Kuolleilla automerkeillä onkin aivan loistava käyttöarvo, kuten historiasta voidaan oppia. Erityisen suuressa käyttöarvossa ovat tänäänkin esim. AMC, BRM, Commer, DeSoto, DKW, EMW, Cordini, Hillman, Hudson, IFA, Kaiser, Nash, Packard, Popeda, Simca, Talbot, Teijo, Tucker yms. Lisää kuolleita. Hetkellinen ryöstöhyödyntämisen mahdollisuus Saabin lopettamisesta saattaisi toki seurata.wesku kirjoitti:Pommeja varaosiksi, parempia liikenteeseeen, mahdollisimman halavallajcarlson kirjoitti:Vai käyttösaabismi. Eli valmistuksen pitäisi loppua jotta wesku saisi mahdollisimman halvalla ostella itselleen jotain pommeja?
Käyttösaabismi
Re: Käyttösaabismi
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
-
- "Aero"
- Viestit: 400
- Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 21:37
- Paikkakunta: Pohjoisessa etelässä
Re: Käyttösaabismi
Hmmm..
Nämä "käyttösaabit" vaan taitaapi olla jo +/-parikymmentä vuotta vanhoja.. Ja parinkymmenen vuoden päästä nämä uudet ovat käyttöautoja meidän lapsille ja lapsenlapsille, jolloin noita "vanhoja" löytyy enää vain museoista ja harrastajien tallien kätköistä. Jonain päivänä itse kukin saattaaa tarvita elämäntilanteeseensa uudempaa autoa ja olisihan se mukavaa jos vielä silloin voisi valita sen in.
Nämä "käyttösaabit" vaan taitaapi olla jo +/-parikymmentä vuotta vanhoja.. Ja parinkymmenen vuoden päästä nämä uudet ovat käyttöautoja meidän lapsille ja lapsenlapsille, jolloin noita "vanhoja" löytyy enää vain museoista ja harrastajien tallien kätköistä. Jonain päivänä itse kukin saattaaa tarvita elämäntilanteeseensa uudempaa autoa ja olisihan se mukavaa jos vielä silloin voisi valita sen in.
ex: SAAB 9000cs 2.3 Turbo 1992 -myyty
ex: SAAB 9000cc 2.0 Turbo 1989 "Uljas Musta" Kesäajossa
Opel Astra 1.7cdti 2011 "käyttishairahdus"
ex:SAAB 900gl 2.0 1984 "Tune" -Edelleen perheessä -myyty-
ex: SAAB 9000cc 2.0 Turbo 1989 "Uljas Musta" Kesäajossa
Opel Astra 1.7cdti 2011 "käyttishairahdus"
ex:SAAB 900gl 2.0 1984 "Tune" -Edelleen perheessä -myyty-
Re: Käyttösaabismi
Ihan mukava näkökulma mutta tämän suhteen on jo myöhäistä, niin paljon muutosta on ehtinyt tapahtua GM-aikana.saapasjalkakissa kirjoitti:Hmmm..
Nämä "käyttösaabit" vaan taitaapi olla jo +/-parikymmentä vuotta vanhoja.. Ja parinkymmenen vuoden päästä nämä uudet ovat käyttöautoja meidän lapsille ja lapsenlapsille, jolloin noita "vanhoja" löytyy enää vain museoista ja harrastajien tallien kätköistä. Jonain päivänä itse kukin saattaaa tarvita elämäntilanteeseensa uudempaa autoa ja olisihan se mukavaa jos vielä silloin voisi valita sen in.
Aikanaanhan Saab oli itsenäinen pienehkö mutta Pohjoismaiden mittakaavassa suuri merkki. Tekniikassa oli ihan tosiasiallisesti huomioitu pohjoiset olosuhteet. Millaisia olivat tulokset esimerkiksi talvitesteissä 80-luvulla ? Entä miten nykyiset pärjäävät talvitesteissä ? Myytiinkö 1980-luvulla mielikuvia samaan tapaan kuin 2000-luvulla ?
Jos olet ostamassa 1980-luvun autoa, saat hyväkuntoisen OG900 tai 9000 ostamalla nykyautojen veroiset ja jopa paremmat tekniset ominaisuudet talvikäyttöön. Jos taas ostat 2000-luvun malleja, ei ero Saabin hyväksi ole ollenkaan samaa luokkaa jos sitä on edes lainkaan.
Mitenkähän mahtaa olla sitten vuonna 2030, veikkaisin että 1980-90 lukujen Saabeja on silloinkin Suomen liikenteessä enemmän kuin 2000-luvun ensimmäiseltä vuosikymmeneltä, käyköön Saab-nimellä myytävien autojen suhteen mitä tahansa.
Re: Käyttösaabismi
Toisaalta paikkana Suomen Saab-klubin foorumi aiheelle "Lopettakaa Saab" ei mielestäni ole oikea paikka. Ihan kerhon sisäisen hengen takia.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Käyttösaabismi
Entä sitten kun vastaavan ketjun aloittaisi jossain muualla, joku olisikin sitä mieltä ettei uskaltanut täällä keskustella asiasta. Toivottavasti ei vaikuta negatiivisesti sisäiseen henkeenkään. Koko kerho on perustettu aikana jolloin Saabit olivat kiistatta teknisin seikoin perusteltavissa muista automerkeistä erottuva. Nyt ollaan toisenlaisessa tilanteessa. Ei ole mitenkään itsestäänselvää että merkin jatkamista pitää yhteisessä hengessä kannattaa tilanteessa missä hyvänsä.dimebak kirjoitti:Toisaalta paikkana Suomen Saab-klubin foorumi aiheelle "Lopettakaa Saab" ei mielestäni ole oikea paikka. Ihan kerhon sisäisen hengen takia.
Re: Käyttösaabismi
Itsenäisempään suuntaanhan Saab on menossa jos toiminta jatkuu, eikös se ole parempi vaihtoehto kuin lopetus?Aikanaanhan Saab oli itsenäinen pienehkö mutta Pohjoismaiden mittakaavassa suuri merkki.
Ihan hyvinhän nykyisilläkin talvessa pärjää, huomattavasti paremmin kuin monella muulla (eurooppalaisellakin) merkillä. Kyllä siellä on Saabin insinöörit edelleen olleet suunnittelutiimissä mukana.Tekniikassa oli ihan tosiasiallisesti huomioitu pohjoiset olosuhteet. Millaisia olivat tulokset esimerkiksi talvitesteissä 80-luvulla ? Entä miten nykyiset pärjäävät talvitesteissä ? Myytiinkö 1980-luvulla mielikuvia samaan tapaan kuin 2000-luvulla ?
Otetaan esimerkiksi TM 3/2003 talviautovertailu: Jaetulla kakkossijalla (arvosana 8,4) Saab 9-3 SS 1,8t Vector. Moitittu lähinnä kylmäkulutusta ja päästöjä, siksi jäi kakkoseksi. Lisäksi tekstissä on kommentoitu, ettei sukulaisuutta muihin epsilon-alustaisiin GM-tuotteisiin huomaa ajotuntumasta eikä mistään muustakaan.
Voittajana samalle pohjalevylle tehty Vectra 2.2GTS (arvosana 8,5)
Ko. vertailussa muuten kylmäpäästöillä sama 10% painoarvo kuin esimerkiksi valoilla ja näkemisellä (Saab 9, Opel 7) tai etenemiskyvyllä (Saab 9, Opel 7).
Monestako 2000-luvun Saabista Weskulla on kokemuksia?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Käyttösaabismi
Mikä vika on GM-sukupolven Saabeissa talviautona? Sitä en oikein tajua? Mikä tekniikassa on sellaista joka ei toimi talvella?
Ja mikä vika käyttöautojen hinnassa nyt on? Alle 5000e saa 9-3:sta ja 9-5:sta jotakuinkin kaikilla herkuilla?
Taitaa aika kullata monen muistot, ei ne 70- ja 80-lukujen Saabitkaan mitään kummmallisia olleet? Aina paskana, ja ruostuivatkin perkeleet
Ja mikä vika käyttöautojen hinnassa nyt on? Alle 5000e saa 9-3:sta ja 9-5:sta jotakuinkin kaikilla herkuilla?
Taitaa aika kullata monen muistot, ei ne 70- ja 80-lukujen Saabitkaan mitään kummmallisia olleet? Aina paskana, ja ruostuivatkin perkeleet
Re: Käyttösaabismi
Ymmärsinkö oikein? Wesku haluaa kiusata kanssa-autoilijoita halvalla saabilla joka saa olla uusimmillaan tonnari koska uudemmissa on "huonot talvi ominaisuudet" tämän takia saabin valmistus tulee lopettaa.
Paljonko "aitosaabien" hinnat sitten laskevat ja miksi helvetissä kieltää muilta nautinto ajaa uudella saabilla jos itse ei niistä pidä tai on liian köyhä?
Paljonko "aitosaabien" hinnat sitten laskevat ja miksi helvetissä kieltää muilta nautinto ajaa uudella saabilla jos itse ei niistä pidä tai on liian köyhä?
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
-
- "Hirsch"
- Viestit: 990
- Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
- Paikkakunta: Turku
Re: Käyttösaabismi
Lopeta jo tämä huomion haku.wesku kirjoitti: Entä sitten kun vastaavan ketjun aloittaisi jossain muualla, joku olisikin sitä mieltä ettei uskaltanut täällä keskustella asiasta. Toivottavasti ei vaikuta negatiivisesti sisäiseen henkeenkään. Koko kerho on perustettu aikana jolloin Saabit olivat kiistatta teknisin seikoin perusteltavissa muista automerkeistä erottuva. Nyt ollaan toisenlaisessa tilanteessa. Ei ole mitenkään itsestäänselvää että merkin jatkamista pitää yhteisessä hengessä kannattaa tilanteessa missä hyvänsä.
Jään suurella kiinnostuksella odottamaan, kun topicin aloittaja kertoo millainen oli v.2000 Saab verrattuna nykyiseen vuonna 2015. (Jossain muussa foorumissa)
Vituttaa tämän tyyppinen kirjoittelu. Jos et ymmärrä, niin painu kammioosi ja mieti mitä kirjoitat. Hävettää sun kirjoitus turkulaisten puolesta...
Btw. montako Saabia olet tuhonnut niistä mainitsemastasi?
Sun asenteella varmaan kaikki...
Siinä tosi Saabisti.....
Osta seuraavaksi tojota tms. tai ole hiljaa....
Kysyt varmaan kuolemassa olevan sukulaisilta, että voitko ostaa auton pois HALVALLA heti kun ko. henkilö on kuollut. KUN EI TARTTE ENÄÄ...
Mene tältä foorumilta pois, kukaan ei jää kaipaamaan kommentejasi tämän topicin jälkeen...
Sami R. #986
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
Re: Käyttösaabismi
Talbotista sen verran, että moni Talbotin kuolleena ostanut tuli tehneeksi hyvän kaupan, mikäli imagoarvo jätetään huomiotta. Varsikin ne, jotka pieneksi jääneestä tuotantomäärästä huolimatta uskalsivat ostaa käytetyn Diesel-Talbotin, saivat huomattavasti esim. kovin korkealle arvostettua diesel-Golfia halvemmalla yhtä hyvän, joiltain osin (mm. moottori) paremmankin auton. Ja vapaastihengittävän dieselin tilalle saisi nykyään halvalla ja helposti vaihdettua ja leimattua turbodieselkoneen esim. P 306:sta.Tero_s kirjoitti: Kuolleilla automerkeillä onkin aivan loistava käyttöarvo, kuten historiasta voidaan oppia. Erityisen suuressa käyttöarvossa ovat tänäänkin esim. ...Talbot, ...
Merkin lopettamisesta tulee tänä keväänä 25 vuotta, mutta varaosien saanti esim. vm. 1983 Talbotiin ei tänä päivänäkään liene sen hankalampaa kuin saman vuosimallin yhä elävien merkkien edustajiin Golfiin, Ritmoon, Rellu vitoseen tai Skoda 120:een - Skodaan verrattuna varmaan jossain määrin helpompaakin.
Sellainen lainalaisuus kylläkin jossain määrin vaikuttaa kannan keskimääräiseen kuntoon, että jos jonkin merkin tai mallin yleinen arvostus on matala, niin myös iso osa omistajista arvostaa autoaan vähän ja hoitaa sitä sen mukaisesti. Mun setäni ei hoksannut Horizonien arvostuksen laskua, vaan hoiti ja huollatti uutena ostamaansa 1983 Horizon 1,3 GL:ää yhtä hyvin kuin keskimääräinen Golfin omistaja hoiti ja huolsi omaa silmäteräänsä. Se Horizon palvelikin pitkälle 2000-luvun puolelle yhtä hyvin kuin keskimääräinen '83 Golf.
Jos jostain Trollhättanin tehtaan nurkista ei löydy sinne 80-luvun puolivälin kultavuosina unohtunutta todella isoa dollarisäkkiä, niin kyllä taloudelliset realiteetit tulevat uudellekin omistajalle ankarina eteen. Ei mitään uutta ysikolmosta voi lähteä omin voimin kehittämään eikä sellaisia kustannuksia voisi 50 - 100 000 auton vuosimyynnillä kuolettaa. Pohjaksi tarvitaan Fiat, Rellu, Hyundai tai mikä tahansa nyt kun GM:n resursseja ei varmaankaan enää voi käyttää.SS kirjoitti:Itsenäisempään suuntaanhan Saab on menossa jos toiminta jatkuuAikanaanhan Saab oli itsenäinen pienehkö mutta Pohjoismaiden mittakaavassa suuri merkki.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Käyttösaabismi
Ei toki, GM:n kanssahan on edelleen sopimus tekniikan hyödyntämisestä. Siltikin Saabin jatko itsenäisenä yhtiönä antaa varmasti suuremmat vapaudet kehittää malleja kun GM:llä ei enää ole sananvaltaa mitä saa ja mitä ei saa tehdä.Ei mitään uutta ysikolmosta voi lähteä omin voimin kehittämään eikä sellaisia kustannuksia voisi 50 - 100 000 auton vuosimyynnillä kuolettaa. Pohjaksi tarvitaan Fiat, Rellu, Hyundai tai mikä tahansa nyt kun GM:n resursseja ei varmaankaan enää voi käyttää
Voi tietty olla, että olen kuunnellut liian monta Victor Mullerin puheenvuoroa läpi...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: Käyttösaabismi
Ja samaa voittokulkua jatkoi neljä vuotta myöhemmin 9-3:en sisarmalli Cadillac BLS voittamalla vastaavan kisan.SS kirjoitti:Ihan hyvinhän nykyisilläkin talvessa pärjää, huomattavasti paremmin kuin monella muulla (eurooppalaisellakin) merkillä. Kyllä siellä on Saabin insinöörit edelleen olleet suunnittelutiimissä mukana.Tekniikassa oli ihan tosiasiallisesti huomioitu pohjoiset olosuhteet. Millaisia olivat tulokset esimerkiksi talvitesteissä 80-luvulla ? Entä miten nykyiset pärjäävät talvitesteissä ? Myytiinkö 1980-luvulla mielikuvia samaan tapaan kuin 2000-luvulla ?
Otetaan esimerkiksi TM 3/2003 talviautovertailu: Jaetulla kakkossijalla (arvosana 8,4) Saab 9-3 SS 1,8t Vector. Moitittu lähinnä kylmäkulutusta ja päästöjä, siksi jäi kakkoseksi. Lisäksi tekstissä on kommentoitu, ettei sukulaisuutta muihin epsilon-alustaisiin GM-tuotteisiin huomaa ajotuntumasta eikä mistään muustakaan.
Voittajana samalle pohjalevylle tehty Vectra 2.2GTS (arvosana 8,5)
Ko. vertailussa muuten kylmäpäästöillä sama 10% painoarvo kuin esimerkiksi valoilla ja näkemisellä (Saab 9, Opel 7) tai etenemiskyvyllä (Saab 9, Opel 7).
Monestako 2000-luvun Saabista Weskulla on kokemuksia?
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Re: Käyttösaabismi
Itse en ole ainakaan vielä omistanut parempaa "talviautoa" kun mitä tuo 9-5:n on ollut, lämpeää nopeasti ,ACC pitää automaattisesti ikkunat auki, hyvä ajaa liukkailla/uraisilla teillä jne.. Kokemusta on 96 ,og900, og9-3 ,tonnari ja muutama muun merkkinen kulkinen
Tällä hetkellä on kuuppa talvi autona ja kyllähän tuollakin hyvin pärjää, mutta kyllä välillä tekisi mieli femma tallista kaivaa
Toivottavasti Saabin valmistus jatkuisi niin muutaman vuoden päästä voisi olla varaa ostaa käytettynä uusi koppainen 9-5:n..
Tällä hetkellä on kuuppa talvi autona ja kyllähän tuollakin hyvin pärjää, mutta kyllä välillä tekisi mieli femma tallista kaivaa
Toivottavasti Saabin valmistus jatkuisi niin muutaman vuoden päästä voisi olla varaa ostaa käytettynä uusi koppainen 9-5:n..
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: Käyttösaabismi
Tämän ketjun aloittaja saa vapaasti valita kulkupelikseen minkä tahansa auton, ei kukaan pakota hankkimaan GM-ajan Saabia. Sinänsä täysin ymmärrettävää, ettei tämä foorumi ole otollisin paikka puhua Saabin lopettamisen puolesta. Toisaalta tästäkin asiasta voidaan jankata lopputalvi.
Re: Käyttösaabismi
Miten autojen teknisyys liittyy kommenttiini? Sen tahdon tietää.wesku kirjoitti:Entä sitten kun vastaavan ketjun aloittaisi jossain muualla, joku olisikin sitä mieltä ettei uskaltanut täällä keskustella asiasta. Toivottavasti ei vaikuta negatiivisesti sisäiseen henkeenkään. Koko kerho on perustettu aikana jolloin Saabit olivat kiistatta teknisin seikoin perusteltavissa muista automerkeistä erottuva. Nyt ollaan toisenlaisessa tilanteessa. Ei ole mitenkään itsestäänselvää että merkin jatkamista pitää yhteisessä hengessä kannattaa tilanteessa missä hyvänsä.dimebak kirjoitti:Toisaalta paikkana Suomen Saab-klubin foorumi aiheelle "Lopettakaa Saab" ei mielestäni ole oikea paikka. Ihan kerhon sisäisen hengen takia.
Sinulle lienee nämä hieman epäselvänä, itsekin Lucan hienoja ohjeita nyt rikon mutta en pysytynyt olemaan kysymättä em. kysymystä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001