Käyttösaabismi

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
tmr97
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Touko 10, 2008 10:17

Re: Käyttösaabismi

Viesti Kirjoittaja tmr97 »

Alkuperäinen kirjoittaja etsii hyvin halpaa autoa. Toiminnan lopetus tuskin vaikuttaa mitään yli 10v vanhojen hintoihin. Uudempien hinnat voivat vielä laskea.

Kyllä Saab on paikkansa ansainnut. Katsokaa nyt vaikka BMW:n ja Audin diesel-autoja. Kylmiä ovat, ei ole webastoa/eberiä. VW/Kesko on suuressa viisaudessaan viime vuonna ottanut webaston pois Passatista, Tiguanista, jne... Eli Saabissa on sentään talvivarustelu vakiona kunnossa. Jossain Golf-luokassa välttämättä ei ole varaa polttoainelämppäriin.
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Käyttösaabismi

Viesti Kirjoittaja essal »

Jos halpuus on ainoa kriteeri autoilussa, niin kannattaisi kattella joltakin papalta vähän ajettu 15 vuotta vanha corilla. Osat on halpoja, tekniikka selkeää. Saapeissa on aika kummallisia ratkaisuja, jotka ovat kalliita korjata ja jotkut osat on aika hintavia.

Sitten joku nissan almera uudemmista vois olla fiksu siirto. Myös ruosteeton mazda (mahdoton yhtälö?) vois olla hyyvä.

Kaveri veti 90-luvun laman jälkitunnelmissa 6 vuotta kaikki ajot kuplavolkkarilla. Osat otettiin purkuautoista. Vakuutukset oli halpoja tuolloin. Ja muksut ei kärsineet korvatulehduksista sun muista vaivoista kun auto oli aina tasan yhtä lämmin kuin ulkoilma. Halpaa ajoa, mutta halveksuvia katseita kuulemma tuli koulun parkkiksella kun muut tuuppas kersat uudenkarheaan liisinkitila-autoon ja tämä kaveri jäiseen pahnaan.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Käyttösaabismi

Viesti Kirjoittaja wesku »

essal kirjoitti:Jos halpuus on ainoa kriteeri autoilussa, niin kannattaisi kattella joltakin papalta vähän ajettu 15 vuotta vanha corilla. Osat on halpoja, tekniikka selkeää. Saapeissa on aika kummallisia ratkaisuja, jotka ovat kalliita korjata ja jotkut osat on aika hintavia.
Halvalla niitä osia saa varaosa-autoista Saabeissakin. Ja onhan esim alle tonnilla vuonna 2007 ostettu turboautomaattitonnari tai alle kahdella tonnilla vuonna 2002 ostettu ja verotettu hiukan eri asia hintalaatusuhteeltaan kuin vähän ajettu 15 v Corolla ?
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Käyttösaabismi

Viesti Kirjoittaja wesku »

dimebak kirjoitti:
wesku kirjoitti:
dimebak kirjoitti:Toisaalta paikkana Suomen Saab-klubin foorumi aiheelle "Lopettakaa Saab" ei mielestäni ole oikea paikka. Ihan kerhon sisäisen hengen takia.
Entä sitten kun vastaavan ketjun aloittaisi jossain muualla, joku olisikin sitä mieltä ettei uskaltanut täällä keskustella asiasta. Toivottavasti ei vaikuta negatiivisesti sisäiseen henkeenkään. Koko kerho on perustettu aikana jolloin Saabit olivat kiistatta teknisin seikoin perusteltavissa muista automerkeistä erottuva. Nyt ollaan toisenlaisessa tilanteessa. Ei ole mitenkään itsestäänselvää että merkin jatkamista pitää yhteisessä hengessä kannattaa tilanteessa missä hyvänsä.
Miten autojen teknisyys liittyy kommenttiini? Sen tahdon tietää.
No ei se varsinaisesti sinun kommenttiisi liitykään. Siinä on vain yksi järkiperustelu miksi olen sitä mieltä mitä olen. Merkki on muuttunut radikaalisti ja muutostahti on aina vaan kovenemaan päin.

Jos sisäinen henki ei siedä mielipidettä että nykyisen kehityksen perusteella olisi parempi lopettaa koko merkki kuin jatkaa samaan "GM" malliin on ehkä sitten parempi lähteä miettimään ihan perinpohjin koko toiminnan perusteita.

Jotenkin näyttää siltä että koko porukka on aika pihalla siitä mitä on oikeasti menossa, GM on täysin muuttanut merkin 20 vuodessa, osa itsepintaisesti kannattaa mitä vaan kunhan merkki säilyy, osalla ei ole mitään sanottavaa,

Vertaa, miten moni Chevy-harrastaja haluaisi mieluummin lopettaa koko merkin kuin katsoa samalla nimellä myytyjä korealaisia ? Ja ehkä tulevaisuudelssa kiinalaisia.....

Ihmettelen voiko Saabistit olla niin oletetun yksimielisiä tulevaisuudesta ? Toki mielenosoitus jotain osoittaa mutta ei sielläkään ollut kuin ehkä 10 prosenttia jäsenistöstä paikalla ? Onko se silloin "yleinen ja yksimielinen" mielipide ?
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Käyttösaabismi

Viesti Kirjoittaja wesku »

Red Dragon kirjoitti: Hävettää sun kirjoitus turkulaisten puolesta...
Voi voi turkulaista. On tullut asuttua Tampereella ja Helsingissäkin niin häpeä vaikka koko Etelä-Suomen puolesta :)
Red Dragon kirjoitti:Btw. montako Saabia olet tuhonnut niistä mainitsemastasi?
Sun asenteella varmaan kaikki...
Siinä tosi Saabisti.....
Asenne on käyttää loppuun. Miksi se niin paljon harmittaa ? Siksikö että ostan alle 5%:lla uuden hinnasta autoja joilla ajan vielä 100000 km josta huomattavan osan yli 40 centin kilometrikorvausta nauttien :) Tosi Saabistiko vain käyttää ansaitus rahansa Saabeihin ? Mitä sitten jos hyötyy taloudellisesti, onko epätosi Saabisti ?
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Käyttösaabismi

Viesti Kirjoittaja wesku »

mursu kirjoitti: Taitaa aika kullata monen muistot, ei ne 70- ja 80-lukujen Saabitkaan mitään kummmallisia olleet? Aina paskana, ja ruostuivatkin perkeleet :)
Ehkä minulla ne 80-luvunkin muistot ovat 60-70 luvun vaihteen autoista. Esim 70-lukulaisista vertaillaanpa talviominaisuuksia vaikka Saab vastaan takavetoiset Taunus, Carina, BMW300- ja 500-sarja..... ja jopa Volvot. Muistan hyvin talvella joskus 80-luvun lopulla pujotelleeni sillä ensimmäisellä 69-mallisella (ruostuneella,p....le) 400 markalla ostamallani ysiysillä Sturenkadun loivaan ylämäkeen juuttuneita premiumautoja :)
Anthuan kirjoitti:Ymmärsinkö oikein? Wesku haluaa kiusata kanssa-autoilijoita halvalla saabilla ....
Niinpä. Se on kyllä kiusallista jos liian halvalla ajaa.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttösaabismi

Viesti Kirjoittaja dimebak »

wesku kirjoitti:No ei se varsinaisesti sinun kommenttiisi liitykään. Siinä on vain yksi järkiperustelu miksi olen sitä mieltä mitä olen. Merkki on muuttunut radikaalisti ja muutostahti on aina vaan kovenemaan päin.
No jonkun huomion se kiinnitti, kun poisti sen. Ja tämän threadin osalta voin kertoa, että onneksi poistivat :wink:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Käyttösaabismi

Viesti Kirjoittaja tturku »

Kerro Wesku, miten voit verrata ruotsissa kasattavia, ja ainakin osittain suunniteltuja, samaa muotoilua kieliviä ja sisustoistaan selvästi samaa linjaa jatkavia autoja ihan erkaantuneiksi vanhoista saabeista? Ja voiko niitä verrata johonkin merkinvaihto autoihin, kuten Chevy on tehnyt? Ja oikeiksi saabeiksi en laske näitä jenkeissä myytyjä 9-7 ja 9-2. Tottakai autot muuttuu ja paranee/ menee samankaltaisemmiksi, mutta kyllä nyky Saabeissa on niitä saabismeja yllin kyllin.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Käyttösaabismi

Viesti Kirjoittaja wesku »

tturku kirjoitti:Kerro Wesku, miten voit verrata ruotsissa kasattavia, ja ainakin osittain suunniteltuja, samaa muotoilua kieliviä ja sisustoistaan selvästi samaa linjaa jatkavia autoja ihan erkaantuneiksi vanhoista saabeista? Ja voiko niitä verrata johonkin merkinvaihto autoihin, kuten Chevy on tehnyt? Ja oikeiksi saabeiksi en laske näitä jenkeissä myytyjä 9-7 ja 9-2. Tottakai autot muuttuu ja paranee/ menee samankaltaisemmiksi, mutta kyllä nyky Saabeissa on niitä saabismeja yllin kyllin.
Chevy tai Saab tai mikä vaan GM tuotemerkki ei ole päättänyt yhtään mitään vuosikausiin. Kaikki on taatusti päätetty ylhäältä käsin.

Näissä hämärtyy tosiaan halutaanko kannattaa autonvalmistuksen jatkamista Ruotsissa ja/tai Saabin nimen säilyttämistä. Kyseessä on pohjimmiltaan kaksi täysin eri asiaa.

Ilmeisesti tässä näkökannassa Saabeiksi lasketaan ne joiden suunnittelussa ruotsalaiset ovat oletettavasti olleet suurella painoarvolla mukana.

Lasketaanko Cadillac BLS Saabiksi taustansa perusteella ? Entä sitten jos sitä alettaisiin myydä Saabin nimellä ? Entä sitten jos tuotanto siirtyy pois Ruotsista ? Mistä jatkamisen kannattajilla oikein on kyse ?
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Käyttösaabismi

Viesti Kirjoittaja mursu »

wesku kirjoitti:
mursu kirjoitti: Taitaa aika kullata monen muistot, ei ne 70- ja 80-lukujen Saabitkaan mitään kummmallisia olleet? Aina paskana, ja ruostuivatkin perkeleet :)
Ehkä minulla ne 80-luvunkin muistot ovat 60-70 luvun vaihteen autoista. Esim 70-lukulaisista vertaillaanpa talviominaisuuksia vaikka Saab vastaan takavetoiset Taunus, Carina, BMW300- ja 500-sarja..... ja jopa Volvot. Muistan hyvin talvella joskus 80-luvun lopulla pujotelleeni sillä ensimmäisellä 69-mallisella (ruostuneella,p....le) 400 markalla ostamallani ysiysillä Sturenkadun loivaan ylämäkeen juuttuneita premiumautoja :)
Tuolloin tavallaan Saab oli edellä aikaansa, 15" kumeilla ja vielä eteenottavalla käsijarrulla oli kyllä loistava etenijä hangessa sen aikaisiin 13" takatuuppari kilpailijoihin verrattuna.

Mutta mitäs nyt kun melkein joka autoon saa nelivedon, ja kaikkiin saa vähintäänkin riittävän isot renkaat. Ei Saab olekaan enää niin erikoinen. Saab ei yhtäkkiä olekaan niin hyvä talviauto, vaikka tosiasiassa uusi Saab ei ruostu, käynnistyy talvella, on lämmin, etenee hangessa ja on vähintäänkin yhtä hyvä auto kuin 20 vuotta sitten valmistetut.

Mielikuvat 70-luvun lyömättömästä talviautosta ovat todellakin vain mielikuvia. Omasta vm. 78 CC:stä maksoin 200 markkaa. Aika kultaa muistot.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Käyttösaabismi

Viesti Kirjoittaja wesku »

mursu kirjoitti: Mutta mitäs nyt kun melkein joka autoon saa nelivedon, ja kaikkiin saa vähintäänkin riittävän isot renkaat. Ei Saab olekaan enää niin erikoinen. Saab ei yhtäkkiä olekaan niin hyvä talviauto, vaikka tosiasiassa uusi Saab ei ruostu, käynnistyy talvella, on lämmin, etenee hangessa ja on vähintäänkin yhtä hyvä auto kuin 20 vuotta sitten valmistetut.

Mielikuvat 70-luvun lyömättömästä talviautosta ovat todellakin vain mielikuvia. Omasta vm. 78 CC:stä maksoin 200 markkaa. Aika kultaa muistot.
Suunnilleen samaa mieltä, kyse on ehkä enemmänkin siitä erosta suhteessa muihin merkkeihin. Talviautoilussa jotkut muut ovat ottaneet välimatkan kiinni tai menneet ohi. Silloin tällöin tulee mietittyä miten homma olisi jatkunut itsenäisenä. Ehkä itse arvostukseni merkkiin tulee enemmänkin suhteellisuuden periaatteella, vaikka tänään saisi samaa tasoa kuin 20 vuotta sitten, onko siinä mitään erilaista jos muutkin tarjoavat samaa ?

Ruosteasiassa en ole huomannut erityisiä eroja Saabien ja muiden merkkien välillä ja kyllä kai uusikin Saab ruostuu, ehkä sitten hiukan hitaammin. Miten paljon merkitystä on sillä millaista suolaa on käytetty 80- luvulla ja 00-luvulla ja mitä 10-luvulla tullaan käyttämään, siinäpä kysymys.
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Re: Käyttösaabismi

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Jossain vaiheessa muutama vuosi sitten kerättiin muistaakseni rahaa yhdelle foorumilaiselle Saabin ostoon kun hänellä ei ollut itsellä varaa tähän. Nyt voitaisiin tehdä vastaavanlainen hyvän eleen osoitus ja pistää kolehti pystyyn.

Jollain on varmaan jossain ojan pohjalla joku läpilaho og900 mihin voisi heittää rosteripölärit vanteisiin ja vahaa pintaan. Siinä olisi jämpti aito Saab, kunnon käyttöauto. Varsinkin nyt kun näyttää siltä ettei Saabin loru ehkä lopukkaan.

:mrgreen: :lol:
:wink:
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Mepis
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Kesä 15, 2005 00:20

Re: Käyttösaabismi

Viesti Kirjoittaja Mepis »

Kukin ajaa millä haluaa ja käyttää autoiluun sen verran tuohta kuin kulloinenkin varallisuus ja sen käytön prioriteetit sanelevat, mutta turha kehitystä on alkaa jarruttamaan (vaikka kehitys ei aina ole edistystä).

Jos ei valmisteta uusia autoja, niin 5 vuoden päästä ei ole viisi vuotta käytettyjä niitä hakevalle, eikä kymmenen vuoden päästä 10 vuoden ikäistä sitä halajavalle.

Sitä kuinka paljon autoiluun kannattaa laittaa rahaa on turha absoluuttisesti yrittää mitata. Jossitella voi sitten vaikka kolarin jälkeen riippuen siitä oliko alla 80-luvun turvavarustelu vai 2000-luvun. Elämä on.
9-3 SC 2.0T XWD A6 Vector -09
Menneisyydessä: 9-3 1.9 TiDS -08, 9-3 2.0t -02, 900i -86 ... ja jotain ajoneuvoja
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

Re: Käyttösaabismi

Viesti Kirjoittaja Saabel »

Mepis kirjoitti:Kukin ajaa millä haluaa ja käyttää autoiluun sen verran tuohta kuin kulloinenkin varallisuus ja sen käytön prioriteetit sanelevat, mutta turha kehitystä on alkaa jarruttamaan (vaikka kehitys ei aina ole edistystä).

Jos ei valmisteta uusia autoja, niin 5 vuoden päästä ei ole viisi vuotta käytettyjä niitä hakevalle, eikä kymmenen vuoden päästä 10 vuoden ikäistä sitä halajavalle.

Sitä kuinka paljon autoiluun kannattaa laittaa rahaa on turha absoluuttisesti yrittää mitata. Jossitella voi sitten vaikka kolarin jälkeen riippuen siitä oliko alla 80-luvun turvavarustelu vai 2000-luvun. Elämä on.
Lyhyesti kiteytit tätä asiaa aivan samantyyliseen suuntaan, kuin minäkin tästä olen ajatellut.
Postimerkkeilyssäkin pitää keskittyä johonkin erikoisalueeseen ja sillä selvä.
Erilaista ajattelua ja kirjoittelua palstalla tarvitaan ja onneksi sitä myös sallitaan. Kirjoittelun pitää kuitenkin pysyä asiallisena.
Wesku on ilmaissut mielipiteensä, mutta ei aivan ole pystynyt asiaansa perustelemaan selkeästi.
-Saappia ei tarvitse lopettaa, että löytyy halpoja käyttöautoja tulevaisuudessa. Käyttöauton halpuuden määrittely on subjektiivinen juttu. Minun cabbe ostettiin käyttöautoksi ja niin myös tuo vanha 900:n
-Se, että chevy-harrastajat eivät tykkää nykyisistä malleistaan, ei määritä autofirman kokonaistilannetta. He voivat sitten keskittyä niihin "ainoisiin oikeisiin" malleihinsa.
Weskun esille tuomat pointit eivät siis vahvista käsitystä, että automerkkinä saab tulisi lopettaa, vaan päinvastoin, sen tulisi jatkaa.
9-3 SS 1.8t Arc Hirsch MY-03
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Käyttösaabismi

Viesti Kirjoittaja wesku »

Saabel kirjoitti: Weskun esille tuomat pointit eivät siis vahvista käsitystä, että automerkkinä saab tulisi lopettaa, vaan päinvastoin, sen tulisi jatkaa.
Tarkemmin ajatellen Spykerin kuvion johdostahan näyttääkin siltä että Saab on palautumassa itsenäisten automerkkien joukkoon. Niinpä saattaa käydä niin että GM-vallan ajan tuotteita vaihdetaan innokkaasti uusiin tämän vuoden aikana ja vuosikymmenen takainen visio 2010-kesäautoksi 9-5 saattaa hyvinkin toteutua. Tällä hetkellä joutuisi ehkä sijoittamaan noin puolitoista tonnia mutta saas nähdä mitä kevät ja uusien Saabien ostorynnistys tuo tullessaan :)
Vastaa Viestiin