Minkälainen MIG Saabin hitsaukseen?
Minkälainen MIG Saabin hitsaukseen?
En tiennyt mihin olisin kysymykseni laittanut mutta kokeillaan täältä.
Eli lähtökuviot on nämä:
Tallissa vm-84 900Aero odottamassa uutta peltiä (en tiedä mistä oli reikiä tullut )
Hitsausta vaatii takasisälokasuoja, kuskin jalkatila, vetarin tunnelin korjauspala, ja pohjapalkin kiinnitys (on irti kokonaan)
Oma hitsauskokemus on vuodelta 900 ekr mutta ajattelin kuitenkin itte yrittää. Näyttää helpolta ainakin kuvissa
Saabia ei pysty nyt siirtämään muualle hitsattavaksi.
Jos ostan MIG:n niin minkälainen härveli olisi hyvä? Rahaa ei valitettavasti ole kauheasti laittaa kiinni. Tekeekö Bilteeman tai Motonetin halppislaitteilla mitään? Mitkä vaikuttaa hitsauksen lopputulokseen? Amppeerit vai mitkä? Onko sopivasta laitteesta ehdotuksia?
HELP!
Eli lähtökuviot on nämä:
Tallissa vm-84 900Aero odottamassa uutta peltiä (en tiedä mistä oli reikiä tullut )
Hitsausta vaatii takasisälokasuoja, kuskin jalkatila, vetarin tunnelin korjauspala, ja pohjapalkin kiinnitys (on irti kokonaan)
Oma hitsauskokemus on vuodelta 900 ekr mutta ajattelin kuitenkin itte yrittää. Näyttää helpolta ainakin kuvissa
Saabia ei pysty nyt siirtämään muualle hitsattavaksi.
Jos ostan MIG:n niin minkälainen härveli olisi hyvä? Rahaa ei valitettavasti ole kauheasti laittaa kiinni. Tekeekö Bilteeman tai Motonetin halppislaitteilla mitään? Mitkä vaikuttaa hitsauksen lopputulokseen? Amppeerit vai mitkä? Onko sopivasta laitteesta ehdotuksia?
HELP!
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Re: Minkälainen MIG Saabin hitsaukseen?
Mitä laadukkaampi laite niin sitä helpommalla pääset. Itse monta vuotta hitsannut halpis migillä ja monta kertaa on hermo mennyt. Jos nyt olisin ostamassa niin laittaisin siihen n.700 euroa kiinni. Jos kuitenkin edullisempaa etsit niin jostakin konepajasta tai harrastajalta voisi löytyä sopuhintaan käytetty laadukkaampi laite.
Noista kysymistäsi ei ole kokemusta, mutta näppituntumalta sanoisin, että kyllä niilläkin aeron kasaan kursii, mutta lienee enempi tuurissaan minkälaisen koneen sattuu saamaan.
Noista kysymistäsi ei ole kokemusta, mutta näppituntumalta sanoisin, että kyllä niilläkin aeron kasaan kursii, mutta lienee enempi tuurissaan minkälaisen koneen sattuu saamaan.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 57
- Liittynyt: Ma Joulu 10, 2007 20:21
Re: Minkälainen MIG Saabin hitsaukseen?
Löytyyyköhän Konevuokraamoista sinullekin KUNNON Mikki hitsaushommiin?? Hitsailin omaa saappiani muutama vuosi sitten halvalla Ikh:n mikillä ja sillä ei kyllä tehnyt mitään. Tutulta sain lainaksi sitten kunnon Kempin kaasulla ja jo alkoi homma pelittää.
Ja sitten korjaustöissä ei kannata alkaa yrittää hitsailla ruosteisia peltejä...kerralla vain terveeseen peltiin asti auki.
Ja sitten korjaustöissä ei kannata alkaa yrittää hitsailla ruosteisia peltejä...kerralla vain terveeseen peltiin asti auki.
Re: Minkälainen MIG Saabin hitsaukseen?
Kiitoksia! Onneen ei ole siis oikotietä tässäkään tapauksessa.
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Re: Minkälainen MIG Saabin hitsaukseen?
Esab origomag150 (150A valovirta) (500e tarjouksessa) KÄYTETTYNÄ 250-350€
5kg 0.8mm lankakela (20e tarjouksessa)
5kg oma hiilidioksidipullo (160e)
hiilidioksidiventtiili (60e)
tuo on suht edullinen paketti jos käytettynä löytää. ja toimiva.
mutta ite tykkään hitsata kempillä, en myöskään kuvaa tulostimilla
mutta varauksella näitä, liian tehoton muuntaja :/ : http://www.nettivaraosa.com/viewPart.php?id_part=890806
ennemin : http://www.nettikone.com/viewMachine.ph ... ine=759945
noissa hinnat kohtuullisia vielä, tietty uus on aina uus, mutta jos yhen auton hitsaa, niin ei maksa vaivaa ja noi kempit saa aina myytyä eteen päin
5kg 0.8mm lankakela (20e tarjouksessa)
5kg oma hiilidioksidipullo (160e)
hiilidioksidiventtiili (60e)
tuo on suht edullinen paketti jos käytettynä löytää. ja toimiva.
mutta ite tykkään hitsata kempillä, en myöskään kuvaa tulostimilla
mutta varauksella näitä, liian tehoton muuntaja :/ : http://www.nettivaraosa.com/viewPart.php?id_part=890806
ennemin : http://www.nettikone.com/viewMachine.ph ... ine=759945
noissa hinnat kohtuullisia vielä, tietty uus on aina uus, mutta jos yhen auton hitsaa, niin ei maksa vaivaa ja noi kempit saa aina myytyä eteen päin
Re: Minkälainen MIG Saabin hitsaukseen?
Minulla on tuo Esabin 150, ostin uutena kolmisen vuotta sitten. Haeskelin aluksi Kemppi Miggeriä mutta niitä ei silloin enää saanut uutena ja Minarc oli liian kallis, samaten Migatronicit ja Walliukset kaikki tyynni. Ceboraan en perehtynyt sen tarkemmin kun yhdellä sen merkkisellä halpismallilla olin turannut kimppatallissa eikä oikein vakuuttanut, Telwin ei myöskään merkkinä kiinnostanut. Todistettavasti on yksi og900 turbo harsittu kasaan sillä Esabilla ja paljon muutakin. Olen kyllä tyytyväinen laitteeseen, se on jo rakenteeltaan kuten oikea mig ja virransäädössä on riittävästi portaita. Samaten, mikäli laite on "jonkun merkkinen" niin siitä saa myydessäkin vielä rahaa.
Metka muuten, miten merkit vaihtelevat, esim. Englannissa koneen pitää olla SIP tai Clarke, täällä ei olla kuultukaan.
Metka muuten, miten merkit vaihtelevat, esim. Englannissa koneen pitää olla SIP tai Clarke, täällä ei olla kuultukaan.
Re: Minkälainen MIG Saabin hitsaukseen?
Hitsaus- ja pienkoneet(mm. moottorisaha) kun on oranssisia niin ei mene paljoa pieleen. Meillä Minarkki niin ei voi kun kehua
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
Re: Minkälainen MIG Saabin hitsaukseen?
Nyt kun nuo merkit on tullut puheeksi niin Kempin Minarcmig 170 (vai mikä se uusin pienempi tehoinen minarcmig olikaan) olisi oma valinta. En ole sitä itse käyttänyt, mutta se nyt vaan on hyvä.
Edit. Mallimerkintä korjattu lähemmäs totuutta.
Edit. Mallimerkintä korjattu lähemmäs totuutta.
Viimeksi muokannut suorsa, La Tammi 09, 2010 17:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Minkälainen MIG Saabin hitsaukseen?
V.J.S. lienee hitsannut useampia vuosia jollain Bauhausin kikottimella, itselläni on kokemusta oikeastaan vain Super Kempomaticista (2kpl ollut omistuksessa), ja Miggeristä. Migger oli tosi huono, virtasäädöt liian rajalliset, kun taasen Kempomaticissa on portaaton langansyötön- ja tehonsäätö.
Miinuksena mainittakoon Super Kempomatista sen verran että pienellä virralla hitsatessa langansäätömoottori reagoi hitsausvirran syöttöön, saman muuntajan kautta kun molempia syötetään, mutta ei se mitään haittaa, kun jutun tietää, minivirralla hitsatessa hitsaustahti on vain sellaista "rytmikästä" muttasilloinkin saa syntymään ihan siistiä saumaa
Jos ihan oikealla rahalla pitäisi ostaa hitsikone, niin itse päätyisin johonkin uuteen MinarcMigiin, tai sitten käytettyyn min. 200A voimavirtakemppiin (no miksei käytetty MinarcMig kelpaisi myöskin, mutta niistä ei kukaan taida haluta luopua?).
Järvenpään Woikoskella oli ennen joulua poistotarjouksessa jokin tosi asiallisen oloinen saksalainen Miggi, laadukkaan oloinen, ja hyvät säädöt, toki iso kuten migin kuuluukin olla (inverttereitä nähnytkään)
Edit: itse hankkisin tuon:
http://www.jomatig.fi/store/hitsauskone ... e-150.html
Miinuksena mainittakoon Super Kempomatista sen verran että pienellä virralla hitsatessa langansäätömoottori reagoi hitsausvirran syöttöön, saman muuntajan kautta kun molempia syötetään, mutta ei se mitään haittaa, kun jutun tietää, minivirralla hitsatessa hitsaustahti on vain sellaista "rytmikästä" muttasilloinkin saa syntymään ihan siistiä saumaa
Jos ihan oikealla rahalla pitäisi ostaa hitsikone, niin itse päätyisin johonkin uuteen MinarcMigiin, tai sitten käytettyyn min. 200A voimavirtakemppiin (no miksei käytetty MinarcMig kelpaisi myöskin, mutta niistä ei kukaan taida haluta luopua?).
Järvenpään Woikoskella oli ennen joulua poistotarjouksessa jokin tosi asiallisen oloinen saksalainen Miggi, laadukkaan oloinen, ja hyvät säädöt, toki iso kuten migin kuuluukin olla (inverttereitä nähnytkään)
Edit: itse hankkisin tuon:
http://www.jomatig.fi/store/hitsauskone ... e-150.html
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Minkälainen MIG Saabin hitsaukseen?
Kempin Miggeri ollut parisen vuotta, uutena ostettiin.
Ainakin ohuelle pellille 0.6 langalla hyväksi todennu.
Vielä kun seoskaasua käyttäny, niin oikein nättiä jälkeä tullu ja mukava ollu hitsailla.
Itse ainakin hitsaan mielummin ohuet tuolla, kun 0.8-1mm langalla olevalla isolla 250 Kempomatilla.
Tuota ennen oli joku keltanen halppis valovirta miggi ja huhhuh, kun siitä ei oikein mitään meinannu tulla. Hitsaus hommat vatutti tehdä paljon enemmän!
Ainakin ohuelle pellille 0.6 langalla hyväksi todennu.
Vielä kun seoskaasua käyttäny, niin oikein nättiä jälkeä tullu ja mukava ollu hitsailla.
Itse ainakin hitsaan mielummin ohuet tuolla, kun 0.8-1mm langalla olevalla isolla 250 Kempomatilla.
Tuota ennen oli joku keltanen halppis valovirta miggi ja huhhuh, kun siitä ei oikein mitään meinannu tulla. Hitsaus hommat vatutti tehdä paljon enemmän!
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Minkälainen MIG Saabin hitsaukseen?
Mä olen yhden satkun keulan ja kaikenlaista muuta hitsannu juuri tuollaisella ng900aeron linkissä olevalla MinarcMigillä. Ei ole ostos kaduttanu. Ei ihan yhtä hyvää jälkeä saa kuin työpaikan kempomatilla(olikohan se nyt se), mutta pieni koko, keveys ja helppokäyttöisyys korvaa sen, ja kuitenkin riittävän hyvää meikäläiselle.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8088
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Minkälainen MIG Saabin hitsaukseen?
Jeh, Bauhaussin Hercules 150A valovirtakone, sillä on useampi neliö peltiä räitty saappeihin ja ex-pajeroon. Ensimmäisen ~vuoden käytin Bauhaussin pieniä CO2 pulloja, mutta kun ne poistui Bauhaussin valikoimasta, räin ns. "kuivana" menemään useamman isomman fiksauksen, koska ei kiinnostanut maksaa hunajaa omasta tai vuokarapullosta. Eli siis normilangalla ilman kaasuja. Ihan hyvin noinkin saa jotain onnetonta käyttöruoskaa elvytettyä, eipä ole tarvinnut omia hitsailuja korjailla jälkikäteen. Pientä ongelmaa toki räkimisessä, kipinöi tietty ihan helvtisti hitsatessa ja jos jotain about millistä peltiä koittaa naittaa n. 3mm peltiin, niin ei oikein meinaa tarttua... Samanpaksuisiin pelteihin tarttuvuus jopa ilman kaasua on OK Huomhuom, tämähän siis ei TODELLAKAAN ole mitenkään suositeltava hitsaustapa, mutta jossain 8€:n arvoisessa käyttöpask*ssa ihan sama miltä se sauma näyttää
Kone ostettu joskus 2005 kesällä varmaankin, kaikki eteen tulleet toimintahäiriöt ovat johtuneet pääasiassa käyttäjästä (väärin kasattu kahva, ruostumaan päässyt lankarulla joka tukki langansyötön yms)
Vasta tuossa naapurin isännän kanssa hommatiin julmetun kokonen buteli SK18 kaasua (Argonia 18% loput hiilaria), ja oikein yllätyin kuinka hyvännäköstä saumaa tolla saa kaasun kanssa aikaiseksi, kun tossa pari päivää sitten testihitsattiin
Koneessa nelipykäläinen virransäätö ja portaaton langansyöttönopeuden säätö. 0,6mm ja 0,8mm langat testattu, molemmat toimii. Kone maksoi jotain 250€ uutena, Bauhaussista viiden vuoden takuu tietty kuuluu asiaan.
Kone ostettu joskus 2005 kesällä varmaankin, kaikki eteen tulleet toimintahäiriöt ovat johtuneet pääasiassa käyttäjästä (väärin kasattu kahva, ruostumaan päässyt lankarulla joka tukki langansyötön yms)
Vasta tuossa naapurin isännän kanssa hommatiin julmetun kokonen buteli SK18 kaasua (Argonia 18% loput hiilaria), ja oikein yllätyin kuinka hyvännäköstä saumaa tolla saa kaasun kanssa aikaiseksi, kun tossa pari päivää sitten testihitsattiin
Koneessa nelipykäläinen virransäätö ja portaaton langansyöttönopeuden säätö. 0,6mm ja 0,8mm langat testattu, molemmat toimii. Kone maksoi jotain 250€ uutena, Bauhaussista viiden vuoden takuu tietty kuuluu asiaan.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Minkälainen MIG Saabin hitsaukseen?
Itekin ostin sen Miggerini uutena (olikohan vuonna 2005 tms.), ja ihmetytti kuinka sillä ei saanut millään hitollakaan kelvollista saumaa aikaiseksi, ja laitteen piti olla hyvä (kehuttiin silloin nettikirjoituksissa, ja voitti kait TM:n testinkin), mutta räki niin maan vietävästi, ehkä se oli rikkinäinen yksilö? Myin laitteen eteenpäin, ja jatkoin hitsaushommia Kempomatilla, muutaman viikon jaksoin tapella sen Miggerin kanssa, eikä me vaan sovittu yhteenSaabinsti kirjoitti:Kempin Miggeri ollut parisen vuotta, uutena ostettiin.
Ainakin ohuelle pellille 0.6 langalla hyväksi todennu.
Vielä kun seoskaasua käyttäny, niin oikein nättiä jälkeä tullu ja mukava ollu hitsailla.
Itse ainakin hitsaan mielummin ohuet tuolla, kun 0.8-1mm langalla olevalla isolla 250 Kempomatilla.
Tuota ennen oli joku keltanen halppis valovirta miggi ja huhhuh, kun siitä ei oikein mitään meinannu tulla. Hitsaus hommat vatutti tehdä paljon enemmän!
Itse en ole huomannut juuri mitään eroa hitsatessa noita ohutlevyjä suojakaasuseoksella, ja hiilidioksisilla (paitsi että rahaa palaa hiilarilla reilusti vähemmän), kokeiltu on AGA:n Misonia, ja sitä halvempaa AGA:n seoskaasua, ja Woikosken seoskaasua myöskin (useita pullollisia noita kaikkia), ehkä hiilidioksidilla hitsatessa jotain pientä roisketta saattaa syntyä hitusen enemmän, mutta ei mitään merkitystä moisella. Ja rosterilankakin palaa ihan nätisti hiilidioksidilla (rosteria hitsatessa)
Itse ostin turkulaisesta sammutinhuollosta 6kg:n sammutinpullosta tehdyn hiilidioksidipullon 10v. leimalla hintaan 80e, täyttö halpaa myöskin, melkoinen ero jos vertaa vaikka AGA:n tai Woikosken ryöstöhintaisiin pullovuokrasoppareihin, ja kalliiseen seoskaasuun.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Minkälainen MIG Saabin hitsaukseen?
Saahan sitä ilman kaasua hitsaten jonkimmoisen näköistä saumaa aikaiseksi, mutta siihen kun kopauttaa vasaralla niin huomaakin hitsattujen kappaleiden olevan irti toisistaanV.J.S kirjoitti: Eli siis normilangalla ilman kaasuja. Ihan hyvin noinkin saa jotain onnetonta käyttöruoskaa elvytettyä, eipä ole tarvinnut omia hitsailuja korjailla jälkikäteen. Pientä ongelmaa toki räkimisessä, kipinöi tietty ihan helvtisti hitsatessa ja jos jotain about millistä peltiä koittaa naittaa n. 3mm peltiin, niin ei oikein meinaa tarttua...
Ilman kaasua kun hitsaa normilangalla niin jonkinlaisen kestävyyden saa aikaan kun hitsaa isolla virralla (tapahtuukohan sauman hapettuminen hitaammin kun kohde lämpenee punaiseksi, tms, ei hajuakaan asiasta), mutta omasta mielestäni ei mitään järjenhiventäkään hitsailla ilman kaasua
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Minkälainen MIG Saabin hitsaukseen?
Velipojan kanssa just toi kommuunikoneena ja ei kyllä oo valittamista, paitsi et kun haen sen meitille niin saa käydä Woikosken kautta täyttääs pullon. Muuten kyllä huippu vekotin. ei tuottanut kawan putkeen hitsauskaan näkyvän sauman saaminen mitään ihme taitoja.ng900aero kirjoitti:http://www.jomatig.fi/store/hitsauskone ... e-150.html
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100