia(keston suhteen jos esim virittää)? Kuinkas vaihdelaatikot,kestääkö jos hiukan kutittelee konetta?
Mitenkäs kori, onko näissä ollu jotain tavanomasia ruostepaikkoja?
Ng 9-3 TTid 08
Ex. 9-3 Aero 3d '00 Stg5
Ex. 9-3 Aero 3d '00 Stg5
Re: 9-5 Aero vs. 9-3 Aero
Molemmissa männät heikot jotka hajoaa nakutuksesta välittömästi, plus mahdollinen huohotinongelma josta paljon juttua haulla. n. 300hv on yleisesti pidetty järkevänä rajana vakiomännillä.
Tosin tilalle voi vaihtaa vanhemmat ns. T5 männät (vaikka 9000:sta) kuten omaan tein ja niissä kestoa riittää enemmän kuin tarpeeksi, ~700hv lienee ainakin onnistuneesti koeponnistettu. Myös sopivia takomäntiä löytyy.
Muuten kestää viritystä riittävästi, lootan järkevät rajat menee jossain reilu 600Nm:ssa manuaalina, automaattina ehkä parisataa nyyttonia vähemmän.
Lootat on molemmissa periaatteessa samat paitsi automaatti 5-vaihteinen 02-> 9-5:ssä, 9-3:ssa aina 4-vaihteinen. 9-5:ssa 9-3:sta järeämpi perä manuaalilaatikossa ja vetarit, jotka molemmissa tosin kestää varmaan 1000Nm.
9-5 Aeron vakiokytkin on kestävämpi (240mm vs 228mm), mutta molempiin saa riittävän kestäviä jälkiasennettua kuitenkin.
Ruostetta jos on niin se näkyy kyllä omaan silmään selvästi eli sitä ei tarvitse mistään piilosta hakea. Käytännössä kumpikaan auto ei kuitenkaan ruostu juuri lainkaan eli siitä ei tarvitse murehtia.
Virityksen kannalta kaikkein helpoin olisi näiden kahden sijasta ehkä '94-98 9000, mutta jos nuo männät vaihtaa parempiin (suosittelen vaikkei virittäisikään kovin paljoa, jo huohotusvaivan poistumisenkin takia) niin 9-5/9-3 potentiaalia on todella paljon ja suhteellisen pienellä vaivalla.
Tosin tilalle voi vaihtaa vanhemmat ns. T5 männät (vaikka 9000:sta) kuten omaan tein ja niissä kestoa riittää enemmän kuin tarpeeksi, ~700hv lienee ainakin onnistuneesti koeponnistettu. Myös sopivia takomäntiä löytyy.
Muuten kestää viritystä riittävästi, lootan järkevät rajat menee jossain reilu 600Nm:ssa manuaalina, automaattina ehkä parisataa nyyttonia vähemmän.
Lootat on molemmissa periaatteessa samat paitsi automaatti 5-vaihteinen 02-> 9-5:ssä, 9-3:ssa aina 4-vaihteinen. 9-5:ssa 9-3:sta järeämpi perä manuaalilaatikossa ja vetarit, jotka molemmissa tosin kestää varmaan 1000Nm.
9-5 Aeron vakiokytkin on kestävämpi (240mm vs 228mm), mutta molempiin saa riittävän kestäviä jälkiasennettua kuitenkin.
Ruostetta jos on niin se näkyy kyllä omaan silmään selvästi eli sitä ei tarvitse mistään piilosta hakea. Käytännössä kumpikaan auto ei kuitenkaan ruostu juuri lainkaan eli siitä ei tarvitse murehtia.
Virityksen kannalta kaikkein helpoin olisi näiden kahden sijasta ehkä '94-98 9000, mutta jos nuo männät vaihtaa parempiin (suosittelen vaikkei virittäisikään kovin paljoa, jo huohotusvaivan poistumisenkin takia) niin 9-5/9-3 potentiaalia on todella paljon ja suhteellisen pienellä vaivalla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-5 Aero vs. 9-3 Aero
Hurjia lukuja!
En tiennytkään, että T5-männillä on saatu jopa 700 hv, ja vaihteisto 600Nm.

#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: 9-5 Aero vs. 9-3 Aero
Kyllä niissä potentiaalia on.juhokare kirjoitti: En tiennytkään, että T5-männillä on saatu jopa 700 hv, ja vaihteisto 600Nm.

#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-5 Aero vs. 9-3 Aero
Olen huomannut tuon jo jossain määrin jo kaksi T5-Saabbia omistaneena.jcarlson kirjoitti:Kyllä niissä potentiaalia on.juhokare kirjoitti: En tiennytkään, että T5-männillä on saatu jopa 700 hv, ja vaihteisto 600Nm.

#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: 9-5 Aero vs. 9-3 Aero
Kiitoksia kovasti avuista
Juu tonnari olis varmaan halvin viritys kohde mutta se on jo koettu joten ei se oikein enää nappaa
Nyt hakusessa hiukan uudempi "käyttis" kyselin tota viritys juttua lähinnä siksi että jos sattuu lähteen hanskasta taas toi "käyttöautoilu"
tai se jos ostaa valmiiksi piristetyn
Ruottinmaalla noita näyttäis olevan paljon myynnissä,olis vaan ensin varaa ostaa
Juu tonnari olis varmaan halvin viritys kohde mutta se on jo koettu joten ei se oikein enää nappaa



Ruottinmaalla noita näyttäis olevan paljon myynnissä,olis vaan ensin varaa ostaa

Ng 9-3 TTid 08
Ex. 9-3 Aero 3d '00 Stg5
Ex. 9-3 Aero 3d '00 Stg5
Re: 9-5 Aero vs. 9-3 Aero
Siis meinaatko ihan vakiopalikoilla vai? Miten voi kestää noin paljon? Tonnarissa sit varmaan vähän vähempi.jcarlson kirjoitti:vaihteisto 600Nm.
Re: 9-5 Aero vs. 9-3 Aero
On noita näkynyt vakiopalikoilla moisia vääntöjä ihan kohtuullisen pitkään kestäneen. Tottakai moisilla lukemilla kaikki heikot paikat ja huonot huollot näkyy heti jos niitä on ollut.
Lyhytlohkotonnarin loota on hyvin samankaltainen, tosin 9-5:ssä ja 9-3 Viggenissä on perä järeämpää tekoa. Samoin synkroja on uudistettu ja muuta pientä kuten välityksiä ja rattaita hieman muuteltu.
Järkevästi käytettynä 600Nm ei ole ongelma vaikka tottakai laatikon kestoikää lyhentää, itse tosin pitäisin vaikka 100tkm kyseisellä vääntötasolla erittäin hyvänä saavutuksena.
Eipä nuo vahvistukset ko. laatikkoon ole mitään ihmeitä kun rattaat ja akselit pysyy samoina. Kokoonpuristuvan holkin vaihtaminen parempaan, laakerituen vahvistaminen jne. pikkujutut tietysti auttaa. Mutta onhan tuo tuotantolaatikoiden vahvistaminen lähinnä "blueprinttausta" ja huoltoa yhdistettynä joidenki edellämainitun kaltaisiin helppoihin ja ihan fiksuihin vahvistuksiin. Tarkoitus on saada ne vakiorattaat helpommin kestämään sen maksimin minkä ne kestää jos laakerivälykset kartiorullalaakereilla pysyy riittävän tiukkoina ts. hammaskosketus pysyy hyvänä eikä akselit vaeltele.
Eri asia sitten jos sinne vaihtaa jotain toista akseli/ratas sarjaa jolloin tosissaan voisi vahvistuksesta puhua.
Lyhytlohkotonnarin loota on hyvin samankaltainen, tosin 9-5:ssä ja 9-3 Viggenissä on perä järeämpää tekoa. Samoin synkroja on uudistettu ja muuta pientä kuten välityksiä ja rattaita hieman muuteltu.
Järkevästi käytettynä 600Nm ei ole ongelma vaikka tottakai laatikon kestoikää lyhentää, itse tosin pitäisin vaikka 100tkm kyseisellä vääntötasolla erittäin hyvänä saavutuksena.
Eipä nuo vahvistukset ko. laatikkoon ole mitään ihmeitä kun rattaat ja akselit pysyy samoina. Kokoonpuristuvan holkin vaihtaminen parempaan, laakerituen vahvistaminen jne. pikkujutut tietysti auttaa. Mutta onhan tuo tuotantolaatikoiden vahvistaminen lähinnä "blueprinttausta" ja huoltoa yhdistettynä joidenki edellämainitun kaltaisiin helppoihin ja ihan fiksuihin vahvistuksiin. Tarkoitus on saada ne vakiorattaat helpommin kestämään sen maksimin minkä ne kestää jos laakerivälykset kartiorullalaakereilla pysyy riittävän tiukkoina ts. hammaskosketus pysyy hyvänä eikä akselit vaeltele.
Eri asia sitten jos sinne vaihtaa jotain toista akseli/ratas sarjaa jolloin tosissaan voisi vahvistuksesta puhua.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-5 Aero vs. 9-3 Aero
Kiva tietää, jotta laatikon saa kestämään ilman quaifella täyttämistä, murto-osalla hinnasta
.

Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
T7 & T8 JC performance.
Kysy!